Permalänk

23-24-tum, 144+ Hz med bra svärta?

Hej!

Jag söker en 23" eller 24" gamingskärm med minst 144 hz och bra svärta och gärna någon som är skonsam för ögonen när man sitter länge. Jag är van vid en ganska matt IPS-skärm men denna har ju nackdelen att färgerna inte är så livliga och svärtan är dålig. När det är soligt IRL och mörkt i spelet vill jag kunna se ordentligt med min nya skärm. Max 3000 kr.

Jag har kollat lite på denna: https://www.inet.se/produkt/x133247/acer-24-predator-xf240qs-...

Vad tror ni? Tips?

Förtydligade rubriken från "Skärmtips sökes!"/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

@Kioskvältaren: "Bra svärta" är en definitionsfråga och i ditt fall en upplevelsfråga. Att sitta i ett rum när solen lyser på och spela spel med samma upplevelse som när det är mörkt och dämpat ljus i rummet är en fysikalisk omöjlighet. Så lägg inte för stort hopp på en sådan upplevelse

Skonsamt för ögonen är kanske inte så mycket skärmen i sig själv med moderna skärmar som ofta har flimmerfri belysning. Utan mer en fråga om hur du hanterar miljön och ergonomin. Om du har mycket varierande ljus i rummet måste du springa en del i menyerna och själv justera ljusstyrkan. Finns knep ring detta: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1571933-styr-skarmens-...

Skärmen du tittar på är en TN-panel och de har bra egenskaper för att minska eftersläp. Men annars är det risk för att du fortsätter med något som är likadant eller sämre än det du redan har.

Väljer du en VA-panel har du ett högre kontrastförhållande i panelen vilket leder till bättre svärta i jämförelse med andra tekniker. Men då får du mer eftersläp. Vilket kan vara sak samma jämfört med den gamla skärmen.

Tänker du IPS-spelskärm får du mer av det du är van med, men också högre ljusstyrka och bättre färgomfång jämfört med vad du antagligen har.

Permalänk

@Laxpudding:

Tack, vilket utomordentligt bra svar!

Jag förstår att det inte går att få en optimal upplevelse i ett ljust rum etc. men jag tänker ändå att man kan ha bättre förutsättningar än vad jag har nu. Låter på dina råd som att en nyare, bättre IPS-skärm med 144 Hz kan vara den perfekta lösningen. Vad tror du om den här?

https://www.inet.se/produkt/2215703/aoc-24-24g2u-ips-144-hz

Tror du t.ex. att jag får lätt att se diverse meningsmotståndare i mörkret med denna?

EDIT: Här är min nuvarande skärm: https://www.inet.se/produkt/2205978/dell-ultrasharp-23-u2312h...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kioskvältaren:

Tror du t.ex. att jag får lätt att se diverse meningsmotståndare i mörkret med denna?

Då är du inne på "gamma" och hur skärmen tonar från svart till vitt. De flesta skärmar har reglage för att ändra gamma till en ljusare bild och du även använda skärmarnas reglage för påverka hur skuggnyanser ser ut. Kan heta sådant som "black boost" eller liknande. Så gott som alla spelskärmar har sådan finesser. Även spelen har ofta reglage för att påverka kontrastkaraktären.

Och det du upplever kan vara ett problem med din gamla skärm. Kanske inga som helst problem med en ny skärm.

Kan mycket väl finnas reglage på din befintliga skärm som ordnar detta. Guide i ämnet. https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Permalänk

Synd att OLED-skärmar inte växer på träd, än idag. De är väl rädda för att folk ska klaga på inbränningar. Hade nog vägt fördelar mot nackdelar och köpt en OLED om det gick att köpa för 3000.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Bildexpert 📺

@The Kristoffer: Det finns ju OLED-skärmar att köpa sedan många år tillbaka. Men du behöver lägga på minst en nolla på priset och sedan dubbla den siffran för de enklaste modellerna. Men då i form av skärmar som vänder sig till yrkeskategorier i olika former. Denna till exempel är en av få som listas på prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5041795

Dock med fel teknisk info på prisjakt.

OLED för stationär datorskärmar lär aldrig komma i bred front. Och ifall det kommer så dröjer det innan tillverkning kommer ikapp priserna och tillverkningskostnaderna på dagens basgamingskärmar.

Permalänk

Tack för hjälpen, det fick bli den där IPS:en från AOC, så ser jag fram emot att prova mig fram med dina guider sedan för att få så bra färger etc. som möjligt, @Laxpudding.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@The Kristoffer: Det finns ju OLED-skärmar att köpa sedan många år tillbaka. Men du behöver lägga på minst en nolla på priset och sedan dubbla den siffran för de enklaste modellerna. Men då i form av skärmar som vänder sig till yrkeskategorier i olika former. Denna till exempel är en av få som listas på prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5041795

Dock med fel teknisk info på prisjakt.

OLED för stationär datorskärmar lär aldrig komma i bred front. Och ifall det kommer så dröjer det innan tillverkning kommer ikapp priserna och tillverkningskostnaderna på dagens basgamingskärmar.

Jo, menade bara att det är synd. 21 tum oled för 50 000(!). Tråkigt, när en 65" oled kostar en femtedel (på en riktigt väl tilltagen rea, i nedförsbacke och medvind förvisso) tänker att det får plats några 21"-substrat på ett 65"-dito. Borde inte vara omöjligt att ta 3000 sek för en 30"-panel med tanke på storlek och att det ofta är lite mindre logik i en skärm kontra tv. Dotpitch skulle ju bli annorlunda, men det kan ju inte vara där skon klämmer heller, se på 5" högupplösta mobilskärmar.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Bildexpert 📺

@The Kristoffer: Nu är vi off-topic, så kortfattat: Det är helt annat patent och variant i LG:s OLED-TV och det skalar inte nedåt. Tvärtom en utmaning att få till 48 tum. Hade man kunnat tillverka en OLED-skärm för skrivbordet och få den att kosta 3000 kronor så hade man redan gjort det. Men det går uppenbarligen inte att tillverka till en kostnad som kan konkurrera med LCD. Där man har lyckats med OLED-tillverkning är som ett dyrare alternativ till LCD för små skärmar på mobiltelefoner samt då LG:s variant för TV-apparater.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@The Kristoffer: Nu är vi off-topic, så kortfattat: Det är helt annat patent och variant i LG:s OLED-TV och det skalar inte nedåt. Tvärtom en utmaning att få till 48 tum. Hade man kunnat tillverka en OLED-skärm för skrivbordet och få den att kosta 3000 kronor så hade man redan gjort det. Men det går uppenbarligen inte att tillverka till en kostnad som kan konkurrera med LCD. Där man har lyckats med OLED-tillverkning är som ett dyrare alternativ till LCD för små skärmar på mobiltelefoner samt då LG:s variant för TV-apparater.

Ja, det är märkligt att det går att göra konsument-oled i 5-7"-klassen och 50-75"-klassen. Men inget däremellan... Jaja, off topic som du sa.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision