Hur vet jag att programmet är säkert?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Hur vet jag att programmet är säkert?

Hej,
Vi tittar på att använda ett gratisprogram vid namn "Analys Lönelots" i företaget efter rekommendation från fristående konsult.
https://www.lonelotsarna.se/analyslonelots

Får då upp följande varning:
"
Windows har skyddat datorn
Microsoft Defender SmartScreen förhindrade att en okänd app startades. Att köra appen kan innebära en risk för datorn.

"
Hur tar man säkrast reda på om programmet är säkert för användning? Googlande leder mig ingen vart?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Hej,
Vi tittar på att använda ett gratisprogram vid namn "Analys Lönelots" i företaget efter rekommendation från fristående konsult.
https://www.lonelotsarna.se/analyslonelots

Får då upp följande varning:
"
Windows har skyddat datorn
Microsoft Defender SmartScreen förhindrade att en okänd app startades. Att köra appen kan innebära en risk för datorn.

"
Hur tar man säkrast reda på om programmet är säkert för användning? Googlande leder mig ingen vart?

Beställ mjukvaran direkt från DO, verkar som den möjligheten finns. Då kan du iaf vara säker på att få rätt mjukvara.

Glhf!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av [SmR]BMF:

Beställ mjukvaran direkt från DO, verkar som den möjligheten finns. Då kan du iaf vara säker på att få rätt mjukvara.

Glhf!

Tack för svar! Men tyvärr gick det inget vidare: "DO har beslutat att från 2018 inte längre erbjuda datorprogrammet Analys lönelots. Det innebär att verktyget kommer tas bort från do.se. Det kan bli aktuellt att någon annan aktör tar över programmet efter årsskiftet."

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Tack för svar! Men tyvärr gick det inget vidare: "DO har beslutat att från 2018 inte längre erbjuda datorprogrammet Analys lönelots. Det innebär att verktyget kommer tas bort från do.se. Det kan bli aktuellt att någon annan aktör tar över programmet efter årsskiftet."

Trist... Förstår att ni inte tvekar att installera ett äldre program utan support från "okänd" källa i era datorer... Det finns ju dock personer att kontakta via sidan www.lonelotsarna.se/kontakt , kan ju vara värt att skicka ett mail eller slå en signal?

Lycka till

Permalänk
Medlem

Säkert kan du ju aldrig veta, det kan ju finnas en knapp i själva programmet som raderar allt innehåll på hårddisken om du trycker på den. Med det sagt:

Vad smartscreen gör och varför kan du säkert googla fram själv, för virus och annat kan du testa med Virustotal (www.virustotal.com) för att I alla fall scanna programmet efter kända virus.