Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Viktorph: Sen är det som alltid med kebab, när kommer du in, är pizzerian så stor att de har 2 bagare osv. Exempelvis MR.Gusto har 2st varav en är lite sisådär då han var relativt ny men har nu kommit i form men har jag fått en lite sämre kvalité så bjussar dom oftast på en rejäl extra portion nästa gång eller dricka gratis.

Det gäller att prata med bagaren vad man gillar, ex vill man ha lite krispigare pommes osv. Sen framförallt bör man gå till ett kebabhak med de lite störra pommesen inte de tunna french fries. Enligt mig har MR.Gusto den bästa degen i stan, därav kör jag kebab med bröd där.

Låter perfekt. Jag är dock en sån där som vill ha pommes lite tunnare och hårda. Har många gånger fått alldeles för degiga "tjocka pommes, vilket förstör upplevelsen. Men tack för tipset, måste prova Mr Gusto också då med andra ord.

Bjuder på en gammal bild från Katrineholms-kebab. Köpt från Pizzeria Norr, vilket var den absolut bästa kebaben i Katrineholm när jag bodde där. Detta är en "nyttig" med sallad. Tycker om att bryta av ibland med lite fräsch isbergssallad och lök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Många har ju bytt ägare så det är svårt att säga nu för tiden..
Valentino i Skiljebo var helt okej för typ 15 år sedan, ganska små portioner dock.
Mio's? på gidde är väl fortfarande helt okej.
Ibbe's på haga var bra om man var riktigt hungrig men sen dem bytte ägare så är det skit.

För en vanlig pizza var nog Misto of Italy en av favoriteran för 7 år sedan

Måste ju ändå slå ett slag för Sturegatan om vi pratar kebab i Västerås. Paganinis kebab med bröd är ju kanon också. Annars tycker jag kebabnivån har dalat de senaste 10 åren. Hört att många här i trakterna åker till kebabmeckat Köping för att få sina begär stillade.

Permalänk
Avstängd

Jag tror smaken kommer mycket från vad man är van vid. Det som följer är mina åsikter som uppvuxen i Göteborg och inte universala sanningar.

Kebab i pita är helt ok likaså rulle på libabröd, men nybakat bröd på pizzadeg är bra mycket bättre i mina ögon. Är det inte en pizzeria så tar jag oftast en tallrik hellre än i (någon form av) bröd då bröden sällan är så mycket att hurra för. Ris funkar men om man ändå ska äta en kebab så kan man lika gärna ösa på med fett och salt, således är pommes mitt förstaval. Sen beror det förstås på hur bra pommes de har på stället.

Röd (tomatbaserad) sås är inte kebabsås, inte heller den här filbaserade som man ofta får i gatukök framför allt på mindre orter. Det ska vara antingen den rosa ganska feta såsen eller möjligtvis något baserat på Tahini. Lite röd, stark, sås ovanpå den rosa för att göra den milda såsen till stark är acceptabelt, likaså hummus om man mer är ute efter lite arabiska smaker. Eller tsatsiki om man käkar en grek-kebab (gyros).

Kebabpizza är sällan fel heller. Båtpizzan gillas men formen är inte så viktig egentligen, vanliga pizzor med färska grönsaker och sås ovanpå själva pizzan tillfredsställer samma behov. Pommes på pizza går bort för min del, men ananas kan absolut vara ok ibland (älskade Hawaii-pizza när jag var liten). Fetaost på kebabpizzan kan funka ibland men är oftast inte så gott som man hoppas på. Annars är lök (helst röd) väldigt viktigt och gärna champinjoner i tunna skivor, och förstås feferoni, gärna i skivor så den är lite mer utspridd.

Kebab finns i många former och de flesta har ju sina poänger. Gyros är ofta bra, dock kan de brista lite i förhållandet mellan ingredienserna, för mycket bröd och/eller för lite (och/eller för tjock) sås. Shawarma kan vara väldigt bra, men det är ofta lite för mycket "julkryddor" på dem för min smak. Tacos al pastor är inte så vanligt här men kan bli grymt gott. Vanligast är ju balkan-varianten och en bra sådan är svår att slå i mina ögon. Sen finns det ju mer färsbaserade spett som Koobideh, Adana, Urfa och liknande, det kan absolut vara riktigt gott men det är ju inte riktigt vad vi tänker på när vi pratar om kebab. Inte heller Indiska varianter typ Lasoni kebab.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Måste ju ändå slå ett slag för Sturegatan om vi pratar kebab i Västerås. Paganinis kebab med bröd är ju kanon också. Annars tycker jag kebabnivån har dalat de senaste 10 åren. Hört att många här i trakterna åker till kebabmeckat Köping för att få sina begär stillade.

Det är väl dit alla går efter krogen?

Har nog ätit där nykter någon gång och ja kebabtallriken är helt klart godkänd!

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Många har ju bytt ägare så det är svårt att säga nu för tiden..
Valentino i Skiljebo var helt okej för typ 15 år sedan, ganska små portioner dock.
Mio's? på gidde är väl fortfarande helt okej.
Ibbe's på haga var bra om man var riktigt hungrig men sen dem bytte ägare så är det skit.

För en vanlig pizza var nog Misto of Italy en av favoriteran för 7 år sedan

Ibbes har jag provat och det är de slemmigaste pizzorna jag ätit. Valentino eller Mio´s har jag inte provat. Misto Of Italy är sambons favorit så det brukar bli pizza där oftast nu för tiden. Annars gillar jag Bryggans Bar och Cafe och även Pizzabakarens pizzor men där finns inga riktiga kebabtallrikar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svintooo:

Måste ju ändå slå ett slag för Sturegatan om vi pratar kebab i Västerås. Paganinis kebab med bröd är ju kanon också. Annars tycker jag kebabnivån har dalat de senaste 10 åren. Hört att många här i trakterna åker till kebabmeckat Köping för att få sina begär stillade.

Sturegatan ska testas nästa gång. Synd bara att man inte springer på stan så mycke längre vid tiderna när det är dax för snabbmat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ibbes har jag provat och det är de slemmigaste pizzorna jag ätit. Valentino eller Mio´s har jag inte provat. Misto Of Italy är sambons favorit så det brukar bli pizza där oftast nu för tiden. Annars gillar jag Bryggans Bar och Cafe och även Pizzabakarens pizzor men där finns inga riktiga kebabtallrikar.

Pizzorna på ibbes var alltid stora och flottiga när jag handlade där för 13 ish år sedan.
Kebabtallrikarna var ENORMA och det var lite av en tävling att lyckas äta upp hela. Man fick inte en sån där vanlig avlång tallrik som man får på andra ställen utan här var det en vanlig pizza tallrik med ett jävla berg av pommes och kebab. Så fort man satte ner gaffeln i mitten så ramla det ut pommes på resten av tallriken
Dem bytte ägare för typ 5 år sen eller nått sånt och sedan dess har dem varit skit på både pizza och kebab vad jag hört i alla fall

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Pizzorna på ibbes var alltid stora och flottiga när jag handlade där för 13 ish år sedan.
Kebabtallrikarna var ENORMA och det var lite av en tävling att lyckas äta upp hela. Man fick inte en sån där vanlig avlång tallrik som man får på andra ställen utan här var det en vanlig pizza tallrik med ett jävla berg av pommes och kebab. Så fort man satte ner gaffeln i mitten så ramla det ut pommes på resten av tallriken
Dem bytte ägare för typ 5 år sen eller nått sånt och sedan dess har dem varit skit på både pizza och kebab vad jag hört i alla fall

Det var väl för fem år sen jag testade Ibbes för första gången så det stämmer nog, hade också hört bra om dem innan. Flyttade hit till stan då. Nu går jag inte dit igen utan väljer gladligen annat ställe.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Billy Boys i Eskilstuna är en av mina favoriter vad gäller kebabtallrik. Vet inte om de finns kvar? Ryktades om att huset skulle rivas.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av JamesBanana:

Jag måste framhålla vikten av ANANAS till kebaben, sötman från ananasen parar sig mycket fint med sältan och lyfter hela maträtten ytterligare en nivå.

Du är härmed bannad från denna tråden!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Gyros är det som gäller för mig :)

När jag köper kebab ute då är det gyros tallrik med vitlöksås sidan om som gäller <3
Vill då tipsa om Chaplins grill i malmö vid Värnhem, dom har alla versioner Kebab,gyros,kyckling,etc.
Är alltid underbart gott

Men när jag vill ha det riktigt gott så grillar jag gyros själv hemma
Köper då "schysst käk" som jag gissar på finns i dom flesta matbutiker idag. Svensk gyros
Det som är så najs är att det är svenskt kött och bra kvalitet på denna gyros:)
Sen gör man en klassisk vitlöksås och grönsaker till, rödlök är ett måste !
Sen antingen grillar jag pommes eller kör en friterings omgång.

Kebab on people !

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Undra hur många som har skrivit i tråden som kommer äta kebab ikväll... 😁 Konstant dregel från mig när jag ser bilderna..

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@skanepiraten det där såg minst sagt gött ut!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

@Bussović:

Ja att grilla över kol ger det där lilla extra som bara gör det helt underbart <3

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@viktorph hahaha ja... Jag ska nog ta mig en tur in till Jönköping snart... Känner att det är dags för en ny kebabpizza från San Marino då det är ett halvår sedan senast (har käkat kebabtallrik där senaste tiden då jag inte orkar med en pizza på jobbrasterna)

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Billy Boys i Eskilstuna är en av mina favoriter vad gäller kebabtallrik. Vet inte om de finns kvar? Ryktades om att huset skulle rivas.

De har öppet fram till oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De har öppet fram till oktober.

Då får man passa på att ta sig till Esklistuna nån gång i sommar och käka

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Bäst i GBG? Inte vart på någon bra på länge.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har inte käkat en kebab på säkert 5månader, har inte saknat det så mycket tills man såg den här tråden...

Köpte en vildsvinskebab på en jaktmarknad när jag följde med farsan en gång och det var gott och så men om de lagt lite mer energi på det och gjort riktiga bröd och gjort egen bättre sås så hade det kunnat vara den bästa kebaben jag ätit för köttet var jäkligt gott. Det borde gå att utveckla till något riktigt bra då köttet är lite som en blandning mellan nöt och gris.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Glömde bort dessa men kebabpizza ifrån STHLM Kebab Sankt Eriksgatan 30 är helt okej.
Vitsåsen kunde vara bättre dock

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Bäst i GBG? Inte vart på någon bra på länge.

Det beror lite på vad man är ute efter. Meat the Greek vid Skanstorget har bra gyros exempelvis. Många verkar gilla Lindholmens Kebab men jag tycker inte den är något speciellt. För mer traditionell turkisk kebab så tycker jag Lilla Istanbul är riktigt bra, eller Jenin grill. Kebaberia är inte helt fel heller. Annars har många (men långt från alla) pizzerior väldigt bra kebab, främst rullar och pizzor förstås. Exempelvis Kapten Nemos på Lindholmen. Tyvärr brukar inte gatukökskebaben vara så mycket att ha här i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Det är väl dit alla går efter krogen?

Har nog ätit där nykter någon gång och ja kebabtallriken är helt klart godkänd!

Nääää, usch å fy. Du pratar om Burger corner eller vad det nu heter idag. Smakar hund. Sturegatans pizzeria ligger just på Sturegatan, bredvid café Gränden

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Har inte käkat en kebab på säkert 5månader, har inte saknat det så mycket tills man såg den här tråden...

Köpte en vildsvinskebab på en jaktmarknad när jag följde med farsan en gång och det var gott och så men om de lagt lite mer energi på det och gjort riktiga bröd och gjort egen bättre sås så hade det kunnat vara den bästa kebaben jag ätit för köttet var jäkligt gott. Det borde gå att utveckla till något riktigt bra då köttet är lite som en blandning mellan nöt och gris.

Vildsvinskebab är riktigt gott! Käkat det flera gånger under Katrineholmsveckan och även på hästtävlingarna under Segersjödagarna utanför Örebro. Fantastiskt fint kött. Det som fallerar ofta är ju att de inte får till den där arabsåsen som höjer matupplevelsen något kopiöst, såvida den är bra. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Nääää, usch å fy. Du pratar om Burger corner eller vad det nu heter idag. Smakar hund. Sturegatans pizzeria ligger just på Sturegatan, bredvid café Gränden

Nej tänker på den mitt emot burger corner, Där man går upp i en lite trapp för att komma in. Burger corner är skit.

Men nu vet jag vilken du menar, Det var väl dem som vart nedstängda ett tag p.g.a råttor?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Bussović:

Jotack, jag vet..jag vet...
Jag är inofficiell ambassadör för GymClockers
Men... min kärlek till kebab är mångdubbeltochtrippeltochänmeränså starkare.

Så här tänkte jag att vi kan dela med oss av våra bästa stories som har med kebab att göra, posta dagens kebab, tipsa om var den godaste kebaben finns och varför just den är så god och allt annat kebabrelaterat!

Hur tycker du att en perfekt kebabpizza ska vara?
Vilken kebab?
Hur ska botten vara?
Hur mycket sås?
osv

Jag har ett antal år bakom mig med massvis av kebab i kroppen så jag är inte inofficiell ambassadör för KebabClockers...
Jag ÄR KebabClockers! (Joina oss på Discorden där jag titt som tätt postar kebab i #random)
Finns en anledning till att jag fick en finfin keps av @uberpwnage när jag fyllde år senast
https://cdn.discordapp.com/attachments/209013502071930891/670300034633564186/IMG_20200124_171215.jpg

Jag minns när jag var liten och vi skulle käka kebabpizza hemma.
Pappa beställde och det var alltid lök på pizzan.
ALLTD.
Jag hatar lök!
Så det tog mig en evighet att pilla bort all lök som fanns på pizzan innan jag kunde halvt njuta av den nu svala kebabslicen.

Jag minns när jag tog min första tugga av en kebabrulle på Campino i Varberg en sen sommarnatt.
Det var den godaste kebaben som jag hade käkat tills den dagen.

Jag minns när jag gick in på pizzerian som jag var stammis på. Killen bakom disken brukade alltid bli glad och le stort när han såg mig. Men icke denna gången... han tittade knappt på mig...
Kunde det ha varit att jag dagen till ära hade snaggat mig och precis beställt en Sverigepizza (kebabpizza med skinka och pommes på)?
Polaren som jag skulle dela pizzan med viskade till mig:
"Du vet hur du ser ut och vad pizzan du precis beställde heter??"

Jag minns när jag fick smaka på min första kebabpizza i Stockholm som var så himla dålig...
Och det har inte blivit bättre de andra gångerna jag gett Stockholmskebaben nya chanser...

2019 korade jag årets godaste kebabpizza för mig personligen.
San Marino i Jönköping.
En perfekt kebabpizza för mig är när man kan slicea den, ta upp biten utan att botten viker sig och det blir en gudomlig känsla i munnen när det smakar så himla gött. Precis så var det när jag käkade denna pizzan mot slutet av år 2019.

Tomatsås, ost, kebab (jag har främst käkat gyros men nötkebab kan vara gott om inget alternativ finns) och kebabsås (inte så att det dränker pizzan men gärna mer än vanligt).
Kan toppas med härlig pommes om man är extra hungrig.
Mer än så behövs inte för mig.

Här kommer lite kebabbilder från årens lopp

https://i.imgur.com/jrQ17Ry.jpg

https://cdn.discordapp.com/attachments/209013502071930891/698205399618289674/IMG_20200410_174701.jpg

https://cdn.discordapp.com/attachments/209013502071930891/683000905150627854/IMG_20200228_182118.jpg

Kebabpizza med bacon till. Lite extra gott!
https://cdn.discordapp.com/attachments/209013502071930891/672841854320115722/IMG_20200131_173256.jpg

Mvh, Bussović
Officiell ambassadör för KebabClockers

Äntligen en kvalitetstråd inom min expertis.

Hyvlar ni nerifrån och upp eller uppifrån och ner?

Visa signatur
Permalänk
Bussovi_ by XHI

@kebabhyvlarn

Hmm...tror att mina kebabtekniker hyvlar uppifrån och ner faktiskt!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Kebab i all ära , men om jag får välja blir det en gyros. Saftigare kött helt enkelt
Men oavsett så MÅSTE jag ha en mix av starksås och vitlökssås i min kebab eller gyros.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Till allas stora förvåning så blev det ett styck kebabpizza idag!

Pizzeria: San Marino
Stad: Jönköping

Denna kebabpizzan fås vanligtvis med lök och champinjoner till men undertecknad är inget fan av rå lök och champinjoner gör inte pizzan godare så fick bli utan dessa.
Då det var ca ett halvår sedan senast undertecknad åt kebabpizza här senast så var det dels pga tråden men också för att se om den blev lika bra nu som då. Undertecknad blev INTE besviken.

Knaprig pizza.
Botten som inte viker sig.
Smått brända kanter.
Tomatsåsen, osten, kebaben och kebabsåsen gjorde detta till en väldigt god smakupplevelse!
Smått snålare med såsen denna gången jämfört med senast men det gjorde inte mig så mycket då det var en riktigt god kebabpizza trots detta!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Bäst i GBG? Inte vart på någon bra på länge.

Sannegårdens pizzeria i eriksberg är mycket bra på kebabsåserna, var ett tag sedan jag åt en kebabpizza på det stället men då var det en solklar 9/10. Ibbes pizzeria i sävedalen var den pizzerian som gjorde dom bästa (enligt mig själv) kebabpizzorna i gbg för ~10 år sedan, jag har inte ätit där på länge men hoppas verkligen inte att kvaliten har sjunkit.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

@Bussović: Kör de inte 2 dm långa kebabskivor i Jönköping?