2060 Super med G-sync eller 5700 XT

Permalänk
Medlem

2060 Super med G-sync eller 5700 XT

Hej!

Om man redan har G-sync i sin skärm, vad skulle ni säga då är det bästa köpet? 2060 Super, som kan använda G-sync, eller 5700 XT som har bättre prestanda i övrigt?

Tack!

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur tungdrivna spel du tänker köra. Jag hade g-sync innan men hade aldrig så låg fps så det kom till någon direkt användning. Så personligen hade jag lagt pengarna på prestanda framför g-sync.

Permalänk
Medlem

5700xt har generellt bättre prestanda för pengarna.
Jag sitter nu med mitt andra 5700xt och likt den första så har jag trubbel med drivrutinerna och överväger att sumpa radeon och gå tillbaka till nvidia.
Jag är beredd att betala mer för mindre prestanda 2060super, men att allt funkar utan konstanta svarta skärmar och en dator som måste startas om varje timme.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Ska du spela spel i ultra med 60 fps kör med Gsync, ska du lira FPS i low med 100+ fps så är gsync mindre viktigt

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Kan löna sig att avvakta ett tag. Skulle inte Nvidia eventuellt presentera en ny grafikkortsserie i mitten av maj? Då kanske du både kan få G-sync och bäst pris/prestanda samtidigt snart. Annars överkockar väl 2060 Super rätt bra (bättre än 5700 XT?) så så stor skillnad i prestanda är det nog inte i praktiken.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Kan löna sig att avvakta ett tag. Skulle inte Nvidia eventuellt presentera en ny grafikkortsserie i mitten av maj? Då kanske du både kan få G-sync och bäst pris/prestanda samtidigt snart.

Ryktet på stan säger att presentaionen av server-graffikorten kommer ske i maj, medan försäljning av konsumentkort börjar i slutet av sommaren.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Permalänk
Medlem

Kan löna sig att avvakta ett tag. Skulle inte Nvidia eventuellt presentera en ny grafikkortsserie i mitten av maj? Då kanske du både kan få G-sync och bäst pris/prestanda samtidigt snart. Annars överkockar väl 2060 Super rätt bra (bättre än 5700 XT?) så så stor skillnad i prestanda är det nog inte i praktiken.

Jo, hörde om det! Dock håller jag på och sätter ihop en dator nu. Vore segt att behöva vänta månader med att kunna använda den pga avsaknaden av grafikkort. Dålig tajming!

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen rekommendera G-sync. Kör på 2060 Super, G-sync över några extra fps varje dag i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Skulle verkligen rekommendera G-sync. Kör på 2060 Super, G-sync över några extra fps varje dag i veckan

Okay tack för input

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@LulleK: Vad har du för skärm? Vad har den för uppdateringsfrekvens? Vad spelar du för spel? Seriösa FPS spel bör spelas utan G-Sync på grund av den extra latensen. Kommer du få FPS under din skärms högsta uppdateringsfrekvens?

Grafikkorten presenteras 14:e maj. RTX 2080 Ti presnterades 20 augusti, skulle komma ut i handeln 27 september. Vi fick vänta ett tag till innan man kunde få tag på ett, hade en kompis som letade jättemycket efter ett. Sen var det ett par veckor med drivrutiner värre än vad AMD någonsin har haft med artifakter så man trodde kortet var defekt och fläktar som alltid stod på max. Så det är nog åtminstone 2 månader tills man säkert kan köpa ett bra tredjeparts RTX 3000 utan att betala långt över MSRP.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@LulleK: Jag har samma problem som Savage. Har du G-sync på skärmen så tycker jag att det är en no brainer att gå med 2060 super. kommer hoppa över till Nvidia igen så snart tillfälle ges. Har 5700XT och får problem med blackscreen etc lite då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@LulleK: Vad har du för skärm? Vad har den för uppdateringsfrekvens? Vad spelar du för spel? Seriösa FPS spel bör spelas utan G-Sync på grund av den extra latensen. Kommer du få FPS under din skärms högsta uppdateringsfrekvens?

Grafikkorten presenteras 14:e maj. RTX 2080 Ti presnterades 20 augusti, skulle komma ut i handeln 27 september. Vi fick vänta ett tag till innan man kunde få tag på ett, hade en kompis som letade jättemycket efter ett. Sen var det ett par veckor med drivrutiner värre än vad AMD någonsin har haft med artifakter så man trodde kortet var defekt och fläktar som alltid stod på max. Så det är nog åtminstone 2 månader tills man säkert kan köpa ett bra tredjeparts RTX 3000 utan att betala långt över MSRP.

Köpte denna då de hade rea på elgiganten i helgen:

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingskarm/40857/as...

Vill kunna spela det mesta utan att begränsa mig till något speciellt.

Aha okay, joo, två månader känns lite väl långt att vänta när jag helst vill ha gamingdatorn nu på en gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

@LulleK: Jag har samma problem som Savage. Har du G-sync på skärmen så tycker jag att det är en no brainer att gå med 2060 super. kommer hoppa över till Nvidia igen så snart tillfälle ges. Har 5700XT och får problem med blackscreen etc lite då och då.

Okay. Förstod det som att de flesta av problemen mest var i början och nu var lösta, men det verkar faktiskt som att många fortarande har problem med AMDs grafikkort.

Blir mer och mer inställd på Nvidia tror jag. Beror väl dock på vilka grymma erbjudanden som kommer den närmsta tiden!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av LulleK:

Köpte denna då de hade rea på elgiganten i helgen:

165 FPS i 1440p lär du sällan få ut av ett RX 5700 XT, så G-Sync och Nvidia grafikkort är nog inte fel, men jag hade kollat på ett RTX 2070 Super till den skärmen...

Skrivet av LulleK:

Okay. Förstod det som att de flesta av problemen mest var i början och nu var lösta, men det verkar faktiskt som att många fortarande har problem med AMDs grafikkort.

Mycket mycket bättre nu än innan.

Här kan man läsa om medlemmarnas upplevelse.
SweClockers Klubben för ägare av Navi (RX 5700/5700XT)
Denna videon talar om en av de senaste drivrutinerna.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

165 FPS i 1440p lär du sällan få ut av ett RX 5700 XT, så G-Sync och Nvidia grafikkort är nog inte fel, men jag hade kollat på ett RTX 2070 Super till den skärmen...
Mycket mycket bättre nu än innan.

Här kan man läsa om medlemmarnas upplevelse.
SweClockers Klubben för ägare av Navi (RX 5700/5700XT)
Denna videon talar om en av de senaste drivrutinerna.
https://youtu.be/ptDRxBxwUfU

Jo, ett 2070 Super skulle inte vara helt fel. Jag får hoppas på ett jäkla bra erbjudande på ett sånt, då det är lite dyrare än jag tänkt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Jo, ett 2070 Super skulle inte vara helt fel. Jag får hoppas på ett jäkla bra erbjudande på ett sånt, då det är lite dyrare än jag tänkt mig

Vad är det du tänkt uppgradera ifrån?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är det du tänkt uppgradera ifrån?

Inget. Jag äger ingen gaming-pc. Har lirat konsol senaste åren, och innan dess hade jag en kass dator som jag spelade på. Så detta blir min första riktiga gamingdator

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av LulleK:

Hej!

Om man redan har G-sync i sin skärm, vad skulle ni säga då är det bästa köpet? 2060 Super, som kan använda G-sync, eller 5700 XT som har bättre prestanda i övrigt?

Tack!

Jag är svag för AMD, men eftersom du sitter på en skärm med G-sync, säger jag 2060 super.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera 2070 super. Köpte det billigaste jag kunde hitta KFA2 2070 super gemer ex. Hyffsat bra prestanda för priset.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk
Medlem
Skrivet av varporx:

Jag skulle rekommendera 2070 super. Köpte det billigaste jag kunde hitta KFA2 2070 super gemer ex. Hyffsat bra prestanda för priset.

Det blev faktiskt just det kortet i slutändan