Hur kopplar man in en till hårddisk om alla SATA ports är upptagna?

Permalänk
Medlem

Hur kopplar man in en till hårddisk om alla SATA ports är upptagna?

Jag skulle behöva en till 2TB hårddisk men mina enda två SATA ports är upptagna av min ssd och min hdd, så hur gör man?

Permalänk

Ett instickskort med sata portar borde vara det du söker?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Problemet är att många av dessa renodlade SATA-adaptrar är ojämna i hastighet/buggiga.

En fortfarande köpbar för 4 SATA-uttag som kräver PCIex4-slot ledig:

https://www.inet.se/produkt/5400006/delock-pcie-sata-x4-raid
dock gnäller användare över tröghet och latens efter en tid...

en som 'bara' behöver PCIex2-slot

https://www.inet.se/produkt/5403260/delock-expansionskort-pci....

för 10 SATA-anslutningar. Eftersom det är PCIex2-slot Ver 2. så flaska man fort kapacitetsmässigt och kan köra max 2 diskar på fullt samtidigt (ca 1 GByte/s) om de är anslutna till bra SSD som kan köra full fart kontinuerligt.

---

Om man har PCIe x8-slot och större eller med open end PCIe-slot på sitt moderkort...

Så har man de klassiska LSI 9210-8i/9211-8i HBA (0 resp 1 i 921x-benämningen bestämmer om de två SFF-8087-uttagen sticker rakt upp eller rakt bak - i övrigt lika) eller som IBM-form kallas M1015 HBA som kan köpas nya för typ 500:- på ebay eller amazon - dock behövs de i regel flashas om till IT-mode då deras RAID1-form i orginalfirmware är rätt värdelös (för att diskens skriv-cache är tvångsmässigt avstängd av HBA och går ej att slå på via kortets firmware - inge bra för skrivprestandan - omflashad i IT-mode så instruerar man disken direkt med tex. sdparm i linux om skrivcache skall vara aktivt - även så att det sitter permanent och kommer ihåg efter en spänningsomstart senare om man använder diskarna senare under tex. windows) - med sådan kort och PCIex8-slot så får man full 600 MB/s hastighet på alla diskar parallellt om man har processor och IO-kapacitet som kan hantera det (dvs. max runt 4 GByte/s).

dessa LSI-HBA är välkända för dem som bygger mjukvaruraid med ZFS och anses väldigt driftsäkra och förutsägbara i kapacitet och används också i proffessionella servrar på entry-nivån

se till dock att köpa SFF-8087 till 4 SATA anslutnings-kablar samtidig med kortet - behövs 2 stycken för 8 diskar, en del SLI 9210/9211-kort säljs i kit med dito kablar

Permalänk
Medlem

@dwadw: Det vore nog bra om du talar om vilket moderkort du har (eller i alla fall datormodell), enklare att ge bra förslag om man vet vilka förutsättningar du har. Att du endast har två SATA-portar indikerar ju att ditt moderkort kanske inte är det mest välutrustade.

Permalänk
Medlem

@perost: Har ett b450 Tomahawk max.

Permalänk
Medlem

Finns det inte 4 portar till en bit bort på moderkortet?

Vinklade utåt. 2 portar borde vara väldigt ovanligt idag? (kollade bara lite snabbt på kortet på MSI)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av dwadw:

@perost: Har ett b450 Tomahawk max.

Har inte den 6st sata portar? Eller har något moddat graffe som blockar dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

b450 Tomahawk max.

Ditt moderkort har sex stycken SATA-portar, inte två. Använder du M.2-porten kan du använda fyra av dina sex SATA-portar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dodogreen:

Har inte den 6st sata portar? Eller har något moddat graffe som blockar dem?

Nej det har jag inte, och jag hittar bara två portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ditt moderkort har sex stycken SATA-portar, inte två. Använder du M.2-porten kan du använda fyra av dina sex SATA-portar.

huh jag hittar bara två sata portar, och jag använder inte m.2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

huh jag hittar bara två sata portar, och jag använder inte m.2

Är det dom i nedre högra hörnet du har hittat? Moderkortet har även 4st vinklade kontakter halvvägs upp på högerkanten (två par vinklade höger).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

huh jag hittar bara två sata portar, och jag använder inte m.2

Det kortet har sex stycken SATA portar. Två i nedre högra hörnet, och fyra vinklade portar en bit upp på högra sidan av kortet.

Permalänk
Skrivet av dwadw:

@perost: Har ett b450 Tomahawk max.

Sidan 31 visar vart du har dem.
https://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/E7C02v1.4-GSE-LIT...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jaha, mitt grafikkort blockerade dom så inte undra på varför jag aldrig har sett dom. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Jaha, mitt grafikkort blockerade dom så inte undra på varför jag aldrig har sett dom. Tack så mycket!

Inte för att gnälla, men läs manualen så hittar du vad för portar och kontakter ditt moderkort innehåller.
Kan vara bra att veta för framtida uppdateringar och anslutningar