Texas Instruments kapar kodstöd på populär miniräknare

Permalänk
Melding Plague

Texas Instruments kapar kodstöd på populär miniräknare

Med nya modeller av Texas Instruments miniräknare TI-84 Plus kapar företaget stöd för egenknåpade spel och program.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad jag finner fascinerande med dessa avancerade räknare, är att de använder mer eller mindre samma kretsar idag som för tjugo år sedan, fast med kanske mindre tillverkningsteknik för mer kretsar per krona, men ändå kostar de fläsk.

Varför har det inte kommit in någon annan aktör på marknaden som slängt in i alla fall lite mer fancy pancy grejjer i räknarna. Behöver ju inte nödvändigtvis vara 400dpi skärmar med HDR och hela kittet, men i varje fall någon form av uppfräshning? Kan det vara för att Ti etc. sitter på riktigt feta patent som stoppar?

Permalänk
Medlem

Ti 81 var min första grafräknare. Fick dem i skolan minns jag

Känns som texas kommer sälja egna program man kan ladda hem istället. Men bara en gissning, för lite konstigt att man inte tar tag i fusket förrens nu, sådär 20- 25år senare

E
Tror det var en z80 i ti81 eller om det var ti83 jag skaffade senare.

Casio och HP har annars också bra räknare (eller hade iaf. )

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Vad jag finner fascinerande med dessa avancerade räknare, är att de använder mer eller mindre samma kretsar idag som för tjugo år sedan, fast med kanske mindre tillverkningsteknik för mer kretsar per krona, men ändå kostar de fläsk.

Varför har det inte kommit in någon annan aktör på marknaden som slängt in i alla fall lite mer fancy pancy grejjer i räknarna. Behöver ju inte nödvändigtvis vara 400dpi skärmar med HDR och hela kittet, men i varje fall någon form av uppfräshning? Kan det vara för att Ti etc. sitter på riktigt feta patent som stoppar?

För att många gymnasieskolor/universitet har riktlinjer på vilka miniräknare man får använda. Dem är slöa på att uppdatera riktlinjerna pga rädsla för fusk och liknande med nya avancerade miniräknare som mer eller mindre skulle kunna vara mini-pad

Permalänk
Medlem

De kommer få en "class action lawsuit" på sig.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg på gymnasiet att varje prov vi hade som krävde miniräknare så gick läraren runt och formaterade alla miniräknare innan vi fick proven just för att förhindra den typen av fusk. Vilket var trist när man faktiskt hade programmerat in vettiga formler i den (och spelen givetvis)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Boredbynoobs:

För att många gymnasieskolor/universitet har riktlinjer på vilka miniräknare man får använda. Dem är slöa på att uppdatera riktlinjerna pga rädsla för fusk och liknande med nya avancerade miniräknare som mer eller mindre skulle kunna vara mini-pad

Visst är det så, men uppfräschningar såsom snabbare beräkningar, högre skärmupplösning och liknande bör ju inte påverka nämnvärt. Det vore värre om de la till en massa nya funktioner som kan underlätta fusk.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Booooo!

Tur man redan har ett par 82:or och 83:or liggande för framtida generationer

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Vad jag finner fascinerande med dessa avancerade räknare, är att de använder mer eller mindre samma kretsar idag som för tjugo år sedan, fast med kanske mindre tillverkningsteknik för mer kretsar per krona, men ändå kostar de fläsk.

Varför har det inte kommit in någon annan aktör på marknaden som slängt in i alla fall lite mer fancy pancy grejjer i räknarna. Behöver ju inte nödvändigtvis vara 400dpi skärmar med HDR och hela kittet, men i varje fall någon form av uppfräshning? Kan det vara för att Ti etc. sitter på riktigt feta patent som stoppar?

Texas instrument har avtal med massor av universitet. Universiteten kräver att man har "rätt" räknare så man inte kan fuska så texas instrument har fått monopol på marknaden. Har själv en casio fx-9750gii som jag har uppgraderat till 9860gii och jag tycker den är bättre än ti82/84 på alla sätt i princip. Bättre skärm,enklare menyer etc. till halva priset. Enda nackdelen är att läraren kunde bara ti-82/84 så jag fick lära mig själv hur jag gjorde vissa saker.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

But, but ... Will it run Crysis?

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av JBerger:

Vad jag finner fascinerande med dessa avancerade räknare, är att de använder mer eller mindre samma kretsar idag som för tjugo år sedan, fast med kanske mindre tillverkningsteknik för mer kretsar per krona, men ändå kostar de fläsk.

Varför har det inte kommit in någon annan aktör på marknaden som slängt in i alla fall lite mer fancy pancy grejjer i räknarna. Behöver ju inte nödvändigtvis vara 400dpi skärmar med HDR och hela kittet, men i varje fall någon form av uppfräshning? Kan det vara för att Ti etc. sitter på riktigt feta patent som stoppar?

Det har nog mest med att göra att skolor bara köper in dom eller rekommenderar deras räknare, är väldigt utbrett i USA om jag inte minns fel

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Oh, minnen! Skolan köpte in Ti89 till oss och vi behövde panta 600 för o få använda, och när vi var klara med gymnasiet så kunde vi antingen behålla dem eller lämna tillbaka o få pant. har min kvar liggandes bredvid mig

Minns att åren efter fick Ti89titanium med mer minne att jobba med! Den klassen lärde sig att synka alla mot blåtand om jag minns rätt och många satt på ett fysikprov o fuskade genom chatten. Tills läraren skrev i samma chatt och sa att alla han sett skriva däri fick omprov :'D

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Avstängd

Prioritera lärande och de tar bort möjligheten att programmera dem? -_-

Permalänk
Medlem

Hade en TI-92 förra århundradet som jag visserligen inte skrev särskilt mycket eget till, men jag lade in entusiastskrivna tredjepartsprogram som utökade funktionaliteten rejält, vilket var mycket trevligt på alla sätt och vis.

Tråkigt att de väljer den här vägen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl rimligt att ha en standard för miniräknare i utbildning som inte har nå vidare brett stöd för att trycka in fusk i minnet.
Och det är väl precis där dessa miniräknare används mest. I utbildningssyfte.

Vill man koda så finns det ganska många andra prylar man kan skriva kod för än utbildningsmaterial.
Och ja - jag vet. Dessa räknare används även utanför utbildningar. Jag har själv en TI83 plus liggandes - och den har använts ett gäng gånger även utanför skolan.
Men det finns bra alternativ även här.

Så ja, det är säkert synd att folk inte längre kommer spela drug wars eller snickra på egna matematiska/programmatiska lösningar i just TI84-räknarna. Men den reella förlusten kanske inte är så stor. Egentligen. Och vinsten att bromsa fusket finns det en reell vinst med.

slut på meddelandet
/party pooper

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

De kommer få en "class action lawsuit" på sig.

Knappast, då de inte tvingar någon att uppdatera till senaste fw.

Permalänk
Medlem

Borde gå att porta över hela OS:et och simulera på en smartphone...Inte samma känsla kanske

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Å andra sidan kan man ju se detta som fördel också, såtillvida att de håller minst två linjer i tillverkningen.

En standardmodell som funkar till det nödvändiga på alla prov, utan ombesvär.
Och en modell med färgskärm, jätteminne, öppen källkod, 5G, PCI express och allt tänkbart lullull som kan vara användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Knappast, då de inte tvingar någon att uppdatera till senaste fw.

Folk kommer uppdatera utan att veta att detta händer och eftersom det inte går att nedgradera så sitter man fast med en sämre enhet än den var när man köpte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Folk kommer uppdatera utan att veta att detta händer och eftersom det inte går att nedgradera så sitter man fast med en sämre enhet än den var när man köpte den.

Att man inte läser på vad uppdateringen gör lär inte räcka för "class action lawsuit"

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt. Halva nöjet var ju att knappa in egen kod

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Ah, använder fortfarande min Ti82+ nästan dagligen, fantastisk räknare
På gymnasiet roade jag mig mycket med att programmera egna små spel, allt från pong till textbaserade "äventyrsspel".

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Borde gå att porta över hela OS:et och simulera på en smartphone...Inte samma känsla kanske

Finns redan - Wabbitemu på android har stöd för ti roms

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

för lite konstigt att man inte tar tag i fusket förrens nu, sådär 20- 25år senare

En grafräknare är ett verktyg.

Du kanske har en pc som du kan välja vilka program som ska installeras och även skapa egna?
Då kan du använda den till dåliga saker. Ush och fy. Bättre att du har en nedlåst enhet som du inte kan göra något annat än tillverkaren levererade den med.

Köksknivar och bilar kan användas som mordvapen.
Det mesta går att missbruka om man verkligen vill.
Ska man ha kollektiv bestraffning för allt som potentiellt skulle kunna missbrukas så är det väl dags att låsa in alla i madrasserade celler.

De får väl begränsa till användande av enklare räknare på proven eller vad skolorna tycker är lämpliga åtgärder.

Miniräknare/Grafräknare går att använda utanför skolan också.

Detta är mer som om någon elev använt en Windows dator till att fuska och för det ska Microsoft ta bort möjligheten att installera program från andra källor än Microsoft store för alla.

Hoppas många röstar med plånboken och köper andra märken om Texas Instruments gör detta för alla deras grafräknare.
(Om det endast är enstaka modeller som är nedlåsta och det framgår, så man kan göra ett aktivt val om man vill ha en nedlåst eller öppen enhet. Då är det okej.)

Permalänk
Medlem

Hoppade inte på TI tåget , hade flera HP som räknade med RPN , ingen ville låna dom för ingen klarade av RPN har kvar min sista så här nästan 30 år senare en HP 48SX.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Hoppade inte på TI tåget , hade flera HP som räknade med RPN , ingen ville låna dom för ingen klarade av RPN har kvar min sista så här nästan 30 år senare en HP 48SX.

fantastiskt! Har en kollega med en RPN-räknare. Jag har svårt att förstå vitsen, men däremot inte charmen! Laddade till och ned en RPN-app på mobilen bara för skojs skull

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Vad jag finner fascinerande med dessa avancerade räknare, är att de använder mer eller mindre samma kretsar idag som för tjugo år sedan, fast med kanske mindre tillverkningsteknik för mer kretsar per krona, men ändå kostar de fläsk.

Varför har det inte kommit in någon annan aktör på marknaden som slängt in i alla fall lite mer fancy pancy grejjer i räknarna. Behöver ju inte nödvändigtvis vara 400dpi skärmar med HDR och hela kittet, men i varje fall någon form av uppfräshning? Kan det vara för att Ti etc. sitter på riktigt feta patent som stoppar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Prioritera lärande och de tar bort möjligheten att programmera dem? -_-

Fast det är väl bra om alla bara kör samma genomarbetade program så att inget arbete behöver dupliceras. Det är så vi når perfektion i Borg-kollektivet.

We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Trist, hade Tetris & någon racing i min Ti-82, prefekt under tråkiga föreläsningar och inte fel att lägga in formler för proven, istället för att ha en massa pappersark och bokar att bläddra med, som en grottmänniska.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Stött på ganska många som professionellt använder TI miniräknare med egengjorda program. Bl.a. i rördragning och isolering.