Permalänk
Avstängd

högskola eller yrkeshögskola

Hej, gillar att programmera vilket visade sig i mina betyg i gymnasiet som har med datorer att göra (gick Informations- och medieteknik). I dessa kurser fick jag A, fast i de andra kurserna fick jag mest e, med några c och b samt F i Kemi 1 och Fysik 1. Har inte bestämt mig helt vad jag vill jobba med, men har kikat på .NET Utväckling och Webutväckling.

Det största problemet jag har är att jag inte vet vad jag ska gå nu efter gymnasiet. Vet inte om det är värt att läsa Fysik 1 + Fysik 2 på komvux för att kunna ansöka till kandidatexamen i datateknik, eller om jag istället borde gå yrkeshögskola. Jag tror inte heller att mina chanser att komma in på högskola är så stora med tanke på hur många som ansöker. Samt är jag inte så intresserad av matematik, vilket även ingår i kandidatexamen.

Undrar även hur mina jobbmöjligheter kommer påverkas. Antar att det är lättare att få högre betalda jobb om man har kandidatexamen då flera av de större företagen ofta har det som krav. Skulle det vara möjligt att få såna jobb iallafall med tillräcklig erfaren het eller vore det smartare att satsa på examen?

Permalänk
Medlem

Förenklat är min bild att yh gör dig redo för ett specifikt jobb och riktning. Högskola ger dig möjlighet att jobba med flera saker som gränsar till ämnet du väljer. Men som sagt vet man exakt vad man vill jobba med så tror jag yh ger försprång.

Permalänk
Medlem

Som föregående säger så är YH vägen du ska gå ifall du vet specifikt vad du vill jobba med, då du kommer hamna på praktikplatser som har stor chans att ge dig jobb ifall du presterar enligt deras önskemål.

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

Tar du en yh utb har du större chans att få jobb.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Är man säker på vad man vill jobba med är Yrkeshögskola en no-brainer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Tar du en yh utb har du större chans att få jobb.

Bokstavligt talat alla som går Datateknik på KTH får jobb. Och då pratar vi även om de som kör 3 år, och inte alla 5 som man kan köra (för civilingenjör). Finns statistik på detta som KTH laddar upp för programmen.

Jag är 3 år in på data och ångrar mig inte. Otroligt intressant utbildning, och bra folk. Om du gillar programmering är det helt klart ett bra val.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Något du kanske borde tänka på däremot är att programmering mycket väl kan vara extremt mycket matematik (helt beroende på vad du gör för något). Så gillar du inte matematik så ska du välja ett programmerings-område där matematik inte har en stor del.

Personligen tycker jag att YH kan vara superbra men skulle rekommendera att du går högskola om du har tid och ekonomi till det. En kandidat/master innebär att du har kunskaper inom många fler områden (matematik inkluderat) än vad en YH-utbildning ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrexxTyTy:

Hej, gillar att programmera vilket visade sig i mina betyg i gymnasiet som har med datorer att göra (gick Informations- och medieteknik). I dessa kurser fick jag A, fast i de andra kurserna fick jag mest e, med några c och b samt F i Kemi 1 och Fysik 1. Har inte bestämt mig helt vad jag vill jobba med, men har kikat på .NET Utväckling och Webutväckling.

Det största problemet jag har är att jag inte vet vad jag ska gå nu efter gymnasiet. Vet inte om det är värt att läsa Fysik 1 + Fysik 2 på komvux för att kunna ansöka till kandidatexamen i datateknik, eller om jag istället borde gå yrkeshögskola. Jag tror inte heller att mina chanser att komma in på högskola är så stora med tanke på hur många som ansöker. Samt är jag inte så intresserad av matematik, vilket även ingår i kandidatexamen.

Undrar även hur mina jobbmöjligheter kommer påverkas. Antar att det är lättare att få högre betalda jobb om man har kandidatexamen då flera av de större företagen ofta har det som krav. Skulle det vara möjligt att få såna jobb iallafall med tillräcklig erfaren het eller vore det smartare att satsa på examen?

Hej!

Som du vet känner vi inte varandra men av den lilla information du ger oss kan jag säga följande. En utbildning på universitet/högskola är absolut att föredra, men den utbildningen är längre och mer komplex. Även om en utbildning på universitet skiljer sig mycket från gymnasiet så kommer du hur som helst få göra andra saker än att koda om du går datateknik. Exakt hur mycket är svårt för mig att svara på men det är rätt enkelt att surfa in på deras hemsida och läsa kursprogrammet. Du kommer med andra ord få göra saker som det känns som du är mindre intresserad av om du läser datateknik. Men du kommer få en mycket bredare utbildning och många bra kontakter inför framtiden.

Å andra sidan vet jag själv hur det är när man inte är så sugen på att plugga. Jag fick den känslan när jag läste din post. Som sagt det skiljer sig mycket men det kanske skulle vara bättre för dig att få en mer nichad utbildning som fokuserar mer på exakt det du vill och är kortare.

Du säger att du inte gillar matematik. Som kodare är det bra att kunna matte så det skulle inte skada om du blir bättre på att räkna men å andra sidan så finns det andra som kan och i värsta fall kan man googla lite info om det skulle behövas om det bara är en liten del av projektet. Ska du däremot koda något som har mycket med AI och andra saker att göra så tror jag du skulle gagnas av att plugga matte på högre nivå.

Kom ihåg, studier på universitet skiljer stort från gymnasiet (jag höll själv på dö i gymnasiet och har idag nästan två kandidatexamen (saknar en uppsats i ett ämne sen är jag klar med båda)). Hör gärna med någon som läst och varit skoltrött, finns säkert någon här på forumet.

TLDR: Är du less på skola och bara vill plugga en kortare tid och därefter tjäna pengar på koda men bryr dig inte lika mycket om att förbättra möjligheterna ännu längre fram i livet så gå på folkhögskola, annars universitet/högskola.

Viktigast av allt!!! Gör det _DU_ vill, vad vi eller dina nära och kära tycker är oväsentligt. Det här är ditt liv

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem

Både min kompis och jag saknar Högskoleutbildning och vi klättrar snabbt ändå. Kompetens väger tyngst i min erfarenhet. Chefer som lägger mycket vikt på att det står någon utbildning över bevis på kompetens på CVt är generellt chefer man inte vill jobba för i vilket fall och jag har knappt träffat någon där det har varit fallet.

Med det sagt så kan fortfarande högskola vara ett bra sätt att bli kompetent beroende på vad du vill jobba med. Finner det däremot inte vara så meningsfullt som CV glasyr gentemot bevis på kompetens i denna branchen.

Värt att nämna är att jag har inte så jätte lång arbetsefarenhet så kanske finns mer ställen som väger det tungt än vad jag vet, men rekryterare spammar glatt ivf. 🤷🏻‍♂️ Vågar även hävda att jag är duktigare utvecklare än genomsnittet så därav kanske mitt perspektiv är vinklat.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@TrexxTyTy: Väl betalada jobb inom programmering, då lär du skaffa dig en civilingenjörs examen.

*Edit*
Alternativt bygg upp din egna portfolio med programmerings projekt som du kan visa upp. På något sätt kommer arbetsgivaren vilja se att du faktiskt kan något.

Permalänk
Medlem

För .NET och Webb så är en YH fullt tillräcklig. Visst, en person med kandidatexamen har en lite högre ingångslön, men efter ett par år så är det bara erfarenheten som räknas typ

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av in2it:

Hej!

Som du vet känner vi inte varandra men av den lilla information du ger oss kan jag säga följande. En utbildning på universitet/högskola är absolut att föredra, men den utbildningen är längre och mer komplex. Även om en utbildning på universitet skiljer sig mycket från gymnasiet så kommer du hur som helst få göra andra saker än att koda om du går datateknik. Exakt hur mycket är svårt för mig att svara på men det är rätt enkelt att surfa in på deras hemsida och läsa kursprogrammet. Du kommer med andra ord få göra saker som det känns som du är mindre intresserad av om du läser datateknik. Men du kommer få en mycket bredare utbildning och många bra kontakter inför framtiden.

Å andra sidan vet jag själv hur det är när man inte är så sugen på att plugga. Jag fick den känslan när jag läste din post. Som sagt det skiljer sig mycket men det kanske skulle vara bättre för dig att få en mer nichad utbildning som fokuserar mer på exakt det du vill och är kortare.

Du säger att du inte gillar matematik. Som kodare är det bra att kunna matte så det skulle inte skada om du blir bättre på att räkna men å andra sidan så finns det andra som kan och i värsta fall kan man googla lite info om det skulle behövas om det bara är en liten del av projektet. Ska du däremot koda något som har mycket med AI och andra saker att göra så tror jag du skulle gagnas av att plugga matte på högre nivå.

Kom ihåg, studier på universitet skiljer stort från gymnasiet (jag höll själv på dö i gymnasiet och har idag nästan två kandidatexamen (saknar en uppsats i ett ämne sen är jag klar med båda)). Hör gärna med någon som läst och varit skoltrött, finns säkert någon här på forumet.

TLDR: Är du less på skola och bara vill plugga en kortare tid och därefter tjäna pengar på koda men bryr dig inte lika mycket om att förbättra möjligheterna ännu längre fram i livet så gå på folkhögskola, annars universitet/högskola.

Viktigast av allt!!! Gör det _DU_ vill, vad vi eller dina nära och kära tycker är oväsentligt. Det här är ditt liv

Tack för svaret. Tror att yrkeshögskola är bättre för mig då jag har svårt att fokusera på ämnen som jag inte är intresserad av/känner att jag inte har använding av (anledningen till F i Fysik och Kemi).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

För .NET och Webb så är en YH fullt tillräcklig. Visst, en person med kandidatexamen har en lite högre ingångslön, men efter ett par år så är det bara erfarenheten som räknas typ

Håller inte med om det, jag fick högre ingångslön än bekanta som kom från högskola. Din ålder, företag, ditt driv, hur du förhandlar och arbetslivserfarenhet spelar roll i det. Sen kan många från YH leverera direkt från dag ett, medan en från högskola i många fall bara sitter på teori men saknar helt praktiskt erfarenhet av att utveckla åt kund (något som tränas på hela tiden i YH). Därför det finns många trainee program riktade mot nyexaminerade från högskola.

Skrivet av TrexxTyTy:

Hej, gillar att programmera vilket visade sig i mina betyg i gymnasiet som har med datorer att göra (gick Informations- och medieteknik). I dessa kurser fick jag A, fast i de andra kurserna fick jag mest e, med några c och b samt F i Kemi 1 och Fysik 1. Har inte bestämt mig helt vad jag vill jobba med, men har kikat på .NET Utväckling och Webutväckling.

Det största problemet jag har är att jag inte vet vad jag ska gå nu efter gymnasiet. Vet inte om det är värt att läsa Fysik 1 + Fysik 2 på komvux för att kunna ansöka till kandidatexamen i datateknik, eller om jag istället borde gå yrkeshögskola. Jag tror inte heller att mina chanser att komma in på högskola är så stora med tanke på hur många som ansöker. Samt är jag inte så intresserad av matematik, vilket även ingår i kandidatexamen.

Undrar även hur mina jobbmöjligheter kommer påverkas. Antar att det är lättare att få högre betalda jobb om man har kandidatexamen då flera av de större företagen ofta har det som krav. Skulle det vara möjligt att få såna jobb iallafall med tillräcklig erfaren het eller vore det smartare att satsa på examen?

Jag tycker generellt att det beror på hur du är som person. Är du praktiskt lagd och lär dig bättre genom att bygga saker så är YH ett bättre val, du får sitta och koda saker hela tiden med något mindre fokus på djupgående teori. Läser du på Högskola så är oftast IT utbildningarna fulla med matte, men jobbar du som webbutvecklare har du sällan behovet av mer än vanlig gymnasiematte.

Högskola kan också innehålla mycket lull och utfyllnad som du inte har någon användning av när du ska jobba. Men du får en bredare utbildning och har möjlighet att välja andra roller inom IT. Men det finns inget som säger emot att någon som gått YH inte kan byta roll senare heller, känner personer i branschen som jobbar som CEO och tech lead som gått YH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Håller inte med om det, jag fick högre ingångslön än bekanta som kom från högskola. Din ålder, företag, ditt driv, hur du förhandlar och arbetslivserfarenhet spelar roll i det. Sen kan många från YH leverera direkt från dag ett, medan en från högskola i många fall bara sitter på teori men saknar helt praktiskt erfarenhet av att utveckla åt kund (något som tränas på hela tiden i YH). Därför det finns många trainee program riktade mot nyexaminerade från högskola.

Jag tycker generellt att det beror på hur du är som person. Är du praktiskt lagd och lär dig bättre genom att bygga saker så är YH ett bättre val, du får sitta och koda saker hela tiden med något mindre fokus på djupgående teori.
Högskola kan innehålla mycket lull och utfyllnad som du inte har någon användning av när du ska jobba. Men du får en bredare utbildning och har möjlighet att välja andra roller inom IT. Men det finns inget som säger emot att någon som gått YH inte kan byta roll senare heller, känner personer i branschen som jobbar som CEO och tech lead som gått YH.

Självklart så kan det skilja på individnivå. Men om du tar alla som gått civ.ing Datateknik och alla som gått YH inom samma område så kommer de som läst till civ.ing ha högre lön. Både som ingångslön och som slutlön när de går i pension. Som grupp då. Därför går det inte se på det som du gör att du fick bättre lön än några andra som gått en annan utbildning eller att du vet några som fått högra befattningar utan den högre utbildningen.

Sedan kommentaren om att det finns lull och utfyllnad på högskolan är bara skitsnack. Snarare tvärt om på de tekniska utbildningarna ivf, vilket det här handlar om. Du får dåligt betalt för den tid du lägger ner. Nu var det ett tag sedan jag läste men då fungerade det som så att om något nytt ämne/kurs skulle läggas till inom utbildningen så fick de andra kurserna minskade antal poäng men samma innehåll och alltså ingen minskning på vad man skulle lära sig.

Du kanske skulle passa på och ta några sabbatsår från ditt jobb och passa på och läsa D eller Y-linjen vid LiTH så får du se hur mycket lull och utfyllnad som du träffar på.

Permalänk
Medlem

@TrexxTyTy: Inga problem.... jag tror att du har rätt och det som känns bra för dig är också det som är rätt

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10