Permalänk
Medlem

55Q70R den mest prisvärda TV:n?

Tjena!

Nu är gamla TVn såld, så nu kommer jakten intensifieras.
Har möjlighet att köpa Samsung QE55Q70T för 9.339kr.
Var först inne på en annan Samsung från 2019, men den hade inte HDMI 2.1. Även sneglat på LG C/B9, men priset går ju upp då.
Något jag bör känna till med ovan modell? Eller är de bara och slå till?
Normalt användande, TV och Xbox. Inga speciella krav, förutom eftersläpningar på t.ex fotboll, det får jag kramp på.

EDIT: Sambon hade blivit glad om jag hade valt en mindre TV, typ 50" Är detta en "lika bra" TV som Samsungen?
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/46-50tum/lg-49nano86....

EDIT 2: Om TVn har HDMI 2.1. Men 60hz panel, spelar de någon större roll? Eller ska man sikta på 120hz panel för att dra nytta av t.ex. nya Xbox Series One?

Förtydligade rubriken från "Mest prisvärd?" och att det handlar om Q70R/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Vilken av dem är det?
Rätt stor skillnad på de olika serierna

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Vilken av dem är det?
Rätt stor skillnad på de olika serierna

Skulle gissa att han menar https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5061157.
Men finns det någon som är mer prisvärd i samma prisklass får du gärna peka ut den.

Permalänk
Medlem

För det priset är den nog oslagbar, hittar du en 8 serie istället för runt 2k mer hade jag köpt den men annars köp.
7 serien om jag minns rätt reflekterar ganska mycket samt att den har mycket sämre betraktningsvinkel kontra 8 serien.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Vilken av dem är det?
Rätt stor skillnad på de olika serierna

Skrivet av SayZk:

Skulle gissa att han menar https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5061157.
Men finns det någon som är mer prisvärd i samma prisklass får du gärna peka ut den.

Skrivet av lasseTM:

För det priset är den nog oslagbar, hittar du en 8 serie istället för runt 2k mer hade jag köpt den men annars köp.
7 serien om jag minns rätt reflekterar ganska mycket samt att den har mycket sämre betraktningsvinkel kontra 8 serien.

Missade länken Men helt korrekt med den modellen. Känns som de borde vara oslagbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Missade länken Men helt korrekt med den modellen. Känns som de borde vara oslagbart?

Jo behöver du en prisvärd 55" så är det bara att slå till.
Jag är ett större fan av oled men detta är ä då sjukt bra pris om man har behovet.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Får nog hoppa denna modellen. Insåg att det ”endast” är HDMI 2.0.
Om jag fattat allt korrekt, vill jag ha HDMI 2.1 för och få 120hz i 4k för kommande Xbox generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Får nog hoppa denna modellen. Insåg att det ”endast” är HDMI 2.0.
Om jag fattat allt korrekt, vill jag ha HDMI 2.1 för och få 120hz i 4k för kommande Xbox generation.

Kommer ett Xbox orka med 4k 120hz?
Det gör ju nästan inte en dator idag för 35k I AAA titlar :s

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Kommer ett Xbox orka med 4k 120hz?
Det gör ju nästan inte en dator idag för 35k I AAA titlar :s

Nja, det är nästan en separat diskussion. Men det är tanken iaf

Permalänk
Medlem

Hittade nu istället LG OLED55B9PLA, med HDMI 2.1.
Är detta ett bättre köp för 11.790kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Hittade nu istället LG OLED55B9PLA, med HDMI 2.1.
Är detta ett bättre köp för 11.790kr?

Den TV brukar kosta runt 10k på blafk friday och mellandagsrea men 11,5k är ändå helt ok.
OLED är ju trevligare än QLED men har sina nackdelar samt fördelar.
OLED kräver ett mörkare rum då de inte är lika ljusstarka, de finns risk för inbränning.
Annars har ju OLED bätte svärta, bättre betraktningsvinkel.

Här kan du jämföra de två.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Bildexpert 📺

LG OLED B9 är lika ljusstark som en Q70R vid generell användning och endast vid specifika jämförelser är Q70R något ljusstarkare. Talar vi dessutom om färgkorrekt bild är B9:n faktiskt något ljusstarkare. Det är framför allt när man kör Q70R i kartongläge som den kan pressa ut mer ljus.

https://www.sweclockers.com/artikel/28703-teknikstund-svag-lj...

"QLED" kan vara allt från Samsungs ljusstarkaste flaggskeppmodeller som 950TS till enklare mellanklass som Q60R eller TCL:s QLED-modeller vilka är marginellt ljusstarkare och peakar runt 300 nits. Man måste jämföra produkterna och undvika missvisande förenklingar som "OLED eller QLED"-tänket.

Permalänk
Medlem

Kikade på denna förut, men i 65" då.. såg att den fanns på Benify förut för 10 000 (65") om du har tillgång, titta om 55 finns på lager.
Men ja. dessa verkar väldigt prisvärda. Blir till att uppdatera min 2013 Sony 47" här om en månad ca så får se till vad jag uppdaterar mig till

edit: låg på 16k nu.

Permalänk
Medlem

Skulle länka denna innan men länken försvann.
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b9-vs-samsung-q70r...

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Den TV brukar kosta runt 10k på blafk friday och mellandagsrea men 11,5k är ändå helt ok.
OLED är ju trevligare än QLED men har sina nackdelar samt fördelar.
OLED kräver ett mörkare rum då de inte är lika ljusstarka, de finns risk för inbränning.
Annars har ju OLED bätte svärta, bättre betraktningsvinkel.

Här kan du jämföra de två.

Skrivet av Laxpudding:

LG OLED B9 är lika ljusstark som en Q70R vid generell användning och endast vid specifika jämförelser är Q70R något ljusstarkare. Talar vi dessutom om färgkorrekt bild är B9:n faktiskt något ljusstarkare. Det är framför allt när man kör Q70R i kartongläge som den kan pressa ut mer ljus.

https://www.sweclockers.com/artikel/28703-teknikstund-svag-lj...

"QLED" kan vara allt från Samsungs ljusstarkaste flaggskeppmodeller som 950TS till enklare mellanklass som Q60R eller TCL:s QLED-modeller vilka är marginellt ljusstarkare och peakar runt 300 nits. Man måste jämföra produkterna och undvika missvisande förenklingar som "OLED eller QLED"-tänket.

Inte så orolig för inbränningar eller direk solljus på panelen. Sällan jag har statisk bild någon längre tid. Samt TVn står i en hörna utan direkt solljus på sig.

Skrivet av MrWhizeguy:

Kikade på denna förut, men i 65" då.. såg att den fanns på Benify förut för 10 000 (65") om du har tillgång, titta om 55 finns på lager.
Men ja. dessa verkar väldigt prisvärda. Blir till att uppdatera min 2013 Sony 47" här om en månad ca så får se till vad jag uppdaterar mig till

edit: låg på 16k nu.

55" är max tyvärr Har den legat på 10k så kommer jag så fall vänta tills den gör det igen

Skrivet av lasseTM:

Snyggt!

Permalänk
Medlem

Nu är gamla TVn såld, så nu kommer jakten intensifieras.
Har möjlighet att köpa Samsung QE55Q70T för 9.339kr.
Var först inne på en annan Samsung från 2019, men den hade inte HDMI 2.1. Även sneglat på LG C/B9, men priset går ju upp då.
Något jag bör känna till med ovan modell? Eller är de bara och slå till?
Normalt användande, TV och Xbox. Inga speciella krav, förutom eftersläpningar på t.ex fotboll, det får jag kramp på.

EDIT: Sambon hade blivit glad om jag hade valt en mindre TV, typ 50" Är detta en "lika bra" TV som Samsungen?
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/46-50tum/lg-49nano86...

EDIT 2: Om TVn har HDMI 2.1. Men 60hz panel, spelar de någon större roll? Eller ska man sikta på 120hz panel för att dra nytta av t.ex. nya Xbox Series One?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Nu är gamla TVn såld, så nu kommer jakten intensifieras.
Har möjlighet att köpa Samsung QE55Q70T för 9.339kr.
Var först inne på en annan Samsung från 2019, men den hade inte HDMI 2.1. Även sneglat på LG C/B9, men priset går ju upp då.
Något jag bör känna till med ovan modell? Eller är de bara och slå till?
Normalt användande, TV och Xbox. Inga speciella krav, förutom eftersläpningar på t.ex fotboll, det får jag kramp på.

Q70t är en sämre tv än Q70R. konstigt nog är 2020 Q80T ungefär samma tv som 2019 Q70R. Jag är en stolt ägare av 55 tum C9. Jag tycker du borde köpa LG 55B9.

Skrivet av thexps:

EDIT: Sambon hade blivit glad om jag hade valt en mindre TV, typ 50" Är detta en "lika bra" TV som Samsungen?
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/46-50tum/lg-49nano86...

Lg tvn är inte dålig. Dock har den IPS vilket inte har riktigt dålig svärta. Jag avråder dig från att köpa den. Om du nu vill ha 49 tum får jag tyvärr rekommendera 49XG9005. Det är en bra tv, dock kostar en 55b9 oled endast 1.5k mer. Om du kan klara dig utan tv till black friday är lg 48tum cx oled det själv klara valet.

Skrivet av thexps:

EDIT 2: Om TVn har HDMI 2.1. Men 60hz panel, spelar de någon större roll? Eller ska man sikta på 120hz panel för att dra nytta av t.ex. nya Xbox Series One?

HDMI 2.1 är ett löst begrepp. Det kan stå HDMI 2.1 utan att stödja 120hz 4k. Ta och googla hdmi 2.1 så lär du förstå. Jag tror aldrig att xbox series x kommer stödja 4k 120hz i något spel.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

@Noob I am: Stort tack för tipsen.
Även om upplösningen sänks till 1440P så är själva 120hz effekten så stor att jag inte vill gå miste om det. Och högre refresh rate i lägre upplösningar är väl i stort sätt spikat? Speciellt inte om jag köper en ny TV som ska hålla många år. Så det blir lite krav.

Har suttit med filter i Prisjakt, men verkar vara riktigt svårt och hitta en 49-50" TV med högre refresh rate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

@Noob I am: Stort tack för tipsen.
Även om upplösningen sänks till 1440P så är själva 120hz effekten så stor att jag inte vill gå miste om det. Och högre refresh rate i lägre upplösningar är väl i stort sätt spikat? Speciellt inte om jag köper en ny TV som ska hålla många år. Så det blir lite krav.

Har suttit med filter i Prisjakt, men verkar vara riktigt svårt och hitta en 49-50" TV med högre refresh rate.

Jag tror inte någon tillverkar bra 50 tums paneler. Är det ett önskemål eller krav med 50 tum?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

@Noob I am: attans.. Frugan har de som önskemål. Så krav då förmodar jag.
Får köpa en 55”, säga det är en 50”. Det kan faktiskt funka!

Permalänk
Medlem

@Noob I am:
Du menar alltså att QE55Q70RAT, från 2019, är en bättre TV än QE55Q70T från 2020? Varför?

Permalänk
Medlem

Fick inbränningar av undertexter på min oled efter 2.5 års användning.
Från repanmälan på Lg:s sida tills dom var hemma hos mig och byta panelen tog det 8 dagar.
Inga konstigheter och helt gratis. Galet bra service.
När dom nya korten med Hdmi 2.1 släpps kommer jag byta upp min 65" B7 till en 2020 modell.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

@Noob I am:
Du menar alltså att QE55Q70RAT, från 2019, är en bättre TV än QE55Q70T från 2020? Varför?

För att samsung är värdelösa på att sätta namn. Av någon anledning är Q70T en uppdaterad Q60R.
Detta är ungefär hur Samsung tänker.

Klicka för mer information

reddit u/SpectreFire
Why the hell would you think the Q70T is the updated version of the Q70R? That makes zero fucking sense.

The Q70T is the upgraded version of the Q60R because 70 is higher than 60.

Same thing with the Q80T being the updated version of the Q70R, and the Q90T being the updated version of the Q80R.

And of course, we have the Q900T which is the updated version of the Q90R, as indicated by the extra zero to show that it's better and has more updates.

Sincerely

Samsung Product Team

Visa mer

Skrivet av Defender:

Fick inbränningar av undertexter på min oled efter 2.5 års användning.
Från repanmälan på Lg:s sida tills dom var hemma hos mig och byta panelen tog det 8 dagar.
Inga konstigheter och helt gratis. Galet bra service.
När dom nya korten med Hdmi 2.1 släpps kommer jag byta upp min 65" B7 till en 2020 modell.

Mina föräldrar fick sin panel utbytt nu i veckan. Detta på en 2.5 år gammal C7. Ingen inbränning dock andra defekter, jag gillar LGs support.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av thexps:

EDIT: Sambon hade blivit glad om jag hade valt en mindre TV, typ 50" Är detta en "lika bra" TV som Samsungen?
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/46-50tum/lg-49nano86...

EDIT 2: Om TVn har HDMI 2.1. Men 60hz panel, spelar de någon större roll? Eller ska man sikta på 120hz panel för att dra nytta av t.ex. nya Xbox Series One?

Du kan inte lita på prisjakt eller för den delen officiella beskrivningar när det gäller panelfrekvens, utan det måste alltid ställas i ett sammanhang per produkt. Det finns gott om TV-apparater med 120 Hz-paneler vilka inte kan ta emot och reproducera signaler i 120 Hz till exempel.

Jag går igenom i TV-guiden vilka TV-modeller som har den kapaciteten. https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Där har du också en uppdelning på vilka modeller som räknas till toppklass, "bra på allt" dit Q70R tillhör. Vill du ha något som är bättre än Q70R bör du titta på andra modeller i toppklassen, inte på enklare modeller.

Och som skrivet: "HDMI 2.1" är en specifikation med en lång lista funktioner. Vilka funktioner exakt ur den listan som finns i en viss produkt är det intressanta. Och vill du veta vilka modeller som klarar 4K/120 Hz med högre bandbredd så kallas funktionen för "48 Gbps FRL". Jag tar upp det i samma guide. Du måste för Samsungs modeller kliva upp till Q90R och Q85R för att få dessa funktioner. Med LG:s 2019-OLED-modeller är funktionen där.

Den LG Nano86 du funderar på är en 2020-modell och jag går igenom 2020-utbudet här: https://www.sweclockers.com/artikel/29458-lg-satsar-mer-pa-sp...
Nano86-modellen har de rätta specarna för just framtida konsoler. Som nämnt är det en IPS-panel, troligtvis med modest ljusstyrka, och då har den svårare att mäta sig mot en VA-panel, likt Q70R och definitivt svårare än en OLED när det kommer till dynamik, kontrast och HDR-bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

@Noob I am: attans.. Frugan har de som önskemål. Så krav då förmodar jag.
Får köpa en 55”, säga det är en 50”. Det kan faktiskt funka!

Sitter i samma sits, min fru vägrar större än 55" som vi har nu men jag har fått en jäkligt bra deal på en 65" TV jag vill ha :/
Förstår inte att man inte vill ha en större

Behöver ingen ny TV så jag antar att hon har rätt men våran är runt 7 år gammal och det känns som att den börjar klappa ihop.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Sitter i samma sits, min fru vägrar större än 55" som vi har nu men jag har fått en jäkligt bra deal på en 65" TV jag vill ha :/
Förstår inte att man inte vill ha en större

Behöver ingen ny TV så jag antar att hon har rätt men våran är runt 7 år gammal och det känns som att den börjar klappa ihop.

Jag sitter nu på en 47" och klagade på att man betalar för en storlek men man får en annan då man får black bars runt om när vi tittar på film. På den vägen lyckades jag övertala till en 65 istället för 55. Att hoppet från 47 till 55 är för litet.
Att få en toppklass TV däremot är svårare då hon inte är intresserad av skillnaderna mer än pris, 7000 vs 14 000. Men på ett eller annat sett ska jag få henne att se skillnaden Så svårt i butiker dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du kan inte lita på prisjakt eller för den delen officiella beskrivningar när det gäller panelfrekvens, utan det måste alltid ställas i ett sammanhang per produkt. Det finns gott om TV-apparater med 120 Hz-paneler vilka inte kan ta emot och reproducera signaler i 120 Hz till exempel.

Jag går igenom i TV-guiden vilka TV-modeller som har den kapaciteten. https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Där har du också en uppdelning på vilka modeller som räknas till toppklass, "bra på allt" dit Q70R tillhör. Vill du ha något som är bättre än Q70R bör du titta på andra modeller i toppklassen, inte på enklare modeller.

Och som skrivet: "HDMI 2.1" är en specifikation med en lång lista funktioner. Vilka funktioner exakt ur den listan som finns i en viss produkt är det intressanta. Och vill du veta vilka modeller som klarar 4K/120 Hz med högre bandbredd så kallas funktionen för "48 Gbps FRL". Jag tar upp det i samma guide. Du måste för Samsungs modeller kliva upp till Q90R och Q85R för att få dessa funktioner. Med LG:s 2019-OLED-modeller är funktionen där.

Den LG Nano86 du funderar på är en 2020-modell och jag går igenom 2020-utbudet här: https://www.sweclockers.com/artikel/29458-lg-satsar-mer-pa-sp...
Nano86-modellen har de rätta specarna för just framtida konsoler. Som nämnt är det en IPS-panel, troligtvis med modest ljusstyrka, och då har den svårare att mäta sig mot en VA-panel, likt Q70R och definitivt svårare än en OLED när det kommer till dynamik, kontrast och HDR-bild.

Jag har gått genom din fina TV-Guide, men blir förvirrad över alla nya modellnamn för 2020..
Att kliva upp till Q90R & Q85R känns inte jätteaktuellt, priset går uppåt för mycket. Men om jag förstår det korrekt så funkar 1440P/120h på de lägre modellerna av Q-led serien, t.ex. den jag länkade från 2020?
Då känns inte Nano serien så aktuellt.

För och bryta ner det lite, LGs OLED B & C 9 klarar av det jag söker. Ev. QLED i lägre upplösningar på 7 serien. Så det är dom två valen jag har?
Om jag då bestämmer mig för en LG, gör de någon större skillnad om jag väljer B eller C? Annan CPU vad jag förstått. Men B serien har även sämre betyg på prisjakt.
Edit Stryk den frågan, hitta din video på Youtube där du jämför dessa.
Av någon konstig anledning är jag mest sugen på en Samsung, fastän hela sweclockers promotar OLED i alla trådar..

Stort tack för du tar dig tiden och svarar på frågorna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Jag har gått genom din fina TV-Guide, men blir förvirrad över alla nya modellnamn för 2020..
Att kliva upp till Q90R & Q85R känns inte jätteaktuellt, priset går uppåt för mycket. Men om jag förstår det korrekt så funkar 1440P/120h på de lägre modellerna av Q-led serien, t.ex. den jag länkade från 2020?
Då känns inte Nano serien så aktuellt.

För och bryta ner det lite, LGs OLED B & C 9 klarar av det jag söker. Ev. QLED i lägre upplösningar på 7 serien. Så det är dom två valen jag har?
Om jag då bestämmer mig för en LG, gör de någon större skillnad om jag väljer B eller C? Annan CPU vad jag förstått. Men B serien har även sämre betyg på prisjakt.
Edit Stryk den frågan, hitta din video på Youtube där du jämför dessa.
Av någon konstig anledning är jag mest sugen på en Samsung, fastän hela sweclockers promotar OLED i alla trådar..

Stort tack för du tar dig tiden och svarar på frågorna!

Q85r tex 65" ligger som lägsta pris enligt prisjakt. Jag köpte nyss 75" Q85r för 23000kr och är också lägsta priset enligt prisjakt. Dock kunde jag ha köpt den för 20000kr via benefy för 1 månad sedan direkt som Samsung.
Det finns flera trådar som påpekar att lagret för q85r och q90r börjar ta slut. Jag tror att du gör ett misstag om du väntar för länge. Du blir kanske utan. 2020 årsmodellerna är en nedgradering text q90r är inte lika med q90t utan du får gå över till 8k för att få likvärdig prestanda.
LG C9 finns bara nu för ca 23000kr. 3000kr över lägsta under julrean. Lär inte gå ner mycket i pris heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liqwid11:

Q85r tex 65" ligger som lägsta pris enligt prisjakt. Jag köpte nyss 75" Q85r för 23000kr och är också lägsta priset enligt prisjakt. Dock kunde jag ha köpt den för 20000kr via benefy för 1 månad sedan direkt som Samsung.
Det finns flera trådar som påpekar att lagret för q85r och q90r börjar ta slut. Jag tror att du gör ett misstag om du väntar för länge. Du blir kanske utan. 2020 årsmodellerna är en nedgradering text q90r är inte lika med q90t utan du får gå över till 8k för att få likvärdig prestanda.
LG C9 finns bara nu för ca 23000kr. 3000kr över lägsta under julrean. Lär inte gå ner mycket i pris heller.

Såg att QE55Q85RATXXC låg på kampanj för 11.990:- hos Power
1000kr mindre än C9an så det är väldigt intressant faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Såg att QE55Q85RATXXC låg på kampanj för 11.990:- hos Power
1000kr mindre än C9an så det är väldigt intressant faktiskt.

Jag köpte min tv från Power och kollat med dem. Du har 30 dagars öppetköp. Du får testa tv och lämna tillbaka förutsatt att den är i nyskick samt fri retur. Kampanjen på Samsung tv finns 2 veckor from i måndags.