Sålde en processor - nu menar köpare på den är sönder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Jag har nog endast fått det felmeddelandet när jag lekt med klockningen på minnena. Har OP/Köparen prövat att mixa lite med volt och timings?

Det tror jag faktiskt inte. @Rutberg testa med det 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag har nog endast fått det felmeddelandet när jag lekt med klockningen på minnena. Har OP/Köparen prövat att mixa lite med volt och timings?

Som sagt, vi har testat det i två riggar med samma resultat, så med det tre uppsättningar RAM, I och med att jag passade på att uppgradera under senaste besöket och gav CPUn ett försök i morse; alla i standard inställningar;
2 x 4GB Corsair LPX 3000mhz (även i 2100 MHz)
2 x 8GB Corsair LPX 3200mhz
2 x 16 GB Corsair LPX 2666mhz

Nu har vi bara kört på standard timings, men att den fungerat i en rigg, sedan slutat att fungera i den riggen utan några ändringar i hårdvara leder inte mina slutsatser till att det bör vara ett problem med vilka RAM som sitter monterade, den friska blandningen ovan stödjer det ytterligare.

Permalänk
Medlem

Har också fått samma felmeddelande (IRQL NOT LESS OR EQUAL) som försvann när jag bytte RAM-stickor.
Tråkigt att ni har testat med 3 olika uppsättningar minnen och att problemet kvarstår..

Det låter isåfall som en ESD-skada i mina öron.
Kan såklart inte säga till 110% men troligtvis.

Kolla om du kan reklamera prollen om den är inköpt de senaste åren?

Permalänk
Medlem

@rutberg: Har ni provat att boota med endast det "nödvändiga"? (T.ex utan gpu)

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem

För mig har cpu varit tämligen binärt, antingen har inget hänt eller så funkar det.

Testa med någon bootskiva med Linux som har något cpustressande som Pi-beräkning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

För mig har cpu varit tämligen binärt, antingen har inget hänt eller så funkar det.

Testa med någon bootskiva med Linux som har något cpustressande som Pi-beräkning?

Redan i början försökte jag boota den till en Windows 10 USB, den tar boot instruktionen men kan inte ladda därifrån. Tar den sig inte ens till en prompt så tror jag inte att den skulle låta mig ta mig så mycket längre på en linux boot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arotica:

@rutberg: Har ni provat att boota med endast det "nödvändiga"? (T.ex utan gpu)

Uppskattar tankarna!
Båda systemen CPUn hhar testats i har varit rätt barebone, med undantag att de båda haft grafikkort, fast två olika. Så även om det skulle fungera så skulle slutsatsen bli att i7 7700K inte är kompatibel med 1080 eller 2080 referenskort, vilket om än ett exotiskt fel inte tar oss så mycket närmare en lösning.

Permalänk
Skrivet av frong:

Jag har nog endast fått det felmeddelandet när jag lekt med klockningen på minnena. Har OP/Köparen prövat att mixa lite med volt och timings?

har själv haft det pga kassa utdaterade usb drivrutiner till diverse gammal usbutrustning som används ibland.

och pga en döende hårddisk hade dock växlingsfil på den så tippar att det var pga att den ballade ur imellanåt när den ville använda den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pro:

Du är helt 110% säker på att det är en ESD-skada? Inväntar fler svar för att säkerställa det.

Om man inte har ett mycket avancerat elektronik-labratorium så är det i stort sett omöjligt att avgöra 100% om något är en ESD-skada eller inte.
ESD-skador kan ställa till med de mest märkliga problem.

I det här fallet håller jag dock med om att det mest sannolika är en ESD-skada, som antingen uppkom när CPU:n packades ner eller när den packades upp och monterades. Vilket av det som hände är omöjligt att avgöra i efterhand.
Kan naturligtvis vara något annat, men baserat på allt som sagts i tråden så känns allting annat mer osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

han har ingen juridisk backning. Du har sålt varan, han är ansvarig att kolla att den fungerar innan han köper den.

Du har fel, köparen är inte ansvarig att "kolla att den fungerar innan han köper den". Detta regleras av Köplagens tjugonde samt trettioförsta paragrafer.

Citat:

20 §
Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

31 §
När varan har avlämnats skall köparen så snart omständigheterna medger det undersöka den i enlighet med god affärssed.

Alltså, om inte säljaren uppmanar köparen att undersöka varan innan köp har köparen heller inget ansvar att göra detta.

"Köparen har normalt inte någon undersökningsplikt i samband med avtalsslutet, utan har i stället som huvudregel att undersöka varan först efter avlämnandet" - http://koplagen.iuste.se/saljarens-plikter/fel/20-%C2%A7-unde...
"Du har nämligen inte någon skyldighet att undersöka varan innan köpet, men har du gjort det uppkommer en form av undersökningsplikt." - https://lawline.se/answers/10034

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du har fel, köparen är inte ansvarig att "kolla att den fungerar innan han köper den". Detta regleras av Köplagens tjugonde samt trettioförsta paragrafer.

Alltså, om inte säljaren uppmanar köparen att undersöka varan innan köp har köparen heller inget ansvar att göra detta.

"Köparen har normalt inte någon undersökningsplikt i samband med avtalsslutet, utan har i stället som huvudregel att undersöka varan först efter avlämnandet" - http://koplagen.iuste.se/saljarens-plikter/fel/20-%C2%A7-unde...
"Du har nämligen inte någon skyldighet att undersöka varan innan köpet, men har du gjort det uppkommer en form av undersökningsplikt." - https://lawline.se/answers/10034

Gäller inte den lagen butik mot konsument?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Gäller inte den lagen butik mot konsument?

Köplagen gäller alla köp som inte täcks av Konsumentköplagen (KKöpL). KKöpL är applicerbar just när en näringsidkare säljer varor till en konsument medan Köplagen är applicerbar vid handel privatpersoner sinsemellan, eller då företag handlar av varandra.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@rutberg: Om du har kvar cpu och tid/ork prova att köra minnena i single channel. Var med om samma felmeddelanden när jag hade en 6600 som säkert blivit esd-skadad, den används ännu men endast i singlech :/
Den kunde även vägra starta om man använde den ena singlech endastr,

Permalänk
Medlem
Skrivet av rutberg:

Som sagt, vi har testat det i två riggar med samma resultat, så med det tre uppsättningar RAM, I och med att jag passade på att uppgradera under senaste besöket och gav CPUn ett försök i morse; alla i standard inställningar;
2 x 4GB Corsair LPX 3000mhz (även i 2100 MHz)
2 x 8GB Corsair LPX 3200mhz
2 x 16 GB Corsair LPX 2666mhz

Nu har vi bara kört på standard timings, men att den fungerat i en rigg, sedan slutat att fungera i den riggen utan några ändringar i hårdvara leder inte mina slutsatser till att det bör vara ett problem med vilka RAM som sitter monterade, den friska blandningen ovan stödjer det ytterligare.

Skrivet av milkab:

@rutberg: Om du har kvar cpu och tid/ork prova att köra minnena i single channel. Var med om samma felmeddelanden när jag hade en 6600 som säkert blivit esd-skadad, den används ännu men endast i singlech :/
Den kunde även vägra starta om man använde den ena singlech endastr,

Som milkab påpekar, om ni inte readn provat, prova med 1 minnesmodul i ena minneskanalen. Blir det fortfarande felmeddelanden flytta minnesmodulen till den andra minneskanalen.
Om det skulle fungera med RAM i endast en kanal, så är det mest troligt minneskontrollern i CPU:n som inte mår så bra.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det finns någon fix som kommer göra allt bra.
Men här är några tankar som jag ej sett nämnt

CPU cache problem?
IRQL problem i min egen erfarenhet har varit när det är minnes problem eller hårddisk problem.
Går det höjja volt t.ex. på cpu cache/cpu io eller liknande? Jag är verkligen inte bekand med vilka volts som finns eller kan styras på intel tyvärr men skulle kunna gissa att något sådant skulle kunna hjälpa.

Även precis som Viita säger så kan det vara minneskontrollen i CPU'n.
Prova släpa ner ram minnet till typ 800mhz och 1.37v och se om den tuggar på alls, eller om det verkligen står helt still. Samtidigt gärna öka volten på cpuns saker med ca 10~%. Liksom, bara för att säkerställa att chippet inte är helt dött.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips om hur vi kan felsöka, och det verkar som konsensus är att det inte riktigt fungerar som det ska. Självklart är jag själv nyfiken på OM det skulle kunna få den att "typ" fungera, kanske ett experiment jag kan ge mig an senare. Men till syvende och sist så kommer jag ju vilja köra mina ram i full volt och dubbla kanaler.

Jag håller med att köplagen är rätt tydlig då man inte köper i "befintligt skick" eller har möjlighet att själv att undersöka funktionaliteten på plats, däremot så finns det, trots min övertygelse, en möjlighet att något katastrofalt hänt mellan att jag tog ut den ur påsen och satte den i sockeln. Med hindsight 20/20 så skulle vi definitivt ha testat på plats, och kunnat undvika rätt mycket strul.

Då jag fått lära mig att "@Mr.Pro" agerat mellanhand och den faktiska ägaren inte vill vända köpet, jag kan förstå hans perspektiv, så pratar vi nu möjligheter att dela på "förlusten" med pengar eller en ersättningsvara som tar mig närmare till att ha en bättre processor (i7 7700K är max vad mitt nuvarande MB klarar av)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rutberg:

Tack för alla tips om hur vi kan felsöka, och det verkar som konsensus är att det inte riktigt fungerar som det ska. Självklart är jag själv nyfiken på OM det skulle kunna få den att "typ" fungera, kanske ett experiment jag kan ge mig an senare. Men till syvende och sist så kommer jag ju vilja köra mina ram i full volt och dubbla kanaler.

Jag håller med att köplagen är rätt tydlig då man inte köper i "befintligt skick" eller har möjlighet att själv att undersöka funktionaliteten på plats, däremot så finns det, trots min övertygelse, en möjlighet att något katastrofalt hänt mellan att jag tog ut den ur påsen och satte den i sockeln. Med hindsight 20/20 så skulle vi definitivt ha testat på plats, och kunnat undvika rätt mycket strul.

Då jag fått lära mig att "@Mr.Pro" agerat mellanhand och den faktiska ägaren inte vill vända köpet, jag kan förstå hans perspektiv, så pratar vi nu möjligheter att dela på "förlusten" med pengar eller en ersättningsvara som tar mig närmare till att ha en bättre processor (i7 7700K är max vad mitt nuvarande MB klarar av)

Som sagt.
Reklamation?
Man har 3 år på sig och denna släpptes 2017 vad jag kan se. Finns garantin kvar?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pro:

Jag sålde en processor som jag inte använt på cirka två månader. När jag väl använt CPUn har den suttit i en main rigg och fungerat utmärkt, jag har alltså aldrig haft strul med detta.

Skrivet av rutberg:

Då jag fått lära mig att @Mr.Pro agerat mellanhand och den faktiska ägaren inte vill vända köpet

@Mr.Pro...?

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara en ESD-skada på minneskontrollern (som ju är integrerad i cpu:n), men det kan vara extremt svårt att bevisa utan demontering och undersökning med svepelektronmikroskop.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Slutsats: Sälj aldrig någonting åt någon annan.

Jag förstår att olika personer kan sitta i olika ekonomiska lägen (jag har jobb, men tjänar under genomsnittet), jag har räknat in i mina Tradera- och Blocketförsäljningar att jag ger någon veckas "garanti", och tar förlusten om köparen av olika skäl säger att det inte funkar. Det känns enklast så. Har inte råkat ut för problem, men visst, skulle någon försöka trycka in ett DDR3-minne i en DDR4-plats kanske jag inte skulle vilja ha tillbaks moderkortet, vad vet jag...skulle ha lite svårare att som köpare acceptera en uppenbart felaktig vara dock (beroende på vad det är såklart).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hultron:

Yes! Jag har en dialog med köparen, det som är sålt är kusinen processor som HAN inte använt på 2 månaden. När jag fick den fraktad till mig så testades allting innan försäljningen och då funkade den som den ska.

Vi har kommit överens om en kompensation eller en z390 bräda så han kan köpa en bättre processor.

EDIT: jag tjänar ingenting på att agera mellanhand, jag valde att göra en god gärning åt kusinen och hjälpa honom sälja processorn i Stockholm då dels att alla köpare som skrev till honom på blocket var från Stockholm och ville ha den fraktad blocketpaketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Lugn,
han har ingen juridisk backning. Du har sålt varan, han är ansvarig att kolla att den fungerar innan han köper den.

Du kan lugnt och sansat be honom att dra åt skogen.

riktigt så enkelt är det inte. I köplagen finns något som kallas "varans beskaffenhet". Det innebär att varan ska på någorlunda sätt motsvara varans pris, eller överensstämma med avtalet, avse ändamålet m. m

Det är bland annat det som gör att man inte kan syssla med internetbedrägerier och skylla på "men du har undersökningsplikt, dra åt helvete".

Så man kan inte slentrianmässigt skylla på undersökningsplikt vid distansköp mellan privatpersoner

Permalänk
Medlem

Jag hade en gång en 5820K som tillsynes från ingenstans började krascha maskinen vid start, med just IRQL NOT LESS OR EQUAL i blåskärmen. Felet uppstod från en dag till en annan, i princip. Som tur var låg den under garanti och vart utbytt utan problem. När jag bytte processorn försvann problemet helt utan att jag ändrat på någon annan komponent. Jag trodde och fick tips om att det var ett drivrutin- eller RAM-minnes-problem, men det visade sig vara processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rutberg:
  • Bäst: Ni lyckas peka mig i en riktning som får det att fungera på direkten

  • Bra: Vi testar CPUn och kommer fram till att den fungerar, och det är mitt MB som av någon anledning inte vill, jag köper RAM men lämnar tillbaka CPUn

  • OK: Som ovan, men "bytt är bytt", det respekterar jag till fullo - Då vet jag i alla fall om att jag har en i7 7700k som jag med gott mod kan sälja vidare

  • Sämre: Den fungerar inte, och vi fastnar i ett döläge om vems fel det är

Som jag ser det så är det en överhängande chans att det blir "OK" eller bättre, så jag är optimistisk!

  • Bättre än bäst: Ni delar kostnaden då ni inte kan säkerställa vem som orsakat felet, köper varmkorv och 3,5or, snackar skit och blir riktigt bra kompisar.

  • Bäst: Ni lyckas peka mig i en riktning som får det att fungera på direkten

  • Bra: Vi testar CPUn och kommer fram till att den fungerar, och det är mitt MB som av någon anledning inte vill, jag köper RAM men lämnar tillbaka CPUn

  • OK: Som ovan, men "bytt är bytt", det respekterar jag till fullo - Då vet jag i alla fall om att jag har en i7 7700k som jag med gott mod kan sälja vidare

  • Sämre: Den fungerar inte, och vi fastnar i ett döläge om vems fel det är

Permalänk
Medlem

Plot twist: @Mithras är kusinen och @Mr.Pro och @Rutberg väljer nu att teama upp sig mot honom?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mkl:

Plot twist: @Mithras är kusinen och @Mr.Pro och @Rutberg väljer nu att teama upp sig mot honom?

Jag har faktiskt ingen aning vad du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pro:

Jag har faktiskt ingen aning vad du pratar om.

Det var ett skämt med tanke på hur tråden utvecklades

Permalänk
Medlem

När cpun testades innan försöljning, var det då i stock med vcore på auto? Vid överklockning förekommer ju ofta en degradering över tid som kan innebära att cpun inte längre kommer vara stabil vid standardspänning. Testa att underklocka cpun ordentligt eller att höja spänningen en aning. Vid minnesöverkloclning finns det ju en hel del inställningar att skruva på för att uppnå stabilitet. Jag skulle ändå ge det några timmar att försöka få den stabil även om den kanske kan räknas som delvis defekt om du lyckas få den stabil i slutendan. Men visst... ibland går det inte tyvärr.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Slutet gott, allting gott!

@Mr.Pro var just förbi och hämtade upp CPUn och betalade tillbaka hälften. Vi är båda en läxa rikare och har mötts halvvägs. Det kan komma en Christmas special då han ska ta den till inet för att se om de kan ge den en diagnos!

Nu är jag på jakt efter en i7 7700K eller ett mATX moderkort med motsvarande eller bättre CPU. Jag är betalar bevisligen bra och prutar inte för sakens skull! Så hit me up, gärna Stockholm och vi testar grejorna innan köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag förstår att olika personer kan sitta i olika ekonomiska lägen (jag har jobb, men tjänar under genomsnittet), jag har räknat in i mina Tradera- och Blocketförsäljningar att jag ger någon veckas "garanti", och tar förlusten om köparen av olika skäl säger att det inte funkar. Det känns enklast så. Har inte råkat ut för problem, men visst, skulle någon försöka trycka in ett DDR3-minne i en DDR4-plats kanske jag inte skulle vilja ha tillbaks moderkortet, vad vet jag...skulle ha lite svårare att som köpare acceptera en uppenbart felaktig vara dock (beroende på vad det är såklart).

Gör likadant själv, orkar inte jiddra med (zohan) folk över beggade prylar, då får de returnera och få pengarna tillbaka. Har hänt någon enstaka gång...

Visa signatur

Dator: Mac