Spela PC på TV (Smidig & Bra lösning Y2020?)

Permalänk
Medlem

Spela PC på TV (Smidig & Bra lösning Y2020?)

Hej,

Jag har inte hållit mig uppdaterad de senaste åren gällande vilka hårdvaru- & mjukvarulösningar det finns, så jag lyssnar gärna på er här. Min problembeskrivning:

- Jag skulle vilja spela mina PC spel på min TV.
- Jag kör dagens AAA-spel vilket medför att dataöverföringen tordes vara ganska stor.

- Jag kommer inom kort - och efter era råd - köpa ny förstärkare och TV. Täcker HDMI mina behov? (PC - (hdmi) -> förstärkare - (hdmi) -> TV)

HDMI kabel från PC till TV är ~10m och kräver ett ganska stort ingripande i form av bökig listdragning m.m. Finns det någon trådlös workaround här?

Jag överväger (faktiskt) att dra fram HDMI kabeln endast när spelande föreligger, och i övrigt ha kabeln dold i en snygg låda bakom/jämte TV:en. Men samtidigt skulle man ju vilja ha det färdigdraget...

Usch - jag ber om ursäkt för hur ostrukturerad min frågeställning är. Det framgår i all tydlighet att jag inte riktigt vet vilket ben jag ska stå på, och egentligen vill höra hur ni löser spelande på TV från PC?

Don't flame!

Permalänk
Moderator
Forumledare

@aalleexx:
Jag stod inför ett liknande dilemma där hdmi-kabeln skulle vara 25-30m.

Nu är ju min lösning inte perfekt men duger för mig. Det beror ju också på vad du har för tv osv.

Både min tv (random Samsung mellanpris á 2018) och min dator är kopplade till samma nätverk via kabel.
Jag laddade helt enkelt ned steams app på tv:n och kan med hjälp av en Xbox-kontroll (eller tgb/mus om man så vill) spela hela min steamkatalog och även en hel del utanför steam (längre historia).

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag måste rekommendera nvidia shield tv, om du kan få draget nät dit du har datorn och tvn.
Jag har datorn i källaren och kör shield tv på tvn en våning upp. Till den kopplar jag både trådlös mus och tangentbord, men även min elite controller. Har spelat allt från farcry 5 till WoW och tycker det fungerar ypperligt! 😃

Men eftersom du skriver att det bara är 10m till datorn hade jag nog valt hdmi kabel om jag ska vara ärlig 😅

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Jag måste rekommendera nvidia shield tv, om du kan få draget nät dit du har datorn och tvn.
Jag har datorn i källaren och kör shield tv på tvn en våning upp. Till den kopplar jag både trådlös mus och tangentbord, men även min elite controller. Har spelat allt från farcry 5 till WoW och tycker det fungerar ypperligt! 😃

Men eftersom du skriver att det bara är 10m till datorn hade jag nog valt hdmi kabel om jag ska vara ärlig 😅

Samma här, det är galet bra. Dock kör jag med en platt nätverkskabel till min, vet inte hur det är med det trådlösa.

En HDMI kabel direkt till tvn i all ära, men då ska du alltid byts källa på tvn,, start dstorn och navigera med mus. Jag laddade ner en app på shielden som man kan remote starta dstorn. Denna mappade jag sedan Netflix knappen till. Så pc spel är bara 1 knapptryck bort!

Permalänk

Jag köpte en 10 meter lång HDMI kabel som jag har kopplat till min Yamaha reciver.
Det funkar riktigt bra, dock bör du se till att köpa en kabel som har hög överföringshastighet, annars kan du råka ut för problem. Att använda trådlöst för det här ändamålet är bara att glömma, det är kabel som gäller.

Håller med att kabeldragningen är lite knepig men det finns ju en hel del alternativ med lister på väggar eller trösklar. Jag har satt upp min kabel med tanken på att det skulle vara temporärt tills jag löser det med lister, men jag förmodar att den temporära lösningen kommer att bli en permanent lösning vad det lider

Sen i övrigt så bör du även fixa trådlöst tangentbord och mus samt en trådlös Xbox kontroll, jag använder en Xbox One kontroll som funkar kanon, betydligt bättre känsla och kvalitet än den gamla Xbox 360 kontrollen jag hade tidigare.

Hoppas detta besvarar dina frågor.

Permalänk
Medlem

Som flera andra redan skrivit röstar jag också på en nätverksbunden lösning, lokal streaming kan man väl kalla det. Då behövs en mediaenhet t ex Nvidia shield TV. Funkar kalasbra även för mig

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Inte för att jag någonsin streamat spel med den, men får flika in att Shield TV i övrigt är en fantastiskt trevlig mediamaskin också. Har helt ersatt allt vad som heter traditionella HTPC i mitt hem

Kort sagt, om det känns dyrt att köpa en dylik för bara streamingens skull, kan man också väga in allt annat man kan ha den till i ekvationen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om du inte har Steambox kan du köra mjukvaruversionen, finns till de flesta TV apparaterna. Inte testat själv då jag har boxen, men trådat lan och game mode till TVn funkar det apbra, även snabba plattformers

Permalänk
Medlem

@aalleexx:

Utan att ha testat en Nvidia shield så kan jag tänka mig att man får räkna med lite input lag. Shooters eller andra multiplayerspel kanske inte blir helt optimalt via Shield. Google verkar också bekräfta dessa misstankar. Samtidigt säger vissa att det inte märks jättemycket - så är man inte kräsen fungerar det säkert.

Alternativt så köper du som andra sagt en HDMI-kabel. Samtidigt behöver du ju också isåfall någon form av trådlös eller trådad lösning för mus & tangentbord eller kontroll.

Jag köpte en billig 10m HDMI-sladd från noerdic.se. Var fundersam till en början - men har faktiskt inte varit några problem alls att köra 4k @ 60hz @ 4:4:4. Då testade jag även först att köpa en dyr aktiv HDMI-kabel på 10m från ett annat märke, men som inte fungerade.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

beroende på budget, jag köpte en intel NUC sen kör jag steam in house streaming fungerar bra som fasen

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Absolut världsklass med snabb (och hygglig) feedback! Tack.

Har då bestämt mig att det får bli ~7-8m dragning av HDMI kabel samt en uppsättning av trådlös tangentbord & mus.

Ni som också bökat med en HDMI-kabel längst vardagsrummets väggar, får jag fråga vad för kabelkanal (eller dito) ni har köpt?

Permalänk
Medlem

Finns vettiga kabelkanaler i olika storlekar på de flesta ställen. Ikea, Clas, etc

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Finns vettiga kabelkanaler i olika storlekar på de flesta ställen. Ikea, Clas, etc

Varning för vissa dock då dom blir gula efter några år. Ser väldigt trist ut om man har vita väggar. Kan även vara värt att skruva fast istället för det medföljande klistret som drar bort färg och tapet.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör min dator i signaturen som speldator till TVn, HDMI är enda alternativet som fungerar bra. Allt annat ger onödig input lag. Tyvärr är dagens HDMI på grafikkort begränsad till 60hz på 4k, detta funger hyfsat för vad jag spelar men vill du spela mer seriöst så är ju ändå datorskärm med setup det vettiga alternativet. 4k60 för casual gaming i soffan med xbox kontroll kör jag i alla fall och jag spelar aldrig mer vid skrivbordet (Möjligtvis Battle Royale ibland)

Mvh.