Mystiskt haveri, Misstänker moderkortets 24pin. Råd uppskattas.

Permalänk
Medlem

Mystiskt haveri, Misstänker moderkortets 24pin. Råd uppskattas.

Har en äldre maskin som jag ställde åt sidan efter en Ryzen uppgradering. Det enda som gjorts med denna hårdvara är att flytta det till ett mindre chassi då jag ville använda mitt 800D chassi till Ryzen uppgraderingen.

Senast jag startade denna var i december för att plocka fram lite filer jag hade glömt att flytta över, pluggade i, tryckte igång nätagget, startade och inget krånglade. Den fick även uppdatera klart win7 plus lite annat för tillfället och var på över natten utan något som helst bekymmer.

Skulle dra igång den igår igen då jag skulle backupa några inspelningar jag av lättja inte flyttat till en ny NAS disk men det hände absolut inget. Totalt död. Reagerar som om man trycker på power när strömmen inte ens är i, inte ens fläktar hoppar till. På moderkortet finns power och reset knappar men varken den eller chassits powerknapp får den att starta. Att starta via front header pins på moderkortet med mejsel gör samma sak, ingenting. Dioderna under moderkortets knappar lyser dock så ström verkar nå kortet eller kanske bara delar av det.

Min misstanke är dock att någonting get sig med moderkortets 24pin strömtillförsel. Då den stått strömlös har jag svårt att tro att det kan vara nätagget. Att koppla in ett annat nätagg jag hade liggande ger samma resultat. Detta agg vet jag för övrigt fungerar efter att ha felsökt andra maskiner med det.

Hårdvaran:
Intel i7-2600K
XFX R9 290X DD 4GB
Crucial Ballistix 16GB DDR3
Corsair Carbide 100R Silent Edition
ASUS P8Z68-V Pro
Corsair RM650x 650W PSU

Turen i det hela var att diskar med data kunde plockas ur så, inget förlorat men man är lite i problemlösar mode för att lista ut vad fasicken som hänt. RM650x Nätagget är för den delen i stort sett nytt då jag kände att maskinens gamla nätagg(testade inte med detta) som drivit detta och ett tidigare system sen 2008 började bli till åren.

Frågorna man har är om ens misstankar med moderkortets ström är korrekt. Följdfrågorna därefter är om detta kan ha tagit med sig PSU, grafikkort etc även om det verkar osannolikt.

Permalänk
Medlem

Testa byt grafikkort. Blev exakt samma för mig när mitt 290X dog. Testa ta ut grafikkortet och starta

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

@Keffmode Testat nu med ett HD2400pro jag hade liggande. Ingen skillnad. Det gamla kortet skulle knappast belasta PSU heller då det klarar av att drivas via PCI-e så strömbelastning var det inte tal om.

Permalänk
Medlem

Om Du inte kan testa med en annan PSU, prova plocka ut batteriet ur moderkortet i några minuter och försök sedan starta upp utan batteri.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Är det något på moderkortet som lyser när den är avstängd? Nån LAN port eller nått?

om inte,
Om du mäter med en multimeter, har du spänning på den gröna kabeln i kontakten?

om inte
Sitter nätsladden i?, kolla med en lampa eller nått att uttaget funkar.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

@Veni Test med annan PSU har redan gjorts som skrivits ovan. Ingen skillnad. Ska testa batteriet när jag är hemma igen söndag.

@ZecretW Dioderna under moderkortets Power och Reset knappar lyser men inget annat. Ingen av dessa knappar åstadkommer något heller. Två olika nätsladdar samt uttag i lägenheten har testats utan någon skillnad.

Permalänk
Medlem

@Mor5ives:
Du har två switchar på det där moderkortet uppe i hörnet vid minnena, kontrollera att de är i rätt läge och inte har hamnat i något "mellanläge".
Jag antar att du provat starta datorn utan något annat än själva strömkabeln ansluten. (Ingen skärm, inget tangentbord, etc)
Om du fortfarande har problem, så får du nog gå till grunderna.
Koppla ur allt som inte är absolut nödvändigt.
Om du har en pc-speaker, koppla även ur grafikkort och ram.
Får du inga beep alls, re-seat cpu.
Hjälper inte det, så är det nog något med moderkortet eller cpu:n.

Permalänk
Medlem

@Viita Kollade dessa två. Har ärligt talat aldrig rört dessa och de stod båda i "disable" läge. Rörde båda fram och tillbaka en gång för säkerhets skull utan nämnvärd skillnad. Datorn har även försökt köras med bara strömkabel.

Ska testa utan RAM, ljudkort och GPU när jag kommer hem söndag. Börjar luta åt att det är moderkortet för mig veterligen ska dessa kunna starta och exempelvis köra fläktar utan CPU och denna kommer inte ens så långt.

Permalänk
Medlem

Tror inte man kan posta utan cpu eller ram

Permalänk
Medlem

Ja jag insåg det nu. Hade nog dock menat snarare att det startar och inte verkar helt död som nu så korrigerat.

Permalänk
Medlem

@Viita Testat utan GPU, ljudkort, RAM etc. Bara CPU kvar i och inget resultat oavsett vilken startknapp som används. Således bara att montera loss noctua kylaren och reseat CPU men det ser allt mer och mer ut som att moderkortet gett upp.

Permalänk
Medlem

Hade faktiskt ett liknande fall där jag stängde av datorn helt normalt, för att starta en vecka senare och datorn gjorde absolut ingenting.
Kommer faktiskt inte ihåg om strömsladden satt i under veckan eller om den var ur.
Summan av kardemumman var att moderkortet hade lagt av, och då hade jag alla olika prylar att testa med, så det kan säkert vara ditt moderkort som gett upp.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti