50 år och börja jobba som programmerare?

Permalänk
Medlem

50 år och börja jobba som programmerare?

Hej,

Jag har kommit in på en 2-årig YH-utbildning till systemutvecklare i Java. Jag kommer vara 50 år gammal när jag gått färdigt den. Hur kommer min ålder påverka min chans att hitta praktikplats och sedan ett arbete inom området?
Min bakgrund är att jag har ett ljummet av datorer. Det som lockar med programmering (jag har gått kurs i Java) är att lösa problem, skriva och jobba med text. Jag har haft som hobby att skriva en bok (om en demokratimodell som jag skapade) och det höll jag med stort intresse på med i 20 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxygen11:

Hej,

Jag har kommit in på en 2-årig YH-utbildning till systemutvecklare i Java. Jag kommer vara 50 år gammal när jag gått färdigt den. Hur kommer min ålder påverka min chans att hitta praktikplats och sedan ett arbete inom området?
Min bakgrund är att jag har ett ljummet av datorer. Det som lockar med programmering (jag har gått kurs i Java) är att lösa problem, skriva och jobba med text. Jag har haft som hobby att skriva en bok (om en demokratimodell som jag skapade) och det höll jag med stort intresse på med i 20 år.

Svårare än yngre att hitta jobb till en början kanske men du ska ju syssla med det du gillar. En bra arbetsgivare ger dig chansen ändå. Oroa dig inte för det. Det finns absolut en åldersdiskriminering som du säkert kan stöta på. Men det skulle jag inte oroa mig för. Är du duktig på ditt jobb så är du duktig på ditt jobb. Bra utvecklare växer inte på träd. Sen får väl tiden utvisa resten. Du får väl förbereda dig på att jobba lite i motvind, men det har väl ingen dött utav.

Det är nog många som skulle vilja våga testa vingarna som du gör.

Go for it!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

YH är väl en jättebra början eftersom du får möjlighet till praktik, förhoppningen av arrangerade praktikplatser är ju oftast att omsätta till anställda om det funkar bra, så om du gör bra ifrån dig så finns det nog goda möjligheter.

Permalänk
Medlem

Härligt! Kör säger jag också (typ samma ålder själv och funderar på vad jag ska bredda mig med), vi ska ju alla jobba till 70+ framöver, så 20 år har du ju ändå kvar efter utbildning och det där kommer mer och mer att vi mitt i livet måste vara redo att skola om oss. Se till att starta något sidoprojekt som du lägger upp på github parallellt med skolan, numer vill arbetsgivare se att man faktiskt har konkreta saker man gjort också och inte bara ett betyg ifrån skolan.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@blade80:
Hej!
Tack för kloka synpunkter.

Permalänk
Medlem

@Mindfighter:
Tack även till dig för kloka synpunkter. Att lägga ut ett projekt på Github låter som en viktig idé.

Permalänk
Medlem

@gothxx:
Tack. Det stämmer nog som du skriver om praktikplats.

Permalänk

@Oxygen11: ursakta jag skriver pa amerikanskt tangentbord men jag hoppas du farstar anda.

Tror det kommer vara av yttersta vikt att ordna en bra portfolie med projekt pa github. Manga som gar ut hogskola/universitet har det nastan helt blankt. Vad jag forsoker saga ar att du kanske till en borjan masta lagga mer tid an yngre men dina chanser ar nog goda. Lat portfolien prata for sig sjalvt och se till att vara lyhord for vad arbetsgivarna ar intresserade av i form av t ex ramverk mm. (tillagg till standard Java).

Permalänk

En grej du möjligen kan titta på också är att skapa program / spel till Android som du kan ha i portfolien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxygen11:

Hej,

Jag har kommit in på en 2-årig YH-utbildning till systemutvecklare i Java. Jag kommer vara 50 år gammal när jag gått färdigt den. Hur kommer min ålder påverka min chans att hitta praktikplats och sedan ett arbete inom området?
Min bakgrund är att jag har ett ljummet av datorer. Det som lockar med programmering (jag har gått kurs i Java) är att lösa problem, skriva och jobba med text. Jag har haft som hobby att skriva en bok (om en demokratimodell som jag skapade) och det höll jag med stort intresse på med i 20 år.

Tänker inte ljuga, du kommer få det lite svårare än de yngre.

Det som dock är positivt är att det är extremt stor efterfrågan. Vilket betyder att de yngre har det superduperlätt att hitta jobb medan du kommer "bara" få det lätt att hitta jobb.

När det gäller utveckling finns det egentligen bara en sak som ger fördel; att visa att man kan. Det betyder; skapa en portfolio. Skapa en applikation som gör något roligt och visa sedan upp den. Bästa sättet att visa att man kan i just den branchen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Stort tack för svaren.
Låter som att en bra portfolio av egna projekt är mycket viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxygen11:

Stort tack för svaren.
Låter som att en bra portfolio av egna projekt är mycket viktigt.

PM

Permalänk
Medlem

Våga även lyfta fram din tidigare erfarenhet från andra jobb och saker du lärt dig under ett långt yrkesliv. Oavsett vad man jobbat med tidigare så har man med sig många erfarenheter som kommer vara kritiska även i ett jobb som programmerare. Saker som hur man samarbetar, driver eller medverkar i projekt, intern politik och etc är universala kunskaper där personer med lång erfarenhet har en fördel. Jag tror detta är något många missar när det kommer till personer som byter yrke. Man börjar inte om från början även om det kan kännas så.

Permalänk
Medlem

Tror generellt det kan vara svårt, du måste visa ett otroligt driv och ha bra hobbyprojekt att visa upp jämfört med någon yngre. Många i åldern 50+ brukar gå över från programmering till en roll som lösningsarkitekt eller dylikt. Alltså syssla mer med planering än att koda.
Men är det något du fått upp ett starkt intresse för så kör hårt! Men var beredd på att du måste ge mer än de yngre.

Permalänk
Skrivet av Oxygen11:

Hej,

Jag har kommit in på en 2-årig YH-utbildning till systemutvecklare i Java. Jag kommer vara 50 år gammal när jag gått färdigt den. Hur kommer min ålder påverka min chans att hitta praktikplats och sedan ett arbete inom området?
Min bakgrund är att jag har ett ljummet av datorer. Det som lockar med programmering (jag har gått kurs i Java) är att lösa problem, skriva och jobba med text. Jag har haft som hobby att skriva en bok (om en demokratimodell som jag skapade) och det höll jag med stort intresse på med i 20 år.

Det är ovanligt att vara från den "gamla skolan" och kunna programmering. Så en arbetsgivare lär inte tänka "C++/Java" när dom ser dig. Men det betyder inte att du får jobb.

Ett sätt att öka dina chanser att få jobb är att driva seriösa fritidsprojekt på GitHub och inkludera detta i ditt CV. Då ser dom att du är driven och redan där är du garanterat inbokad på intervju.

Vad för typ av programmering gillar du?
Själv gillar jag robotik/automation på civilnivå. Jag har läst på universitet också, men kunskaperna kommer från internet. "Dagens skola" är ofta föråldrad och fördummad. Vill du lära dig något så är självstudier bästa metoden.

Permalänk
Medlem

Jag var 46 när jag gick ut YH för ett par år sen. Jag hade jobb mer än ett halvår innan examen, utan portfolio på github.
Din edge mot dina yngre kollegor är att du redan vet hur man jobbar.
Så kör på, men tänk på att CSN skalar ner efter 48-50 års åldern.
Och en annan viktig sak; du måste kunna relateta till och vara avslappnad i sällskap med unga. Var dig själv, men var ditt lite yngre jag. Har sett många i min ålder som inte pallar yngre och då funkar det sämre, för alla dina kollegor, och många chefer, kommer att vara hälften så gamla som dig. Var ödmjuk och försök inte lära dom livet, utan lär av dom istället.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Ursäkta och tack

Skrivet av Hjee:

Våga även lyfta ...

Skrivet av zaibuf:

Tror generellt det ...

Skrivet av heretic16:

Det är ovanligt att vara ...

Skrivet av kundun:

Jag var 46 när jag gick...

Ursäkta det sena svaret. Jag är tacksam över era svar.
Jag har börjat på en YH-utbildning i Java-programmering.

Permalänk
Medlem

Härligt @Oxygen11, lycka till med studierna och din nya framtid!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Det kommer handla om dig och din kunskap i slutändan. Jag har varit med och intervjuat folk i alla åldrar och ålder spelar absolut ingen roll hos oss. Men du kommer säkert möta på motstånd hos vissa arbetsgivare, på samma sätt som du hade gjort det som tjej, invandrare, överviktig, emo eller vad som helst.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Härligt @Oxygen11, lycka till med studierna och din nya framtid!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callister:

Det kommer handla om dig och din kunskap i slutändan. Jag har varit med och intervjuat folk i alla åldrar och ålder spelar absolut ingen roll hos oss. Men du kommer säkert möta på motstånd hos vissa arbetsgivare, på samma sätt som du hade gjort det som tjej, invandrare, överviktig, emo eller vad som helst.


Insiktsfullt, tack.

Permalänk
Medlem

Det kommer att gå alldeles utmärkt - har flera i min närhet som gjort samma resa i 45-50 års ålder. Finns gott om jobb dessutom.

Lycka till!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Inspirerande tråd! Går själv i samma tankar.

Har en bakgrund som utvecklare (C++ och Cobol(!)) men har sedan länge arbetat som lösningsarkitekt (+10 år).
Sugen på att börja utveckla igen..

Vad tror ni om möjligheter att hitta jobb som Python-utvecklare?

Permalänk
Inaktiv

Gjorde samma resa som dig fast minus tio år i ålder då. Det jag upplevde var väl att det var lite meckigt att få det här första jobbet. Mest för att annonserna är så vilseledande, de som anställer verkar ha väldigt dålig koll på nivån som behövs för tjänsten. Eller så är det bristen på kompetens som gör att de går utanför ramarna. Jag fick iaf göra massa programmeringstester när jag var nybakad som jag inte ens skulle klara idag med 6-7 års erfarenhet. Minns att det var ganska knäckande innan man hittade rätt.

Den andra saken jag upplevde var att när jag kom in på första jobbet så var det jag och en massa 20-åringar från Högskolan. De blev satta i en grupp med handledare medans jag fick en kund själv och fick bara lösa uppgiften. Så upplevde lite åldresdiskriminering där.

Nu med några år på nacken var jobbet inte alls som jag tänkt mig men så brukar man iofs uppleva alla yrken man tar sig an kanske.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat som IT architekt ett stort internationellt företag i många år och varit med och anställa många utvecklare runt om i världen.

Det är svårare för en som är 50år att få jobb än de som är yngre, speciellt om man inte har erfarenhet.

Precis som många andra säger så kan det vara bra att ha något publicerat på git-hub. Men jag skulle säga att smäller ännu högre att ha bidragit i något större open-source projekt på något vis. Det behöver ju inte bara vara att bidra med kod (även om det är det bästa) utan det kan också vara att vara involverad som testare, rapporterat buggar osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Härligt! Kör säger jag också (typ samma ålder själv och funderar på vad jag ska bredda mig med), vi ska ju alla jobba till 70+ framöver, så 20 år har du ju ändå kvar efter utbildning och det där kommer mer och mer att vi mitt i livet måste vara redo att skola om oss. Se till att starta något sidoprojekt som du lägger upp på github parallellt med skolan, numer vill arbetsgivare se att man faktiskt har konkreta saker man gjort också och inte bara ett betyg ifrån skolan.

Jag tänker definitivt inte jobba till 70, kommer gå vid 65 och om jag har råd redan vid 63.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag tänker definitivt inte jobba till 70, kommer gå vid 65 och om jag har råd redan vid 63.

Kommer politikerna säkert sabba för oss vad det lider, så jag räknar med 70+.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Som några skriver.
Vid 40 ungefär går de flesta vidare till arkitekt eller projekt-ledare.

Vad som däremot lockar dom i din ålder är att barn är färdiga generellt.
Känner att i barn-livet är det svårt att hänga med i allt som händer i kod-världen.
Men har man grund-förståelse för kodning så kommer man snabbt ikapp.

Btw, pension vid 50 och bara jobba lite mer om man tycker det är roligt är det väl som gäller.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Glöm inte att hålla din linkedin profil uppdaterad och relevant! - Knyt kontakt med så många rekryterare du kan, som utvecklare behöver man inte söka jobb själv, utan headhunters kommer göra det åt dig - Kanske inte stämmer för en nyexxad, men jag tror nog det. Det finns byråer som är enbart inriktade på juniorer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Kommer politikerna säkert sabba för oss vad det lider, så jag räknar med 70+.

Jag är 57, kollar man vad som gäller just nu så är de så här.

Tabellen visar vid vilken ålder du tidigast kan ta ut din allmänna pension och de föreslagna höjningarna från 2023 och 2026. Detsamma gäller uttag av garantipension, men där är inget ännu beslutat av riksdagen.

Tidigaste ålder för uttag av allmän pension: 64 (Ej beslutat av riksdagen ännu)
Tidigaste ålder för uttag av garantipension: 67 (Ej beslutat av riksdagen ännu)

Jag kommer dock INTE jobba heltid utan mitt mål är max 50-70% jobb sista 5 åren, har redan tjänat ihop så pass bra pension så jag kommer klara mig bra då jag slutar jobba.

Kommer vara helt skuldfri innan pension också.