Permalänk
Medlem

VR PC

Hej,
Tänkte prova att dela med mig av mitt sommarprojekt.
Målet är en PC som klarar av att driva VR, "dölja" kablage och kontroller vid laddning mm, och samtidigt inte sticka ut för mycket då den måste stå i vardagsrummet.(fråga inte)
PC delarna har jag redan från den befintliga VR PC:n där moderkortet , tyvärr, är ett ATX.

Eftersom det står en sub där redan försöker jag designa lådan efter den vilket betyder att jag kommer fokusera mer på formen än om det faktiskt passar. Jag misstänker att en del här troligen kommer gå ballistic över det men "so be it"

Lådan består av en aluminiumram och infällda plywoodskivor. På grund av kravet på 350x350mm och ATX kortet har jag inget svängrum när det gäller monteringen av dessa. Jag monterar även PSU:n ovanför allt då jag egentligen inte har någon restriktion på höjden förutom att jag vill att det ska bli så litet som möjligt. (plus att det inte finns någon annanstans att ha det)
Jag passade även på att lära mig Fusion 360 i samband med detta.

Fusion 360 modellen

Bottenplattan är av aluminium 6mm

Ramen består av 10x10mm aluminiumstänger som jag fasar av.

Jag har kommit längre än så här men behöver fixa bilder OCH faktiskt göra färdigt projektet

Permalänk
Medlem

Distansskruvar för moderkortet.

Allt klart för målning.
Plywoodskivorna (ej på bild) kommer jag penselmåla med svart akryllack och aluminiumdetaljerna med mattsvart sprayfärg.

Permalänk
Medlem

Nu är allt målat, dags för ihopmontering!

Permalänk
Medlem

Datorkomponenterna som ska in,

CPU: Intel 4790K
GPU: Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti
MB: ASUS MAXIMUS VII HERO
RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 16GB
PSU: Seasonic Focus Plus Gold 850W
SSD: Samsung 850 EVO +några äldre SSD:er
Fläkt: Noctua NF-F12 iPPC-3000 120mm PWM

Permalänk
Medlem

Ramen ihopmonterad med hyffsad passning, hade färväntat mig lite mindre glapp men, men.

Jag provmonterade skivorna också och upptäckte/kom ihåg att jag missat flera fästen mm som måste göras innan.
Bara att montera isär allt igen

Permalänk
Medlem

Dragavlastning för kabeln till headsetet samt fäste för laddkablagen till handkontrollerna.

Färdigmonterat (baksida)

Baksida med kontroller och kablage.

Framsidan med Powerknapp samt donglar för kb, steamkontroller och flirc.

Äntligen klart!
Nu till upphängningen av kablaget i taket.

Permalänk
Medlem

Upphängningen klar.
Jag använde mig av KIWI design Pro Version VR Cable Management och en dubbelspårs gardinskena.

Jag fäste även 25cm plexirör på varje pulley för att snabbt kunna haka av och stoppa undan allt i en tygpåse dold bakom gardinerna.

Det var det det, lite tråkigt att inte höra vad andra gjort för lösningar men det var ju några som tittat i alla fall.

Permalänk
Medlem

Okej, nyfiken vad du får för temps i det där chassit

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte hunnit lira alltför mycket än men när jag körde HLA låg jag på ca 65C om jag kommer ihåg rätt.