Mediaplayer Classic, irriterande detalj.

Permalänk

Mediaplayer Classic, irriterande detalj.

Hej!
Jag gillar att kolla filmer med gamla MPC. Men ibland laddar jag hem filmer och vill leta efter detaljer i filmerna och därför drar "positions-markeringen" framåt för att på så sätt snabbspola filmen med bild för att hitta rätt scen. Men med det senaste årens MPC så hoppar ofta markeringen fram 20-50 sekunder i stället för att vara helt linjär. Har testat som tusan bland inställningarna men hittat inget som tar bort dessa långa skutt framåt i filmerna. Någon som har något tips?

Permalänk
Medlem

Vilken version, och när började problemen?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men varför använder du inte VLC istället ?
MPC-HC är pensionerad (2017) och MPC har aldrig fungerat som jag vill så jag bytte snabbt till VLC som är största mediaspelaren till Windows.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne6304:

Hej!
Jag gillar att kolla filmer med gamla MPC. Men ibland laddar jag hem filmer och vill leta efter detaljer i filmerna och därför drar "positions-markeringen" framåt för att på så sätt snabbspola filmen med bild för att hitta rätt scen. Men med det senaste årens MPC så hoppar ofta markeringen fram 20-50 sekunder i stället för att vara helt linjär. Har testat som tusan bland inställningarna men hittat inget som tar bort dessa långa skutt framåt i filmerna. Någon som har något tips?

använder själv SMPlayer som jag gjort länge o vart klockrent.
Du kan ju kolla om det är samma fel där som du upplever i MPC.
https://www.smplayer.info/en/downloads

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

MPC-HC uppdateras fortfarande, den har bara bytt utvecklare.
Senaste versionen av MPC-HC är nyare än senaste versionen av VLC.

Permalänk

@TechWolf:
Jo, jag vet! Provade att ladda hem senaste för ett par veckor sedan, men nu hoppar den ännu mera....

Permalänk

@fAkkFejz:
Jo jag använder flera andra mediaspelare också som typ VLC, men frågan handlade om någon visste hur man ändrar så kontrollen blir linjär och inte hoppar typ min framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne6304:

@TechWolf:
Jo, jag vet! Provade att ladda hem senaste för ett par veckor sedan, men nu hoppar den ännu mera....

Ok. Det var som svar till hakd, som påstod att MPC-HC inte uppdateras längre.

Jag antar att du kollat på det som på svenska går under: " Småjusteringar - Hoppavstånd och snabbsök " ?!

Permalänk
Skrivet av TechWolf:

Ok. Det var som svar till hakd, som påstod att MPC-HC inte uppdateras längre.

Jag antar att du kollat på det som på svenska går under: " Småjusteringar - Hoppavstånd och snabbsök " ?!

Jag har provat just detta och minskat ner till 100 - 200 - 500ms, men den hoppar ändå iväg rätt långa skutt.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Dum fråga kanske men varför använder du inte VLC istället ?
MPC-HC är pensionerad (2017) och MPC har aldrig fungerat som jag vill så jag bytte snabbt till VLC som är största mediaspelaren till Windows.

MPC-HC uppdateras fortfarande men inte "officiellt".
https://github.com/clsid2/mpc-hc/releases
http://forum.doom9.net/showthread.php?t=175209

Personligen AVSKYR jag VLC, nog den mest irriterande media spelaren som finns.
Provat ett par gånger och slängt ut skitet snabbare än snabbast varje gång.

Går alltid tillbaka till MPC, avskalat och klarar spela upp precis allt hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Jepp, senaste versionen av MPC-HC kom för en knapp månad sedan, sen finns ju MPC-BE också, kanske kan vara nåt att prova.
https://sourceforge.net/projects/mpcbe/files/MPC-BE/Nightly%2...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Har du testat med en gammal video fil och sett om det är samma?
Det du beskriver låter som om spelaren hoppar till en slags Key frame som man bestämmer hur ofta den ska komma när man kodar videon. Kan vara tex varje 10sec eller så.

Sen är det mycket lättare att söka med pilarna istället.

Permalänk
Medlem

för det första du använder rätt knapp? tror det är page up och page down för att söka i chapter markings.

för det andra kolla under Options -> Tweaks, sen alternativet för Fast Seek (on keyframe) och testa stänga av det kanske? mer och mer filmer encodas ju mindre antal keyframes för att spara mer utrymme, kanske det som gör att det hoppar "runtom" chapter markers och inte exakt på dom?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Aha så du vill typ snabbspola med bild när du drar i reglaget? Och som det är nu hoppar bilden till olika ställen.
Ja du får dra väldigt sakta om det ska bli den effekten.
Och detta beror väl på hur lång filmen är också.

Permalänk

@GizmoTheGreen:
Där satt den! Tror jag... Kollade på laptopen jag sitter vid nu, inte kollar på den stora datorn där jag brukar kolla och redigera filmer.
Tusen tack för det!

Permalänk

@GizmoTheGreen: Funkade perfekt även på den stationära datorn! Grymt, tusen tack!

Permalänk
Medlem

@janne6304: nice! glad att det löste sig

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Lätt fork av MPC-HC som fortfarande uppdateras:
https://github.com/clsid2/mpc-hc/releases

Nu löste det sig här tydligen med en setting så ingen panik. Men jag hade själv lite problem med nyare hårdvara och drivrutiner på gamla officiella 2017-versionen. Att snoka upp denna på github löste allt!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Inaktiv

Jag kör MPC-BE

Permalänk
Medlem

Kan va bra o veta/till andra där Fast Seek (on keyframe) ej löser problemet.

Vad för codec som används (både ljud o bild men mestadels bild) kan göra saker som TS beskrev, och annat.

Även vilken "presenter" (eller vad det heter) som körs kan göra liknande saker.
Med presenter menar jag tex EVR/VMR9/Halli/madvr/osv.
Och det kan då vara två olika saker som ställer till det.
1, Presenters som tex madvr med för "höga" inställningar så en av/både cpu/gpu ej hänger med.
2, Presentern självt, vissa funkar bättre än andra helt enkelt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!