Permalänk
Medlem

Budget-laptop

Behöver en ny laptop för sista året på universitet. Eftersom jag tänkte köpa mig en stationär när jag väl har arbete så känns det onödigt att lägga någon större slant på den, men vill samtidigt ha så mycket "bang for the buck" som möjligt.

Budget: runt 4000
Refurb: gärna
Användning: vardagsgrejer, Excel, surf. Lite gaming men inget speciellt krävande. Spelar lite Risk of Rain 2 just nu, på den nivån liksom.
Specs: minst 128 SSD, gärna 1920x1080
Size: helst 14", men lite större funkar.
Rörlighet: ska väl gå till skolan med den ibland, men mest hemma
Typ: PC. Ingen Chromebook tack.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag har själv hittat den här men har lite svårt att bedöma hur prisvärd den är. Vet inte riktigt vad jag ska gå på och kan inte riktigt förstå vad som gör en processor bra haha.

ASUS 15.6"

Permalänk
Inaktiv

morrs vet inte om det är riktigt vad du söker men har en liggandes hemma utan användning :
Dell Laptop Lattitude E6230 som fungerar som den ska med nyinstallerat windows
Windows 10 pro licens medföljer
CPU : i7 3.6GHz
RAM : 8GB
HDD : 500Gb
GPU : INTEL Hd 4000
Med laddare , bra batteri

ingen aning om pris men 1400-2000 kanske vad som anses ok och rimligt .
eller om ngn annan är sugen är det bara säga till

Permalänk
Medlem
Skrivet av JakeJake:

Jag har själv hittat den här men har lite svårt att bedöma hur prisvärd den är. Vet inte riktigt vad jag ska gå på och kan inte riktigt förstå vad som gör en processor bra haha.

ASUS 15.6"

https://youtu.be/tblZw4MHe04, 4 kärnor med sammanlagt 8 trådar på CPUn.
Sedan kan det skilja lite prestanda beroende på vilka RAM minnen som används. Ska du ha den via strömsladd så lär den funka för dig, batteritiden är ofta bara ett par timmar vid spelande.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Har sorterat det här: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s449289218&catId=353&c...

Bärbara med en processor som orkar något är denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5276073

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla!

Landade till slut i att köpa den här, tänker att det kan vara intressant om någon annan söker laptop under liknande förutsättningar. Jag bortprioriterade delvis processorkraft (den med i3-1005G1 som Aizu rekommenderade hade smällt högre där). I gengäld fick jag dubbla lagringen, 720p kamera (gött i corona-tider), länge batteritid och IPS-skärm. Enligt recensioner så ska den HP jag valt också vara lite mer robust konstruerad. Får se hur jag trivs med en guldig dator haha.

HP Pavilion 14-ce0850no 14" (Nyskick - originalförpackning saknas).
4122 kr
https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fy...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JakeJake:

Tack för hjälpen alla!

Landade till slut i att köpa den här, tänker att det kan vara intressant om någon annan söker laptop under liknande förutsättningar. Jag bortprioriterade delvis processorkraft (den med i3-1005G1 som Aizu rekommenderade hade smällt högre där). I gengäld fick jag dubbla lagringen, 720p kamera (gött i corona-tider), länge batteritid och IPS-skärm. Enligt recensioner så ska den HP jag valt också vara lite mer robust konstruerad. Får se hur jag trivs med en guldig dator haha.

HP Pavilion 14-ce0850no 14" (Nyskick - originalförpackning saknas).
4122 kr
https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fy...

4GB RAM, herrejösses.
Edit: Den var åtminstone tjusig och processorn räcker nog långt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Dreijer: Beggers can't be chosers

Ba för att jag är nyfiken (orkar inte ändra mig mer, suck), i vilka situationer kan man förvänta sig att det flaskhalsar pga. RAM? Jag är uppenbart noob, yes

Permalänk
Skrivet av JakeJake:

@Dreijer: Beggers can't be chosers

Ba för att jag är nyfiken (orkar inte ändra mig mer, suck), i vilka situationer kan man förvänta sig att det flaskhalsar pga. RAM? Jag är uppenbart noob, yes

För vanligt användande: T.ex. många tabbar uppe i webbläsaren. Flera grejer som händer samtidigt på datorn kort och gott.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

@Överklockad_gasklocka: Trodde det var processorn, hah. Får väl se till att göra en sak i taget då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JakeJake:

@Överklockad_gasklocka: Trodde det var processorn, hah. Får väl se till att göra en sak i taget då!

Kolla om det går att uppgradera ram på den, 8 GB är i princip minimum idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Kolla om det går att uppgradera ram på den, 8 GB är i princip minimum idag.

Använder man chrome, så ja. Annars så funkar det fint även med 4GB ram idag så länge man inte spelar och använder datorn till lättare arbeten.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av JakeJake:

@Överklockad_gasklocka: Trodde det var processorn, hah. Får väl se till att göra en sak i taget då!

Jag ser det ungefär som om man ska vandra helt utmattad nånstans, man tar sig fram (processorn, kraften) men hjärnan är helt tom och man kan inte riktigt tänka (minnet fullt).

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s