Hjälp för ideér hur jag bäst kopplar mesh puck och telia iptv via en kabel

Permalänk

Hjälp för ideér hur jag bäst kopplar mesh puck och telia iptv via en kabel

Så här ser min svärfars setup ut idag ( har som synes inte mesh system ännu):

Fiberkonverter - 1 WAN -> Router med Wifi
Fiberkonverter - 2 IPTV -> SLADD övervåning -> telia IPTV

Skulle vilja utnyttja sladden som går till övervåningen för både IPTV och en Mesh enhet för WIFI .

Hur gör jag detta bäst?
Måste jag inhandla switch med VLAN funktionalitet och sätta på båda sidorna, eller brukar de finnas ett uttag i fiber konvertern där saker inte är avtaggade och att jag isf behöver bara en?
Eller kan något mesh system idag hantera sånt här?

Detta är mao ideal nätet i mina ögon för att slippa handla så lite som möjligt:

fiberkonverter -(sladd)-> Router 1 -(sladd)-> Router2 -(sladd)-> IPTV-BOX

Permalänk
Hedersmedlem

Är fibern från Telia?
Vilken router används?

Om jag utgår ifrån att han har fiber från Telia och att han har deras router så tycker jag att du ska koppla in den istället för den befintliga och koppla sladden till övervåningen på den. Detta fungerar eftersom Telias Smart slår ihop IPTV-nätet med internet.
Sedan kan du koppla in dina mesh enheter eller accesspunkter bakom routern och stänga av WiFi på routern.

Du ska inte sätta två routers efter varandra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Är fibern från Telia?
Vilken router används?

Om jag utgår ifrån att han har fiber från Telia och att han har deras router så tycker jag att du ska koppla in den istället för den befintliga och koppla sladden till övervåningen på den. Detta fungerar eftersom Telias Smart slår ihop IPTV-nätet med internet.
Sedan kan du koppla in dina mesh enheter eller accesspunkter bakom routern och stänga av WiFi på routern.

Du ska inte sätta två routers efter varandra.

Nej den är tyvärr inte telias Fiber. Utan skekraft stadsnät. Han har faktisk en router från telia dock, MEN de funkar inte att ta ut iptvn denna väg utan måste gå från fiberkonvertern på port 2 som sagts ovan. Detta är testat då de är rekommenderat av telia att göra så.
Vill helst slippa telias router pga många anlednignar men mest för att den är lite ostabil samt inte går göra de inställningar jag skulle vilja.
Helt med på att man inte kan köra 2 routrar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fizzyflaskan:

Nej den är tyvärr inte telias Fiber. Utan skekraft stadsnät. Han har faktisk en router från telia dock, MEN de funkar inte att ta ut iptvn denna väg utan måste gå från fiberkonvertern på port 2 som sagts ovan. Detta är testat då de är rekommenderat av telia att göra så.
Vill helst slippa telias router pga många anlednignar men mest för att den är lite ostabil samt inte går göra de inställningar jag skulle vilja.
Helt med på att man inte kan köra 2 routrar

Vill du koppla ihop dessa näten är då ditt enda alternativ att skaffa två switchar som hanterar VLAN och placera en vid fiberkonvertern och en vid TV'n.

Ett annat alternativ är att skaffa Telia Play +, vilket han kanske redan har. Då kan man köra Telias app på tex en Apple-TV och skippa TV-boxen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!