Angriparna bakom Bitcoin-bluffen på Twitter är avslöjade

Permalänk
Melding Plague

Angriparna bakom Bitcoin-bluffen på Twitter är avslöjade

Efter en utredning på omkring två veckor rapporteras nu att förövarna bakom Twitter-attacken är gripna och väntar åtal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hoppas de kommer tvingas betala det dubbla till de drabbade. Hade varit lite komiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kids today...

Att en sjuttonåring kan genomföra detta är ändå på någon nivå, imponerande.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

Tycker det största problemet här är att en 17 åring lyckas göra detta

Permalänk
Medlem

Dock konstigt att någon som har denna kunskapen, använder discord istället för något säkrare...
Och använt det direkt hemifrån utan någon vpn, eller med identifierande information.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Tycker det största problemet här är att en 17 åring lyckas göra detta

Har träffat på 16/17 åringar senaste 5 åren som har haft mer kunskap och förmåga till nytänk än industriveteraner på många år.

Inte alls förvånad.

Dagens ungdomar är helt otroliga.

Permalänk
Medlem

Är imponerad av 17-åringen, lyckas lura ett så stort företag genom social ingenjörskonst. På något sätt trodde jag ändå Bitcoinägare inte var så lättlurade, det är ju inga pensionärer som inte förstår sig på data som fått sina bankkonton länsade här. Det visar väl bara att alla är benägna att ta förhastade beslut om man ges möjlighet att tjäna snabba pengar. Finns ju trots allt folk som fortfarande tror att jorden är platt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Hoppas de kommer tvingas betala det dubbla till de drabbade. Hade varit lite komiskt.

Skrivet av Dunderil:

Kids today...

Att en sjuttonåring kan genomföra detta är ändå på någon nivå, imponerande.

Betalningsföreläggandet blir nog endast en bråkdel av den nya lönen han blir erbjuden.

Permalänk
Medlem

De blir snart anställda på någon antivirus bolag. Bra jobbat killar!

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Är imponerad av 17-åringen, lyckas lura ett så stort företag genom social ingenjörskonst. På något sätt trodde jag ändå Bitcoinägare inte var så lättlurade, det är ju inga pensionärer som inte förstår sig på data som fått sina bankkonton länsade här. Det visar väl bara att alla är benägna att ta förhastade beslut om man ges möjlighet att tjäna snabba pengar. Finns ju trots allt folk som fortfarande tror att jorden är platt.

Är inte bitcoinägare mer lättlurade än folk i allmänhet. Det är väl precis de människorna som går på Facebook-bluffar och är beredda att köpa Golden Gate-bron. Inte alla, så klart, med proportionen av galningar är nog större bland Bitcoinägare än i den generella populationen.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem

Visst är det mer en Twitter-bluff än en Bitcoin-bluff?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Så inget hack eller phising alls för att komma åt konton då en av dem även "skröt" om att jobba på Twitter.

Clark was also bragging to Sheppard at the same time about his access, saying that he works for Twitter and that he can "claim any name."
https://www.androidpolice.com/2020/07/31/fbi-catches-hackers-...

Dold text

Att de anställda har verktyg för att komma åt alla konton och kunna skriva inlägg och editera dem bara sådär är riktigt dåligt, speciellt i livemiljö.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Taskman:

Så inget hack eller phising alls för att komma åt konton då en av dem även "skröt" om att jobba på Twitter.

Clark was also bragging to Sheppard at the same time about his access, saying that he works for Twitter and that he can "claim any name."
https://www.androidpolice.com/2020/07/31/fbi-catches-hackers-...

Dold text

Att de anställda har verktyg för att komma åt alla konton och kunna skriva inlägg och editera dem bara sådär är riktigt dåligt, speciellt i livemiljö.

Jo, 17-åringen sägs ha kommit åt verktygen som i vanliga fall är avsedda för Twitter-anställda genom "phone spear phishing" riktat mot hemarabetande anställda. Det var delvis genom en sådan skryt-annons på något forum som de skyldiga hittades. Detaljerna är ganska många, men om det intresserar finns informationen i den Wired-artikel som är länkad i artikeln

Permalänk
Medlem

Det är väl alltid en sjuttonåring som gör sånt här? Kommer ihåg när jag började gymnasiet och en svensk tonåring hade hackat nasa. Det är då man lärt sig tillräckligt för att lära sig själv och har nog med tid att praktisera sina dumheter

Permalänk
Medlem

Att de drog in 1,5 miljoner kronor på de mest uppenbara bluffinläggen är anledningen till att det fortfarande skickas ut Nigeriabrev.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är därför man använder teamspeak

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk

Haha.. Fan när jag var 17 år sträckte sig min "hacking/cracking" till små ingrepp i MSDOS spel. Tex att göra NPC'er och bossar till spelbara "Main characters".
Självklart oxå ingrepp i skolmiljön. Högstadie/gymnasium där man ville kringgå allt som hade med "management" att göra. Ville ju kunna spela på datorerna också, och spara filer lokalt på datorernas hdd's vilket skolornas sysadmin's trodde dom lyckats blocka en för.

Men Twitter... Ja, det hade vare extremt overkill om man var på den nivån. Eller som ynglingarna som knäckt diverse konsoller, och DVDkrypteringen (deCSS).

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

@IKEA Billy Bokhylla:
De drabbade i det här fallet är Twitter och användarna av kontona som allt postades på. Folk som var dumma nog att skicka bitcoins till adressen kommer nog aldrig se en dollar från en fällande dom. Allt kommer gå till Twitter och advokater i första och andra hand.

Permalänk

@str8forthakill: Förmodligen har du rätt. Rättvisan prioriterar advokater.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag förstår nog inte riktigt vad som har hänt verkar det som. För det finns en hel del här i tråden som tycker att den där 17-åring är ju en jäkla kille. Ska få jobb på anti-virus företag p.g.a sina kunskaper och hacking-skillz och vad det mer skrivs. Här faller jag bort. Vad skulle han göra på något företag över huvud taget? Jobba som telefonförsäljare? Han har ju inte använt sig av någon teknisk kunskap över huvud taget utan det har varit kassa medarbetare på Twitter som har gett honom tillgång till sådant han inte ska ha tillgång till. Så visst, kanske kan tjäna bra som försäljare men vad skulle han annars göra på kunskapsföretag där det krävs just kunskap? Förklara gärna för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hooloovoo:

Är inte bitcoinägare mer lättlurade än folk i allmänhet. Det är väl precis de människorna som går på Facebook-bluffar och är beredda att köpa Golden Gate-bron. Inte alla, så klart, med proportionen av galningar är nog större bland Bitcoinägare än i den generella populationen.

Jo det stämmer nog att de som går på pyramidspel är mer benägna att köpa Bitcoin men jag tänkte mer på den lite högre tröskeln till att köpa Bitcoin. Är nog inga stackars pensionärer som blivit lurade den här gången. Att pensionärer går på telefonbedrägerier förstår jag på något sätt då de är mer ovana och godtrogna, men jag hade iallafall högre tankar om folk som hänger på Twitter och äger Bitcoin, vad gäller hur lättlurad man är.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hjälpsam

1,5 miljoner kronor var inte så mycket pengar ändå.
Bra att de flesta inte var så dumma.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Alla är lika inför lagen, fast de rika är lite mer lika så då löser polisen det snabbt som bara den...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Jag förstår nog inte riktigt vad som har hänt verkar det som. För det finns en hel del här i tråden som tycker att den där 17-åring är ju en jäkla kille. Ska få jobb på anti-virus företag p.g.a sina kunskaper och hacking-skillz och vad det mer skrivs. Här faller jag bort. Vad skulle han göra på något företag över huvud taget? Jobba som telefonförsäljare? Han har ju inte använt sig av någon teknisk kunskap över huvud taget utan det har varit kassa medarbetare på Twitter som har gett honom tillgång till sådant han inte ska ha tillgång till. Så visst, kanske kan tjäna bra som försäljare men vad skulle han annars göra på kunskapsföretag där det krävs just kunskap? Förklara gärna för mig.

Enligt Arstechnica var det en del hackande inblandat, men inte något särskilt avancerat. Dock är nog killen väldigt hänsynslös och skicklig på att manipulera, med tanke på att han lurade en hel del personer. Han kommer nog aldrig anställas av en seriös arbetsgivare.

Sen är han åtalad för 30 "felony fraud" (enligt Ars igen) och med tanke på att det amerikanska systemet plussar ihop straff finns det nog en rätt stor risk för lång tid i fängelse.

Permalänk

Visst är det tråkigt när folk blir lurade av pengar men något jag tycker är mer intressant är att Twitter ljugit inför domstol att liknande moderationsverktyg inte ska existera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Enligt Arstechnica var det en del hackande inblandat.

Är det som hacke hackspett då eller vad menas med "hackande"?

Cracker är ett bättre namn.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Rekordmedlem

Helt klart värre brott än det de anklagar Snowden för så åklagaren bör ju rimligen begära strängare straff än i det fallet, mura in dem i varsin grotta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta är imponerande av grabben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

De blir snart anställda på någon antivirus bolag. Bra jobbat killar!

Absolut men dom får väl uthärda 10 år i fängelse först eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Har träffat på 16/17 åringar senaste 5 åren som har haft mer kunskap och förmåga till nytänk än industriveteraner på många år.

Inte alls förvånad.

Dagens ungdomar är helt otroliga.

Inget ont om dagens ungdomar, men tyvärr dalar det djupgående teknikintresset för dagens ungdomar generellt jämfört med 20-30 år sedan. Så håller inte med
Visst varenda unge har en ipad, mobil vid 7 års ålder, platt-tv, internet osv.
Men tittar man på programmering och liknande så lär sig dagens ungdomar det i högskolan i 20-årsåldern, medan vi "industriveteraner" började i tidiga tonåren eller ännu tidigare som fritidsintresse. Alla hade väl satt upp något eget sprite-demo på C64an i mellanstadiet