Hur 3 Skärmar på GTX 660

Permalänk
Medlem

Hur 3 Skärmar på GTX 660

Löst: Jag kunde slå på i5:ans HD4000 och köra skärm #3 där och 1 & 2 på mitt nuvarande grafikkort.

Nu kör jag alltså från vänster till höger:

1. HDMI TV 1080p@60Hz på Radeon HD5770
2. VGA skärm 1280x1024@75Hz på Intel HD4000
3. VGA skärm 1280x1024@75Hz på Radeon HD5770

Det gick inte att sätta 3:e skärmen i mitt HD5770 trots att det har en till DVI-I port. Svart skärm och Windows sa "Unable to save settings" när jag försökte välja Extend desktop to this screen.
_____________________

Hej, jag är frustrerad.

Jag har en ny HDTV samt 2 VGA skärmar med DVI adaptrar.
Min dator kör för tillfället ett AMD HD5770, men jag har ett oöppnat GTX 660 här bredvid. Dessutom en i5, så moderkortet har HDMI, DVI, VGA också.

Ingenstans kan jag få ett enkelt svar på hur 3+ skärmar kan kopplas in. Jag tänker inte spela på dem samtidigt, bara TV + skrivbort + en huvudskärm som ev. spel får hålla sig till. Måste jag koppla in mitt GTX 660, eller kan jag plugga in alla i grafikkortet och det bara fungerar?

Tack på förhand

Problem löst
Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

du måste använda dig utav dual-link dvi-porten. Sedan får du använda dig utav hdmi, display portarna

Permalänk
Entusiast

Du kan antingen stoppa i båda skärmarna och tv:n i ditt 660, eller ha båda grafikkorten och koppla lite som du vill, förslagsvis "gamingskärmen" på bästa kortet.

Jag tror inte där är dvi och hdmi till alla skärmarna på ett kort så du får köra något via displayport

Permalänk
Medlem

Vanligt 660 klarar väl bara 2 skärmar?

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av VincHeee:

Vanligt 660 klarar väl bara 2 skärmar?

Nej du är ute och cyklar, det klarar 4 skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Du kan antingen stoppa i båda skärmarna och tv:n i ditt 660, eller ha båda grafikkorten och koppla lite som du vill, förslagsvis "gamingskärmen" på bästa kortet.

Jag tror inte där är dvi och hdmi till alla skärmarna på ett kort så du får köra något via displayport

Jag har mITX moderkort så kan bara köra ett gfx-kort.

Mitt nuvarande Radeon HD5770 har: 2x dual-link DVI-I, HDMI och DisplayPort.
Mitt MSI GTX 660 Twin Frozr 3 har: 2x dual-link DVI-I & DVI-D, HDMI och DisplayPort.

DVI-D klarar inte analoga signaler (VGA).

Skrivet av VincHeee:

Vanligt 660 klarar väl bara 2 skärmar?

Nvidia hävdar upp till 4 skärmar, varav 3 st ska gå att köra i 3D med ett spel och en 4:e för skrivbord. Hur inkopplingen går till framgår ej, eller så är det väl gömt på Nvidias hemsida. "NVIDIA Surround with Up To Four Monitors" - Dock så går länken till GTX 680 så Nvidia är fortfarande sjukt förvirrande.

Anandtech säger längst ner i sitt test här att alla portarna rätt och slätt ska kunna köras samtidigt.

Skrivet av Deathdevil:

du måste använda dig utav dual-link dvi-porten. Sedan får du använda dig utav hdmi, display portarna

DVI Dual-link har väl inget med saken att göra, Kjell samt denna och denna menar att det bara handlar om upplösning (bandbredd). Singel-link = 1080 och Dual-link 2048 x 1536.

Så...

Mitt nuvarande Radeon HD5770 har: 2x dual-link DVI-I, HDMI och DisplayPort.
Mitt MSI GTX 660 Twin Frozr 3 har: 2x dual-link DVI-I & DVI-D, HDMI och DisplayPort.

Enligt Kjells förklaring klarar DVI-D Endast digitala signaler, alltså inte mina båda VGA skärmar. Så, GTX 660 fungerar alltså inte utan en aktiv DisplayPort -> VGA adapter från Kjell för 279kr.

Mitt HD5770 ska klara 3 skärmar men det verkar ännu krånligare. Ska prova imorgon att bara plugga in den andra VGA skärmen, men det kommer nog inte funka. En googling får det att verka som jag behöver köpa en "powered adapter" och det verkar inte vara billigt.

Fan va svårt det måste vara. Om alla bara hade kört Thunderbolt från början och inget annat någonsin. Hata data

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Kan jag sätta igång mitt hd4000 och köra skärm 3 där? Samtidigt som 5770 driver två andra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kyre:

Kan jag sätta igång mitt hd4000 och köra skärm 3 där? Samtidigt som 5770 driver två andra?

Skickades från m.sweclockers.com

Det borde gå. Men du kan ju testa vilket. Ditt stora problem ligger i dina "gamla" VGA-skärmar då ju dessa inte har digitalsignal. Kanske läge att införskaffa en flatpanel?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det borde gå. Men du kan ju testa vilket. Ditt stora problem ligger i dina "gamla" VGA-skärmar då ju dessa inte har digitalsignal. Kanske läge att införskaffa en flatpanel?

Det är platta skärmar! Men fattig early adopter som jag är så kom dem utan vga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

borde inte VGA gå o köra på de 2 DVI-I portarna och TV'n på HDMI'n? för de utgångarna finns ju på 660:it

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

borde inte VGA gå o köra på de 2 DVI-I portarna och TV'n på HDMI'n? för de utgångarna finns ju på 660:it

660 har bara en DVI-I, den andra är -D.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Jag kör på mitt GTX670: DVI-D -> HDMI, HDMI, Displayport -> HDMI. Det funkar utmärkt på mina 3st skärmar.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det borde gå. Men du kan ju testa vilket. Ditt stora problem ligger i dina "gamla" VGA-skärmar då ju dessa inte har digitalsignal. Kanske läge att införskaffa en flatpanel?

Skrivet av Blargmode:

Du kan antingen stoppa i båda skärmarna och tv:n i ditt 660, eller ha båda grafikkorten och koppla lite som du vill, förslagsvis "gamingskärmen" på bästa kortet.

Jag tror inte där är dvi och hdmi till alla skärmarna på ett kort så du får köra något via displayport

Skrivet av OsNy:

Jag kör på mitt GTX670: DVI-D -> HDMI, HDMI, Displayport -> HDMI. Det funkar utmärkt på mina 3st skärmar.

Löst, jag kunde slå på i5:ans HD4000 och köra skärm 3 där!

Nu kör jag alltså från vänster till höger:

1. HDMI TV 1080p@60Hz på Radeon HD5770
2. VGA skärm 1280x1024@75Hz på Intel HD4000
3. VGA skärm 1280x1024@75Hz på Radeon HD5770

Det gick inte att sätta 3:e skärmen i mitt HD5770 trots att det har en till DVI-I port. Svart skärm och Windows sa "Unable to save settings" när jag försökte välja Extend desktop to this screen.
Tack för all hjälp!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kyre:

Löst, jag kunde slå på i5:ans HD4000 och köra skärm 3 där!

Nu kör jag alltså från vänster till höger:

1. HDMI TV 1080p@60Hz på Radeon HD5770
2. VGA skärm 1280x1024@75Hz på Intel HD4000
3. VGA skärm 1280x1024@75Hz på Radeon HD5770

Det gick inte att sätta 3:e skärmen i mitt HD5770 trots att det har en till DVI-I port. Svart skärm och Windows sa "Unable to save settings" när jag försökte välja Extend desktop to this screen.
Tack för all hjälp!

Jag kan ju passa på att svara på det där sista, 5k serien (gäller även 6k har jag för mig) klarar bara av två skärmar på dvi/hdmi, även fast där är tre kontakter (dvi+dvi+hdmi, dom delar på två kanaler kan man säga). Vill du köra alla tre på ditt 5770 så måste en köra på display-port

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag kan ju passa på att svara på det där sista, 5k serien (gäller även 6k har jag för mig) klarar bara av två skärmar på dvi/hdmi, även fast där är tre kontakter (dvi+dvi+hdmi, dom delar på två kanaler kan man säga). Vill du köra alla tre på ditt 5770 så måste en köra på display-port

Skillnaden mellan fakta och myt är svår att urskilja i det här ämnet. Men jag har läst det på många ställen också, att 5k serien kräver att 3:e skärmen är på DP.
Var skönt och högst oväntat att jag skulle kunna göra så advanced som jag har nu!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Dator

Hen jag ska uppgradera min dator jag har gtx 660 grafikkort klarar det av 2 skärmar?[/u]

Permalänk
Medlem

@Legolas200909: Ja, det ska klara två skärmar utan problem.

Permalänk

Gtx 660

Hej
Jag har en gtx 660 och amd fx 6300 3,5 ghz 8 gb minne
Klarar min dator värkligen av 2 skärmar?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Legolas200909:

Hen jag ska uppgradera min dator jag har gtx 660 grafikkort klarar det av 2 skärmar?[/u]

Skrivet av Legolas200909:

Hej
Jag har en gtx 660 och amd fx 6300 3,5 ghz 8 gb minne
Klarar min dator värkligen av 2 skärmar?

Välkommen till SweClockers!

Det beror på. Att ställa frågan så är ungefär som att fråga:

Är mitt snöre tillräckligt långt?

En betydligt bättre fråga att ställa är till exempel:

Klarar mitt Asus GTX 660 DCII en Acer XV273K och en Asus VG248Q? Jag ska spela CS:GO på Acern och ha Discord och liknande på Asusen.

Svaret på den påhittade exempelfrågan är i praktiken "Nej, du bör skaffa ett nytt grafikkort". Men med andra skärmar och/eller omständigheter kan svaret vara "Jajamen, inga problem". Sträva således alltid efter att beskriva problemet och dess kontext så utförligt som möjligt – inte minst när skärmar är inblandade.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers