Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

ITS, RTMP och liknande

Hej! Jag står i begreppet att starta en Podcast med en kompis. Vi kommer göra det över nätet då vi bor i olika städer, och har testat lite med Zoom, Microsoft Teams och Skype, och ska även göra test med Google Hangouts och Discord.

Vad vi upptäckt dock är att oavsett plattform så får vi ganska medioker ljud- och bildkvalitet jämfört med vad vi skickar ut. Båda skickar ut video i 1080p 30fps och vi har varsin likadan USB kondensatormick.

Jag hittade RTMP och ITS som man kan sätta upp för att skicka livevideo med hög upplösning men hittar ingenstans hur man går till väga för att få till detta. Målet vore att skapa en server man enkelt kan använda som en källa i streamingprogrammet vi använder (OBS Studio).

Finns det någon här som vet hur man skapar sin egen ITS, eller RTMP-server?

Edit: råkade publicera innan jag skrev klart.
Permalänk

Och Admins får gärna flytta tråden om den ligger i fel kategori. (Hej, ny medlem. 👋🏼)

Permalänk
Medlem

Så kan det va när man staplar in från Ölbranschen...

Om bild och ljudkvalite ligger högt upp på listan kan man spela in lokalt,
Får som bonus backup om kommunikationen ger up mellan er.

Länge sen jag kolla hur RTMP streams fungera, psynaps har ju en guide (som man får betala för).
Ser ut som han har byggt en tjänst kring det.

Kom ihåg att lägga ett lösenord på RTMP servern sen... det var allt jag minns sådär rakt av.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W