Senaste Windows Insider Preview fokuserar på grafikinställningar

Permalänk
Melding Plague

Senaste Windows Insider Preview fokuserar på grafikinställningar

Tillåter bland annat användare välja vilken grafikprocessor som ska användas i vilka applikationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Något som för mig hade varit önskvärt är att man kunde välja nätverksinterface per applikation också. Så man kan köra flera nät och faktiskt ha kontroll över vilket nät som tar vilken väg. Det vore toppen att ha i jobbet för mig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Innebär det att den bild som grafikkort A renderar kan skickas genom PCI-portarna och ut genom grafikkort B, medan grafikkort B renderar någon annan uppgift?

För just det är en funktion som skulle vara makalöst trevlig.

Skrivet av blade80:

Något som för mig hade varit önskvärt är att man kunde välja nätverksinterface per applikation också. Så man kan köra flera nät och faktiskt ha kontroll över vilket nät som tar vilken väg. Det vore toppen att ha i jobbet för mig.

Äschdå, säg som det är.
Du vill läsa Sweclockers hela dagarna genom mobilsurfen på arbetstid.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som bra saker. Både grafikkontrollen och att de visar vad som är nytt också.

Men vore ju bra om man kunde få nyaste versionen också. Har en standarddator och väntar på 2004 fortfarande. Krutet borde inte ligga på att få ut en ny version utan fixa så alla kan få den nuvarande först.

Om det ska fortsätta såhär där en del får nya versioner och en del får vänta kommer ju inte alla ha en uppdaterad Windows utan alla kommer ha olika versioner beroende på vilken hårdvara de har. Verkligen inte smart!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Rekordmedlem

Nån gång kanske de också kommer att fixa så färgprofiler och HDR funkar bra i win för där finns det lite att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens vågat hämta maj-uppdateringen (2004) då den är fylld till bredden med buggar...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Låter intressant. Då jag ska prova experimentera med en "egenbyggd" eGPU låter det som att det här kan komma väl till pass. Eller ja. Det är kanske mest källa-mottagare-styrning jag vill komma åt, snarare än applikationsstyrning.

TipsApp lät inte till namnet som nånting man gärna har igång, haha.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Kanske det är dags att slå på iGPU igen då. Detta är/kan vara holy grail för dom som streamar och har problem med rendering lag/overload när man gör allt med en pc.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Jag har inte ens vågat hämta maj-uppdateringen (2004) då den är fylld till bredden med buggar...

Inte på någon av de 3 av 4 datorer hemma hos mig har jag märkt av någon bugg. 1 installerade jag RC versionen, en installerade jag via Upgrade assistent och den tredje via Windows update när den fick uppdateringen. Dator nr 4 har inte fått uppdateringen via Windows Update än

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inte på någon av de 3 av 4 datorer hemma hos mig har jag märkt av någon bugg. 1 installerade jag RC versionen, en installerade jag via Upgrade assistent och den tredje via Windows update när den fick uppdateringen. Dator nr 4 har inte fått uppdateringen via Windows Update än

Har haft problem på flera som fått uppdateringen medans en av mina gamla burkar från 2008 som jag installerade det manuellt via usb funkar fel fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Kanske det är dags att slå på iGPU igen då. Detta är/kan vara holy grail för dom som streamar och har problem med rendering lag/overload när man gör allt med en pc.

Om man streamar, och enbart kör en PC så använder man väl NVENC // ShadowPlay? Det ska varken resultera i sämre prestanda, eller något skumt lagg så länge man kör med rätt inställningar igång. Har svårt att se hur den integrerade Intel grafiken skulle göra något jobb bättre för att gå rakt på sak.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Har haft problem på flera som fått uppdateringen medans en av mina gamla burkar från 2008 som jag installerade det manuellt via usb funkar fel fritt.

Vad för problem?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Mycket intressant!
Kan det tänkas ge möjlighet att använda olika grafikkort till olika skärmar?
Vilka grafikkort stödjer det i så fall?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Fast de där funktionerna har funnits "hur länge som helst".

Hade en bärbar förut med två grafikkort där den ena va i CPU och den andra dedikerad med eget minne. Jag kunde välja default-GPU samt även styra vilken applikation som skulle använda vilken grafikprocessor.

Detta styrdes via mjukvarupaketet för drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Kanske det är dags att slå på iGPU igen då. Detta är/kan vara holy grail för dom som streamar och har problem med rendering lag/overload när man gör allt med en pc.

För laptops kan det vara en fördel att använda den inbyggda GPU:n vid vissa laster då den kan dra betydligt mindre energi och därmed batteri än att köra igång ett separat grafikkort för att rendera någon i webbläsaren t ex.

Permalänk
Medlem

Men va trevligt, nu behöver jag inte välja mellan 2 spel. Jag kan köra båda samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Jag har inte ens vågat hämta maj-uppdateringen (2004) då den är fylld till bredden med buggar...

Skrivet av jnsson:

Inte på någon av de 3 av 4 datorer hemma hos mig har jag märkt av någon bugg. 1 installerade jag RC versionen, en installerade jag via Upgrade assistent och den tredje via Windows update när den fick uppdateringen. Dator nr 4 har inte fått uppdateringen via Windows Update än

Jag kan se 2004-uppdateringen via windows update på samtliga datorer i hushållet, men säger bara att den inte är redo.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Om man streamar, och enbart kör en PC så använder man väl NVENC // ShadowPlay? Det ska varken resultera i sämre prestanda, eller något skumt lagg så länge man kör med rätt inställningar igång. Har svårt att se hur den integrerade Intel grafiken skulle göra något jobb bättre för att gå rakt på sak.

Rendering och Encoding är två olika saker. Om du ser i OBS har du en logg för bägge. När det gäller encoding är jag enig med dig, men ligger du på 95% eller mer GPU i spel, så får du garanterat rendering lag i OBS. Kan man få OBS att använda iGPU till rendering så löser man det problemet.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Jag kan se 2004-uppdateringen via windows update på samtliga datorer i hushållet, men säger bara att den inte är redo.

Jag kan se uppdateringen på den dator som inte har 2004, men den säger att denna dator inte är redo än

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag kan se uppdateringen på den dator som inte har 2004, men den säger att denna dator inte är redo än

Så länge allt fungerar är det inte så bråttom antar jag.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maweric:

Mycket intressant!
Kan det tänkas ge möjlighet att använda olika grafikkort till olika skärmar?
Vilka grafikkort stödjer det i så fall?

Den funktionen kom redan i win 98 (stöd för minst 8 grafikkort) så det är inte troligt att MS tar bort den nu

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Krutet borde inte ligga på att få ut en ny version utan fixa så alla kan få den nuvarande först.

En sådan stor organisation skulle vara otroligt ineffektiv om de alla satt och skulle göra samma sak. Helt meningslöst att avsätta en armé av personal för att lösa ett problem, sannolikt lär det bara tag längre tid och bli en sämre lösning än om en dedikerad mindre styrka satt med det.
Sedan har vi saker som Brooks lag som avråder att bara slänga personal på ett sent arbete.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den funktionen kom redan i win 98 (stöd för minst 8 grafikkort) så det är inte troligt att MS tar bort den nu

Nä men... Så jag kan helt enkelt stoppa in mitt GTX660 tillsammans med mitt RX580 och låta varje grafikkort köra egna samtida skärmar?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

En sådan stor organisation skulle vara otroligt ineffektiv om de alla satt och skulle göra samma sak. Helt meningslöst att avsätta en armé av personal för att lösa ett problem, sannolikt lär det bara tag längre tid och bli en sämre lösning än om en dedikerad mindre styrka satt med det.
Sedan har vi saker som Brooks lag som avråder att bara slänga personal på ett sent arbete.

Jag förstår att det finns olika avdelningar och inte alla på MS ska kasta sig på att felsöka fel som gör att Windows inte uppdateras på alla maskiner. Men eftersom de verkar veta vilka maskiner och vilken hårdvara/mjukvara som kommer få problem och stoppar dessa så tycker jag det är konstigt att de inte har lyckats bättre med denna uppdatering.

Jag klarar mig på den gamla versionen, så inte akut för mig.

Edit: Men nu idag fick jag ladda ner 2004, så laddar ner nu

ladda ner 2004
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad för problem?

Segt rent allmänt, öppna program tar tid, öppna sidor på webbläsare tar tid , kan inte öppna mappar och program utan att de hänger sig, tar tid att komma in i windows ibland. och det gamla vanliga, start menyn funkar inte alltid. Funkade bra innan2004 på mina ryzen och i7or men det gick ju att uppdatera igenom windows update medans min x58 och core 2 quad gjordes det manuellt
Annars så är det väl sak samma då jag kan vänta på att det ska ladda men lite trist då de nyare datorerna har SSD diskar och m2 medans de äldre har HDDer och funkar suveränt i jämförelse 😂

Edit fixade 2 stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Nä men... Så jag kan helt enkelt stoppa in mitt GTX660 tillsammans med mitt RX580 och låta varje grafikkort köra egna samtida skärmar?

Nvidia låser sina drivrutiner när de upptäcker andra kort, var ju ganska stor grej när man ville köra AMD med Nvidia som physx kort. De gör väl samma idag?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad för problem?

Sleep funkar inte på väldigt många Dell datorer då Microsoft tvingat tillverkare till modern sleep och nu också tagit bort möjligheten att stänga av det via regedit i 2004 uppdateringen.

Att kunna sleepa sin laptop säkert är för mig ett krav för arbetsdatorn.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas att de har fixat så man återigen kan få svart tangentbord på Touch Screen Keyboard på sin Surface utan att behöva köra svart apptema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Nvidia låser sina drivrutiner när de upptäcker andra kort, var ju ganska stor grej när man ville köra AMD med Nvidia som physx kort. De gör väl samma idag?

Så för att kunna driva dubbla skärmar med dubbla grafikkort behövs AMD + AMD?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maweric:

Så för att kunna driva dubbla skärmar med dubbla grafikkort behövs AMD + AMD?

Inte nödvändigtvis utan snarare icke Nvidia eller tillåtna kombinationer med Nvidiakort eller hackade drivrutiner, Nvidia har infört artificiella spärrar i mjukvara så får du inget att funka ed dem beror det i vart fall inte på att det inte stöds i Windows för där har stödet funnits i 20 år.

Nvidia började väl med nedlåsningar av drivrutiner på allvar när de började tramsa med Physx då de upptäckte att en del körde det på äldre Nvidia kort och hade andra kort för bilden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.