Regeringen utreder alternativ till Copyswede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Inte för mobiler. Det är inget tak alls på just dem. Av någon anledning. Men ja - copyswede får ju göra som de vill med avgifterna. Och de har valt att ha fritt blås på mobilavgiften utan tak.

https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

Skrivet av joakim99:

Fast inte för mobiler tror jag.

Tack. Där hade jag tokfel. Orimligt att det inte finns ett tak dock som på andra produkter.

Sen kan man ifrågasätta avgiften som helhet.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Rekordmedlem

Man ska alltså i stället ge uppgiften till Njord Lawfirm och de ska ha en helt provisionsbasserad ersättning för att de ska uppmuntras att vara flitiga men själva modellen för hur ersättningen beräknas ska inte ändras....
De vore nått

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHead:

Om någon tror att det kommer bli bättre (läs: billigare) så är ni nog duktigt naiva. De har väl märkt att skatteintäkterna på detta område med största sannolikhet gått ned, då försäljningen av cd/dvd o liknande bör ha minskat dramatiskt.
Vad de än hittar på så kommer det bli dyrare för det stora flertalet. Skatt per överförd gigabyte låter som en typisk grej de skulle kunna komma med.

Jag är absolut ingen vän av privatkopieringsavgiften, men det är ju ingen skatt! Staten får inte ett öre av pengarna, utan de går till en privat organisation, Copyswede, som har som syfte att fördela pengarna till rättighetsinnehavare enligt ett visst upplägg.

Det verkar också som om du, liksom många andra, blandar ihop privatkopiering och piratkopiering. Avgiften är en ersättning för den påstådda förlust som uppstår när man kopierar legala exemplar av verk man har köpt till en annan lagringsform, t ex CD/DVD, hårddisk eller liknande. Det har inget med överförd datamängd att göra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Gemene man kan väl inte ens kopiera en film i dagsläget liksom? BD-brännare är ovanlig som tusan och även om man har en måste man knäcka DRM.
Serier, alla digitalboxar med inspelning har ju kopieringsskydd som gemene man inte kan kringgå särskilt lätt.
I båda fallen är det oändligt mycket lättare att pirat- snarare än privatkopiera för gemene man.
Musik streamar ju "alla".

Avgiften borde i princip helt utplånas, ska något finnas kvar göras statligt o ta bort Copyswede som agerar intresseorganisation med intäktsmaximering som mål.

Helt rätt! Personligen tycker jag att Copy$wede borde bli återbetalningsskyldiga för all media som sålts med kopieringsskydd/DRM så länge privatkopieringsavgiften funnits. Som att dela ut fortkörningsböter för en hastighet bilen inte kan uppnå. Sjukt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag är absolut ingen vän av privatkopieringsavgiften, men det är ju ingen skatt! Staten får inte ett öre av pengarna, utan de går till en privat organisation, Copyswede, som har som syfte att fördela pengarna till rättighetsinnehavare enligt ett visst upplägg.

Det verkar också som om du, liksom många andra, blandar ihop privatkopiering och piratkopiering. Avgiften är en ersättning för den påstådda förlust som uppstår när man kopierar legala exemplar av verk man har köpt till en annan lagringsform, t ex CD/DVD, hårddisk eller liknande. Det har inget med överförd datamängd att göra.

Ordvalet "skatt" var inte helt korrekt, i praktiken av mindre betydelse. Och nej, jag blandar inte ihop begreppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag är absolut ingen vän av privatkopieringsavgiften, men det är ju ingen skatt! Staten får inte ett öre av pengarna, utan de går till en privat organisation, Copyswede, som har som syfte att fördela pengarna till rättighetsinnehavare enligt ett visst upplägg.

Det verkar också som om du, liksom många andra, blandar ihop privatkopiering och piratkopiering. Avgiften är en ersättning för den påstådda förlust som uppstår när man kopierar legala exemplar av verk man har köpt till en annan lagringsform, t ex CD/DVD, hårddisk eller liknande. Det har inget med överförd datamängd att göra.

Om avgiften samlas och distribueras med stöd av lag så är det en skatt på alla punkter förutom namn, det är en välfärd för kulturarbetare och i min åsikt mafia mentalitet.

Permalänk
Medlem

Det enda detta leder till är högre kostnad över fler enheter. Lär väl bakas in någon "molnskatt" när de ändå håller på.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Om avgiften samlas och distribueras med stöd av lag så är det än skatt på alla punkter förutom namn, det är en välfärd för kulturarbetare och i min åsikt mafia mentalitet.

Du får så klart kalla en banan för apelsin om du vill, men det innebär inte att apelsiner är bananer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ser att flera skriver att det inte kan bli värre. Jo, det kan bli värre. Det står till och med i artikeln att det kan bli så att pengar ska slussas direkt från skattepengar, det är en värre lösning. Den enda lösningen vore att lägga ner avgiften helt och hållet eftersom ingen privatkopierar längre. Måste få ett stopp på gratispengar till folk som inte orkar göra tillräckligt bra produkter.

Permalänk
Medlem

Flera år försent, men bättre sent än aldrig.

Permalänk
Medlem

Finns inget att utreda, bara ta bort tramset..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

"resultatet ska redovisas senast den 21 februari år 2022"

1.5 år att utreda? Suck. Det osar inte effektivitet direkt...

Permalänk
Medlem

"Det kan inte bli värre"
Verkar som folk har missat att vi bor i Sverige, här hittar vi på saker hej vilt.
Vänta bara

Permalänk
Medlem

Känns som som de kan få en ersättning på 0% numera på privatkopiering, privatkopiering numera är försumbar med alla streamingtjänster. Kassettband, vhs, cd, dvd och mp3 är otroligt sällsynt enligt min utsago. Helt katastrofalt att upphovsmän ska få ersättning för något när det med största sannolikhet är att de får lite betalt för att de sysslar med sånt folk inte är intresserade av. Det är ingen välgörenhet vi sysslar med, det handlar om tillgång och efterfrågan. Gör du något som ingen annan är intresserad av att betala för så får det bli din hobby, sen får du skaffa ett jobb för att försörja dig som alla vanliga människor. Men förstår att kulturmänniskor tycker att de är för fina för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du får så klart kalla en banan för apelsin om du vill, men det innebär inte att apelsiner är bananer.

Praktik>teori
objektivitet>subjektivitet

Allt annat är ideologisk bias.

Viktig att notera att båda är frukter oavsett form, båda uppfyller samma funktion i magen

Extra analogi
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Finns inget att utreda, bara ta bort tramset..

Enligt rådande EUlagar så måste varje land som tillåter privatkopiering också ha någon form av ersättningsmodell för förlorade intäkter.
Så det alternativet att bara ta bort rådande lagstiftning på området går inte riktigt.
Det är mossigt att det ser ut som det gör även från EUs håll. Det är förlegat. Jag håller med. Men det är vad det är.

Ett alternativ är att ta bort rätten att privatkopiera helt. Det är några enstaka länder i EU som valt den vägen istället. Och det går ju också bra. Man får ju ändå inte kringgå kopieringssydden som nu är utbredda.
Den största förändringen skulle väl vara att inspelning från radio och TV inte längre skulle tillåtas. För många på swec spelar det nog ingen som helst roll ;). Men ja, TeVo-boxar, hårddiskinspelare till TVn och liknande får de lägga ner och det finns säkert ett gäng konsumenter som är kvar i den teknikeran.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Mini Morgan kommer ”modernisera” genom att byta ut föråldrade privatkopieringsavgiften med en skatt som är mer kostsam för konsumenterna och drar in pengar till staten.. 🙄

Källa till det faktapåståendet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Verkligen inte. För nuvarande betalar vi konsumenter 3000 extra för denna till Copyswede. Helt absurt.

Hur är det i så fall möjligt att en 1TB hårddisk kostar mindre än 3000? Du har gjort en tankevurpa någonstans på vägen.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Jag är absolut ingen vän av privatkopieringsavgiften, men det är ju ingen skatt! Staten får inte ett öre av pengarna, utan de går till en privat organisation, Copyswede, som har som syfte att fördela pengarna till rättighetsinnehavare enligt ett visst upplägg.

Ja alltså det upplägget Finland valt är att lägga det på skatten. Copyswede kommer finnas kvar som fördelare av slantarna skulle jag gissa på. Någon ska fortfarande fördela pengarna. Men istället för att copyswede själva ska få välja omfång av teknikprodukter som ska ha avgiften och att copyswede som nu själva får välja hur stor avgiften ska vara så skulle avgiften fördelas på alla - och staten bestämmer även storleken. Sedan får denna summa hamna hos någon som fördelar ut pengarna. Gissningsvis kommer inte staten själva dela ut pengar till varje artist nämligen ;). Det kommer inte funka.
Så jag skulle nog inte säga att det behöver bli värre med en skatt.
Vinsten är att en privat aktör (copyswede i detta fallet) som har fått som uppdrag att samla in så mycket pengar det bara går åt sina ägare (övriga intresseorganisationer som representerar upphovsrättsinnehavare) inte själv får bestämma omfånget eller storleken på avgiften längre. Den delen behöver verkligen bättring från hur det är just nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zpiritual:

Hur är det i så fall möjligt att en 1TB hårddisk kostar mindre än 3000? Du har gjort en tankevurpa någonstans på vägen.

Därför att en hårddisk inte är en mobil. Hårddiskar har maxtak (och 1kr/GB). Mobiler har inte det (och 3kr/GB).

Här kan du se hur nuvarande avgifter är utformade för respektive teknikpryl:
https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

Det är så illa att copyswede tar 3000 spänn av priset för den mobilen. Så ser reglerna ut som copyswede själva hittat på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Hur är det i så fall möjligt att en 1TB hårddisk kostar mindre än 3000? Du har gjort en tankevurpa någonstans på vägen.

Länkar denna sedan tidigare i tråden: https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

Det är alltså olika kostnader för varje kategori. Interna/externa hårddiskar för en dator landar på max 80kr styck.
För en mobil är däremot konstnaden hela 3kr per GB lagring - alltså inget tak på vad det landar på. 1TB = 1000GB. 1000GB * 3kr = 3000kr.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Hur är det i så fall möjligt att en 1TB hårddisk kostar mindre än 3000? Du har gjort en tankevurpa någonstans på vägen.

Som nämnts i tidigare inlägg.
Hårddisk 1kr/GB med ett max tak på 80kr
Telefoner 3kr/GB utan något max tak.
Källa: https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Inaktiv

Men varför ska det ens tas ut någon avgift när det enda egentliga alternativet idag, förutom för de med onödigt mycket ledig tid, är strömmade tjänster. Och där betalar vi ju redan en avgift? Vi kan ju egentligen inte privatkopiera strömmad musik heller, inget alternativ finns ju. Än mindre än att använda en låt, från exempelvis Spotify som ringsignal.

Brukar inte lägga mig i dessa typer av nyheter men här ser jag verkligen inte att någon avgift behöver tas ut.

Ta bort skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Hur är det i så fall möjligt att en 1TB hårddisk kostar mindre än 3000? Du har gjort en tankevurpa någonstans på vägen.

Läs gärna tråden innan du postar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Problemet är väl även att pengarna som går till Copyswede, går rakt ned i fickan på ägaren av Copyswede. Inte en krona betalas väl till artister?

Vad jag nu än tycker om Copyswede så hoppas jag verkligen inte att du, eller de som gett tummen upp, verkligen tror på det där...
Att då Copyswede behåller pengarna själva.

Finns information på deras hemsida om hur pengar fördelas.

Permalänk
Medlem

"utreder" ok, ingjuter ju inget större hopp i mig så att säga.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Problemet är väl även att pengarna som går till Copyswede, går rakt ned i fickan på ägaren av Copyswede. Inte en krona betalas väl till artister?

Nej. Så är det inte alls.

Copyswede ägs av de organisationer som de distribuerar pengarna vidare till. Och det är organisationer som företräder upphovsrättsinnehavarna.
Det är klart att ägarna av copyswede ser till att de inte försnillar pengarna själva. Givetvis!

Om du undrar hur det ser ut så rekommenderar jag dig att läsa lite mer på copyswedes egen hemsida. De lägger nämligen ut bland annat årsredovisningarna där.

https://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Zemlan:

Alla större lagändringar i Sverige utreds först.

Rörande själva diskussionen: Idag då nästan all mediekonsumtion strömmas så bör nog en rimlig slutsats av utredningen vara att alla extra avgifter bör tas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man får ju ändå inte kringgå kopieringssydden som nu är utbredda.

Det var nytt för mig! Varför får de inte kringgås?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Jag är väl egentligen inte emot avgiften av princip. Men den måste vara rimlig (80kr för en hårddisk är det, 3000kr för en telefon är inte det), den måste stå i proportion till vad som faktiskt går förlorat genom privatkopieringen (se föregående siffror), och det absolut största problemet är att det i såna fall inte får förhindras av producenterna (kopieringsskydd och liknande).

Ska konsumenter betala en avgift på allt med lagringsmedia för att vi privatkopierar så skall media vi köper inte heller vara skyddat från att kopieras, och det borde i annat fall vara böter på det beteendet.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P