Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

”Bygga om” HP Pavilion

Hej! Grabben fyller snart år och han vill bygga en egen gaming PC
Han har kollat ut grejor han vill ha, vilket jag tycker är bra o vill gärna uppmuntra, men prislappen för att köpa allt nytt överstiger födelsedagsbudgeten med råge.. Så jag funderar på om man kan börja lite smått.

Han kör på en sån här burk idag:
HP Pavilion 790

Och han vill gärna ha en sån här låda:
Kolink Observatory RGB

..då det var länge sen jag själv var insatt o byggde burkar tänkte jag checka med experterna här - tror ni det funkar att flytta över komponenterna från HP-burken till Kolink-lådan? Eller har HP en massa fuffens för sig med specialgrejer som bara passar deras lådor eller nåt sånt?
Nåt annat att tänka på? Tacksam för tips!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Den största käppen i hjulet ä moderkortet, väldigt tveksamt om det får plats i chassit. Byter man moderkort får man även byta nättagg.

GTX 1080 kan man fortsätta använda, inget dåligt kort och det värsta är nog kylning men montera en eftermarknadskylare är möjligt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Den största käppen i hjulet ä moderkortet, väldigt tveksamt om det får plats i chassit. Byter man moderkort får man även byta nättagg.

Ok,
För moderkortet står det:
”Format: ATX, 36.45 x 24.88 cm (15.35 x 9.79 tum)”

Och för chassit:
”Formfaktor ATX
Moderkortsstöd ATX, mATX, Mini-ITX, E-ATX
Max bredd moderkort 279 mm”

...beror förstås på om 36.45 eller 24.88 är bredden på kortet då? Hmm..

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vet du varför han vill ha en ny, är det endast för den visuella aspekten, eller klagar han på att det är långsamt eller så?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Vilka komponenter är det han önskade? Vilken budget har du för detta bygge?

Vad gäller moderkort från märkesdatorer så kan det tillstöta komplikationer tex att skruvhålen eller I/O portarnas placering på baksidan inte följer standard och därmed inte går montera i ett annat chassi eller så går det inte montera de flesta kylare för att CPU'n är placerad i diamond konfiguration istället för rakt som är gängse. Vet dock ej hur det ligger till med just moderkortet som sitter i sonens dator. Det varierar, ibland kan det funka! Sen har vi ju det faktum att grön PCB ser inte så snyggt ut i ett fönsterchassi med RGB. Då ska man helst ha ett mobbo med svart eller vit PCB.

Den där datorn har på CPU och grafiksidan redan hyfsad prestanda för 1080P och 1440P gaming. Det som är snålt tilltaget är RAM minne, bör uppgraderas till minst 16GB eller helst 32GB. Även en ny SSD på minst 1TB rekommenderas för lagring av dagens stora spel.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Vet du varför han vill ha en ny, är det endast för den visuella aspekten, eller klagar han på att det är långsamt eller så?

@Boffen: Undrar samma i enlighet med ovan, för prestandamässigt finns det ju lite att göra, oklart om det är två minneslots som används eller inte annars kan det vara värt att kika på minnen. Även i5 8400 kan visa sin ålder något i nyare spel och en uppgradering till i7 8700 (utan K-suffixet) skulle sannolikt ge en märkbar bump i prestanda.

Men om det gäller både utseende och prestanda så kan det isåfall kanske vara rimligt att sälja burken och låta denna finansiera en ny.
Att sälja delarna för sig har inte mycket värde då det du har att välja på är att byta ut allt utom GPU eller att byta ut GPUn och ett 1080 bör som sagt ändå hålla måttet än idag.

Men som sagt, återkom med vad som ligger bakom önskan om en ny dator så kanske vi kan komma fram till vad som behöver bytas ut eller felsökas.

En tanke som slår mig när jag kollar specen är att det är en 128GB SSD samt en 1TB HDD, det är inte så att spelen ligger på den senare och att det därmed är slött? Alternativt kan SSDn vara nära på full och därmed slö.

EDIT: Var visst 6 min sen på bollen men instämmer med föregående talare..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Äsch, ser ut som att min plan går lite i stöpet alltså... Jag har väl inte satt någon egentlig budget, men tänker att ett nybygge från scratch går väl loss på 15-20 kkr säkert. Sonen är 12, fyller 13 så han har inte full koll på grejorna riktigt ännu - han har väl sett gejmers på Youtube o Twitch och fått inspiration därifrån.

Men ja, jag misstänker att det är lite blandade orsaker - dels vill han ha nåt med glas-sida och som blinkar, och det skulle väl inte skada med lite mer fart heller. Han har börjat klaga lite på att Call of duty "laggade" lite häromdagen. Men det känns mer som att LED och bling-bling kanske har lite högre prio än prestandan i nuläget ändå

Men just det - skulle man kunna köpa nytt moderkort och chassi (och nätagg?), och återanvända allt annat från HP burken? Och sen kanske man skulle kunna byta/uppgradera grej efter grej efter det.. För att sprida ut kostnaderna lite över tid tänker jag. (han kanske får nåt att se fram emot i julklapp, kanske kan spara själv, knega lite hemma osv osv)

Eller passar inte CPUn/minnet i ett nyare moderkort eller nåt sånt otyg...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

[..]
En tanke som slår mig när jag kollar specen är att det är en 128GB SSD samt en 1TB HDD, det är inte så att spelen ligger på den senare och att det därmed är slött? Alternativt kan SSDn vara nära på full och därmed slö.

Jo så är det ju, det mesta ligger på D: det har du rätt i.. Så det vore säkert en bra/effektiv åtgärd att byta ut den till SSD också ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boffen:

1) Äsch, ser ut som att min plan går lite i stöpet alltså... Jag har väl inte satt någon egentlig budget, men tänker att ett nybygge från scratch går väl loss på 15-20 kkr säkert.

2) Men just det - skulle man kunna köpa nytt moderkort och chassi (och nätagg?), och återanvända allt annat från HP burken? Och sen kanske man skulle kunna byta/uppgradera grej efter grej efter det.. För att sprida ut kostnaderna lite över tid tänker jag. (han kanske får nåt att se fram emot i julklapp, kanske kan spara själv, knega lite hemma osv osv)

Eller passar inte CPUn/minnet i ett nyare moderkort eller nåt sånt otyg...?

1) Korrekt uppfattat, du får sannolikt likvärdig prestanda för 10 - 12k och snäppet bättre däröver, men om det är värt en uppgradering är subjektivt. Mycket på G med nya lanseringar under hösten vilket ev. kan pressa priserna något.

2) Nej inte om målet är att i slutändan ha moderna grejer istället. Då vore det enligt min åsikt bättre att hålla liv i aktuell burk så länge som möjligt med beg. delar för att sen göra ett clean break med en ny egenbyggd burk.

Skrivet av Boffen:

Jo så är det ju, det mesta ligger på D: det har du rätt i.. Så det vore säkert en bra/effektiv åtgärd att byta ut den till SSD också ja.

Skulle säga att ordningen borde vara SSD, RAM (för dual-channel) och ev en i7 8700 (utan K för att hålla dig till 65W).
Kolla i datorn att det sitter två ram-stickor i, alt. ladda ner CPU-Z eller liknande för att bekräfta att minnet körs i Dual-channel.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Ny gamingburk-plan

Skrivet av tuomi:

1) Korrekt uppfattat, du får sannolikt likvärdig prestanda för 10 - 12k och snäppet bättre däröver, men om det är värt en uppgradering är subjektivt. Mycket på G med nya lanseringar under hösten vilket ev. kan pressa priserna något.

2) Nej inte om målet är att i slutändan ha moderna grejer istället. Då vore det enligt min åsikt bättre att hålla liv i aktuell burk så länge som möjligt med beg. delar för att sen göra ett clean break med en ny egenbyggd burk.

Skulle säga att ordningen borde vara SSD, RAM (för dual-channel) och ev en i7 8700 (utan K för att hålla dig till 65W).
Kolla i datorn att det sitter två ram-stickor i, alt. ladda ner CPU-Z eller liknande för att bekräfta att minnet körs i Dual-channel.

Skrivet av Joakim Ågren:

Vilka komponenter är det han önskade? Vilken budget har du för detta bygge?

Vad gäller moderkort från märkesdatorer så kan det tillstöta komplikationer tex att skruvhålen eller I/O portarnas placering på baksidan inte följer standard och därmed inte går montera i ett annat chassi eller så går det inte montera de flesta kylare för att CPU'n är placerad i diamond konfiguration istället för rakt som är gängse. Vet dock ej hur det ligger till med just moderkortet som sitter i sonens dator. Det varierar, ibland kan det funka! Sen har vi ju det faktum att grön PCB ser inte så snyggt ut i ett fönsterchassi med RGB. Då ska man helst ha ett mobbo med svart eller vit PCB.

Den där datorn har på CPU och grafiksidan redan hyfsad prestanda för 1080P och 1440P gaming. Det som är snålt tilltaget är RAM minne, bör uppgraderas till minst 16GB eller helst 32GB. Även en ny SSD på minst 1TB rekommenderas för lagring av dagens stora spel.

Ny plan! Köpa delar till ny skaplig gamingburk vid sidanom, och återanvända grafikkortet från HP-burken tills de nya Nvidiakorten finns ute, och skaffa nåt av de nya.

Låter det gångbart? Och isåfall - vad tros om dessa delar då ..?? Ganska mycket fokus på prisvärdhet, men ändock LED/RGB-blingbling typ överallt ...!

https://www.inet.se/datorbygge/b1182576/gamingburk

Permalänk
Medlem

@Boffen:
Vad det gäller prestanda hos grejerna du byter från och till i detta skede (allt utom grafikkort) så är det gällande CPU i spel generellt ingen märkvärdig skillnad. Däremot är övriga komponenter i ditt urval bättre balanserade än de i originalburken varpå det är möjligt att en skillnad upplevs.

Men om en bortser från prestandaskillnaden som är försumbar i de flesta spel, vissa spel kan flyta bättre pga fler kärnor/trådar med 3600 medan vissa spel föredrar 8400 — så är det definitivt en prisvärd sammansättning av burk.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@tuomi: OK, tack för input ! Ja då kör jag nog på detta .. Fast jag insåg att M.2 diskar (disk o disk.. pinnar? ) var ju brutalt mycket snabbare än SSD, så det kanske kan vara värt att kosta på 600:- extra för att konvertera till en sån istället för SSD

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera Kingston A2000 1TB för 1249. Då får du en M2 disk baserad på den robusta TLC-tekniken för bara 60 kr mer.

Permalänk
Medlem

Det här är ju inget vanligt ATX kort utan mer åt Ultra ATX hållet (mkt bredare än standard ATX) därför passar det inte i en vanlig ATX låda.

Och som någon annan sa PSU:n passar inte till ett normalt moderkort då anslutningarna är väldigt special.

Permalänk
Medlem

@Lasse62: just.. men visst borde min nuvarande plan, att bygga en ny burk vid sidanom, och återanvända GFX kortet från HP-burken i den nya, tills dess att de nya Nvidiakorten kommit ut "ordentligt", och då byta upp till ett sådant? (och, då försöka sälja HP-burken)

Kikar man här så ser det ju iaf ut som ett vanligt kort, dvs inget "HP-special" eller hur?
https://www.youtube.com/watch?v=4sdMZ3pS1Ng

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du snålade verkligen inte när du valde moderkort! Finns ju för under halva de priset, här är en burk jag kasta ihop lite snabbt:

Man kanske i ärlighetens namn bör byta ut SSD:n mot en 1 TB och en lite kraftigare PSU om man önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boffen:

@tuomi: OK, tack för input ! Ja då kör jag nog på detta .. Fast jag insåg att M.2 diskar (disk o disk.. pinnar? ) var ju brutalt mycket snabbare än SSD, så det kanske kan vara värt att kosta på 600:- extra för att konvertera till en sån istället för SSD

Ja en m2 med NVME är väldigt mycket snabbare åtminstone vad gäller överföringshastighet. Den stora vinsten mellan HDD och SSD ligger dock framförallt i den minskade söktiden.

Och som ovan påpekats så går det att få till det billigare, vilket tilltalar mig att hålla kostnaderna nere om det inte tummar på prestandan.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@Panzerfister: Tackar, ja det där blev ju billigare helt klart Känns dock smutt med wifi/bluetooth, kan det vara det som drar iväg priset på moderkortet kanske ? Samt RGB LED