Permalänk
Medlem

Vilken grafräknare är bäst?

Hej, jag har nyss börjat natur på gymnasiet och måste därför köpa en grafräknare. Jag har kollat runt lite och har hittat en TI-84 C Silver Edition begagnat för 300kr (originalpris runt tusenlappen), samt några TI-84 CE-T för runt 800kr (originalpris 1500kr). Av vad jag har förstått så har de samma funktioner, men den dyrare är dubbelt så snabb!

Nu kanske jag tänker för mycket på detaljerna, men vilken tycker ni att jag ska köra på? Eller ska jag kanske helt strunta i färgskärmen och köra på en vanlig TI-84 plus?

(Jag kan ha lagt tråden på fel ställe, i så fall ber jag om ursäkt)

Permalänk

Jag har min gamla trotjänare Ti82+, den enda gången en snabbare räknare kommer märkas är om du ska spela tunga spel eller programmera något som behöver tugga mycket data tex.
Så har du inget sådant specialintresse, så ta den billigaste och lägg pengarna du sparat på något annat

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Ta den billiga TI84an, den räcker och blir över till gymnasiet. Fortsätter du däremot till högskola inriktat mot matematik skulle jag rekommendera en mer avancerad som löser diff.ekvationer m m, men det kan du skaffa först inför högskolan.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Färgskärm är helt onödigt för en grafräknare på gymnasiet.

Köp något roligt för pengarna som blir över!

Permalänk
Medlem

Fråga din mattelärare för att se vad de rekommenderar

Permalänk
Medlem

Tyckte TI-Nspire med CAS var riktigt värd investeringen för gymnasium + civilingenjörsstudier, men för endast gymnasium är det overkill

Permalänk
Medlem

Handen på hjärtat, TI-84 plus räcker gott och väl.

/gammal matematiker

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Jag har min gamla trotjänare Ti82+, den enda gången en snabbare räknare kommer märkas är om du ska spela tunga spel eller programmera något som behöver tugga mycket data tex.
Så har du inget sådant specialintresse, så ta den billigaste och lägg pengarna du sparat på något annat

Tack för tipset! Jo det ska jag nog göra, känns lite onödigt att spendera så mycket på en räknare liksom.

Skrivet av PlogarN97:

Färgskärm är helt onödigt för en grafräknare på gymnasiet.

Köp något roligt för pengarna som blir över!

Det kanske det är, men om priset för både den med färgskärm och den utan är nästan likadant är det inte mer värt att köpa den med? Som sagt så är den med färgskärm lite långsammare, men det verkar alltså inte vara något större problem på gymnasiet.

Permalänk
Rekordmedlem

HP, för att de har RPN men de är i övrigt otroligt trevliga kalkylatorer och nu har de dessutom en ny modell som har en del moderna finesser.
https://www8.hp.com/us/en/campaigns/prime-graphing-calculator...
https://www.studyshop.se/hewlett-packard-hp-prime-grafraknare...
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/kontorst...
Casio och Texas är så tråkigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

För gymnasiet kommer du aldrig behöva mer än en TI-84 (vi körde med såna också <3) och inte ens den kommer du använda till dess fulla potential. Kör på den tycker jag, 300kr är dessutom rätt bra pris för Silver Edition i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

HP, för att de har RPN men de är i övrigt otroligt trevliga kalkylatorer och nu har de dessutom en ny modell som har en del moderna finesser.
https://www8.hp.com/us/en/campaigns/prime-graphing-calculator...
Casio och Texas är så tråkigt.

Den ser ju trevlig ut men lärarna är vana med Texas och det är det märket som de kommer att visa på, har tyvärr ingen lust att lära mig hur något annat märke fungerar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Ta den billiga TI84an, den räcker och blir över till gymnasiet. Fortsätter du däremot till högskola inriktat mot matematik skulle jag rekommendera en mer avancerad som löser diff.ekvationer m m, men det kan du skaffa först inför högskolan.

Saker och ting kan ju ha ändrats sedan dess, men när jag läste på universitet hade man ingen större nytta av en avancerad räknare. I de kurser där en sådan skulle kunnat vara till nytta fick man ändå inte ha med räknare på tentan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anitatav:

Den ser ju trevlig ut men lärarna är vana med Texas och det är det märket som de kommer att visa på, har tyvärr ingen lust att lära mig hur något annat märke fungerar...

Det är både nackdelen och fördelen med HP, RPN är smidigare och snabbare när man förstått hur det funkar för det innebär färre knapptryckningar och att man i princip kan börja mata in uppgifter från var som helst i en uträkning och det är alltid lika skoj när nån lånar räknaren och inte hittar =

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Till och börja med brukar de flesta gymnasier ha en rekomenderad räknare som lärarna brukar ha lite koll på. Samma sekund du väljer något annat så kommer du inte kunna få hjälp med uppgifter som kräver grafritare.
Jag har sett att vissa tidigare inlägg nämner grafritare och högskola i samma mening. Personligen har jag alldrig sett någon ingenjörsstudent/matematiker/naturvetare använda grafritare, den har ersatts av python/matlab sedan typ 2010? Med andra ord behöver du inte oroa dig för att din grafritare inte kommer hålla måttet, för om 3 år kommer du antagligen bara spara på den till nästa generation.

Tl;Dr Kontrollera med din mattelärare vilken räknare han rekomenderar om han inte har någon åsikt så kör på Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonaStinky:

Till och börja med brukar de flesta gymnasier ha en rekomenderad räknare som lärarna brukar ha lite koll på. Samma sekund du väljer något annat så kommer du inte kunna få hjälp med uppgifter som kräver grafritare.
Jag har sett att vissa tidigare inlägg nämner grafritare och högskola i samma mening. Personligen har jag alldrig sett någon ingenjörsstudent/matematiker/naturvetare använda grafritare, den har ersatts av python/matlab sedan typ 2010? Med andra ord behöver du inte oroa dig för att din grafritare inte kommer hålla måttet, för om 3 år kommer du antagligen bara spara på den till nästa generation.

Tl;Dr Kontrollera med din mattelärare vilken räknare han rekomenderar om han inte har någon åsikt så kör på Ti

Läraren rekommenderar TI-84 Plus Ce-t. Ja just nu lutar det mer åt den billigare varianten, den har ju som sagt nästan exakt samma funktioner som den rekommenderade, bara en långsammare processor. Skönt att veta att man inte behöver någon superhigh-tech extravaganza räknare till högskolan i allafall :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Saker och ting kan ju ha ändrats sedan dess, men när jag läste på universitet hade man ingen större nytta av en avancerad räknare. I de kurser där en sådan skulle kunnat vara till nytta fick man ändå inte ha med räknare på tentan.

Jag gick ur högskolan för 5 år sedan, ingenjörsprogram. Vi hade enorm hjälp av avancerad räknare. Differentialekvationer, kryssprodukt m m. Bara det att kunna skriva upp division visuellt över och under i stället för att ha allt på en lång rad gör en otrolig skillnad för arbetet. Givetvis kunde jag lösa de alla "för hand", men man sparar tid och risken för slarvfel. Vi fick dessutom använda dem på tentor så länge man redovisar sin arbetsgång ändå, vilket jag vet flera skolor tillåter

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonaStinky:

Jag har sett att vissa tidigare inlägg nämner grafritare och högskola i samma mening. Personligen har jag alldrig sett någon ingenjörsstudent/matematiker/naturvetare använda grafritare, den har ersatts av python/matlab sedan typ 2010?

Sedan typ 1990 snarare. Ja, Python fanns ju inte då, men Matlab fanns och användes.
På den tiden fanns det inte heller några som helst krav på grafritare på gymnasiet - jag vet inte vad som ändrats sedan dess. Kanske det anses att det är för jobbigt för dagens elever att rita grafer för hand?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anitatav:

Läraren rekommenderar TI-84 Plus Ce-t. Ja just nu lutar det mer åt den billigare varianten, den har ju som sagt nästan exakt samma funktioner som den rekommenderade, bara en långsammare processor. Skönt att veta att man inte behöver någon superhigh-tech extravaganza räknare till högskolan i allafall :S

Det finns flera olika kalkylatoremulatorer också så det går att förvandla en Androidenhet till en kalkylator om man vill det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla om det finns begränsningar på vilka räknare ni får använda. Ev. är det begränsat.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Skrivet av anitatav:

Läraren rekommenderar TI-84 Plus Ce-t. Ja just nu lutar det mer åt den billigare varianten, den har ju som sagt nästan exakt samma funktioner som den rekommenderade, bara en långsammare processor. Skönt att veta att man inte behöver någon superhigh-tech extravaganza räknare till högskolan i allafall :S

Låter som ett rimligt val. Om lärarna kör ti så lär de kunna hantera en billigare ti.

Skrivet av Zachtionman:

Jag gick ur högskolan för 5 år sedan, ingenjörsprogram. Vi hade enorm hjälp av avancerad räknare. Differentialekvationer, kryssprodukt m m. Bara det att kunna skriva upp division visuellt över och under i stället för att ha allt på en lång rad gör en otrolig skillnad för arbetet. Givetvis kunde jag lösa de alla "för hand", men man sparar tid och risken för slarvfel. Vi fick dessutom använda dem på tentor så länge man redovisar sin arbetsgång ändå, vilket jag vet flera skolor tillåter

Där ser man. På våran skola är grafritare helt utfasade från utbildningen och förbjudna på tentor. Vad jag förstått så blir tentorna mycket behagligare för alla inblandade eftersom lösningsgången blir självdokumenterande och studenter slipper sitta med 11x14 matriser på tentan...

Permalänk
Medlem

Herregud finns Ti-82/84 fortfarande.

Hade en Ti-84 i gymnasiet 2000-2003 lol.
Ti-84 var overkill för matte A-D redan då (vettifan vad de heter nu för tiden). Matte 1-4 kanske? lol.
I efterhand #worth då jag knappt kommer ihåg hur man räknar ut en ekvation i årskurs 9 nivå.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Sedan typ 1990 snarare. Ja, Python fanns ju inte då, men Matlab fanns och användes.
På den tiden fanns det inte heller några som helst krav på grafritare på gymnasiet - jag vet inte vad som ändrats sedan dess. Kanske det anses att det är för jobbigt för dagens elever att rita grafer för hand?

Bra fråga. Skulle gissa på att de flesta gymnasie-skolböcker försöker göra uppgifter som ska gå att räkna relativt snabbt så att det går fort att handleda studenter. Sen kanske det är lite naivt att tro att det faktiskt fanns en tanke med det...

Permalänk
Medlem

Trevligt att folk inte svarar på tre timmar och sedan säger att varan är såld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Fortsätter du däremot till högskola inriktat mot matematik skulle jag rekommendera en mer avancerad som löser diff.ekvationer m m, men det kan du skaffa först inför högskolan.

Det hänger väl mycket på vad skolan tillåter, fick själv inte ha någon räknare alls i de flesta mattekurser på universitetet, allt skulle lösas för hand, hade man tur så fick man ju ha matematiska formelsamlingen med sig i alla fall på tentorna.

För övriga kurser (fysik, mekanik, etc.) så är ju en bra räknare helt ovärderligt.