Komma åt spel över nätverket

Permalänk

Komma åt spel över nätverket

Hallöj!
Då det här med spel börjar bli lite struligt så undrar jag hur jag bäst ska gå tillväga med att installera spel på en plats där alla tre datorer kan komma åt dom,
Träligt o höra tjat om att få spela när man sitter o arbetar vid datorn.

Det som används är spel från Blizzard, Steam och origon.
Jag är väl medveten om att det inte kommer gå att spela samma spel samtidigt från olika datorer men det är inte syftet med det häller.

Det jag har idag är två datorer med Windows 10
O en dator med macOS. Samt en asustor as1002t v2 med en WD red disk på 2t

Går det att installera allt på den och sen komma åt från dom olika datorerna? Eller rekommenderar ni att införskaffa något annat? Typ en nätverks hårddisk med ssd?

Mvh

Permalänk
Medlem

På steam har jag o sonen "familjekonto", så han kan installera o köra "mina spel", från sin dator

Origin & Blizzard vet jag ej.... ryktet säger att Blizzard är kinkiga

// LZ

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde kunna lägga spelbibliotek i en mapp som du delar ut i lanet och tilldelar en enhetsbokstav i "klientdatorn" så går det att dela en stor del av filerna, kommer inte att fungera med alla spel men du kan ju prova, att ha en separat nas kommer inte att göra nån skillnad för det men det kanske går bättre om du installerar biblioteket på en usbdisk och ansluter den till önskad dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej men om jag nu installerar alla spel från min dator, och sen delar ut dom. Då måste ju min dator vara på hela tiden?
Därför jag tänkte något i still med nasen som står på 24/7 eller om man ska köpa något annat o plugga in direkt i routern?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Familjefar88:

Okej men om jag nu installerar alla spel från min dator, och sen delar ut dom. Då måste ju min dator vara på hela tiden?
Därför jag tänkte något i still med nasen som står på 24/7 eller om man ska köpa något annat o plugga in direkt i routern?

Du kan inte endast installera och köra från din dator men om du lägger ett bibliotek på den måste den vara på och du måste installera en klient på respektive dator men merparten av filerna ligger i biblioteket som delas. Lagringsprestandan på routrar skiljer ganska mycket, de bästa är ungefär som en enklare nas men de sämsta är riktigt usla så ha koll på det, eller egentligen är det ju ingen fara att skaffa en usbdisk för den kan du i så fall använda som backup till nasen om du lagrar nått viktigare än spel i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte endast installera och köra från din dator men om du lägger ett bibliotek på den måste den vara på och du måste installera en klient på respektive dator men merparten av filerna ligger i biblioteket som delas. Lagringsprestandan på routrar skiljer ganska mycket, de bästa är ungefär som en enklare nas men de sämsta är riktigt usla så ha koll på det, eller egentligen är det ju ingen fara att skaffa en usbdisk för den kan du i så fall använda som backup till nasen om du lagrar nått viktigare än spel i den.

Men om jag köper den här

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/l...

Och sen kopplar den till antingen min asus router eller asustor. Kan det funka då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Familjefar88:

Men om jag köper den här

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/l...

Och sen kopplar den till antingen min asus router eller asustor. Kan det funka då?

Kanske, jag känner inte till Asus i detalj men ssdn du länkar saknar egen nätdel och routrar brukar inte ha nån drivförmåga att tala om och dessutom kräver det ju att routermodellen har stöd för lagring, vilket inte alla har så det får du kolla.

Visa signatur

Permalänk

Okej tack! Då vet jag vad jag ska leta efter!

Permalänk
Medlem

Tror de måste vara lokalt installerade på varje dator, Linus Tech Tips brukar väl ibland prata om deras lokala Steam.cache-server, tror det är något typ detta;
https://arstechnica.com/gaming/2017/01/building-a-local-steam...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte endast installera och köra från din dator

Det kan man.
I steam finns det en grej som heter "Remote Play".

Spelen streamas då från TS dator till en av kidsen. Likt netflix fast med tangentbord+mus input. Går även att lägga till spel som inte finns på Steam.
Annars kan man ju bara använda sig av family share så att alla får tillgång till spelen på Steam.

Fråga till TS. Är det att du vill spara diskutrymme på de andra datorerna eller handlar det om att slippa köpa vissa spel en gång till?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Vissa spel/klienter gillar inte att vara installerade över nätverk, de kan klaga redan vid installation av spelet.
Det jag gjorde för att komma förbi det var att skapa en VHD på min nas som jag sedan monterade på den datorn jag skulle spela på, inte användarvänligt på något sätt men det löste problemen jag hade.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Det kan man.
I steam finns det en grej som heter "Remote Play".

Spelen streamas då från TS dator till en av kidsen. Likt netflix fast med tangentbord+mus input. Går även att lägga till spel som inte finns på Steam.
Annars kan man ju bara använda sig av family share så att alla får tillgång till spelen på Steam.

Fråga till TS. Är det att du vill spara diskutrymme på de andra datorerna eller handlar det om att slippa köpa vissa spel en gång till?

Det är endast för att slippa köpa dubbla uppsättningar av spelen.

Permalänk
Skrivet av muut:

Vissa spel/klienter gillar inte att vara installerade över nätverk, de kan klaga redan vid installation av spelet.
Det jag gjorde för att komma förbi det var att skapa en VHD på min nas som jag sedan monterade på den datorn jag skulle spela på, inte användarvänligt på något sätt men det löste problemen jag hade.

Vad står vhd för?

Permalänk

En annan fråga.
Kan två stycken vara inloggade på samma konto tex origin men att jag spelar bf o sambon spelar the Sims?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Familjefar88:

Det är endast för att slippa köpa dubbla uppsättningar av spelen.

Det är väl bara logga in på varje konto när det väl ska spelas på respektive dator, förutom Steam där varje person får ett eget konto och läggs till under familjedelning.
Så länge spelen redan ligger installerade på datorn blir det ju inga väntetider heller. Kommer dock inte gå att spela samma spel samtidigt.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Det är väl bara logga in på varje konto när det väl ska spelas på respektive dator, förutom Steam där varje person får ett eget konto och läggs till under familjedelning.
Så länge spelen redan ligger installerade på datorn blir det ju inga väntetider heller. Kommer dock inte gå att spela samma spel samtidigt.

Kom att tänka på det. Vi har inte samma spel intresse så kommer aldrig vara samma spel igång ju. Alltid olika spel. Ska testa o logga in på samma konto men på olika datorer.
Och kolla upp steam med familjedelning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Familjefar88:

Vad står vhd för?

Virtual hard disk

Permalänk
Skrivet av muut:

Virtual hard disk

Okej tack