Köpa ny mobil - men vilken?

Permalänk
Medlem

Köpa ny mobil - men vilken?

Min Samsung Galaxy S8 börjar sjunga på sista versen och batteriet håller knappt en halv dag längre (även när jag knappt använder den). Som väntat efter två år antar jag...

Så nu behöver jag uppgradera mig och denna gång tänkte jag höra vad andra, mer pålästa personer anser är ett godkänt val av mobil i dagsläget.

Mina önskemål är:

  • Vettig prestanda (använder mobilen när jag bland annat kör min drönare)

  • Android (har många appar jag köpt via Play Store jag vill fortsätta ha tillgång till

  • Inga kinesiska märken (frågor som "varför inte?" undanbedes, det är en personlig preferens)

  • Hörlursuttag (inte ett måste, men det underlättar

  • Inte Samsung (de verkar inte göra mycket rätt nu för tiden...)

Tacksam för all eventuell input!

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Min Samsung Galaxy S8 börjar sjunga på sista versen och batteriet håller knappt en halv dag längre (även när jag knappt använder den). Som väntat efter två år antar jag...

Så nu behöver jag uppgradera mig och denna gång tänkte jag höra vad andra, mer pålästa personer anser är ett godkänt val av mobil i dagsläget.

Mina önskemål är:

  • Vettig prestanda (använder mobilen när jag bland annat kör min drönare)

  • Android (har många appar jag köpt via Play Store jag vill fortsätta ha tillgång till

  • Inga kinesiska märken (frågor som "varför inte?" undanbedes, det är en personlig preferens)

  • Hörlursuttag (inte ett måste, men det underlättar

  • Inte Samsung (de verkar inte göra mycket rätt nu för tiden...)

Tacksam för all eventuell input!

Finns ju ett antal ställen där man kan byta batteriet för ett par 100-lappar, bara att googla.

Sen vad är det Samsung gör fel menar du?
Själv tycker jag dom är på rätt väg t.ex. att dom nyligen gått ut med garanti för att att uppdatera med 3 android versioner på flaggskepp modeler och ev. ett par andra, gäller från S10 och framåt.

Har du tillgång till benify så har dom bra priser på S10 modellerna nu.

Permalänk
Medlem

Om man filtrerar bort dessa så är det de som jag kan komma på: LG, Nokia Asus, Google, Motorola (finns Sony men rekommenderar tyvärr inte det idag). Av de så skulle jag hoppa på en LG V60 eller en Pixel telefon. Vill du beställa utomlands eller här i Sverige?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Finns ju ett antal ställen där man kan byta batteriet för ett par 100-lappar, bara att googla.

Sen vad är det Samsung gör fel menar du?
Själv tycker jag dom är på rätt väg t.ex. att dom nyligen gått ut med garanti för att att uppdatera med 3 android versioner på flaggskepp modeler och ev. ett par andra, gäller från S10 och framåt.

Har du tillgång till benify så har dom bra priser på S10 modellerna nu.

Samsung är riktigt fina telefoner och skulle annars rekommendera en S10+ som du idag kan få för 3-4k repfri. Vet dock inte ens vad nya kostar idag. Har precis hoppat på Note tågen och älskar det som fan

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

google gör visserligen bra mjukvara men vet e fan om deras telefoner är att rekommendera. kolla på samsung eller oneplus om du nu ska ha android.

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem

Motorola Edge eller Edge+ kanske kan vara av intresse?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:
Skrivet av firstofmay:

Motorola Edge eller Edge+ kanske kan vara av intresse?

Motorola är kinesiskt, så det blir nog ingen hit hos TS.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Motorola är kinesiskt, så det blir nog ingen hit hos TS.

Jag vet inte om jag skulle kalla Motorola för kinesiskt. Det är visserligen ägt av ett kinesiskt företag (Lenovo), men Motorola i sig är inte baserat i Kina.

Permalänk
Inaktiv

Tja...vad finns det kvar om du inte ska ha kinesiskt eller Samsung? Typ LG?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Tja...vad finns det kvar om du inte ska ha kinesiskt eller Samsung? Typ LG?

Nokia

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

Doro (svenskt) har flera smartphones och de kör Android https://www.doro.com/sv-se/produkter/smartphones/

Visa signatur

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC - AMD Ryzen 9 5900X - ASUS TUF GAMING B550M-PLUS - HyperX Fury Black DDR4 3200MHz 32GB (2x16GB)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dashio:

Trodde Nokias mobiltelefoni var Kina-ägt, men du verkar ha rätt.

Sony är väl ett alternativ också kanske.

Permalänk

Har kört Nokia 8 nu i lite mer än två år och är nöjd so far.
Skulle jag köpa en ny så är det två jag har spanat på är oneplus nord och Nokia 8.3 som sägs släppas till hösten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thebondemaister:

Har kört Nokia 8 nu i lite mer än två år och är nöjd so far.
Skulle jag köpa en ny så är det två jag har spanat på är oneplus nord och Nokia 8.3 som sägs släppas till hösten.

Jag hade nog också spanat på OnePlus, men TS sa inga kinesiska...

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Jag hade nog också spanat på OnePlus, men TS sa inga kinesiska...

Kom på mig själv precis när jag postade 😬

Permalänk
Medlem

Om du är student eller har Benify via jobbet går S10+ för 4788kr just nu. Köpte en själv faktiskt.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Seziuo:

Om du är student eller har Benify via jobbet går S10+ för 4788kr just nu. Köpte en själv faktiskt.

TS vill inte ha Samsung.

Permalänk
Medlem

Jag är inne på min andra Motorola i Motoserien. Bästa mobilerna jag har haft. De gör allt man behöver för en billig peng. Ingen budgetkänsla heller.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Du kan gå in och kolla på Surfa.se. De har testa de flesta telefonerna som är intressanta och har betygsatt deras funktioner och prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatfriend:

Doro (svenskt) har flera smartphones och de kör Android https://www.doro.com/sv-se/produkter/smartphones/

Det är väl kinesiska telefoner som Doro brandat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Samsung är riktigt fina telefoner och skulle annars rekommendera en S10+ som du idag kan få för 3-4k repfri. Vet dock inte ens vad nya kostar idag. Har precis hoppat på Note tågen och älskar det som fan

Tycker själv Samsung funkar hur bra som helst, dom har tagit sig i kragen och har bland dom bättre uppdateringsfrekvenserna nu.
Enda felet är uppdelningen av soc på flaggskeppen, hade föredragit om alla hade haft SD soc eftersom Exynos inte varit riktigt lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Min Samsung Galaxy S8 börjar sjunga på sista versen och batteriet håller knappt en halv dag längre (även när jag knappt använder den). Som väntat efter två år antar jag...

Så nu behöver jag uppgradera mig och denna gång tänkte jag höra vad andra, mer pålästa personer anser är ett godkänt val av mobil i dagsläget.

Mina önskemål är:

  • Vettig prestanda (använder mobilen när jag bland annat kör min drönare)

  • Android (har många appar jag köpt via Play Store jag vill fortsätta ha tillgång till

  • Inga kinesiska märken (frågor som "varför inte?" undanbedes, det är en personlig preferens)

  • Hörlursuttag (inte ett måste, men det underlättar

  • Inte Samsung (de verkar inte göra mycket rätt nu för tiden...)

Tacksam för all eventuell input!

Du får nog förtydliga kinesiska märken, spelar det roll vem som är huvudägare? Var telefonen tillverkas? Var komponenterna kommer ifrån? Eller ät det bara vilket land märket associeras med? (Motorola=USA, Nokia=Finland etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tycker själv Samsung funkar hur bra som helst, dom har tagit sig i kragen och har bland dom bättre uppdateringsfrekvenserna nu.
Enda felet är uppdelningen av soc på flaggskeppen, hade föredragit om alla hade haft SD soc eftersom Exynos inte varit riktigt lika bra.

Då skulle jag vänta till S21 serien med AMD Collab. Då kommer alla bojkotta SD

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Det är LG, Sony, Nokia, Doro, HTC, Asus och Google som gäller om du vill ha icke-kinesiska märken tillverkade i Kina som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Då skulle jag vänta till S21 serien med AMD Collab. Då kommer alla bojkotta SD

Vad innebär detta?
Inget jag läst om, har du mer info?

Permalänk
Medlem

Några förtydliganden:

  • Inga Kina-ägda företag. Ej tillverkad i Kina är svårt att lyckas med

  • Har bara hört skit om Samsungs S10 och S20 med mobiler som blir varma och slukar batteri. Verkar ha att göra med att de dumpar sina Exynos-lurar på den Europeiska marknaden.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Android 10, märken från tidigare inlägg och lanseringsår 2020: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?b=s451397488&o=produ...

Permalänk
Medlem

Asus telefoner är något jag kan rekommendera.
Har vänner som haft Zenphone och varit nöjda. Själv har jag en Asus ROG phone II och är väldigt nöjd, speciellt med batteritid. Står mig minst två dagar även med surf o Youtube mm. Kanske kan vara något.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad innebär detta?
Inget jag läst om, har du mer info?

Detta innebär att alla som älskade SD kanske inte kommer att köpa SD för att AMD teamar upp med Exonys.

SD har ju tyvärr monopol och tar en alltför häftig summa pengar i vilket drabbar i slutändan oss konsumenterna.

https://lmgtfy.com/?q=AMD+Exynos

Än så länge är detta bara rumors

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Hedersmedlem

Pixel 4a tror jag själv på iaf.
Den är inte släppt ännu men den dyker upp inom kort.
Nackdelen är att svenska butiker inte säljer den. Jag beställde en pixel 3a för min sambo förra året från tyskland och det var ett riktigt bra val. Så jag tror på 4a altså.

Vad är det då?
Ja Pixel 4a är budgetvarianten av googles telefoner. Detta indikeras med bokstaven a i namnet.

Alltid en uppdaterad telefon - googles egna lurar får givetvis uppdateringarna först. Och de supportas med uppdateringar länge.
En tokbra kamera.
3,5mm uttag
Inte så överdrivet stor
Relativt billig (vi får väl se - men förra låg på ca 4000 spänn och jag gissar att det gäller även denna vända).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled