Sennheiser x massdrop hd 6xx vs beyerdynamic dt 990 pro 250 ohm

Permalänk

Sennheiser x massdrop hd 6xx vs beyerdynamic dt 990 pro 250 ohm

Hej, jag äger ett par dt 990 pro men jag har kvar min rätt att lämna tbk dem så jag funderar på att uppgradera. Jag har redan en amp som går upp till 600 ohm så det är inget problem. Jag undrar är det värt typ 1200 kr för att uppgradera?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur mycket du betalat för dt 990 pro men HD 6xx lär gå på ca 3k med tull och moms så blir nog större skillnad än 1200kr.
Om det är värt det kan nog bara du svara på. Bästa är om du kan lyssna på ett par HD650 innan du beställer något från andra sidan Atlanten.
3-400 kr mer än vad 6xx kostar så får du ett par HD650 hos handlare här med allt vad det innebär med garantiärenden osv osv. Det kan jag tycka är värt.
Det är några små skillnader på 6xx och 650 vilket du kanske vet. 6xx är mer blå än svart, har 1,8 meter kabel och 3,5mm plugg, medans 650 är svart/titan, har 3 meter kabel med 6,35mm plugg. Vilken plugg som passar dig bäst vet bara du. Adapter är inte så roligt att använda i vissa lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Nu vet jag inte hur mycket du betalat för dt 990 pro men HD 6xx lär gå på ca 3k med tull och moms så blir nog större skillnad än 1200kr.
Om det är värt det kan nog bara du svara på. Bästa är om du kan lyssna på ett par HD650 innan du beställer något från andra sidan Atlanten.
3-400 kr mer än vad 6xx kostar så får du ett par HD650 hos handlare här med allt vad det innebär med garantiärenden osv osv. Det kan jag tycka är värt.
Det är några små skillnader på 6xx och 650 vilket du kanske vet. 6xx är mer blå än svart, har 1,8 meter kabel och 3,5mm plugg, medans 650 är svart/titan, har 3 meter kabel med 6,35mm plugg. Vilken plugg som passar dig bäst vet bara du. Adapter är inte så roligt att använda i vissa lägen.

Gammal tråd men ändå lite intressant för mig. Det är alltså så att HD6XX är helt identisk ljudmässigt med HD650? Det är exakt samma lur bara med skillnad i färg, pluggstorlek och kabellängd?

Jag hade fått för mig att det finns andra vissa små skillnader men säkert missuppfattat.

I så fall är drop varianten inte en självklar deal från europa kan jag tycka eftersom det blir avsevärt krångligare med garanti, man sparar väl in runt 500-600 vid inköp vilket iofs är en slant.

Permalänk
Medlem

@makatech: Exakt samma hörlurar, tillverkade från exakt samma material, i samma fabrik & på samma band som HD650. Dom enda skillnaderna är ytliga.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Stod mellan 3 lurar för mig när jag uppgraderade: DT990, HD6xx och HD58x. Köpte först DT990 men var inte nöjd då de satt obekvämt och diskanten gav mig huvudvärk. Kollade sedan på denna video och bestämde mig för HD58x.

HD58x låter väldigt likt HD6xx, har dock lite mer och mjukare bas. Är dessutom lättdrivna så man kan plocka med sig och köra dem via mobilen.

Värt att tänka på är att både HD58x och HD6xx har rätt ordentlig clamping force i början, men efter ca en vecka börjar de sitta skönt. I värsta fall kan man böja till dem själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnollten:

Stod mellan 3 lurar för mig när jag uppgraderade: DT990, HD6xx och HD58x. Köpte först DT990 men var inte nöjd då de satt obekvämt och diskanten gav mig huvudvärk. Kollade sedan på denna video och bestämde mig för HD58x.

HD58x låter väldigt likt HD6xx, har dock lite mer och mjukare bas. Är dessutom lättdrivna så man kan plocka med sig och köra dem via mobilen.

Värt att tänka på är att både HD58x och HD6xx har rätt ordentlig clamping force i början, men efter ca en vecka börjar de sitta skönt. I värsta fall kan man böja till dem själv.

För mig stod det mellan HD600, HD650, HD660s men ytterst lite provlyssning, kommer prova mig fram istället och har läst en hel jäkla massa. HD660s är väl den mest lättdrivna av dessa. Sedan dök det upp ett par HD6XX på blocket, gillar jag inte dessa så säljer jag dem vidare. Det finns en hel del fördelar med mera lättdrivna lurar (ställer mindre krav på amp eller mobilens/datorns strömkapacitet). Hifiman Sundara och Audeze LCD-1 var också två lurar jag sneglat åt.

Tvivlar dock på att jag kommer köra så mycket trådat från mobilen. Min "Hifi setup" blir nog mera från min stationära samt sporadiskt laptop om jag är på resande fot.

Men det är klart, börjar mobilerna bli såpass bra nu att de klarar driva fler lurar bra eller om det räcker med någon liten ljudsticka (dac) så är det intressant. Alternativt att man helt enkelt fixar just en lättdriven lur (då bör det ju knappast vara något problem).