Permalänk
Medlem

Förvara cykeln på balkong?

Under sommaren så använde jag cykeln för att cykla till jobbet men nu går ju vi mot höst/vinter vilket innebär ju att det blir kallare. Eftersom jag har platsbrist i min lägenhet som är 35 kvadrat.. får jag inte plats med cykeln i lägenheten. Kan det bli en skada på cykeln om den har stått en längre tid i balkongen?. Jag tänker eventuellt om det skulle bli rost eller mindre skador. Sämre kedja?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Har min i ett kallförråd året om och inte haft några problem under tiden den stått där. Brukar smörja kedjan 2-3 gånger i månaden. Är det en balkong utan tak eller inglasning kanske jag skulle övervägt att lägga något typ av skydd över den, gammal matta eller liknande

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Häng upp den på väggen, en schysst accessoar!

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

En presenning för 25kr över den o den klarar sig fint

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Testpilot

Smörj upp rörliga delar så som kedja och annat som kan vara rostkänsligt. Står cykeln still gör det ju inget om kedjan är superkladdig, torka av den kan du göra i vår. Även om man har ett överdrag så är det fuktigt ute.

Hade en cykel på balkongen en tid och den fick rostiga bromshandtag, inget funktionsfel men blev fult. Hade inget överdrag men det är tak på balkongen så den fick iallafall inte snö på sig.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Har du en finare cykel så skulle jag inte förvara den på balkongen när det är <5 plusgrader ute. Hade min hoj ute på balkongen över natten när det gick under nollgradigt och den blev lite rostig vilket inte är särkilt kul när man köpt en ny hoj.

Här har du nästan 2000 inlägg med tips på hur du kan förvara cykeln snyggt i lägenheten: https://happyride.se/forum/threads/cykel-i-laegenhet.483001/

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Bara ett tips, är det en dyr cykel ska man inte heller bortse från stöldrisken trots att den står på en egen balkong. Har läst flera gånger att cyklar blivit stulna från balkonger, trots fastlåsta och flera våningar upp. Fråga mig inte hur, men sanningen är den att vill verkligen en tjuv sno en cykel, så gör hen det.

Permalänk
Medlem

Har min canyon stående utomhus året runt. Inget rostar om du har justa delar och har smörjt kedja och drev.

Permalänk
Avstängd

Du får inte rost av kylan, det är av fukten.

Har du inglasad balkong? Annars smörj bara på ordentligt och gör rent den innan avställning, kör på ett överdrag och så är det klart.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag har 4 st cyklar, 2xMTB, 1xHybrid samt 1xRacer, alla premiumhojar i kolfiber och samtliga förvaras på min balkong (har 40 m2 balkong). Det som hänt mig på två års tid är följande:

1. Vissa skruvar har rostat. Exempelvis skruvarna i infästningen för styret.
2. På en cykel har det blivit någon slags bubblor / angrepp på sadeln, antar pga. fukt.
3. Skivbromsarna på min Stumpjumper har blivit lite gnälliga, men bara att byta belägg.

I övrigt inga problem alls. Framförallt inga stora problem. Särskilt inte om man jämför med vad som hänt när jag använt dom.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Rekordmedlem

Cyklar året runt och har cyklarna kallt och kedjan är i princip det enda som tar extra stryk för min del men använder man nån kladdig våtkedjeolja så brukar de inte rosta nått farligt, Shimanos kedjor är nog de som verkar rosta mest men det är oftast mest ett kosmetiskt bekymmer
Har inga större betänkligheter att förvara cyklar kallt, det värsta är om tempep växlar runt 0 för då fryser saker fast men det gör inte så mycket om det är en ren förvaring där cykeln inte behöver vara funktionsduglig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

gammal matta eller liknande

som att be om rost, biltema har billiga presseningar som gör ett mycket bättre jobb.

måla över exponerad metall om du har repor eller liknade på cykeln, där kommer det rosta. smörj kedjan ordentligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.