datorn blivit skitseg (mjukvara eller ssd?)

Permalänk
Inaktiv

datorn blivit skitseg (mjukvara eller ssd?)

Min burk har blivit dötrög av på senaste och det verkar bara bli värre.

Att boota den tar kanske 10 minuter och windows säger full load på disken.

Men efter att den är bootad så fortsätter klockfrekvensen att hålla sig i full frekvens trots att det i princip inte är load på datorn.

Körde Samsung test av ssd'n som säger att den är i gott skick. Men förutom den så säger inte windows att det är någon load på någonting. Vad kan det annars vara för fel?

Är det någon som har någon ide hur man kan felsöka?

Formattera är väl enklaste sättet att ta reda på om det bara är mjukvaroproblem. Men vill helst undvika det. Är det någon som har någon ide om vad det kan vara?

Har en i7 6800k med 32gb ram och en ca. 5-6 år gammal samsung 256 ssd så egentligen borde hårdvaran vara mer än nog för att allt ska flyta på.

Permalänk
Medlem

Kör en runda UserBenchmark och länka till resultatet, det brukar ge en bra överblick över datorn.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det känns som att du kan ha skit på disken (malware, virus etc) Något håller troligen disken/cpu'n aktiv.

Vad visar aktivitetshanteraren? Fliken 'Performance'

Permalänk
Medlem

Spara det viktiga och sen installera om den, fräscht Windows är aldrig fel.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

samsungs egna ssd programvara vad den nu heter ..Magician, har alltid fått min cpu att hålla sig på turbo hastighet... avinstallerade magican i allt var som vanligt igen

// LZ

Permalänk

@anon56869: hur full är ssd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trebrecks:

@H_Bozz: hur full är ssd

3/4 har lite över 60gb ledigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tea42BBS:

samsungs egna ssd programvara vad den nu heter ..Magician, har alltid fått min cpu att hålla sig på turbo hastighet... avinstallerade magican i allt var som vanligt igen

// LZ

Helt säkert den som håller uppe frekvenserna då eftersom jag märkte det strax efter att jag installerat den programvaran. Tyvärr har jag redan avinstallerat utan att de gått ner igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Det känns som att du kan ha skit på disken (malware, virus etc) Något håller troligen disken/cpu'n aktiv.

Vad visar aktivitetshanteraren? Fliken 'Performance'

Ingen load där alls knappt. Men allt är slött ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Spara det viktiga och sen installera om den, fräscht Windows är aldrig fel.

Detta är lite jobbigt men klart värt det. Det löser de flesta problem. I stort sett alla problem som inte är relaterade till hårdvara.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakd:

Spara det viktiga och sen installera om den, fräscht Windows är aldrig fel.

Jo tyvärr massa jobb med det och blir jag av med bankid då utan att kunna ominstallera det enkelt. hmm.. men har man inget val så får det väl bli så.

Permalänk
Medlem

@anon56869: Öppna resurshanteraren (finns en länk längst ner på prestanda fliken), så får du ännu mer information om vilka processer som använder delarna i datorn. Ger en mycket bättre översikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loefet:

@H_Bozz: Öppna resurshanteraren (finns en länk längst ner på prestanda fliken), så får du ännu mer information om vilka processer som använder delarna i datorn. Ger en mycket bättre översikt.

Jo men allt är på 0 typ.

Det udda är att den är skitslö från att jag startar datorn. Altså tar typ 10 minuter innan man får upp windows welcome screen.

Permalänk
Medlem

@anon56869: Låter som om SSDn börjar bli/är rätt korrupt.
Kolla om du kan få igång t.ex: https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/ och kolla SMART värdena på dina diskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loefet:

@H_Bozz: Låter som om SSDn börjar bli/är rätt korrupt.
Kolla om du kan få igång t.ex: https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/ och kolla SMART värdena på dina diskar.

Mja men samsungs mjukvara sa att den är okej.

Även denna säger "bra 87%" 32tb skrivna.

Hm men det kanske är dags att köpa en ny, den har vart med i 5-6 år ändå SSD'er håller väl inte lika väl.
Har en Samsung 840 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Mja men samsungs mjukvara sa att den är okej.

Även denna säger "bra 87%" 32tb skrivna.

Hm men det kanske är dags att köpa en ny, den har vart med i 5-6 år ändå SSD'er håller väl inte lika väl.
Har en Samsung 840 EVO

840 EVO är ökänd för att få dålig prestanda med tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

@anon56869: För säkerhets skull bör du göra backup genast innan du stänger av dator för såna här fel har en tendens att bli värre.

Åtminstone med mekaniska diskar har det varit flera fall där diskar gått sönder dagar att dom bad om hjälp i forumet och program sa att disken var ok. Även om felet är i Windows så är det här ett bra tillfälle att se över sin backup.

Du kan skaffa mobilt bankID till telefonen tills du fixat datorn. Logga in på din bank så bör det finnas instruktioner. Bruka gå rätt snabbt.

Gör en ren installation och ta bort alla partitioner på Windows disken. Det har fixat vissa fel som blev kvar när folk först bara formaterade, återställde, reparerade på olika sätt.

Jag antar att du inte hade några lagring diskar kopplade som du glömt att nämna för dom kan också orsaka fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panpo98:

@H_Bozz: För säkerhets skull bör du göra backup genast innan du stänger av dator för såna här fel har en tendens att bli värre.

Åtminstone med mekaniska diskar har det varit flera fall där diskar gått sönder dagar att dom bad om hjälp i forumet och program sa att disken var ok. Även om felet är i Windows så är det här ett bra tillfälle att se över sin backup.

Du kan skaffa mobilt bankID till telefonen tills du fixat datorn. Logga in på din bank så bör det finnas instruktioner. Bruka gå rätt snabbt.

Gör en ren installation och ta bort alla partitioner på Windows disken. Det har fixat vissa fel som blev kvar när folk först bara formaterade, återställde, reparerade på olika sätt.

Jag antar att du inte hade några lagring diskar kopplade som du glömt att nämna för dom kan också orsaka fel.

Tack för headsup'en!! Började rensa lite på skrivbordet och det verkar som att det blir värre. Att slänga lite filer tar en oändligthet.
Flytta från C till andra diskar går i 5-7mb/s och den säger 100% load på C disk.

Vilken meningslös programvara samsung har ifall det nu är SSD disken som havererar.

Jag har två stycken snurrdiskar för extra lagring, men tycker inte de borde spela någon större roll vad gäller uppstarten och annat då de endast är till för att lagra filer och inte programvara som jag använder? Dessutom får jag intrycket av att de fungerar som de ska. Men kan alltid koppla ur de och testa efter att jag kopierat färdigt

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Tack för headsup'en!! Började rensa lite på skrivbordet och det verkar som att det blir värre. Att slänga lite filer tar en oändligthet.
Flytta från C till andra diskar går i 5-7mb/s och den säger 100% load på C disk.

Vilken meningslös programvara samsung har ifall det nu är SSD disken som havererar.

Jag har två stycken snurrdiskar för extra lagring, men tycker inte de borde spela någon större roll vad gäller uppstarten och annat då de endast är till för att lagra filer och inte programvara som jag använder? Dessutom får jag intrycket av att de fungerar som de ska. Men kan alltid koppla ur de och testa efter att jag kopierat färdigt

Dra ner Autoruns och Process Explorer från Microsoft och dra även ner Latencymon. Återkom när du installerat dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Har en Samsung 840 EVO

Har du uppdaterat till senaste firmware på SSDn? Den löser ju det ökända prestandaproblemet som 840 EVO annars lider av. Du kan göra det med Samsung Magician.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Har du uppdaterat till senaste firmware på SSDn? Den löser ju det ökända prestandaproblemet som 840 EVO annars lider av. Du kan göra det med Samsung Magician.

Vettefan, gjorde backup mellan två lagringsdiskar utifall det vore en av de som strulade, farten funkade utmärkt mellan de. Kopplade sedan ur de två stycken lagringsdiskarna. Hade redan orderknappen redo för en ny SSD men bootade igen bara för att kolla hur den nuvarande SSD'n funkade ensam. Plötsligt gick allt snabbare igen, inte racerfart men ljusår från hur datorn var innan där programmen började hänga sig pga. att allt gick för slött och det tog flera minuter bara att kasta några små filer på desktopen. Kopplade sedan in de två lagringsdiskarna igen och farten höll sig fortfarande på samma hyggligt snabba nivå.

Vettefan vad som hände men ja, nu verkar det hela fungera rätt bra igen.

Datorer, man blir tokig ibland.

Tack för all hjälp med felsökning i alla fall! Hoppas datorn kommer klara sig en stund nu är beroende av att den tuggar på medans jag är bortrest i ett par månader