Permalänk
Medlem

Datorn leder ström?

Hej! Har nyligen flyttat in till en ny lägenhet och tyvärr är alla uttag ojordade, förutom köket.
Jag antog att det var ingen fara med tanke på att ojordade uttag förekommer en hel del.

Men det senaste så har tangentbordet börjat elektriskt "kittla" en när man rör metalldelen.
I början visste jag inte vad det var men tydligen så går det att temporärt fixa genom att trycka in Powerkabeln till datorn när den körs. Jag antog att powerkabeln läcker ström och bytte ut powerkabeln, men problemet dyker upp ibland ändå.
Jag kör för övrigt Ojordat uttag>Jordad grenuttag>Dator, vad jag förstått är detta "safe", men skulle vilja ha lite rådgivning. Jag har aldrig haft detta problem med denna datorn förr och jag har inte ändrat den på något sätt.

MvH

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Du kan testa att vända på kontakten i vägguttaget (d.v.s. dra ur, vänd ett halvt varv, stoppa i igen), det låter konstigt men kan ibland minska problemet.

Men grundorsaken är hur som helst att uttaget är ojordat så att krypströmmarna inte har någonstans att ta vägen. Det är helt ofarligt men kan så klart vara lite irriterande.

Tänk bara på att inte göra något dumt som att dra en jordad skarvsladd från köket till datorn, det kan vara livsfarligt. Antingen ska alla uttag vara jordade eller så ska inget vara det i ett rum. Att använda ett jordat grenuttag i ett ojordat vägguttag är däremot ok förstås, eftersom det då fungerar som ett ojordat grenuttag.

Permalänk

intressant det här, jag hade för några år sedan en liknande tråd, jag slutförde aldrig felsökningen mycket pga bristande intresse då det gällde farsans kontor, han har dock jordade uttag men där var en misstanke att det band annat kunde fara fel med på jorden (elektrikern var en j"vla klantskalle)
jag har för mig att förutom att det kunde kittlas så kunde man se små små ljusbågar om VGA kablarnas kontaktstycke kom i kontakt med något annat som datorchassit till exempel
i et annat rum i samma hus (jordat uttag) om jag höll i datorchassit samtidigt som jag kom i kontakt med en lågt hängande taklampa då kan det bränna till så att det gör ont, har man tur så kittlas det bara

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du kan testa att vända på kontakten i vägguttaget (d.v.s. dra ur, vänd ett halvt varv, stoppa i igen), det låter konstigt men kan ibland minska problemet.

Men grundorsaken är hur som helst att uttaget är ojordat så att krypströmmarna inte har någonstans att ta vägen. Det är helt ofarligt men kan så klart vara lite irriterande.

Tänk bara på att inte göra något dumt som att dra en jordad skarvsladd från köket till datorn, det kan vara livsfarligt. Antingen ska alla uttag vara jordade eller så ska inget vara det i ett rum. Att använda ett jordat grenuttag i ett ojordat vägguttag är däremot ok förstås, eftersom det då fungerar som ett ojordat grenuttag.

Jaha, det är väl lite synd att det inte går att göra något åt det. Det är ingen svag ström direkt, utan rör man metalldelen på tangentbordet så kan det göra rätt ont. Det är svårt att förklara, men det känns som elektroner konstant rör sig över fingrarna och det är konstant och ingen shock.

Finns det något verktyg man köpa i överhuvudtaget? Skulle te x ett överspänningskydd som detta motverka dessa problem eller måste det vara jordat uttag?
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/overs...

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Låter lite otroligt att du kan känna det via tangentbordet då jag antar att det är USB, det drivs med 5V nämligen.
Jag tvivlar inte på att du känner något, men jag tror inte det kommer från tangentbordet, utan heller någon återledning den vägen.
Provat att lyfta fötterna från golvet?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av Helllodar:

Jaha, det är väl lite synd att det inte går att göra något åt det. Det är ingen svag ström direkt, utan rör man metalldelen på tangentbordet så kan det göra rätt ont. Det är svårt att förklara, men det känns som elektroner konstant rör sig över fingrarna och det är konstant och ingen shock.

Finns det något verktyg man köpa i överhuvudtaget? Skulle te x ett överspänningskydd som detta motverka dessa problem eller måste det vara jordat uttag?
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/overs...

Så vitt jag har förstått så är ett överspänningsskydd bara en säkring som ligger mellan uttag och det som är inkopplat, så det bör inte göra något skillnad. Finns även varianter som helt enkelt bara leder överspänningen mot jord och skulle det vara ett sådant lär det inte funka jättebra i ett ojordat uttag.

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror med stor sannolikhet på konstruktionen i nätfiltret i datorn, det brukar sitta kondensatorer som gör att man får halva nätspänningen i de delar som annars är anslutna till jord när man saknar skyddsjorden. Filtren brukar se ut nått likt kretsen nedan men strömmen genom det som egentligen ska vara skyddsjordat blir låg eftersom kondensatorerna begränsar den så det är inte farligt men man kan ibland känna att det finns spänning i ytorna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrichboy:

Så vitt jag har förstått så är ett överspänningsskydd bara en säkring som ligger mellan uttag och det som är inkopplat, så det bör inte göra något skillnad. Finns även varianter som helt enkelt bara leder överspänningen mot jord och skulle det vara ett sådant lär det inte funka jättebra i ett ojordat uttag.

Jag har läst i alla fall att det kan förhindra små överspänningar vilket jag antar det är detta det handlar om. https://www.byggahus.se/el/fraga-experten/oeverspaenningsskyd...

Som jag förstått annars finns det ingen annan väg till att motverka detta?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Låter lite otroligt att du kan känna det via tangentbordet då jag antar att det är USB, det drivs med 5V nämligen.
Jag tvivlar inte på att du känner något, men jag tror inte det kommer från tangentbordet, utan heller någon återledning den vägen.
Provat att lyfta fötterna från golvet?

Alltså, själva kontorsstolen är ovanför ett golvskydd som är gjort av plast, däremot så har jag testat stå på trägolvet och pilla själva metall delen på tangentbordet, även då så känner man elektricitet genom fingrarna. Jag har läst att själva datorn är oftast det som shockar en, men när jag rör datorn så sker inget, utan det är bara tangentbordet som har detta fenomen. Enda sättet jag lyckats lösa det är genom att trycka in powerkabeln til datorn varje gång det sker (även fast den sitter i och datorn körs).

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Alltså, själva kontorsstolen är ovanför ett golvskydd som är gjort av plast, däremot så har jag testat stå på trägolvet och pilla själva metall delen på tangentbordet, även då så känner man elektricitet genom fingrarna. Jag har läst att själva datorn är oftast det som shockar en, men när jag rör datorn så sker inget, utan det är bara tangentbordet som har detta fenomen. Enda sättet jag lyckats lösa det är genom att trycka in powerkabeln til datorn varje gång det sker (även fast den sitter i och datorn körs).

Nått glapp i nätaggregatet låter det som om det blir bättre om du pillar på det.

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem hemma med min lägenhet då jag har 1-fassystem med 2-ledare, med mycket last så blir den delade nollan/jorden ett problem och det blir en liten men i sig ofarlig spänning mot verklig jord.

Permalänk
Medlem

Skaffa trådlöst tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Jaha, det är väl lite synd att det inte går att göra något åt det. Det är ingen svag ström direkt, utan rör man metalldelen på tangentbordet så kan det göra rätt ont. Det är svårt att förklara, men det känns som elektroner konstant rör sig över fingrarna och det är konstant och ingen shock.

Finns det något verktyg man köpa i överhuvudtaget? Skulle te x ett överspänningskydd som detta motverka dessa problem eller måste det vara jordat uttag?
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/overs...

Antagligen ett nätagg som är på väg att gå sönder, byt ut det så kommer det antagligen sluta. Det kan dock också vara moderkortet.

"Skulle te x ett överspänningskydd som detta motverka dessa problem eller måste det vara jordat uttag?"

Nej, det överspänningskydd skyddar mot överspänning och inget annat

Permalänk
Inaktiv

Köp en UPS, löser problemet.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara göra enklast möjliga lösning och dra fram g/g till alla vägguttag samt installera en jfb? Tar ju inte mer än ett par timmar om det är få vägguttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Varför inte bara göra enklast möjliga lösning och dra fram g/g till alla vägguttag samt installera en jfb? Tar ju inte mer än ett par timmar om det är få vägguttag.

Från https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-...

Detta får du inte göra själv

Exempel på arbeten som endast får utföras av ett elinstallationsföretag eller en auktoriserad elinstallatör:

Förändringar i fasta installationer
Byte av ojordat vägguttag mot jordat
Installation av 230 volt golvvärme och värmekabel
Förläggning av kabel i mark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Från https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-...

Detta får du inte göra själv

Exempel på arbeten som endast får utföras av ett elinstallationsföretag eller en auktoriserad elinstallatör:

Förändringar i fasta installationer
Byte av ojordat vägguttag mot jordat
Installation av 230 volt golvvärme och värmekabel
Förläggning av kabel i mark.

Bra att du konstaterar även om det bör vara uppenbart. Du får inte göra jobbet själv. Därav gav jag en uppfattning om hur lite arbete det egentligen kräver för att dra fram PE till vägguttagen i en lägenhet samt att installera en jfb.

Att inte ha jordade vägguttag och en jordfelsbrytare år 2020 är bara dumt. Förstår debatten om ifall det verkligen var värt det år 2004 men med tanke på priset för en jfb. idag bör det inte ens vara en fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Varför inte bara göra enklast möjliga lösning och dra fram g/g till alla vägguttag samt installera en jfb? Tar ju inte mer än ett par timmar om det är få vägguttag.

Det löser väl ändå inte grundproblemet? Om det "kittlar" (inte bara blir en kord urladdning av statisk elektricitet) handlar det väl om att tangentbordets chassi är strömsatt. Jordning och jfb kommer ju i så fall antingen göra ingenting (om krypströmmen är väldigt liten och jfb inte löser ut) eller så kommer jfb lösa ut hela tiden.

Håller principiellt med om att jfb är en bra säkerhetsinvestering (jordade uttag är väl inte lika nödvändigt), men det kommer väl inte lösa TS problem? Eller tänker jag fel någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Bra att du konstaterar även om det bör vara uppenbart. Du får inte göra jobbet själv. Därav gav jag en uppfattning om hur lite arbete det egentligen kräver för att dra fram PE till vägguttagen i en lägenhet samt att installera en jfb.

Att inte ha jordade vägguttag och en jordfelsbrytare år 2020 är bara dumt. Förstår debatten om ifall det verkligen var värt det år 2004 men med tanke på priset för en jfb. idag bör det inte ens vara en fråga.

Det är väl kanske inte bara priset på själva jordfelbrytaren som är problemet. Nu har jag visserligen jordfelbrytare men jag saknar jordade uttag i hela lägenheten förutom våtrum och kök. I min lägenhet skulle jag behöva dra jordledare till ca 10 uttag och 6 lampkontakter. Plus att man i så fall också borde passa på att byta ut det gamla proppskåpet mot modernt skåp med automatsäkringar. Det drar iväg lite då.

Dessutom är det mycket möjligt att OP bor i hyresrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Det löser väl ändå inte grundproblemet? Om det "kittlar" (inte bara blir en kord urladdning av statisk elektricitet) handlar det väl om att tangentbordets chassi är strömsatt. Jordning och jfb kommer ju i så fall antingen göra ingenting (om krypströmmen är väldigt liten och jfb inte löser ut) eller så kommer jfb lösa ut hela tiden.

Håller principiellt med om att jfb är en bra säkerhetsinvestering (jordade uttag är väl inte lika nödvändigt), men det kommer väl inte lösa TS problem? Eller tänker jag fel någonstans?

Det löser problemet eftersom stationära datorer förutsätts vara anslutna till jordat uttag. Jordningen är det som löser problemet och som folk redan skrivit, det beror på hur PSU:erna är konstruerade.

Har samma problem själv, dock är det inte särskilt billigt att ta in elektriker och jorda alla uttag utan det är en kostnad på 30-50 tusen, så har inte gjort det än.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det löser problemet eftersom stationära datorer förutsätts vara anslutna till jordat uttag. Jordningen är det som löser problemet och som folk redan skrivit, det beror på hur PSU:erna är konstruerade.

Har samma problem själv, dock är det inte särskilt billigt att ta in elektriker och jorda alla uttag utan det är en kostnad på 30-50 tusen, så har inte gjort det än.

Men om den stationära är ansluten till ett jordat uttag och krypsströmmen som nu går via hans finger i stället går ut genom jordningen, kommer inte jfb lösa ut hela tiden då? Jordade uttag hjälper väl främst mot att du får potentialskillnader mellan elprylar och rummet (och hindrar på så sätt "småstötar" som från statisk elektricitet)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Det löser väl ändå inte grundproblemet? Om det "kittlar" (inte bara blir en kord urladdning av statisk elektricitet) handlar det väl om att tangentbordets chassi är strömsatt. Jordning och jfb kommer ju i så fall antingen göra ingenting (om krypströmmen är väldigt liten och jfb inte löser ut) eller så kommer jfb lösa ut hela tiden.

Håller principiellt med om att jfb är en bra säkerhetsinvestering (jordade uttag är väl inte lika nödvändigt), men det kommer väl inte lösa TS problem? Eller tänker jag fel någonstans?

Ponera att läckströmmen är <30mA, så kommer strömmen istället flyta igenom jfb. utan att den faller. Det är inte ovanligt att spänningar induceras i kapslingar om man saknar anslutning till jord, vilket kan skapa obehag för person även om det är ofarligt. Strömmen kommer definitivt inte att gå igenom en människas hud om det är så att kapslingen har god kontinuitet till ett TN-system.

Skulle ett fel orsaka att en grenström över 30mA går igenom personen ifråga så faller däremot jordfelsbrytaren men om en jordfelsbrytare löser ut så skall man vara glad att man har den installerad, inte se den som ett problem i anläggningen.

Kombinationen av jordade vägguttag samt jordfelsbrytare utgör därför ett fullgott jordningssystem och personskydd.

Sammanfattningsvis kan man säga att hela poängen med att jorda en anläggning och installera en jordfelsbrytare är ju potentialutjämning och personskydd enligt ELSÄK-FS 2008:1 samt ELSÄK-FS 2015:3.

Flera gånger har jag varit hos kunder som beklagar att de fått ”stötar” från spishällar, ugnar, elektrisk carport, dörrar i metall etc. Ja, you namn it. Minsta gemensamma nämnare har vid 9 fall av 10 varit att kontinuitet har saknats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är väl kanske inte bara priset på själva jordfelbrytaren som är problemet. Nu har jag visserligen jordfelbrytare men jag saknar jordade uttag i hela lägenheten förutom våtrum och kök. I min lägenhet skulle jag behöva dra jordledare till ca 10 uttag och 6 lampkontakter. Plus att man i så fall också borde passa på att byta ut det gamla proppskåpet mot modernt skåp med automatsäkringar. Det drar iväg lite då.
Dessutom är det mycket möjligt att OP bor i hyresrätt.

Visst är det så, det föreligger ju såklart en viss skillnad i vad du vill ha och vad du behöver. Har du inte några problem idag och kan klara dig utan så är ju det bra för dig. Men att argumentera mot någonting som kan vara absolut nödvändigt eller t.o.m. rädda någons liv är bara på ren svenska, ursäkta ordvalet, idiotiskt. Samma retorik användes mot bilbälten på 50-talet. Man behöver inte potentialutjämning och skyddsjord i de absolut flesta fall, därav kanske man inte prioriterar investeringen men man är tacksam när man väl har det.

Det går utmärkt att komplettera med skyddsjord och jordfelsbrytare utan att installera en normcentral. Visst kommer du få ett bättre pris om installationen omfattar ett större arbete men man kan också fråga sig hur länge man vill vänta tills dess att elanläggningen inte längre uppfyller de krav man ställer på den. Jag har arbetat över 10 år som elektriker och för mig är det oerhört svårt att uppskatta det om det inte är helt uppenbart. Väntar du för länge utan personskydd i anläggningen så får du ta skadan innan installationen sker.

Är det en hyresrätt så är det väl ännu lättare för TS då han kan kontakta dem, hänvisa till elsäkerhetsverkets regelverk och ställa som krav att han vill ha en elanläggning som uppfyller god efterlevnad och personsäkerhet? Det är anläggningsinnehavaren som är direkt ansvarig för elanläggningen inte hyrestagaren.

Skrivet av Mindfighter:

Det löser problemet eftersom stationära datorer förutsätts vara anslutna till jordat uttag. Jordningen är det som löser problemet och som folk redan skrivit, det beror på hur PSU:erna är konstruerade.

Har samma problem själv, dock är det inte särskilt billigt att ta in elektriker och jorda alla uttag utan det är en kostnad på 30-50 tusen, så har inte gjort det än.

Antingen så har du en onormalt stor fastighet eller så lämnade elektrikern ett skambud för han inte ville ha jobbet eller det sista alternativet är att de lämnade pris på att byta ut hela elanläggningen mot en ny med normcentral, apparater och kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Ponera att läckströmmen är <30mA, så kommer strömmen istället flyta igenom jfb. utan att den faller. Det är inte ovanligt att spänningar induceras i kapslingar om man saknar anslutning till jord, vilket kan skapa obehag för person även om det är ofarligt. Strömmen kommer definitivt inte att gå igenom en människas hud om det är så att kapslingen har god kontinuitet till ett TN-system.

Skulle ett fel orsaka att en grenström över 30mA går igenom personen ifråga så faller däremot jordfelsbrytaren men om en jordfelsbrytare löser ut så skall man vara glad att man har den installerad, inte se den som ett problem i anläggningen.

Kombinationen av jordade vägguttag samt jordfelsbrytare utgör därför ett fullgott jordningssystem och personskydd.

Sammanfattningsvis kan man säga att hela poängen med att jorda en anläggning och installera en jordfelsbrytare är ju potentialutjämning och personskydd enligt ELSÄK-FS 2008:1 samt ELSÄK-FS 2015:3.

Flera gånger har jag varit hos kunder som beklagar att de fått ”stötar” från spishällar, ugnar, elektrisk carport, dörrar i metall etc. Ja, you namn it. Minsta gemensamma nämnare har vid 9 fall av 10 varit att kontinuitet har saknats.

Okej, men då skyddar jordade uttag främst mot obehag, medan en JFB skyddar mot direkt farliga situationer? Eller finns det situationer där jordade uttag kan skydda mot personskada också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Men om den stationära är ansluten till ett jordat uttag och krypsströmmen som nu går via hans finger i stället går ut genom jordningen, kommer inte jfb lösa ut hela tiden då? Jordade uttag hjälper väl främst mot att du får potentialskillnader mellan elprylar och rummet (och hindrar på så sätt "småstötar" som från statisk elektricitet)?

Det är inte krypströmmar som jag förstått det utan potentialskillnaden man känner p.g.a. konstruktionen av PSU, så det är glada 120V i potentialskillnad. Jag har JFB från elcentralen (man kan ha det utan jordning eftersom den mäter att ström inte "smiter" på vägen) och den löser inte ut av fenomenet ovan.

Blev lite nyfiken på om UPS löser problemet, då får man jordning från datorn ner i UPS:ens och dess batteri (som i sin tur då inte är jordad). Hur blir det då? Försvinner verkligen känslan spänningskänslan då eller inte?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Köp en UPS, löser problemet.

Du har det alltså och problemet försvann helt för dig?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Antingen så har du en onormalt stor fastighet eller så lämnade elektrikern ett skambud för han inte ville ha jobbet eller det sista alternativet är att de lämnade pris på att byta ut hela elanläggningen mot en ny med normcentral, apparater och kablar.

Bara ny elcentral är 10-12 tusen (nuvarande är 40 år gammal), sen ska kabel dras och sen ska förstås alla uttag även för lamporna o.s.v. bytas ut. Det drar iväg rätt fort, bara ha två gubbar som byter drar ny kabel i väggarna är ett antal timmar. Det adderar raskt ihop till en hög pengar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Det löser väl ändå inte grundproblemet? Om det "kittlar" (inte bara blir en kord urladdning av statisk elektricitet) handlar det väl om att tangentbordets chassi är strömsatt. Jordning och jfb kommer ju i så fall antingen göra ingenting (om krypströmmen är väldigt liten och jfb inte löser ut) eller så kommer jfb lösa ut hela tiden.

Håller principiellt med om att jfb är en bra säkerhetsinvestering (jordade uttag är väl inte lika nödvändigt), men det kommer väl inte lösa TS problem? Eller tänker jag fel någonstans?

"Kittlandet" är som sagt inte ett fel, det är by design i nätagget. Det sitter kondingar enligt skiss från mrqaffe som minskar RF-störningar. Är likadant på i princip alla moderna switchade nätagg. Koppla in mobilen i laddaren så har du lite "kittlande" där med, då dessa oftast inte har jordade kontakter.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

"Kittlandet" är som sagt inte ett fel, det är by design i nätagget. Det sitter kondingar enligt skiss från mrqaffe som minskar RF-störningar. Är likadant på i princip alla moderna switchade nätagg. Koppla in mobilen i laddaren så har du lite "kittlande" där med, då dessa oftast inte har jordade kontakter.

Japp, mobiler har dock inte så mycket exponerade metalldelar som ett datorchassi... och nog måste det finnas massa ojordade eluttag därute. Allt är inte byggt efter -94.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag har det problemet på en av mina datorer, också med ojordade uttag. Nätaggregatet "jordar" ofarliga strömmar mot andra komponenter, t.ex. chassit i metall. I mitt fall fick jag svag ström genom kroppen när jag höll i elementet och datorns chassi samtidigt. Det var rätt obehagligt, men jag mätte upp både spänning och ström, som visade sig vara ofarliga.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB