Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200910/l...

Fast priset ”under 700kkr” gäller ju iofs inte för modellen som grejar 83 mil ($139.000), samt att det billiga priset varken är spikat och det tillkommer tull och moms.

Sjukt ful grill och panorama är verkligen ett no-no för mig.

Undrar vad de har för säkerhetsutrustning i den dyraste modellen ($169.000). 2,5 sek 0-100 är äckligt snabbt och under 10 sek på 402m är respekt på en ”serietillverkad” bil.

Dom har missat 25% Moms + 10% Tull + fraktkostnaden från Usa dock.

49 990 USD kostar Tesla Modell Y LR som en jämförelse vs 80 000 USD för Lucid Air Bas modell.

Så räkna med 60% Högre pris en Tesla Modell Y LR med samma pris påslag,

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Lucid air är sjukt mycket snyggare än teslas sortiment, hoppas dom lyckas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Dom har missat 25% Moms + 10% Tull + fraktkostnaden från Usa dock.

49 990 USD kostar Tesla Modell Y LR som en jämförelse vs 80 000 USD för Lucid Air Bas modell.

Så räkna med 60% Högre pris en Tesla Modell Y LR med samma pris påslag,

https://youtu.be/7ZkuJY1GWtE

Bagageutrymmet såg helt värdelöst ut...
Hoppas Björn får in en snart så vi får se lite trevlig acceleration 🙂

Permalänk
Medlem

Lucid Air verkar ju lite intressant, frågan för mig blir lite om de kommer ha servicecenter här i Sverige, lär ju inte våga köpa en bil innan de blivit lite större också. Sen undrar jag om man kommer kunna speca den med fällbart mittenbaksäte eller stor skidlucka, viktigt för mig när man inte kan ha en box på taket. Vill ju helst ha fällbart mittenbaksäte även över en box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Men då är min största fundering slipper dom 25% Moms på dessa bilar & 10% import skatt ?

35% påslag vid import Norge till Sverige för oss.

"Bland responsen till artiklarna har många undrat hur kan det ekonomiskt vara lönsamt att exportera svenska elbilar till Norge? Elbilar är ju så mycket billigare där!

Då glömmer man två viktiga saker:

1) Det är företag det handlar om
2) Norge är utanför EU

Företag som köper bilar med avsikt att hyra ut dem får dra av momsen. Och export till Norge är tull- och momsfri."

https://teslaclubsweden.se/sa-lonar-det-sig-att-exportera-elb...

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

"Bland responsen till artiklarna har många undrat hur kan det ekonomiskt vara lönsamt att exportera svenska elbilar till Norge? Elbilar är ju så mycket billigare där!

Då glömmer man två viktiga saker:

1) Det är företag det handlar om
2) Norge är utanför EU

Företag som köper bilar med avsikt att hyra ut dem får dra av momsen. Och export till Norge är tull- och momsfri."

https://teslaclubsweden.se/sa-lonar-det-sig-att-exportera-elb...

/M

Tack så mycket för klargörandet då borde vi självklart följa Norge modell istället visste faktiskt inte att det var Tullfritt också.

Moms & Tullfritt på Elbilar i Sverige istället för Miljöpremien så det blir en öppen marknad.

Malus med höga skatter på Ice bilar istället som betalar denna reformen.

Men detta kan man väll bara drömma om med dom senaste reformerna på Biodrivmedel och mer inblandning av dessa i Bensin/Diesel som ska stoppa ökningen av priset av fossila bränslen från årsskiftet.

Men ändå påstår man att Elektrifiering är huvudspåret medans man gör en annan sak, snacka om vargen kommer effekt på denna.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tack så mycket för klargörandet då borde vi självklart följa Norge modell istället visste faktiskt inte att det var Tullfritt också.

Moms & Tullfritt på Elbilar i Sverige istället för Miljöpremien så det blir en öppen marknad.

Malus med höga skatter på Ice bilar istället som betalar denna reformen.

Men detta kan man väll bara drömma om med dom senaste reformerna på Biodrivmedel och mer inblandning av dessa i Bensin/Diesel som ska stoppa ökningen av priset av fossila bränslen från årsskiftet.

Men ändå påstår man att Elektrifiering är huvudspåret medans man gör en annan sak, snacka om vargen kommer effekt på denna.

Tills fordonsparken har gått ifrån fossila bränslen så är det ändå en åtgärd som minskar utsläppen.
För du tror väl inte att fossila bilar är borta om två år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Tills fordonsparken har gått ifrån fossila bränslen så är det ändå en åtgärd som minskar utsläppen.
För du tror väl inte att fossila bilar är borta om två år?

Gör det inte för ökad inblandning av Biobränslen lär ge samma effekt som Etanolen att snitt bilen drar 30% mer bränsle en dagens bränsle och är då inblandning 30% Bio i Bensin som dom har som mål vad är då miljövinsten med denna åtgärd?

Dessutom kollar man på dagens HVO100 så har det varit bra mycket palmolja inblandat i detta som bidrar till skövlingen av regnskogen i Amazonas.

Så vad är klimatnyttan med detta?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas79:

Så vad är klimatnyttan med detta?

Biobränslen vi har idag är skit, för det är antingen mat vi eldar upp i superineffektiva förbränningsmotorer, eller så är det skräpgrödor som odlas på mark vi hade kunnat odla mat på eller låtit vara orörd natur istället. Och odlingen innebär naturförstörelse med redskap som bökar om jorden (leder till näringsläckage och CO2-läckage, erosion mm), giftkemikalier och konstgödning (vilket förstör jordbiomen och även vattendrag, sjöar, hav), ofta konstbevattning, art-utarmning och monokulturbruk vilket ökar risken för skadeangrepp på grödorna vilket ökar kemikalieanvändningen och miljöförstöringen.

Det enda biobränsle som skulle kunna vara något kanske är väl alg-oljeproduktion, men den är inte kommersiellt gångbar än. Kräver ingen åkermark, kräver ingen näring eller rent vatten (kan odlas direkt i gråvatten från våra avlopp), osv.

Men likt andra biobränslen hjälper algbränsle till att befästa den ineffektiva, bullriga, dyra, miljöförstörande, gift- och cancergenererande förbränningsmotorn. Bara för att man kör biobränsle i motorn betyder inte det att den inte längre bullrar och spyr ut partiklar, kväveoxider, oförbrända bränslerester och annat gojs. Det enda man vinner är ett avsevärt lägre CO2-netto till atmosfären.

Vad vi behöver är elektriska fordon som inte spyr avgaser och brôtar i våra städer. Buller är också ett mycket stort hälsoproblem i tillägg till avgasoset.

Permalänk
Inaktiv

Verkar som Nikola Motors stött på patrull på allvar nu. Har tidigare hört lite grock om att grundarfiguren verkar vara en konfabulerande lögnare med sol-och-vårarbeteende - i det fall som nämndes var det att han sålde aktier i företaget utan att ha presenterat några faktiska produkter, ingen produktion eller ens någon inkomst alls i företaget, och sedan köpte sig en jättelik bostadsegendom för vad som uppgavs ha varit 30 miljoner US$. Även en räcka förseningar och allmän brist på fortskridande kan nämnas - till exempel ska tomten där fordonsfabriken uppges vara under konstruktion ha varit en stor övergiven dammande jordplätt med några grävmaskiner parkerade där för syns skull.

Nu skriver amrikanschka väbb-media att en rapport presenterats som exponerar företagsgrundaren som en lögnhals av vida mått och företaget som en illusion. Den främsta produkten, deras omskrivna vätgasdrivna elektriska lastbil, ska ha varit en attrapp under presentationen då den premiärvisades, som även dragits uppför en backe och sedan låtits rulla nedåt för att simulera körning i en reklamvideo för företaget. (!!) Teknik som påstods ha tagits fram internt inom företaget var inköpt från tredjepart och försedd med överklistrade etiketter osv.

Kan inte säga att jag var förvånad att höra detta. Från det ögonblick jag först hörde företagsnamnet förstod jag att här var någon som ville rida på Teslas rykte framme, och sånt folk brukar av tradition inte ha rent mjöl i påsen...

Får se vad som händer nu. Förmodligen ett ganska snabbt sönderfallande likt korthus när investerare drar sig ur fortare än kvickt, kanske följt av åtal mot vissa av toppcheferna, med eventuell vistelse på golfklubbshotell med höga murar runt omkring som konsekvens... lol Vi får se.

Lite trötthetsmissar fixade...
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Verkar som Nikola Motors stött på patrull på allvar nu. Har tidigare hört lite grock om att grundarfiguren verkar vara en konfabulerande lögnare med sol-och-vårarbeteende (i det fall som nämndes var det att han sålde aktier i företaget utan att ha presenterat några faktiska produkter, ingen produktion eller ens någon inkomst alls i företaget, och sedan köpte sig en jättelik bostadsegendom för vad som uppgavs ha varit 30 miljoner US$. Även en räcka förseningar och allmän brist på fortskridande kan nämnas - till exempel ska tomten där fordonsfabriken uppges vara under ha varit en stor övergiven dammande jordplätt med några grävmaskiner parkerade där för syns skull.

Nu skriver amrikanschka väbb-media att en rapport presenterats som exponerar företagsgrundaren som en lögnhals av vida mått och företaget som en illusion. Den främsta produkten, deras omskrivna vätgasdrivna elektriska lastbil, ska ha varit en attrapp under presentationen då den premiärvisades, som även dragits uppför en backe och sedan låtits rulla nedåt för att simulera körning i en reklamvideo för företaget. (!!) Teknik som påstods ha tagits fram internt inom företaget var inköpt från tredjepart och försedd med överklistrade etiketter osv.

Kan inte säga att jag var förvånad att höra detta. Från det ögonblick jag först hörde företagsnamnet förstod jag att här var någon som ville rida på Teslas rykte framme, och sånt folk brukar av tradition inte ha rent mjöl i påsen...

Får se vad som händer nu. Förmodligen ett ganska snabbt sönderfallande likt korthus när investerare drar sig ur fortare än kvickt, kanske följt av åtal mot vissa av toppcheferna, med eventuell vistelse på golfklubbshotell med höga murar runt omkring som konsekvens... lol Vi får se.

Nikola motors har fått General motors som samarbetspartner som kommer tillverka deras Nikola badger pickup i ett första skede.

Men General motors kommer tillverka deras lastbilar också.

Men tekniken kommer vara från Nikola och med en sådan stor samarbetspartner är jag säker att vi kommer se produkter men om detta kommer vara en lyckad satsning från GM är frågan och efterfrågan i USA.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas79:

Nikola motors har fått General motors som samarbetspartner som kommer tillverka deras Nikola badger pickup i ett första skede.

Första skede? Enligt vem/vad? Badger har för övrigt bara presentereats som en 3D-modell i en dator. Hur mycket av den 3D-modellen som faktiskt representerar ett reellt fordon är oklart - är fordonet bara en kaross-kuliss, eller finns det faktiskt ett chassi med mekanik därunder? Ingen vet för Nikola har inget sagt.

Sedan presenterades ju detta före rapporten om Nikola lades fram. Jag förväntar mig att saker och ting ändras ifall rapportens påståenden visas sanna - och det är väl inte helt otroligt att de faktiskt är det.

Citat:

Men tekniken kommer vara från Nikola

Tvärt om - GM ska enligt uppgörelsen både konstruera och bygga Badger, med GMs egna batterier och bränsleceller. Även lastbilen ska förses med bränsleceller från GM, inte Nikola (de var väl bara dimridåer de också kantänka.) Källhänvisning: https://electrek.co/2020/09/08/nikola-gm-electric-hydrogen-pi...

Men som sagt, detta var ju före rapporten.

gramatikk...
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Första skede? Enligt vem/vad? Badger har för övrigt bara presentereats som en 3D-modell i en dator. Hur mycket den 3D-modellen som faktiskt representerar ett reellt fordon är oklart - är fordonet bara en kaross-kuliss, eller finns det faktiskt ett chassi med mekanik därunder? Ingen vet för Nikola har inget sagt.

Sedan presenterades ju detta före rapporten om Nikola lades fram. Jag förväntar mig att saker och ting ändras ifall rapportens påståenden visas sanna - och det är väl inte helt otroligt att de faktiskt är det.

Tvärt om - GM ska enligt uppgörelsen både konstruera och bygga Badger, med GMs egna batterier och bränsleceller. Även lastbilen ska förses med bränsleceller från GM, inte Nikola (de var väl bara dimridåer de också kantänka.) Källhänvisning: https://electrek.co/2020/09/08/nikola-gm-electric-hydrogen-pi...

Men som sagt, detta var ju före rapporten.

Påminner lite om den klassiska sagan om att koka soppa på en spik. Nikola har lyckats övertyga GM om att de har en väldigt bra spik som de kan koka soppa på, bara GM tillhandahåller lite extra ingredienser.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Påminner lite om den klassiska sagan om att koka soppa på en spik. Nikola har lyckats övertyga GM om att de har en väldigt bra spik som de kan koka soppa på, bara GM tillhandahåller lite extra ingredienser.

Det låter onekligen som att GM har blivit lurade alternativt utnyttjar lurade investerare i Nikola.

Men det kanske blir en bra bil till trots.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irregular Programming:

Det låter onekligen som att GM har blivit lurade alternativt utnyttjar lurade investerare i Nikola.

Men det kanske blir en bra bil till trots.

Jo det kan det ju bli, eller en ok bil i alla fall (det trots allt GM vi pratar om). Men frågan är vad Nikola bidrar med om det är GM som bygger bilen, med GM-komponenter och GM-teknologi? Varumärket? Det borde ha tappat rätt kraftigt i värde sedan igår.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo det kan det ju bli, eller en ok bil i alla fall (det trots allt GM vi pratar om). Men frågan är vad Nikola bidrar med om det är GM som bygger bilen, med GM-komponenter och GM-teknologi? Varumärket? Det borde ha tappat rätt kraftigt i värde sedan igår.

Branding och försäljning, det är ju många som uppenbarligen trodde på Nikola så lite gratisreklam hade de ju fått om inte bolaget går omkull nu vilket jag hoppas.

Permalänk
Medlem

Tydligen har Tesla öppnat upp nätverket i Tyskland för andra bilar och har just nu gratis laddning denna helgen.

Nu förstår man varför Elon Musk träffade Herbert Diess på Volkswagen undrar vad tillverkare får betala för att köpa in sig på laddinfrastrukturen.

Tesla har hittar en ny inkomstkälla på laddinfrastrukturen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tydligen har Tesla öppnat upp nätverket i Tyskland för andra bilar och har just nu gratis laddning denna helgen.

Nu förstår man varför Elon Musk träffade Herbert Diess på Volkswagen undrar vad tillverkare får betala för att köpa in sig på laddinfrastrukturen.

Tesla har hittar en ny inkomstkälla på laddinfrastrukturen.

https://youtu.be/WqUa1-M1Cf8

Det är ju en riktigt stor nyhet i sådana fall! Hoppas det kommer till Sverige!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Det är ju en riktigt stor nyhet i sådana fall! Hoppas det kommer till Sverige!

Det är en bugg i Supercharger v3 som gör detta möjligt i nuläget:
https://electrek.co/2020/09/12/tesla-bug-electric-cars-charge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tydligen har Tesla öppnat upp nätverket i Tyskland för andra bilar och har just nu gratis laddning denna helgen.

Nu förstår man varför Elon Musk träffade Herbert Diess på Volkswagen undrar vad tillverkare får betala för att köpa in sig på laddinfrastrukturen.

Tesla har hittar en ny inkomstkälla på laddinfrastrukturen.

https://youtu.be/WqUa1-M1Cf8

För att låta som en sur gubbe så hade jag polisanmält någon som gjorde så, funkar bara på V3 laddarna men det är faktiskt stöld

Någon som har sett hur laddkurvan på Enyaq ser ut eller är det för tidigt?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

För att låta som en sur gubbe så hade jag polisanmält någon som gjorde så, funkar bara på V3 laddarna men det är faktiskt stöld

Någon som har sett hur laddkurvan på Enyaq ser ut eller är det för tidigt?

Det enda jag hittat som är officiellt är att batteriet kan laddas från 5%-80% på 38 minuter om man kör med snabbladdning upp till 150kW.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem

Tesla verkar ska öppna showroom och servicecenter i Umeå ganska snart ändå. Trevligt.

Permalänk
Medlem

Volkswagen ID 3 58 Kwh, Räckviddstest i 90 Km/h

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd

Har nu kört runt 100 mil i helgen, det jag har märkt är att Bee finns inte på så många stället som önskat. Och där de finns, så finns det oftast bara 1 laddare, och väldigt ofta varit upptaget med CCS-laddaren. Så helgen blev dyr med typ 700kr för laddning med ionity och e.on

Permalänk
Medlem

Fick du inte med något avtal på ionity?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asus_84:

Fick du inte med något avtal på ionity?

jo, till cirka 3:10kr/kWh via mercedes-kortet.

De 5kWh jag laddade in i silleskrog/e.on kostade 8.10kr/kWh.

Permalänk
Inaktiv

Det behövs något slags pristak för el för batteritankning om det ska vara sådana här knaspriser. Det går inte att hänvisa till marknadens självreglering när valet många står vid är antingen tanka för över åtta spänn kilowatten eller få soppatorsk någonstans ute i skogen mellan två städer typ.

Jag har dålig koll på faktiska elpriser, bor i lägenhet med el inbakad i hyran (i ett par år till, tills de bygger om kåken och installerar individuell mätning), men en snabbkoll via en väbbtjänst på ett slumpat postnummer gav ett fastpris ut till kund på under 30 öre kilowatten. Lägsta rörliga pris var under sju öre och högsta under 2 kr. Så cirkus mellan 400% och 1140% överpris jämfört med rörlig taxa. Ganska så ocker kan man tycka!

Permalänk
Medlem

Den här krönikan var ganska passande till ämnet. Det är egentligen en katastrof att köra elbil om man inte kör en tesla i dagsläget.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/kronikor/20200914/...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Det behövs något slags pristak för el för batteritankning om det ska vara sådana här knaspriser. Det går inte att hänvisa till marknadens självreglering när valet många står vid är antingen tanka för över åtta spänn kilowatten eller få soppatorsk någonstans ute i skogen mellan två städer typ.

Jag har dålig koll på faktiska elpriser, bor i lägenhet med el inbakad i hyran (i ett par år till, tills de bygger om kåken och installerar individuell mätning), men en snabbkoll via en väbbtjänst på ett slumpat postnummer gav ett fastpris ut till kund på under 30 öre kilowatten. Lägsta rörliga pris var under sju öre och högsta under 2 kr. Så cirkus mellan 400% och 1140% överpris jämfört med rörlig taxa. Ganska så ocker kan man tycka!

Jo, det är dåligt, men du får ju titta på priset efter nätavgifter, skatt och så om jämförelsen ska vara det minsta relevant. Problemet är att avgifterna varierar betänkligt och där kan man inte byta bolag, men någon form av snitt är väl mer rättvist i alla fall.

Men som sagt i tråden många gånger så borde snabbladdning vara ett undantag och priserna för offentlig "långsamladdning" är ju mer humana.

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin:

Håller med artikeln, laddning ute har ibland känts som att vara betatestare, eller i vissa fall nästan intern alfaversion...

Men jag laddar hemma, elbilen har nog med batteri för nästan alla bilresor jag företar mig, så då är det mycket lugnare.