Ny dator med budget-gpu, vilket?

Permalänk

Ny dator med budget-gpu, vilket?

Hur bör jag tänka om jag i närtiden tänkte köpa en helt ok speldator till familjen. Har inte tänkt att spela i 4k eller liknande.

Tänkte köra på ett B550 och en ryzen 3 3300X men vilket gpu? Dessa komponenter är inte huggna i sten.

Vill kunna uppgradera i framtiden.

Permalänk
Medlem

Ett gtx 1660 super funkar bra för att köra spel i 1080p (även i 1440p beroende på spel)
https://www.komplett.se/product/1140177/datorutrustning/dator...
Edit: Ser nu att de inte har den i lager innan början av oktober.

50 kr dyrare: https://www.inet.se/produkt/5411585/pny-geforce-gtx-1660-supe...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

@Leonberger: Ett råd!

R3 3300X är bristvara, så lägg en beställning så snabbt som möjligt om du bestämt dig för just den.
Jag väntade i över en månad och såg datum för inkommande och leverans ständigt hoppa fram, sen när nästa inkommande låg en månad fram så var det nog. Blev en R5 3600XT istället... Som jag uppriktigt inte ens säkert kan säga är bättre i spel.

Inet och NetonNet har haft eller har dom fraktfritt.

B550 är helt klart bättre än B450, inte bara för PCIe 4.0 stödet, utan dom verkar överlag ha bättre RAM support samt bättre PWM för CPU'n.
Villket som, bör fungera, förutom att jag själv haft aningen sämre erfarenhet av Asrock B450M-HDV. Ser att där nu även finns en Asrock B450M-HDV R4.0, vilket bör betyda att min erfarenhet inte varit helt ogrundad. Hur det går över till Asrock B550M-HDV vet jag inte.

Samt gå även på en 500GB eller större M.2 SSD

Minna två ören

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av ekhyddan:

Ett gtx 1660 super funkar bra för att köra spel i 1080p (även i 1440p beroende på spel)
https://www.komplett.se/product/1140177/datorutrustning/dator...
Edit: Ser nu att de inte har den i lager innan början av oktober.

50 kr dyrare: https://www.inet.se/produkt/5411585/pny-geforce-gtx-1660-supe...

Så 1660 super kanske fungerar ett tag?
Kommer nvidias 3000-serie sänka priset på gamla kort tro?

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

@Leonberger: Ett råd!

R3 3300X är bristvara, så lägg en beställning så snabbt som möjligt om du bestämt dig för just den.
Jag väntade i över en månad och såg datum för inkommande och leverans ständigt hoppa fram, sen när nästa inkommande låg en månad fram så var det nog. Blev en R5 3600XT istället... Som jag uppriktigt inte ens säkert kan säga är bättre i spel.

Inet och NetonNet har haft eller har dom fraktfritt.

B550 är helt klart bättre än B450, inte bara för PCIe 4.0 stödet, utan dom verkar överlag ha bättre RAM support samt bättre PWM för CPU'n.
Villket som, bör fungera, förutom att jag själv haft aningen sämre erfarenhet av Asrock B450M-HDV. Ser att där nu även finns en Asrock B450M-HDV R4.0, vilket bör betyda att min erfarenhet inte varit helt ogrundad. Hur det går över till Asrock B550M-HDV vet jag inte.

Samt gå även på en 500GB eller större M.2 SSD

Minna två ören

Kan ju hända att R 3 3300X inte går att få tag på... Någon hyfsad ersättare kanske finns? Har just inte någon jättekoll.

Permalänk
Medlem

Kika på begagnad GPU, marknaden svämmar över just nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leonberger:

Så 1660 super kanske fungerar ett tag?
Kommer nvidias 3000-serie sänka priset på gamla kort tro?

Ett 1660 super kommer nog vara tillräckligt ett bra tag om du kör med 1080p upplösning.
Jag har ett 1660 Ti som är marginellt bättre än 1660 super och får skruva ner några inställningar under de högsta för att få 50-60 fps i 1440p.

Nvidias 3000 serie kommer nog att pressa priserna på 2000 serien:
https://www.tomshardware.com/news/asus-and-zotac-massively-sl...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Kika på begagnad GPU, marknaden svämmar över just nu!

Om beg.kort skulle bli aktuellt får det isåfall vara en riktigt bra deal. Men jag kan för lite för att hitta guldklimparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leonberger:

Om beg.kort skulle bli aktuellt får det isåfall vara en riktigt bra deal. Men jag kan för lite för att hitta guldklimparna.

Så här kanske? Nån mer insatt kanske kan kommentera
1660S max 1500?
GTX 1070 max 1300?
RTX 2060 / 1070ti max 2000?

Permalänk
Medlem

@Leonberger: En hyfsad ersättare till R3 3300X i förhållande till pris och prestanda i spel vill jag nog säga finns inte, om du vill gå AMD.
Butikerna vill peka dig på en R3 3100 som är klart sämre, den har dom alla på lager...

En ersättare är antagligen någon Intel då, och det tror jag andra i tråden har bättre koll på. Var en Celeron eller Pentium med SMT som var bra för något år sedan, men sånt ändras och jag har inte haft den kollen. Tyvärr...

Eller hoppas på att dom får in till månadsskiftet och lägg en beställning, man kan ju alltid avbryta den

---

Ser även att det rekomenderas en GTX 1660 Super eller Ti i tråden, vill bara bredda lite:
AMD Rx 5500 XT
Nvidia GTX 1660 Super
Nvidia GTX 1660 Ti
AMD Rx 5600 XT

Dessa ligger och slickar varandra i prestanda och pris i den ordning jag satte upp dom, skillnaden mellan Rx 5000 och GTX 1600 är att Rx 5000 har PCIe 4.0. Det gör ingen stor skillnad idag mig veterligen.
Men räknar med att det kommer att bli ändring på det med MS DirectStorage som av vad jag vet fungerar med både AMD och Nvidia, då ger antagligen PCIe 4.0 en fördel. Nvidia kallar det RTX IO...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!