Apple öppnar för strömmande speltjänster via App Store – Microsoft missnöjda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

4.9.2 Streaming game services may offer a catalog app on the App Store to help users sign up for the service and find the games on the App Store, provided that the app adheres to all guidelines, including offering users the option to pay for a subscription with in-app purchase and use Sign in with Apple. All the games included in the catalog app must link to an individual App Store product page.

Det är inte helt solklart hur sådant ska fungera, men det prenumerationsmodellen nämns uttryckligen och är tillåten i de uppdaterade reglerna. Samlingsapplikationerna lär därtill ha som krav att vara bestyckade med en "köp prenumeration"-knapp, men att det precis som med Spotify och Netflix är möjligt att köpa på annat håll och logga in.

Delen "games must use in-app purchase to unlock features or functionality" under 4.9.1 antyder väl vidare att själva spelen kan köras utan att de är köpta genom App Store, men att extra innehåll måste köpas genom Apple. Hur det nu blir med ett hundratal fristående spel-applikationer som inte kan köras utan en aktiv prenumeration återstår att se, om nu Microsoft, Google och Nvidia hoppar på tåget.

Ska då varje spel alltså finnas i många versioner på appstore, eller ska man kunna välja vilken prenumeration man vill köpa via spelets appstore-sida? Jag fattar inte hur helheten ska fungera...

GTA:V-stadia, GTA:V-xcloud, GTA:V-gfnow, låter ju inte så hett

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man får inte ha separata priser på andra plattformar, men det är absolut tillåtet att köpa prenumerationer via andra plattformar och aktivera/logga in på iOS, det fungerar även på Spotify eller Netflix. Alla köp som görs från en iOS enhet (app/appstore, inte browser) däremot ska gå via in-app-purchase

Edit: tydligen hade jag fel om att priserna inte får diffa... trodde verkligen det, men andra inlägg i tråden tyder på att det är ändrat eller kanske aldrig varit så?

Det har varit så förut. Det ändrades för en handfull år sedan.

Permalänk
Medlem

Microsoft får vara kreativa, gör xCloud till ett spel, i spelet finns det världar...
Hursomhelst sjukt konservativt korkat av Apple (all konservatism är korkad). Xcloud måste bli lika stort som Netflix/Spotify för att Apple ska inse att de är de enda som inte kan erbjuda tjänsten på sina enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det har varit så förut. Det ändrades för en handfull år sedan.

Vet du när det var?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

" Each streaming game must be submitted to the App Store as an individual app so that it has an App Store product page"

Ganska säker på att detta är en ren teknikalitet. Man kan göra länkar från en app till en specifik punkt inuti en annan, så om MS har en ”Xbox Live”-app, så kan Halo-appen bara vara en app som öppnar en länk. Xbox Live registrerar ett protokoll xbox: och Halo öppnar länken xbox:halo som bara talar om för Xbox Live-appen att den skall öppna spelet Halo. Det är samma sak som att i Windows göra en genväg på skrivbordet till ett spel i Steam. Poängen ur Apples synpunkt är att man spelar Halo på en iPhone utan att behöva fundera på att det levereras genom en tjänst från en konkurrent.

Obs att både Halo och Xbox Live-appen kan vara gratis. Apple kräver bara ta det finns en möjlighet att prenumerera på Xbox Live inuti appen (där de då tar 30% första året och 15% därefter).

Skrivet av talonmas:

Eller vill Apple starta en egen spelstreamingtjänst?

Gissningsvis vill de inte hamna i situationen att alla appar levereras genom en sådan här tjänst, så att man går in i en portal och sedan till sin app. Spel är första steget mot detta, men det finns inget i sak som förhindrar att Adobe gör samma grej - lanserar Creative Cloud som en app och levererar Photoshop och vad det är inuti den appen.

Skrivet av Nivity:

Usch, Apple är ena jävla rövhattar alltså.
Sen finns väl inte alla skräp titlar i Apple Arcade separat i app store? Inte för Apple Arcade är något bra ändå.

Jo, spelen från Apple Arcade ligger i App Store, och om man prenumererar på dem så syns de som appar på springboard precis som alla andra. De här tjänsterna blir ur användarens synpunkt ekvivalenta med Apple Arcade om man gör så här.

Förutom att jag inte vill ha Apples godkännande för varenda app som skall gå via en streamingstjänst så är det här OK ur användarens synpunkt. Däremot blir det mer jobb för MS etc.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Lite skämmigt har det blivit för mig att äga en iphone. Det har aldrig egentligen känts bra att de dikterar vad jag kan köra och inte kan köra på hårdvara jag betalat fullpris för. Men i praktiken har de inte förbjudit något som jag ändå hade intresse att ha. Detta ser ut att ändras. Om några år när det är dags att byta fån så får man nog snegla runt på Android.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Ett intressant aspekt, rent juridiskt, är ju hur man på ena sidan inte verkar ha några problem att tillåta appar som Netflix, Audible, HBO, Spotify, etc. som i princip är samma sak men allting utom spel - filmer, serier, böcker och musik är annorlunda från spel på vilket sätt då?

Hoppas att Apple ändrar sig, verkar inte som en långsiktigt hållbar strategi.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Ett intressant aspekt, rent juridiskt, är ju hur man på ena sidan inte verkar ha några problem att tillåta appar som Netflix, Audible, HBO, Spotify, etc. som i princip är samma sak men allting utom spel - filmer, serier, böcker och musik är annorlunda från spel på vilket sätt då?

Hoppas att Apple ändrar sig, verkar inte som en långsiktigt hållbar strategi.

Skillnanden är att spel är interaktiva.

apple tillåter som välkänt inte alternativa appstores, en interaktiv strömningstjänst skulle lika väl kunna användas för att starta interaktiva appar som sen apple inte skulle kunna kräva 30% av eller ha någon som helst kontroll över, dessa appar skulle sedan kunna ha tillgång till samma rättigheter som strömningsappen.

För apple är total kontroll viktigare och viktigare.

Permalänk
Medlem

Tänk om Akademibokhandeln hade samma tänk som Apple, undra vad bokpriserna skulle hamna på om allting granskades in absurdum? ...och vad skulle censureras?

Permalänk
Medlem

Varje gång man läser något om Apple så skakar jag på huvudet. Kommer bra bli en rörig smörja av detta känner jag. Spår att Apple kommer med en egen strömnings tjänst för spel. De har ju redan följt med musik och film så nästa spel förmodar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Lite skämmigt har det blivit för mig att äga en iphone. Det har aldrig egentligen känts bra att de dikterar vad jag kan köra och inte kan köra på hårdvara jag betalat fullpris för. Men i praktiken har de inte förbjudit något som jag ändå hade intresse att ha. Detta ser ut att ändras. Om några år när det är dags att byta fån så får man nog snegla runt på Android.

Funderat att byta läger från OnePlus till iPhone nu när de kommer med en 5.4 tums mobil men nu tror jag inte det. Ojek, jag gamar aldrig på en mobil men vad kommer efter detta. Kan bli att man till slut sitter med en helt inlåst mobil med bara "made for Apple" applikationer. Blir nog att beställa en Pixel 4a istället om man vill ha en mindre mobil: Köptråden Google Pixel 4a / 4a 5G - importera till Sverige

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Helt ärligt: har man en iPhone och saknar några features/appar kan man väl köpa en Android telefon också och ha två med sig (MKBHD gör ju så till exempel)

Då kan man ju köra en billig vanilla-android för 2-3000kr att ha till att köra de streaming tjänster man saknar eller andra appar.

Man får ju då dessutom mer batteritid till huvudtelefonen eftersom den inte behöver spela så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Funderat att byta läger från OnePlus till iPhone nu när de kommer med en 5.4 tums mobil men nu tror jag inte det. Ojek, jag gamar aldrig på en mobil men vad kommer efter detta. Kan bli att man till slut sitter med en helt inlåst mobil med bara "made for Apple" applikationer. Blir nog att beställa en Pixel 4a istället om man vill ha en mindre mobil: Köptråden Google Pixel 4a / 4a 5G - importera till Sverige

Med tanke på att iOS marknadsandelar ökat en del senaste tiden och till synes hela branchen granskar dem så tror jag verkligen inte att de kommer ’komma undan’ med några andra saker. Jag tror snarare vissa saker i avtalen kommer behöva luckras upp. Denna nya policy som tillåter streaming är en sån grej. Känns inte alls som för mycket jobb att visa vad som finns i en speltjänst och kräva att den ska gå att köpa på iOS. Sen vill väl föräldrar kunna tillåta XCloud för kanske Minecraft, men inte för DOOM Eternal för en 7 åring på iPad... han ingen läst artikeln och bara skiter på Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med tanke på att iOS marknadsandelar ökat en del senaste tiden och till synes hela branchen granskar dem så tror jag verkligen inte att de kommer ’komma undan’ med några andra saker. Jag tror snarare vissa saker i avtalen kommer behöva luckras upp. Denna nya policy som tillåter streaming är en sån grej. Känns inte alls som för mycket jobb att visa vad som finns i en speltjänst och kräva att den ska gå att köpa på iOS. Sen vill väl föräldrar kunna tillåta XCloud för kanske Minecraft, men inte för DOOM Eternal för en 7 åring på iPad... han ingen läst artikeln och bara skiter på Apple?

Du menar minskat? Android fullständigt krossar iOS på market share, det är bara i vissa västländer iOS når 50%. Men även om iOS har avsevärt mycket mindre marknad är den mer lukrativ, och det är ju vad detta handlar om, Microsoft (och dom andra företagen som vill styra iOS själva) vet att det finns mer pengar att tjäna på dom 20-25% som kör iOS än dom 75-80% som kör Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Inte bara skräptitlar på Apple Arcade och de listas visst separat på App Store.

Några som är bra enligt mig (en del av dem finns för andra plattformar på exempelvis Steam):

The Last Campfire
Sayonara Wild Hearts
Samurai Jack
Crossy Road Castle
Creaks
Legend of the Skyfish 2
Manifold Garden

Med det sagt tycker jag det är trist att Apple inte är lite mer flexibla med spelströmningstjänsterna. Denna senaste ändring är väl ändå bättre än inget och har vis förståelse för att de vill ha koll på varje spel som strömmas. Tycker inte det är rätt att jämföra ett spel som fjärrstyrs med att strömma en film från Netflix. Att fjärrstyra ett spel är mer som att fjärrstyra en app och om en tjänst innehåller hundratals spel eller appar blir det svårt att ha koll på vad varje enskilt spel/app gör.

Kan ju ladda hem massa olika webbläsare. Där har de verkligen inte kontroll över ett jota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Du menar minskat? Android fullständigt krossar iOS på market share, det är bara i vissa västländer iOS når 50%. Men även om iOS har avsevärt mycket mindre marknad är den mer lukrativ, och det är ju vad detta handlar om, Microsoft (och dom andra företagen som vill styra iOS själva) vet att det finns mer pengar att tjäna på dom 20-25% som kör iOS än dom 75-80% som kör Android.

Här har du lite fel, iaf enligt statcounter. iOS nådde sin högsta notering på många år i April.

Jag sade absolut aldrig att iOS var störst, jag sa att de ökade sina andelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Här har du lite fel, iaf enligt statcounter. iOS nådde sin högsta notering på många år i April.

Jag sade absolut aldrig att iOS var störst, jag sa att de ökade sina andelar

Du råkar inte jobba i riksdagen, eftersom du tar en specifik outlier sådär? 😂 Men visst, senaste fem åren har det rört sig 1-5% upp och ner enligt statcounter, troligtvis inom felmarginalen, ingenting tyder iaf på en säkerställd ökning (speciellt inte eftersom det rör sig kraftigt runt releaser hos andra analysföretag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Kan ju ladda hem massa olika webbläsare. Där har de verkligen inte kontroll över ett jota.

I varje fall vad det tidigare så att även om man installerade en annan webbläsare så användes safari i bakgrunden. Det var endast en nytt Interface till safari som man kunde installera. Jag är osäker på om detta har ändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Kan ju ladda hem massa olika webbläsare. Där har de verkligen inte kontroll över ett jota.

Alla webläsare är olika skins ovanpå Safari WebKit på iOS dock, ett av kraven för att ha en webbläsare på iOS.

Även om de inte granskar allt på webben måste det gå via deras WebKit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Du råkar inte jobba i riksdagen, eftersom du tar en specifik outlier sådär? 😂 Men visst, senaste fem åren har det rört sig 1-5% upp och ner enligt statcounter, troligtvis inom felmarginalen, ingenting tyder iaf på en säkerställd ökning (speciellt inte eftersom det rör sig kraftigt runt releaser hos andra analysföretag).

Senaste året fram till dess tyckte jag pekade på en tydlig ökning, men du har rätt att den verkar korrigerad nedåt nu. Fortfarande är de på en stadigt högre nivå nu än tidigare, så jag skulle inte kalla det för en minskning i alla fall som du gjorde. Jag postade till exempel en källa och något som kan ifrågasättas...

Permalänk
Medlem

Jag hade blivit tokig som Appleanvändare på alla turer. Det är ju inte så att de underlättar eller skapar en bättre upplevelse för mig som användare. Känns som de anstränger sig för att skapa en upplevelse full av slingriga stigar medan gångvägen ligger bredvid.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Apple säger att kunder inte vill veta av 1 app för komma åt hela spel biblioteket. Att det blir bara rörig att ladda ner 100 tals olika applikationer för kunna spela.
Men samtidigt vill dom att varje spel titel skall laddas ner i en separat applikation för kunna spela?

Exakt vad skiljer egentligen?

Till slut är man ändå tvungen installera 100 tals olika spel titlar för kunna spela på ios.
Istället hos andra allt samlas i en bibliotek och lätt att bläddra igenom.

Jag är nog för dum för förstå skillnaden.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XPerion:

Apple säger att kunder inte vill veta av 1 app för komma åt hela spel biblioteket. Att det blir bara rörig att ladda ner 100 tals olika applikationer för kunna spela.
Men samtidigt vill dom att varje spel titel skall laddas ner i en separat applikation för kunna spela?

Exakt vad skiljer egentligen?

Till slut är man ändå tvungen installera 100 tals olika spel titlar för kunna spela på ios.
Istället hos andra allt samlas i en bibliotek och lätt att bläddra igenom.

Jag är nog för dum för förstå skillnaden.

It's OK when we do it

Permalänk
Medlem

Själv blir jag bara tryggare och tryggare i mitt beslut att aldrig nånsin köpa en Apple produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag hade blivit tokig som Appleanvändare på alla turer. Det är ju inte så att de underlättar eller skapar en bättre upplevelse för mig som användare. Känns som de anstränger sig för att skapa en upplevelse full av slingriga stigar medan gångvägen ligger bredvid.

Apple ska ha betalt för allt som görs på en ios-enhet. De tycker de äger rätt till alla pengar som tjänas på Apple-användare. De är utan tvekan det girigaste företaget som någonsin existerat. Så enkelt är det och det är konstigt att inte fler inser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vet du när det var?

Denna länkade i en tidigare tråd då samma sak diskuterades: https://appleinsider.com/articles/11/06/09/apple_backs_down_o...

Permalänk
Medlem

Som flera har skrivit tidigare, helt absurt att varje spel ska granskas i appstore och ha en egen sida där. Den regeln innebär i praktiken att spelstreaming inte kommer att komma till iOS. Synd för Apple-användare som vill kunna streama spel till sin telefon eller platta.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt och hål i huvudet.

Spel som streamas (som en tjänst som Xcloud) skall godkännas i AppStore? De körs på ju en Xbox i molnet! GÅR inte ens att ladda upp i AppStoe då de inte kan köras på varken iOS eller macOS. Dessutom så är ju en tjänst som Xcloud precis som Netfliex; det är inte ett enda spel, utan hundratals spel som byts ut och streams som ingår i tjänsten.

Motsvargigheten för annan media skulle innebära att alla filmer i Netflix skall godkännas av Apple, och alla låter hos Spotify skall godkännas av Apple, och all content på YouTube måste först godkännas av Apple innan det kan spelas upp.

Detta är verkligen det värsta jag sett från Apple. Har massor av iOS-enheter, och undvikt Android sedan åtta år tillbaka. Föredrar Apple telefoner och plattor, och har flera macar.

Har köpt Appleprylar för sexsiffrigt belopp tillsammans under senaste 6-7 åren.

Hade tänkt att byta ut miniPhone till hösten mot en ny, men nu kommer jag definitivt att seriöst överväga andra alternativ till iOS. Gillar verkligen inte Android, men där finns inte sådana här av i närheten drakoniska och galna begränsningar.

Men inte lätt. Pest eller kolera.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

ännu en anledning till att lämna. hoppas MS startar upp något bra som är öppet som på PC sidan.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Helt ärligt: har man en iPhone och saknar några features/appar kan man väl köpa en Android telefon också och ha två med sig (MKBHD gör ju så till exempel)

Då kan man ju köra en billig vanilla-android för 2-3000kr att ha till att köra de streaming tjänster man saknar eller andra appar.

Man får ju då dessutom mer batteritid till huvudtelefonen eftersom den inte behöver spela så mycket

Vill inte behöva släpa på två telefoner. Min Apple Watch med 4G och eSIM är redan en backup till min telefon, och klockan har jag alltid på mig redan.

Vill också helst helt slippa Android (gillar inte systemet), även om jag nu tack vare Apple kanske måste börja tänka om.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/