Ny 3080 dator för höstens/framtidens spel, streaming samt video- och bildredigering, 20k+

Permalänk
Medlem

Ny 3080 dator för höstens/framtidens spel, streaming samt video- och bildredigering, 20k+

Då var man tillbaka här igen efter 7 år sen sist. Trotjänaren som ni hjälpte mig sätta ihop sist har verkligen hållit ut men nu är det dags för en uppgradering! Planen är att (förhoppningsvis!) ha en ny dator redo för alla spel som släpps nu under hösten och våren, både så man kan köra dessa med fina inställningar och även kunna streama dom. Utöver dessa så kör jag en hel del grand strategy games med moddar, så mer RAM har känts viktigt, lika så en snabb processor.
Är ju även så att man försöker göra så mycket man kan kring streamingen själv, så det är ganska flitigt användande av mer eller mindre hela Adobe-suiten, så det vore bra om det kan hantera detta med bravur.
Jag har försökt sätta ihop en egen lista som ni gärna får riva upp om ni har bättre förslag på ovannämnda krav/önskemål. Värt att nämna är att det saknas en kylare vilket ni gärna får ge mig förslag på, men undviker helst vätskekylare om jag slipper. Har även en del utrymmes komponenter som jag tar från den gamla datorn, så därför behöver jag inget mer än M2 just nu.

Min budget ligger mellan 20-25K, men jag ser hellre att jag är närmare 20k än vad jag är 25k
Och jag har givetvis läst att det kommer vara svårt att få tag på de nya GPUerna, och att vi har både AMD-kort och processorer runt horizonten, men helt ärligt så orkar/vill jag inte vänta. Jag vill spela Cyberpunk 2077 när det kommer och förhoppningsvis kunna maxa inställningarna utan problem!

..åh, just det! Har ingen åsikt kring hur "flashig" dator ser ut; står valet mellan två likvärdiga komponenter där den ena har lampor och den andra inte har det, så ta den billigaste!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Ser inget jag inte skulle vilja ha. Har bara hört bra om Phanteks Eclipse P400A. Något du kanske vill byta till?

Permalänk
Medlem

@baggz143: Har kört Define C tidigare och har fungerat bra för min del, och tar hellre ett chassi utan fönster om jag får välja.

Har du (eller någon annan) förslag på en bra fläkt till CPUn dock? Och kommer det behövas fler fläktar generellt? Noctua NH-D15
Edit: Skulle en Noctua NH-D15 duga (och få plats)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hike:

@baggz143: Har kört Define C tidigare och har fungerat bra för min del, och tar hellre ett chassi utan fönster om jag får välja.

Har du (eller någon annan) förslag på en bra fläkt till CPUn dock? Och kommer det behövas fler fläktar generellt? Noctua NH-D15
Edit: Skulle en Noctua NH-D15 duga (och få plats)?

Köp till ett till för insug på fronten eller sätter du den i toppen för utblås.

https://www.inet.se/produkt/5320029/fractal-design-dynamic-x2-gp-12-120mm-svart-vit

Tror jag ägt en Meshify faktiskt å då fick det plats med en Noctua SE2.
Kollar man spec för chassit så står det Max höjd CPU-kylare 170 mm och spec för Noctua NH-D15 Höjd över moderkort 165 mm, (160mm utan fläkt) så det skall få plats

Permalänk

@Hike: Har du inte en licens för operativet sedan tidigare som du kan använda?

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du byter till ett chassi med en mesh-lösning i front om du ska köra ett RTX 3080 och en 10900 eller liknande från AMD. Ex. är Fractal Design Meshify, Phanteks P400A eller P500, BeQuiet 500DX (grymt bra chassi, bäst i test enligt Gamers Nexus), mfl. Det kommer bli väldigt varmt i lådan och du måste ha ett högt luftflöde om du inte vill att alla fläktar ska gå på 100% när du spelar (kommer bli högljutt).

Jag hade också övervägt att köra på AMDs B550 eller X570 plattform så du får PCI-E 4.0, det kommer skilja några % i prestanda mellan PCI-E 3.0 och 4.0 när du kör RTX 3080.

När det gäller kylare så är Noctua alltid ett säkert kort, lätt montering, 7 års garanti och galet bra kundtjänst om något mot all förmodan går fel.

Edit; Angående mitt förslag så valde jag ett Gigabyte kort framför ASUS TUF då TUF korten var värdelösa på föregående generation, kylningen var skräp. Valde även 3900X så du får 12 kärnor om du ska använda datorn i flera år, tog även snabbare RAM vilket ger flera % i prestanda, bytte chassi, lade till kylare, tog bort Windows då du kan köpa en billig licens på nätet.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Här är mitt förslag, överlag bättre på alla sätt än ditt ursprungliga.

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 9 3900X (4 890 kr hos Inet)
Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC 10GB (7 825 kr hos Inet)
Chassi: be quiet! Pure Base 500DX (979 kr hos Elgiganten)
Moderkort: MSI MAG B550 TOMAHAWK (1 790 kr hos Inet)
RAM: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO (2 096 kr hos Inet)
SSD: WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 (WDS100T2B0C) (1 390 kr hos Webhallen)
Nätaggregat: Seasonic Focus GX (1 199 kr hos Inet)
CPU-kylare: Noctua NH-D15 (929 kr hos NetOnNet)
Totalt: 21 098 kr

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

First off: tack för alla svar, uppskattas som fan!

@horrortool Det har jag, men kan man bara flytta över det till en annan dator? Hur gör man det i så fall? (kan iof googla detta, men är det lätt att göra?) Tänker också om jag kanske ska behålla datorn som någon form av backup, men ja... skadar ju inte att ha alla alternativ ^^

@Aeig Okej, så datorn du plockar fram SER riktigt bra ut och du har goda argument för allting men jag har en liten frågan gällande Intel vs. AMD, då jag har hört att Intel är "the way to go" om man ska spela spel; stämmer det inte/är det påstående överdrivet? Ser ju helt klart fördel med kunna framtidssäkra med PCI-E 4.0, samt att det jag kunde se gällande processorn så verkar den ju kunna mäta sig ändå i klockhastighet.

Sedan när det kommer till RAM-minnena, är det inte bättre att skaffa 2st 16Gb än att köra 4st 8Gb?

Sen har jag bara alltid upplevt att ASUS levererat, men sen har jag inte själv haft någon erfarenhet av 20-serien, så jag litar på det du säger där och kör väl en Gigabyte istället ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hike:

First off: tack för alla svar, uppskattas som fan!

@horrortool Det har jag, men kan man bara flytta över det till en annan dator? Hur gör man det i så fall? (kan iof googla detta, men är det lätt att göra?) Tänker också om jag kanske ska behålla datorn som någon form av backup, men ja... skadar ju inte att ha alla alternativ ^^

@Aeig Okej, så datorn du plockar fram SER riktigt bra ut och du har goda argument för allting men jag har en liten frågan gällande Intel vs. AMD, då jag har hört att Intel är "the way to go" om man ska spela spel; stämmer det inte/är det påstående överdrivet? Ser ju helt klart fördel med kunna framtidssäkra med PCI-E 4.0, samt att det jag kunde se gällande processorn så verkar den ju kunna mäta sig ändå i klockhastighet.

Sedan när det kommer till RAM-minnena, är det inte bättre att skaffa 2st 16Gb än att köra 4st 8Gb?

Sen har jag bara alltid upplevt att ASUS levererat, men sen har jag inte själv haft någon erfarenhet av 20-serien, så jag litar på det du säger där och kör väl en Gigabyte istället ^^

Har ASUS B550F ROG sedan en dryg månad tillbaka. Måste säga att jag är väldigt nöjd med det moderkortet. (med AMD 3700X).

När det gäller windowslicens rekommenderar jag att köpa en pro-licens från www.ebay.co.uk.
(Glöm home). Min licens kostade £2. Levererades 30 sekunder efter jag klickade på "buy".
Har köpt mina win-licenser på ebay för struntpengar.
Exempel: https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057....

Permalänk
Medlem

@Hike: 100% korrekt med minnet, jag missade att det var 4x8, självklart ska du välja 2x16 men säkerställ att det är 3600MHz CL16 eller CL18.

Gällande GPU så har ASUS inte varit bäst på flera generationer, generellt är MSI och Gigabyte bättre på att ta fram kylarlösningar som håller bra kvalité med.

En annan sak när det gäller CPU är att upplösningen kommande år kommer höjas, så 1440P kommer sannolikt ersätta 1080p, 4K blir nya premium tillsammans med ännu högre, så just IPC (som Intel är bättre på) kommer spela ännu mindre roll, därför är 3900X ett klokare val än 10900K.

Jag tror att PCI-E 4.0 kommer göra större skillnad än CPUn, särskilt i det långa loppet om du någonsin byter till 4000-5000 serien 2022-2024.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hike:

First off: tack för alla svar, uppskattas som fan!

@Aeig Okej, så datorn du plockar fram SER riktigt bra ut och du har goda argument för allting men jag har en liten frågan gällande Intel vs. AMD, då jag har hört att Intel är "the way to go" om man ska spela spel; stämmer det inte/är det påstående överdrivet? Ser ju helt klart fördel med kunna framtidssäkra med PCI-E 4.0, samt att det jag kunde se gällande processorn så verkar den ju kunna mäta sig ändå i klockhastighet.

Intel är snabbare om du kör 1080p och vill ha hög fps, går du mot 1440p och 4K så blir inte Intels försprång like imponerade. Det är dock många FPS i skillnad fortfarande när du hoppar från 1080p till 1440p tex. AMD släpper nu nya processorer i oktober. Jag är i samma sits som du och tänker faktist vänta på AMD. Lyckas de komma med något i nivå med Intel så blir ju AMD självklar val med PCI-E 4.0, då kan de sätta in en snabbare SSD PCI-E 4.0 hårddisk också i burken. Så mitt råd är vänta nån månad till om du kan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

@Networker: Damn! Visste inte ens att det var ett alternativ! Asnice ju, tack!

@Aeig: Bra, då var jag helt off gällande det iaf!
Angående upplösningen så har du verkligen en poäng, ryktas ju till och med att Twitch ska ge mer stöd för högre upplösning/FPS också.
Och ja, känns ju inte som en dum idé att framtidssäkra.

@Yasko: Jag behöver inte nödvändigtvis ha jätte hög FPS, så länge det "flyter på bra" och ser snyggt ut, så redan där har du en poäng.

Alright, tack så jättemycket för hjälpen!

Tror planen kommer vara att först och främst försöka få tag på ett 3080 så tidigt som möjligt, och om jag inte lyckas med det så så har jag ju ingen anledning att köpa resten av datorn och kan då vänta och se lite.
Men OM jag nu lyckas få tag på GPUn så tror jag det blir det i stort ätt den som Aeig förslog (men med 16x2GB ram, vilket tydligen dessutom är billigar)

Får väl se om jag gräver upp tråden igen om det blir så att jag får vänta på GPU och då antagligen söker jag hjälp och råd med hela den biten. Men om ni inte har några mer visdomsord gällande denna builden så tackar jag i alla fall för all hjälp! Ska bli en spännande höst oavsett!

Permalänk
Medlem

Hej jag kan säga efter att ha tagit hjälpt här via sidan i många år.
Av personlig erfarenhet så har jag svårt att släppa Asus då jag aldrig haft problem med dom.
Sedan har jag också alltid vart lite intel fanboy. Men nu i julas köpte jag 2st datorer till våra söner. Då blev det en ryzen cpu och dom funkar klockrent så jag är riktigt impad där .
Vad gäller gpu valet jag gjorde då och ALDRIG igen va att jag körde Msi Radeon 5700Xt och båda datorerna crashade och fick blue screens och komplett slutade sälja kortet. Så jag kommer ALDRIG igen köpa radeon . Men jag tycker datorn ser fin ut helt klart och är själv sugen uppdatera datorn som jag haft några år nu. Det jag ej kommer snåla på nästa gång iaf är chassi. Tyvärr som många skriver så blir det varmt och dom samlar på sig damm om man ej dammsuger hela tiden och är skitnoga göra rent filtren. Men jag skulle hellre satsa på ett dyrare chassi som är riktigt känt för att va grymt och bra luftflöde. Jag personligen har alltid gillat h100i h115i kylarna etc. Men är ju smaksak om man vill ha stängd låda eller med glas. Angående windows 10 key kan du köpa en ny på prisjakt för 180kr så gör det ist.
Men om din dator blir att kosta 21 tusen eller 22.5 tusen med ett riktigt grymt chassi så tror jag ej du känner av den kostnaden i slutändan och du blir nöjd hela vägen. Än att du ska känna datorn varvar och blir varm etc. Man ska gå på sin egen magkänsla och sen självklart ta in vad andra säger. Men lyssna ej för mycket på vissa som ibland försöker låta som världsmästare och sedan ha fel för att dom tex är fanboys av ett visst märke. Och nu menar jag INGEN i denna tråden har betett sig så . Men lycka till med köpet och uppdatera oss vad som händer.
Mvh

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade kört på 10900k eller väntat in nya Ryzen för att se om dom kommit ikapp i spel. Jag hade inte köpt Ryzen över Intel idag för spel, speciellt inte om budgeten tillåter Intel, för andra program än spel kan det vara annorlunda men det vet jag inget om och det är nog väldigt mycket beroende på vilka program man använder.

Edit: 10900K över 10900 alla dagar i veckan, prisskillnaden är för liten för att köpa 10900 imo.

Permalänk
Medlem

@cyan69: Hehe, har också bara haft goda erfarenheter av ASUS-prylar, så lutar mig på det. Men jag kan ju också haft tur ^^
Ska kolla på alternativ kring chassit, men tror det som plockades fram ser lovande ut. Hade ju däremot föredragit utan glas, men ja, det gör inget egentligen.
Och jag ska hålla utkik efter lite andra ställen efter Win10-key, nu när man fått bra tips på det!
Kan ju avsluta med att jag aldrig känt att folk "fanboyat" över det ena eller det andra, utan man alltid fått bra och välgrundade råd!

@anon201296: Jo, upptäckte också det i efterhand; om det blir en Intel så kommer det bli en 10900K! Men är det så stor skillnad mellan 10900K och 3900X?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hike:

@cyan69: Hehe, har också bara haft goda erfarenheter av ASUS-prylar, så lutar mig på det. Men jag kan ju också haft tur ^^
Ska kolla på alternativ kring chassit, men tror det som plockades fram ser lovande ut. Hade ju däremot föredragit utan glas, men ja, det gör inget egentligen.
Och jag ska hålla utkik efter lite andra ställen efter Win10-key, nu när man fått bra tips på det!
Kan ju avsluta med att jag aldrig känt att folk "fanboyat" över det ena eller det andra, utan man alltid fått bra och välgrundade råd!

@KorpiSavu: Jo, upptäckte också det i efterhand; om det blir en Intel så kommer det bli en 10900K! Men är det så stor skillnad mellan 10900K och 3900X?

Intel är lite snabbare så därav hade jag köpt den. Sen om man mest spelar singleplayer spel mm. Så är det väl sak samma vilken man väljr men då kunde man lika gärna ta en ryzen 3600

Permalänk
Medlem

@anon201296: Jag kör i stort sätt inga "competetive" multiplayer-spel numera. Är som jag nämnde ovan i så fall några Grand Strategy-spel tillsammans med kompisar, eller party-spel som Among Us och Fall guy. Annars är Singleplayer eller Co-op som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hike:

@KorpiSavu: Jag kör i stort sätt inga "competetive" multiplayer-spel numera. Är som jag nämnde ovan i så fall några Grand Strategy-spel tillsammans med kompisar, eller party-spel som Among Us och Fall guy. Annars är Singleplayer eller Co-op som gäller

HAHA gillar du ska köpa värsting dator sen nämner du among us och fall guys hahahah ;).

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

HAHA gillar du ska köpa värsting dator sen nämner du among us och fall guys hahahah ;).

Hahahaha, måste ju vara ärlig! XD Men det är ju inte för dom spelen som jag behöver en ny dator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hike:

@KorpiSavu: Jag kör i stort sätt inga "competetive" multiplayer-spel numera. Är som jag nämnde ovan i så fall några Grand Strategy-spel tillsammans med kompisar, eller party-spel som Among Us och Fall guy. Annars är Singleplayer eller Co-op som gäller

Ryzen fungerar nog utmärkt åt dig 😊

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte spelar "competetive" kanske ett billigare system med ryzen 3600 kommer att fungera mer än väl då en viss fps-drop är OK. Kolla olika tester med en 3600 för den typen av spel du kör.

Om du vill köpa en "värsting" förstår jag dock inte meningen med att betala mer för ett 3900x-system än ett med 10900k som är snabbare i spel.

Med det sagt hade jag själv väntat på tester av de nya grafikkorten med både AMD och Intel innan köp. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. 👍

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Alright!
Nu när tiden har gått lite tid och man fått lite mer information kring både 3080-korten och från AMDs sida kring de framtida produkterna så tänkte jag höra om de här uppdateringarna påverkar något.

För att ge lite mer info från min sida:
Som det ser ut nu så kommer jag, förhoppningsvis, få hem ett 3080 inom 2 veckor. Målet är att ha den nya datorn redo till CP2077 (med de punkterna som skrevs i OP givetvis), så även OM jag skulle kunna vänta några månader på släpp av nya komponenter så är det inget jag har lust att göra (speciellt inte om det riskerar att det blir bristvara på dom).

Så till min egentliga stora fråga,
AMD vs Intel: I Sweclockers tester så verkade ju trots allt Intel prestera lite bättre, och PCI-e 4.0 verkade inte göra något enorm skillnad. Men förstod jag det rätt att jag kanske skulle kunna skaffa ett moderkort NU som har stöd för AMDs kommande CPUer, för att om kanske ett halvår bara byta ut denne för den jag köper in nu? På så vis så har man också säkrats sig med 4.0. Vad är folks tankar kring den idén?