Styra kontaktorer på distans?

Permalänk
Avstängd

Styra kontaktorer på distans?

Skall styra så värmen kan startas på distans i ett hus. Detta system är också tänkt att expandera i framtiden till flera byggnader.

Har sökt men inte hittat ett system som faller till smaken. Funktionerna jag söker
-- Enkelt att konfigurera, sätta upp och använda.
-- Ethernet-kabel.
-- Startar direkt vid strömavbrott.
-- Driftsäker
-- Stödjer DuckDNS eller annan fri DNS.
-- Skall styra 230V-kontaktorer.
-- Kan ta ström från 230V i elcentralen eller PoE från nätverkskabeln. Om enheten placeras på annan plats vanlig 230V-adapter går.
-- Minst en utgång men helst fler för buffert. (Framtida funktioner som varmvattenberedade, belysning ute)

Om fler hus kopplas upp i framtiden i samma lokala nätverk så vill jag att alla enheter kommer vara under ett och samma gränssnitt på webben eller möjlig app i telefon. "Hus 1 värme" "Hus 2 värme".

Vill helst att enheten skall få plats i elcentralen men det kräver att enheten klarar minusgrader. Annan lösning är att dra kabel från elcentral och gömma enheten på varmare plats.

Hittade denna men har en utgång och mer anpassad för industri.
https://www.youtube.com/watch?v=bSLa8IyFZtE

Hittade också Sonoff men allt verkar bara vara trådlöst/wifi.

Också Smart Assistant med en raspberry pi men det känns för mycket konfigurerande, extrakort för att styra relä. För många felkällor för mig. För mycket konfigurerande.

Permalänk
Medlem

Intressant projekt!
Du kan inte tänka dig dela upp projektet lite?
Tex kanske du kan ha en enhet med dyndns vid sidan om.

Vet inte exakt vad du kommer göra, men om det handlar om att koppla in en generator vid strömavbrott så glöm inte koppla bort inkommande el så du inte spänningssätter bakåt.

Permalänk
Medlem

Siemens LOGO kanske. Borde passa i en norm central, har ethernet anslutning, kan köra webserver och är utbyggbart med expansionsmoduler.
https://new.siemens.com/global/en/products/automation/systems...
Schneider har väl något liknande också.

Men jag hade nog kört en Rasperry Pi med z-wave tillbehör.
https://www.m.nu/z-wave

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Mitsubishi har rätt prisvärda PLC i deras FX serie Hade nog kikat på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Avstängd

Z-wave känns som enklaste lösningen med Home Assistant. Fördelen med projekt som det är att det har stöd för alla möjliga lösningar som DNS. Biter i sura äpplet......

Fungerar alla Z-wave-produkter med varandra? Stötte på Zigbee men det verkar ha dina problem mellan tillverkare. Kör också 2,4GHz som då har kortare räckvidd än Z-wave......?

Istället för en Pi hittade jag Telldus – Tellstick ZNet Lite V2 och Animus home. Två billiga alternativ som verkar förenkla. 500 kr billigare med Z-Stick medräknat i priset. Hur är dessa?

Grundpaket nu:
Raspberry Pi 4, 2 eller 4 GB + Chassi + USB-C-adapter + 32GB SD (Application Class 2)
USB-sticka (Aeotec Z-Stick Gen5)
Relämodul till utomhuselcentralen (Fibaro FGS-223 eller FGS-224 klarar 0-35C. Qubino Flush 2 Relays, -10-40C. Aeotec Dual Aeotec Nano Switch, 0-40C. Alla drivs av 230V)
Vatten och temperatursensor (Strips Drip Vattensensor eller Fibaro Flood Sensor)
(Möjlig range extender)

För framtida expandering till andra husen
Aeotec Range Extender 7 (Sägs klara 150 meter. I praktiken halverat?)
Relämoduler till elcentralerna
Temperaturcensorer och fuktmätare
Väderstation

Permalänk
Medlem

Plejd med deras gateway. Så länge du inte behöver massa givare och larm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

Z-wave känns som enklaste lösningen med Home Assistant. Fördelen med projekt som det är att det har stöd för alla möjliga lösningar som DNS. Biter i sura äpplet......

Fungerar alla Z-wave-produkter med varandra? Stötte på Zigbee men det verkar ha dina problem mellan tillverkare. Kör också 2,4GHz som då har kortare räckvidd än Z-wave......?

Istället för en Pi hittade jag Telldus – Tellstick ZNet Lite V2 och Animus home. Två billiga alternativ som verkar förenkla. 500 kr billigare med Z-Stick medräknat i priset. Hur är dessa?

Grundpaket nu:
Raspberry Pi 4, 2 eller 4 GB + Chassi + USB-C-adapter + 32GB SD (Application Class 2)
USB-sticka (Aeotec Z-Stick Gen5)
Relämodul till utomhuselcentralen (Fibaro FGS-223 eller FGS-224 klarar 0-35C. Qubino Flush 2 Relays, -10-40C. Aeotec Dual Aeotec Nano Switch, 0-40C. Alla drivs av 230V)
Vatten och temperatursensor (Strips Drip Vattensensor eller Fibaro Flood Sensor)
(Möjlig range extender)

För framtida expandering till andra husen
Aeotec Range Extender 7 (Sägs klara 150 meter. I praktiken halverat?)
Relämoduler till elcentralerna
Temperaturcensorer och fuktmätare
Väderstation

Ingen av dom, mycket bättre du går på en vera secure som klarar köra allt lokalt, den har inbyggt batteri och 3g + siren, den har desutom inbyggd kostnadberäkning för värmesystem osv Om du dessutom väljer att styra den via ha blir en extremt snabb och stabil jämfört med andra lösningar. personligen gillar jag inte fibaros puckar, qubinos är kanon förutom att du får säkra av vissa av dom men säkringen läggs med modulen. till qubino kan du ansluta sensorerna direkt så du får ner kostnaden mot separata sensorer.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.