Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Permalänk
Medlem

Webbis visar saldon på sina kort Det var verkligen inte många.

https://www.webhallen.com/se/campaign/8555-Nvidia-GeForce-RTX...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

@MarkSix:
Känns inte som att hoppet mellan 3080 och 3090 är såååå milsvida. Jag undrar faktiskt om det är någon vits med att klämma in ett kort (3080Ti) däremellan. Vad kan det handla om? 10fps till för 2000 sek, innan nästa 10fps till 3090?

Tänker mig att när 2GB-kapslar för GDDR6X minne finns så blir det billigare att producera 20GB-varianter med mindre komplicerat kretskort. Då kanske de vill revidera om sitt 3090 och där kommer gyllene tillfället för ett 3080 Ti

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför tar ingen upp detta? Tycker inte det är så imponerande som man först kan tro om man bara tittar sig blint på prestandasiffror.

Jag gissar på att många inte bryr sig utan tittar mer på faktisk prestanda och prioriterar inte energieffektiviteten. För egen del struntar jag om det nya kortet drar 100W eller 400W mer om den prestanda jag får är den jag önskar uppnå, dvs i mitt fall 4K/60 i maxade inställningar. Av den anledningen kommer jag nog inte köpa ett 3080 utan ett 3090. Om mitt nuvarande nätagg inte skulle klara av det skulle jag kanske vara mer benägen att grymta om energieffektivitet, men så som situationen faktiskt är i mitt fall är det av underordnad betydelse.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Jag kollade inatt vid 00.00 ”bara för att” och ALLA 3080-kort hade kryss på lagerstatus... Inte dåligt av folk att hinna fullboka alla kort på mindre än 1sek.

Tycker det luktar blöt hund över Netonnet här

Spännande... ska ska spekulera så tror jag antingen:

1. Netonnet såg efter några minuter in i midnatt att annan butik valt att redan sälja korten, så då började de själva göra det, dvs kanske inte exakt runt 00:00 mer typ 01:00.

2. Netonnet vet exakt som resten av oss att alla dessa kort kommer sälja slut omedelbart, så de väljer att inte sälja några kort i början för att sedan "magiskt" få in fler kort när ingen annan har kort och då sätta en prislapp därefter.

Spännande utveckling helt klart. Synd om de som lyssnade på den där 15:00 börjar försäljningen grejen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

@MinpinStudios:

"förbokning" för anställda kanske ?
Eller så fick de inte in ett enda kort och vill inte erkänna det.

Sånt sker oftare än folk tror. Som exempel vet jag en loppis som tar in alla fina grejer som inte hör hemma i en loppis och lägger i personalrummet. Så får man köpa dem till nästan inget pris. Har sett dyra grejer där, fina laptops, dyra hemmabiosystem, platt tv, mm. Folk tror att det bara kommer in skitgrejer på loppis men så är det inte, är bara att personalen rofsar åt sig. Med chefens medgivande såklart. Så kan nästan garantera att personalen som är intresserade har första ching på förbokningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Jag gissar på att många inte bryr sig utan tittar mer på faktisk prestanda och prioriterar inte energieffektiviteten. För egen del struntar jag om det nya kortet drar 100W eller 400W mer om den prestanda jag får är den jag önskar uppnå, dvs i mitt fall 4K/60 i maxade inställningar. Av den anledningen kommer jag nog inte köpa ett 3080 utan ett 3090. Om mitt nuvarande nätagg inte skulle klara av det skulle jag kanske vara mer benägen att grymta om energieffektivitet, men så som situationen faktiskt är i mitt fall är det av underordnad betydelse.

Det är inte strömförbrukningen jag är kritisk till utan tillhörande värmeutveckling. Ska vi kunna se samma prestandaökning även nästa generation så måste energieffektiviteten bli bättre.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Returnerade tjejens grafikkort på Netonnet häromdagen och han som tog emot returen var allmänt skittjurig över detta, precis som att det drogs från hans lön att jag utnyttjade öppet köpt... När jag sen frågade om de skulle få in några 3080 så verkade det som jag trampade på en öm tå, blev ännu tjurigare och sa bara "NÄ det tror jag inte" och hade inget som helst intresse av att kolla upp det heller...

Han kanske var butthurt för att han inte kunde utnyttja sin personalförmån å roffa åt sig ett eget exemplar haha.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk

Vad tror ni om MSI Ventus vs Asus TUF-kylare? Tänker om någon har erfarenhet av dom kylarna tidigare.

Permalänk
Medlem

Nä jag måste fan vara stark idag. Köpte sist ett 1080 när det kom och det sög rätt hårt när 1080 TI kom och ersatte.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är inte strömförbrukningen jag är kritisk till utan tillhörande värmeutveckling. Ska vi kunna se samma prestandaökning även nästa generation så måste energieffektiviteten bli bättre.

Exakt. När man får byta till 16A i propp skåpet kan vara jobbigt men än jobbigare är att ha en tegelsen i sin låda som genererar 3kw värme. Blir jobbigt för allt annat i lådan. För att inte tala om värmen i rummet efter några minuter.
Elräkningen bli enbart marginellt högre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Xermalk: Har man is i magen en månad eller två så kommer man få markant bättre priser på 3080 och 3070, speciellt till november rean. Finns ingen anledning att stressa till sig första batchet som kanske också kantas med tillverkningsproblem.

Permalänk
Medlem

Släpps third party reviewsen samtidigt som korten? Man måste gå in i blindo eller?

Permalänk
Medlem

@welllpapp: Ventus till pascal-serien var helt fantastisk imo. Hade två st sådana kort till 1070.

Mvh/

Permalänk
Medlem

@sarlucic: Yes, men man kan ju alltid avbeställa om det visar sig att modellen man valt inte är så bra som man hoppats på.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

@Xermalk: Har man is i magen en månad eller två så kommer man få markant bättre priser på 3080 och 3070, speciellt till november rean. Finns ingen anledning att stressa till sig första batchet som kanske också kantas med tillverkningsproblem.

Om man nu inte suttit på IGPU pga en rma på ett 2080ti med kassa fläktar. Där man fick pengarna tillbaka i presentkort :'(

Får väl ut och gå vilse i skogen i 2 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

@Xermalk: Har man is i magen en månad eller två så kommer man få markant bättre priser på 3080 och 3070, speciellt till november rean. Finns ingen anledning att stressa till sig första batchet som kanske också kantas med tillverkningsproblem.

Troligtvis inte då många kort redan är nedsatta inför release för att matcha priset på FE-modellen. Normalpriset är alltså betydligt högre.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Spännande... ska ska spekulera så tror jag antingen:

1. Netonnet såg efter några minuter in i midnatt att annan butik valt att redan sälja korten, så då började de själva göra det, dvs kanske inte exakt runt 00:00 mer typ 01:00.

2. Netonnet vet exakt som resten av oss att alla dessa kort kommer sälja slut omedelbart, så de väljer att inte sälja några kort i början för att sedan "magiskt" få in fler kort när ingen annan har kort och då sätta en prislapp därefter.

Spännande utveckling helt klart. Synd om de som lyssnade på den där 15:00 börjar försäljningen grejen.

Jag tror inte något administrativt arbetslag på netonnet sitter vakna på midnatt och tänker "det här är en arbetstimme, dags att sälja saker!" Förhoppningsvis har de liv!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Sånt sker oftare än folk tror. Som exempel vet jag en loppis som tar in alla fina grejer som inte hör hemma i en loppis och lägger i personalrummet. Så får man köpa dem till nästan inget pris. Har sett dyra grejer där, fina laptops, dyra hemmabiosystem, platt tv, mm. Folk tror att det bara kommer in skitgrejer på loppis men så är det inte, är bara att personalen rofsar åt sig. Med chefens medgivande såklart. Så kan nästan garantera att personalen som är intresserade har första ching på förbokningar.

Jag har jobbat ideellt på en loppis och där fick inte ens personalen handla förrän en viss tid efter att det öppnade. Om den loppisen du pratar om har att göra med välgörenhet borde det gå att anmäla för så får det fan inte gå till!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

@MarkSix:
Känns inte som att hoppet mellan 3080 och 3090 är såååå milsvida. Jag undrar faktiskt om det är någon vits med att klämma in ett kort (3080Ti) däremellan. Vad kan det handla om? 10fps till för 2000 sek, innan nästa 10fps till 3090?

Nej det verkar inte finnas mycket rum där, men allt handlar om pris.

Nvidia är helt klart beredda på att AMD kommer ha kort som konkurrerar lite högre denna gången. De har 3070, 3080 och 3090 utrspridda i de olika segmenten, men sen beroende på vad AMD har att komma med, så kan de sätta priserna på 3070 Ti och något mellan 3080 och 3090 för att konkurrera med AMD om det skulle behövas.

Efter Turing, så ska man inte bli förvånad om de släpper kort senare som gör andra kort mindre värda. Ett 3080 Ti kanske kan komma som inte kostar mycket mer än 3080, men om man får närmare 3090 prestanda och mer minne etc. så kanske det ändå är ett jätte bra alternativ. Och samma med 3070 Ti.

Permalänk
Medlem

@Toss3: Hmm förstår. Hoppas att AMD kommer med riktigt konkurrenskraftiga kort för att hålla NVIDIAs priser nere.

Permalänk
Medlem

Lär inte ta många månader innan 3080 20gb är ute.

https://videocardz.com/newz/nvidia-teases-geforce-rtx-3080-wi...

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Datavetare

Initialt kändes det som 10900K inte är en flaskhals på något relevant sätt. Fast efter att kikat lite mer ingående på PCIe4 vs PCIe3 testerna samt det faktum att 3080 inte ser samma lyft över Turing i lägre upplösningar än 4k känns det inte lika självklart...

Tar man de 12 spel som SweClockers testade och kikar på hur 10900K presterar ställd mot 3950X så är det ingen superstor skillnad sett till genomsnittet. Om man tittar lite mer på absolutvärdena, framförallt för 1920x1080, kan man notera att ungefär hälften av titlarna har ju helt löjligt hög både lägsta FPS och genomsnittlig FPS.

Om man arrangerar resultaten så att de med högst lägsta FPS (typ lägsta FPS i 1920x1080 >144 HZ) ignoreras (hur relevant är det egentligen att kika på resultatet när lägsta FPS överstiger 144 Hz) tas bort och man kikar bara på den nedre halvan av titlarna sett till lägsta FPS blir det mer intressant (finns ju en rad titlar som "inte ens" når upp till 144 Hz i 1920x1080 sett till lägsta FPS).

Genomsnittlig FPS skiljer sig fortfarande inte mer än ~10 %, däremot har 10900K en fördel på nära nog 20 % lägsta FPS. Enda förklaringen är att CPU är flaskhals här, fast hur vet vi att inte även 10900K är en flaskhals då uppenbarligen 3950X är det? Vad betyder det för 3090? Visst har den en poäng med 3090 om man siktar på 4k, men i lägre upplösningar verkar det som GPUer börjar bli CPU-begränsade även med de snabbaste modellerna som finns att tillgå!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har jobbat ideellt på en loppis och där fick inte ens personalen handla förrän en viss tid efter att det öppnade. Om den loppisen du pratar om har att göra med välgörenhet borde det gå att anmäla för så får det fan inte gå till!

På denna loppisen lades alla de fina grejerna i personalrummet så det spelade inte nån roll när loppisen öppnade. Ja loppisen är ideel alltså inte vinstdrivande. Säkerligen kan man anmäla det men hur lätt är det att bevisa. Ingen där kommer att säga nåt.

Permalänk
Medlem

@Yoshman: ...i dagens spel*, ja. Det där förändras över tid, och det märks att äldre spel/spelmotorer (*host* CSGO *host*) är väääldigt mycket mer CPU-begränsade än nyare. Precis som jag nämnde i en annan tråd, utvecklingen står inte still, och CPU X kan innebära en flaskhals i scenario Y, men låta GPU Z (no pun intended) sträcka på sig mer till fullo i scenario A i stället.

Viktigt att komma ihåg att fler scenarier tillkommer hela tiden, i takt med att nya spel och spelmotorer utvecklas, som i större mån nyttjar GPU-resurser. Fullt förståeligt att många gärna vill förenkla, då det blir lättare att veta vad som är rimligt att införskaffa om man vet var flaskhalsen ligger tydligt och konstant. Så enkelt är det tyvärr inte alltid.

*de som testas, några mer än andra.

Skrivet av dakke:

Spännande... ska ska spekulera så tror jag antingen:

1. Netonnet såg efter några minuter in i midnatt att annan butik valt att redan sälja korten, så då började de själva göra det, dvs kanske inte exakt runt 00:00 mer typ 01:00.

2. Netonnet vet exakt som resten av oss att alla dessa kort kommer sälja slut omedelbart, så de väljer att inte sälja några kort i början för att sedan "magiskt" få in fler kort när ingen annan har kort och då sätta en prislapp därefter.

Spännande utveckling helt klart. Synd om de som lyssnade på den där 15:00 börjar försäljningen grejen.

Det skulle väl kunna vara så att de gjort något i backenden för att förbereda för kl. 15:00? Att produkterna försvunnit från sidan så att ingen ska kunna "råka" beställa innan utsatt tid?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Återigen, de släpps ju om 3h15m alltså kan de inte vara borta? Eller fick Netonnet börja sälja sina tidigare än alla andra?

De fanns på sidan senast igår.

Permalänk
Datavetare

För den som är intresserad: Nvidias whitepaper för GA102 är finns här. En sak man kan notera om man orkar läsa det hela: att kalla Ampere för en krympt Turing är inte speciellt korrekt, finns en hel del fundamentala skillnader

  • RT-kärnorna och CUDA-kärnorna kan i Ampere köras parallellt, något som inte var fallet i Turing. Här lär förklaringen ligga i hur antalet RT-kärnor kunde öka med endast ~70 % och ändå ge ~100 % prestandavinst

  • Tensor-kärnorna måste vara rejält omgjorda, "IPC" hos dessa har ökat nästa 100 %

  • Rastrerings-delen är totalt omgjort från tidigare generationer, ROP-kapaciteten är inte längre hårt knuten till bredden på VRAM-bussen

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Trackmaster: Såg dem ännu idag.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Så desto mer ray-tracing som implementeras i framtida spel (som verkar bli fallet) desto större skillnad i preformance mellan Turing och Ampere?

Permalänk
Medlem

@JonasT - har ni någon uppfattning om hur pass effektiva de "nya" CUDA-kärnorna (i Ampere) är vid rendering av video-/mediadatamaterial kontra de gamla (i Turing)? Jag använder ett redigeringsprogram som drar full nytta av CUDA vid encoding, är väldigt nyfiken på vad dessa "nya" kärnor skulle göra för detta användningsområde.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pettson88:

@Yoshman: ...i dagens spel*, ja. Det där förändras över tid, och det märks att äldre spel/spelmotorer (*host* CSGO *host*) är väääldigt mycket mer CPU-begränsade än nyare. Precis som jag nämnde i en annan tråd, utvecklingen står inte still, och CPU X kan innebära en flaskhals i scenario Y, men låta GPU Z (no pun intended) sträcka på sig mer till fullo i scenario A i stället.

Viktigt att komma ihåg att fler scenarier tillkommer hela tiden, i takt med att nya spel och spelmotorer utvecklas, som i större mån nyttjar GPU-resurser. Fullt förståeligt att många gärna vill förenkla, då det blir lättare att veta vad som är rimligt att införskaffa om man vet var flaskhalsen ligger tydligt och konstant. Så enkelt är det tyvärr inte alltid.

*de som testas, några mer än andra.

Det skulle väl kunna vara så att de gjort något i backenden för att förbereda för kl. 15:00? Att produkterna försvunnit från sidan så att ingen ska kunna "råka" beställa innan utsatt tid?

Vet inte om det är de äldsta spelen som är mest CPU-bundna, snarare tvärtom då de äldre spelen är det som har lägsta och genomsnittlig FPS >200 FPS. Där är det mindre skillnad (relativt sett) mellan 10900K och 3950X än i de spel där lägsta FPS är lägre.

Finns 3 titlar där lägsta FPS är >=20 % högre för 10900K, dessa är Ghost Recon (21 %), Total War (27 %) samt Gears 3 (20 %). Detta är nya spel, inte gamla!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer