Bethesda blir en del av Xbox Game Studios

Permalänk
Sötast
Skrivet av Sveklockarn:

Om vi bortser från att Bethesda levererat banbrytande spel i 20 år då? Det är ju en sak att släppa snygga teknikdemon, en annan att leverera massiva spel som legat i framkant med sina visuella kvalitéer.

Vilka motsvarande open world-spel har Epic släppt?

Du menar att de släppte banbrytande spel en gång i tiden som fördummats för varje generation? Håller med fullständigt!

Saltigt värre jag vet.

Min ursprungspoäng var faktiskt egentligen att jag gillar deras spel, tycker bara att det är jättesynd att motorn de körs på är så fruktansvärt dålig att det förstör upplevelsen.

De kunde behållt allt med story och grafik och helt enkelt bara sett till att man kan gå över stenar utan att fastna och komma över 60fps och dylikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Microsoft Surface heter de.

Jag tror att Fey tänkte på Microsoft Tablet PC.

Permalänk
Medlem

Och alla drar slutsatser direkt. Det återstår ju helt att se vad, om något, som förändras. Microsoft har ju trots att varit relativt sjyssta med att låta studios de äger gå lite på sin egna väg. Det innebär då inte bara Bethesda som rubriken antyder lite smått arrogant sådär. Utan även alla andra skickliga studios under Zenimax flagg.

Tror inte vi lär se några större förändringar alls när det kommer till hur dessa studios utvecklar sina spel. Personligen tror jag att den största skillnaden vi lär se kommer att bli i Bethesda Softworks, publicisten, inte spelstudion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Jag tror att Fey tänkte på Microsoft Tablet PC.

Kan inte svara för Fey (och förmodligen inte du heller), men de var ju inte alls lika iPad (och kom dessutom ca 10 år innan). Det bästa är nog att Fey får svara för sig själv. Enklare så.

Skrivet av LastNinjas:

Mitt intryck av Bethesda var att det var en/flera studios i fritt fall, vad har ändrats iom detta köp igentligen?

Det fria fallet?

Återstår ju att se, men det är ju iaf. en utmärkt möjlighet nu.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Och en uppföljare till New Vegas skulle vara underbart. Men hur ser det ut med de IP:s som ägs/ägts av andra företag innan dessa? Är dessa ägda av Microsoft nu eller är de kvar på samma plats och ett samarbete mellan t.ex Obsidian och Bethesda är inte mer troligt nu än igår?

Permalänk
Medlem

Gamepass blev just ännu bättre än vad det redan är.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Undra om MS kan få ordning på Bethesda så de slutar släppa skräp.

Tycker ändå att Doom-serien varit lyckad. Samma gäller de senaste Wolfensteinspelen. Bethesda är dessutom utgivaren..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Tycker nog att det blev lite väl mycket hype över det hela? Förstår att Bethesda har klassiska IPs som lever på gamla meriter men om det här inte resulterar i bättre spel ifrån Bethesda lägret så spela roll liksom.

Mitt intryck av Bethesda var att det var en/flera studios i fritt fall, vad har ändrats iom detta köp igentligen?

Visst får man väl tycka att Fallout och Elder Scrolls lever på gamla meriter, men de säljer ju onekligen groteska mängder och genererar hype som få andra i branschen - detta med ett helt nytt IP på ingång dessutom (som i och för sig verkar kunna dröja några år till). Det om något är väl en anledning för MS att förvärva dem. I affären ingår ju också annat än Bethesda Game Studios. Jag vet inte om det är riktigt rätt att sortera in studiorna bakom bl.a. Doom, Wolfenstein och Dishonored under begreppet "studios i fritt fall". De är väl allihopa snarare motsatsen, om något.

Vad som kommer ändras återstår ju lite för oss konsumenter att se, såklart - i alla fall vad det gäller själva spelen och utvecklarna i sig. Hypen består väl kanske mer i det faktum att Microsoft verkligen spänner musklerna och rör om i grytan, och det är spännande i sig.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Det vore ju grymt om Microsoft kunde rensa upp lite i ESO nu då. Crown microtransaction hit och dit. Det är ganska illa hur man kan mjölka kunder på cash för varenda liten DLC som inte ens lägger till något vettigt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

För kunderna finns ingen vinning i detta i sig, risken att behöva köpa båda konsolerna om man inte satsar PC+PS5 blir stor.
För Microsoft och Xbox fanboys är det ju mumma.

Jag menar "För Microsoft och Xbox fanboys är det ju mumma" Jag menar Playstation har ju haft sina exklusiva titlar i ett decennium och bara fortsatt utvecklat det och Sony fanboys har bara hyllat detta hela tiden. Vad trodde man skulle hända tillslut? Marknaden svarar.

Det är ju samma visa med Epic och Steam, alla tyckte de var bra de Epic gjorde och sen när Steam reagerade lite lätt med att spel inte får finnas exklusivt i mer än ett år utanför Steam så blev folk helt plötsligt arga.

De jag vill säga är väll att du inte borde hänga Microsoft för detta utan Sony som kört detta racet sedan urminnes tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Och en uppföljare till New Vegas skulle vara underbart. Men hur ser det ut med de IP:s som ägs/ägts av andra företag innan dessa? Är dessa ägda av Microsoft nu eller är de kvar på samma plats och ett samarbete mellan t.ex Obsidian och Bethesda är inte mer troligt nu än igår?

Microsoft äger ju Obsidian sedan 2018 så det borde ju öka chanserna för ett samarbete mellan dem och Bethesda.

Permalänk
Medlem

Ja lite orolig är jag. De har gjort både bra spel. Bra spel som vart så buggiga så man bara suckar.
Nästa patch kanske. Jag är något av ett fan då det kommer till Dishonored, Även om det ska spelas på svårast möjligt.

Minns inte hur man gör en men svart markerad rad. Testar.
SPOILER: BLANK (kom inte på hur jag svartade texsten)
Skyrim kan man ha åsikter om men jag som gillar Linsy Sterligns musik, uppskattade den hon gjorde men Peter Holens.

https://www.youtube.com/watch?v=BSLPH9d-jsI

Vi får se. Det kanske blir jätte bra. Min erfarenhet av Bethesta är att idena är klockrena, sen mycket buggar de första månaderna, minst. På x86 då. Konsolerna kan jag inte uttala mig om. Har inte den kunskapen.

PS:
Undrar hur många ggr man köpt Skyrim, på olika plattformar.
DS:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad jag ska tycka/tänka om detta. Hade nog hellre sett Bethesda ingå i ett fördjupat samarbete med Sony och köra lite exclusives för PS4 och PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Jag vet inte vad jag ska tycka/tänka om detta. Hade nog hellre sett Bethesda ingå i ett fördjupat samarbete med Sony och köra lite exclusives för PS4 och PS5.

Vilken mardröm det hade varit, inga spel på PC

Permalänk
Medlem

@Ecthelion:
Där har vi nog olika åsikter. De lyckas ju fortfarande få spelmotorerna att totalflippa om man har fel FPS. Över 30, eller 60+. Så Så brukar det inte bli så roligt. Att fixa det på en konsol är både lättare och svårare på samma gång.

Min åsikt: Varken Sony, MS, Sega, Nintendo, Har ju lyckats med det hittills.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill666:

Brukar bli skitbra med det Microsoft köper.

Nokia (mobildivisionen) gråter i ett hörn

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nokia (mobildivisionen) gråter i ett hörn

De var körda långt innan dess..

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

De var körda långt innan dess..

Det blev dock inte bättre av uppköpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Jag vet inte vad jag ska tycka/tänka om detta. Hade nog hellre sett Bethesda ingå i ett fördjupat samarbete med Sony och köra lite exclusives för PS4 och PS5.

Vilket just hade varit en väldigt mycket sämre utveckling med att vi skulle få fler "exklusiva" spel, och inte färre (som vi borde ha).

Skrivet av Michael1:

Vilken mardröm det hade varit, inga spel på PC

Exakt. Det hade verkligen varit dåligt för alla, och inte bra för någon!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det blev dock inte bättre av uppköpet

Det blev mycket bättre efter uppköpet skulle jag säga som själva köpte och använde telefoner från Nokia på den tiden. Ett tag gjorde Nokia helt fantastiska telefoner för Windows Phone. Använde i ett antal år och var extremt hög kvalitet och mycket innovativa.

Först nu på senare år som moderna telefoner passerat sensorn i min dåvarande Lumia 1020 med 41 MP och fantastisk optik. En annan innovativ sak som de utvecklade var touch som fungerade med vanliga vantar (inte bara speciella sådana) och handskar. Perfekt under våra vinterhalvår. Undrar varför inte Apple och andra inte kunnat förbättra sin touch på samma sätt?

En anna grym sak med Lumia 950XL var konceptet att kunna koppla in telefonen till en skärm/dock via USB-C. Var inget förstahandsalternativ som ersatte en vanlig dator i normala fall, men en grym backup till datorn som jag använde mig av ett antal gånger.

Kom extremt många innovationer och fantastiska telefoner under tiden med Nokia+Microsoft!

Ganska "off topic" för Bethesda och spelmarknaden, men jag skulle kunna prata länge med mycket värme om dessa telefoner och hela den fantastiska tiden (men skall låta bli då jag förmodligen redan nu varit OT allt för mycket).

Skrivet av FubbHead:

De var körda långt innan dess..

Absolut. Nokia hade gjort många misstag innan dess, och spridit ut sig på 3-4 olika system (ofta inkompatibla med varandra). Hade ingen fokus alls.

Sedan ovanpå det så var det inte bara kört för Nokia, men även för i princip alla som ville konkurrera med duopolet Android och iOS. Tyvärr så hade de ett järngrepp om marknaden redan då vid uppköpet, men Microsoft gjorde ivf. ett väldigt gott försök (även om de missade vissa saker, och var som sagt lite försent ute pga. järngreppet som Android och iOS låst in marknaden på).

Idag är det ännu värre och helt omöjligt att utmana duopolet (kommer vara helt kört för Huawei och kineserna på alla marknader utanför Kina).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det blev mycket bättre efter uppköpet skulle jag säga som själva köpte och använde telefoner från Nokia på den tiden. Ett tag gjorde Nokia helt fantastiska telefoner för Windows Phone. Använde i ett antal år och var extremt hög kvalitet och mycket innovativa.

Först nu på senare år som moderna telefoner passerat sensorn i min dåvarande Lumia 1020 med 41 MP och fantastisk optik. En annan innovativ sak som de utvecklade var touch som fungerade med vanliga vantar (inte bara speciella sådana) och handskar. Perfekt under våra vinterhalvår. Undrar varför inte Apple och andra inte kunnat förbättra sin touch på samma sätt?

En anna grym sak med Lumia 950XL var konceptet att kunna koppla in telefonen till en skärm/dock via USB-C. Var inget förstahandsalternativ som ersatte en vanlig dator i normala fall, men en grym backup till datorn som jag använde mig av ett antal gånger.

Kom extremt många innovationer och fantastiska telefoner under tiden med Nokia+Microsoft!

Ganska "off topic" för Bethesda och spelmarknaden, men jag skulle kunna prata länge med mycket värme om dessa telefoner och hela den fantastiska tiden (men skall låta bli då jag förmodligen redan nu varit OT allt för mycket).

Absolut. Nokia hade gjort många misstag innan dess, och spridit ut sig på 3-4 olika system (ofta inkompatibla med varandra). Hade ingen fokus alls.

Sedan ovanpå det så var det inte bara kört för Nokia, men även för i princip alla som ville konkurrera med duopolet Android och iOS. Tyvärr så hade de ett järngrepp om marknaden redan då vid uppköpet, men Microsoft gjorde ivf. ett väldigt gott försök (även om de missade vissa saker, och var som sagt lite försent ute pga. järngreppet som Android och iOS låst in marknaden på).

Idag är det ännu värre och helt omöjligt att utmana duopolet (kommer vara helt kört för Huawei och kineserna på alla marknader utanför Kina).

1020 var inte efter uppköpet och mycket tveksamt att Microsofts hade mycket att göra med 950XL utom mjukvaran såklart... man ska inte blanda ihop uppköpen med vilket OS de använde i sina telefoner.

Jag tyckte också om deras telefoner och deras OS var mest tilltalande förutom det katastrofala stödet av appar...

Jag har också använt Pureview kamera, men min satt i 808 på Symbian när det begav sig...

Permalänk
Skrivet av medbor:

1020 var inte efter uppköpet och mycket tveksamt att Microsofts hade mycket att göra med 950XL utom mjukvaran såklart... man ska inte blanda ihop uppköpen med vilket OS de använde i sina telefoner.

Jag tyckte också om deras telefoner och deras OS var mest tilltalande förutom det katastrofala stödet av appar...

Jag har också använt Pureview kamera, men min satt i 808 på Symbian när det begav sig...

Tror du nokia hade gått bättre om de inte gått in i partnerskap med microsoft 2011 och fortsatt på N9 spåret med MeeGo? Där tror jag det hade gått ännu trögare med appar. Med Windows phone kunde man i alla fall kompensera bristen på appar med att webbläsaren var ganska snabb så mycket gick bra att köra via den.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tror du nokia hade gått bättre om de inte gått in i partnerskap med microsoft 2011 och fortsatt på N9 spåret med MeeGo? Där tror jag det hade gått ännu trögare med appar. Med Windows phone kunde man i alla fall kompensera bristen på appar med att webbläsaren var ganska snabb så mycket gick bra att köra via den.

Jag tror också det partnerskapet var bland de bästa de kunde göra och jag förstår också MS beslut att köpa Nokia, men frågan var om allt Microsoft rörde blev guld och så är det verkligen inte i det här fallet.

Hade MS sett till att få utvecklare med på tåget så hade det sett annorlunda ut. Betala de viktigaste apparna att portas? Många körde ju redan mono eller andra multi-plattform alternativ...

Jag har inte sagt att det var Microsofts fel, men det spelar ingen roll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Tycker ändå att Doom-serien varit lyckad. Samma gäller de senaste Wolfensteinspelen. Bethesda är dessutom utgivaren..

Bethesda game studios har inte utvecklat dem spelen.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

1020 var inte efter uppköpet och mycket tveksamt att Microsofts hade mycket att göra med 950XL utom mjukvaran såklart... man ska inte blanda ihop uppköpen med vilket OS de använde i sina telefoner.

Jag tyckte också om deras telefoner och deras OS var mest tilltalande förutom det katastrofala stödet av appar...

Jag har också använt Pureview kamera, men min satt i 808 på Symbian när det begav sig...

Du har helt rätt i att 1020 togs fram i samarbetet mellan Nokia och Microsoft, men utvecklades helt hos Nokia och lanserades på marknaden innan Microsoft köpte upp deras mobildivision.

Tack för korrigeringen/påminnelsen!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot: Vad pratar du om? 1020 släpptes innan Nokia D&S såldes. Sämre programvara kunde de heller inte ha valt.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att Microsoft kan få dem på bättringsvägen då de haft en hel del problem. Dock påverkar det väl inte mig så mycket då det enda jag skulle vara intresserad av är nästa Elder Scrolls, och där måste de rycka upp sig rejält vad gäller story/karaktärer efter att bl a CDPR visat hur väldigt mycket bättre det går att vara i open world än Skyrim på de punkterna.

Sedan är jag själv inte så intresserad av förstapersonsspel (framförallt inte shooters) då vad som skulle kunna vara bäst inlevelsemässigt alltid bara gör att man känns stelopererad och rör sig mycket konstigt i närstrid. Jag är väl därmed inte en av den största målgruppen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

@martinot: Vad pratar du om? 1020 släpptes innan Nokia D&S såldes. Sämre programvara kunde de heller inte ha valt.

Roligt att upprepa saker som redan sagts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Roligt att upprepa saker som redan sagts?

Roligt att ta upp det ännu en gång genom att du själv kommentera?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Roligt att ta upp det ännu en gång genom att du själv kommentera?

Nä, redigerar mitt inlägg, dumt att bli avstängd för att man beter sig lika illa som andra på forumet 😅