Tekniken Oodle Texture turbomatar I/O-bandbredden i Playstation 5

Permalänk
Medlem

Man ska dock inte glömma bort att ram /vram är betydligt snabbare än vilken lösning på ssd som än finnes. visst att ladda texturer direkt från ssd är snabbare än från en hd men inte snabbare än från internminne. så större världar & ej väntetid när det behöver laddas från hårddiskmedia (hd,ssd) Men det gör inte grafikkortet snabbare för det.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KRUSSIDULL:

Antar att detta är motsvarande Xboxens BCPack? Tydligen streamar Xbox Series X texturer i upp till 12GB/s. Rätt fränt då den är 2,4GB/s i råprestanda.

Finns mer information från hot chips 2020 om man är intreserad.

Sweclockers kan ni inte skriva en artikel om det här också, vill veta mer!

Permalänk
Avstängd

Varför har priserna blivit såhär förresten i Sverige?

Xbox Series X 5695:- (normalt)

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsol/xbox-kons...

Playstation 5 All Digital 4990:!?

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsol/playstati...

Playstation 5 5990:-!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@BooliBoo: på konsolerna använder de ett system som påminner om Directstorage (på Xbox Series X/S är det just Directstorage). På PC används fortfarande förlegade gränssnitt mellan lagring och processor/GPU/RAM, och det gör att vi kan utnyttja den höga kapaciteten i dagens SSD-lagring även om bandbredden från enheten är rejäl. Directstorage kommer till PC nästa år, men det kommer dessvärre dröja innan vi ser det implementeras på bred front.

Jag och kollegan Anton tjötade om det i ett fredagsfokus nyligen om du är intresserad:
https://youtu.be/IPS5GQNvcBg

Då ska jag kika på den ikväll, vad vore en fredag utan lite teknik snack på youtube.

Skrivet av ipac:

SSD disken är bara början av en lång kedja av flaskhalsar innan datat ligger i GPU minnet. Det är därför Sata och Pcie inte gör nån direkt skillnad i spel på PC idag.

I PS5 har man försökt (utöver att SSD i sig är snabb) bygga bort dessa flaskhalsar. Därför går det snabbare där. Liknande upplägg är på G till PC med, RTX I/O t.ex.

Konstigt att de inte börjat bygga bort dessa flaskhalsar tidigare då det släpps en hel del teknik på PC sidan varje år. Men trevligt att konsolerna också driver PCn framåt.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Läst flera gånger när det gäller priser på playstationprylar att de beror på att Nordisk Film som distribuerar i Sverige lägger på avgifter. Men det har jag inga källor på bara något jag sett folk på olika forum påstår när sonys priser tas upp.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det är mest är siffror på pappret för PS5, de vill trycka på det då de för övrigt har en mycket svagare maskin.

17% högre TFlops, 2,8% snabbare CPU och 6,2% snabbare minne ger inte en mycket starkare maskin.
Visst det är snabbare, men frågan är om det ens kommer att vara märkbart.

Det har väl aldrig skiljt så lite emellan två konsoler?

När det kommer till lagring så tror jag att det kommer göra stor skillnad, men Series X hastigheter kanske räcker rätt långt.
Att det tar så lång tid som 11 sekunder på Series S att starta ett spel är dock oroande med tanke på hastigheten, men man får hoppas att optimerade spel laddas snabbare.

Ifall hastigheterna stämmer så tar det mindre än 2 sekunder(eller 3 sekunder utan komprimering) att byta ut all information i VRAM på PS5, det kan innebära stora skillnader för spelutvecklare.

Nvidia, AMD, Microsoft och Sony verkar i alla fall lägga mycket fokus på lagringens hastighet, så det är nog inget som man bara ska vifta bort.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@korvOlle: vi har nog missat att skriva om det specifikt, vi skrev om SoC:n och hur den hanterar ray tracing, men inte om BCPack. Absolut, det hinns tyvärr inte med idag men det rotar jag gärna i efter helgen!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av korvOlle:

Välkommen till Sverige, moms, kopieringsavgift till copyswede maffian och lite härlig kemikalieskatt på det.
Kom ihåg att det är tufft att betala skatt

Permalänk
Medlem

Fast redan mitt gamla S3 grafikkort ifrån sent 90tal hade ju texturkompression, så vad är nytt?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jag fick det påpekat för mig att blogginlägget faktiskt nämner förväntad komprimeringsgrad för framtiden, där de väntar sig att de flesta kommer lägga sig runt 2/1, vilket innebär 11 GB/s (5,5 GB/s rå bandbredd x2).

Det är ju en riktigt vettig ökning det också, och mer rimlig än den teoretiska gränsen på 17,38 GB/s som RAD förmodligen landat i för att den visuella degraderingen blir för märkbar efter det. Jag lade till en rad i texten som belyser att de faktiskt nämner väntad prestandanivå med Kraken och Oodle Texture.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser att det är flera här som borde se "The road to PS5". Allting om varför dom valt som dom gjort blir tatt upp där. Jag litar stenhårt på Sony denna gång - möjlighet för utvecklare att skapa världar som inte begränsas redan innan dom kommer på ritbordet av slingriga korridorer och hiss-scener *host*ME*host* samt sjuk 3d-audio, tar det som NextGen-konsol framför "lite mer grafik och snabbare laddtider" alla dar i veckan, skal absolut ha Xbox också, men förväntar mera nytänk i spel från Sony.

Techdemo som nämnts är faktiskt ett spel som kommer lanseras btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Ser att det är flera här som borde se "The road to PS5".

Ja, alltid lika fascinerad när frågor som har svar i den, tas upp i tråd efter tråd.

Permalänk
Medlem

Hur har de fått in kompressorn i ett PS5? Och jag trodde inte att ett playstation hade nog med avgaser för att ett turboagg skulle funka. Visar hur lite jag vet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inter_1908:

Välkommen till Sverige, moms, kopieringsavgift till copyswede maffian och lite härlig kemikalieskatt på det.

För PS5 tillkommer även en "skatt' från distributören Nordisk Film.

Jag och Hedenhös insåg detta redan då vi köpte PS1 på lanseringsdagen (då Egmont). Vi borde betalat 2995 men fick vackert slanta upp 3195 riksdaler.

Permalänk
Medlem

Nordisk film är som tur är borta för Sony/PS. Det var när PS4 släpptes som Nordisk film skötte detta och la på 500:- eller något och som kompensation gav oss betald support. Medans resten av EU hade den billigare och gratis support. Det är i iallafall så jag uppfattar det. Nu är det Sony Sverige som sköter detta. Tror man skulle kunna ställa frågan här: https://www.facebook.com/SonyPlayStationSverige/
Prisskillnaden tror jag snarare beror på att exakta priserna inte är satta ännu.
MS var först och hade planerat sin lanseringen så de hade antagligen hunnit komma överens om priser i samtliga länder. Medans Sony fick paniksläppa sina priser efter MS och inte hunnit bestämma varje land ännu. I slutändan borde de lägga sig på samma, annars får väl Sony Sverige problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Nordisk film är som tur är borta för Sony/PS. Det var när PS4 släpptes som Nordisk film skötte detta och la på 500:- eller något och som kompensation gav oss betald support. Medans resten av EU hade den billigare och gratis support. Det är i iallafall så jag uppfattar det. Nu är det Sony Sverige som sköter detta. Tror man skulle kunna ställa frågan här: https://www.facebook.com/SonyPlayStationSverige/
Prisskillnaden tror jag snarare beror på att exakta priserna inte är satta ännu.
MS var först och hade planerat sin lanseringen så de hade antagligen hunnit komma överens om priser i samtliga länder. Medans Sony fick paniksläppa sina priser efter MS och inte hunnit bestämma varje land ännu. I slutändan borde de lägga sig på samma, annars får väl Sony Sverige problem.

Nordisk Film Interactive är så vitt jag vet fortfarande listade som distributör för Playstation i Sverige.

https://www.nordiskfilm.com/business-areas-0/nordisk-film-int...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

17% högre TFlops, 2,8% snabbare CPU och 6,2% snabbare minne ger inte en mycket starkare maskin.
Visst det är snabbare, men frågan är om det ens kommer att vara märkbart.

Det har väl aldrig skiljt så lite emellan två konsoler?

När det kommer till lagring så tror jag att det kommer göra stor skillnad, men Series X hastigheter kanske räcker rätt långt.
Att det tar så lång tid som 11 sekunder på Series S att starta ett spel är dock oroande med tanke på hastigheten, men man får hoppas att optimerade spel laddas snabbare.

Ifall hastigheterna stämmer så tar det mindre än 2 sekunder(eller 3 sekunder utan komprimering) att byta ut all information i VRAM på PS5, det kan innebära stora skillnader för spelutvecklare.

Nvidia, AMD, Microsoft och Sony verkar i alla fall lägga mycket fokus på lagringens hastighet, så det är nog inget som man bara ska vifta bort.

Har man två liknande chip från samma tillverkare så hade jag föredragit det som har fler flops. Vi får se. Det känns lite som 8k. Ser bra ut på pappret!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inter_1908:

Tror Sony och Microsoft betalar samma skatter... Kan ju ha att göra med att Sony sa 499 euro och Microsoft sa 499 dollar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Nordisk Film Interactive är så vitt jag vet fortfarande listade som distributör för Playstation i Sverige.

https://www.nordiskfilm.com/business-areas-0/nordisk-film-int...

Attans där ser man. Betalsupporten är iallafall borta och har inte sett så mycket gråimport för PS4 sista tiden (man kunde köpa den betydligt billigare i vissa webbutiken -typ samma där man kan köpa en ny Samsung telefon 200kr billigare - som struntade i NF förr i tiden).
Har dåliga minnen från när man skulle ringa supporten när PS3an hade gått sönder och kom då till en lång telefonkö där de började ta betalat 10kr/min redan i kön. Minns att jag reklamerade räkningen till Telia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Beställde min PS5:a för en ca vecka sen, och fick ett mail om att den förmodligen inte ens kommer i år. Otroligt besviken! Men den som väntar på något gott...

... Den som väntar på något gott väntar alltid för länge

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Tror Sony och Microsoft betalar samma skatter... Kan ju ha att göra med att Sony sa 499 euro och Microsoft sa 499 dollar?

Men Euro-priset är ju med moms, så hur i helskotta räknar dom då? Jag tror Sony norden tar förtjänsten och skiter i oss tills motsatsen bevisats. Har frågat dom öppet om dom kan redogöra för varför den kostar mer än XSX men jag blir bara tystad ned.

PS5 €499 = 5300SEK Butikerna tar 699SEK mer, varför? Ingen vet.

XSX $499 = 4558 + 25% = 5697SEK Ganska exakt vad Twitter Xbox-Sverige säger att en XSX kostar i Sverige.

Det finns inga hemligheter, dom har gått ut med att båda kostar $499 eller €499 den enda hemligheten som finns är att försöka lägga på så mycket marginal som möjligt. Dessutom är våran preorder-möjlighet helt kass, i resten av världen kunde man gå in på utannonserad dag och förboka til det utannonserade priset, medans här har dom samlat preorders sedan 2019 så "preorder"-datumet var för oss redan kört innan det kom, och vi vet fortfarande inte varför dom prisar över utanonserat pris.

Snälla Sweclockers, kan ni fråga Sony om detta?

Permalänk
Medlem

Den här tekniken är inte specifik för PS5 väl? För på deras egna hemsida :

"Use the same tools and package on every platform.Oodle gets the best out of each platform without the need for different solutions. Oodle supports Windows, PS4, Xbox One, Nintendo Switch, PS3, Xbox 360, Mac, Linux, Android, and iOS, with optimized routines for every architecture.

Oodle has the same API and file formats across all platforms!"

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Har frågat dom öppet om dom kan redogöra för varför den kostar mer än XSX men jag blir bara tystad ned.

Du har ju fått svaret i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Men Euro-priset är ju med moms, så hur i helskotta räknar dom då? Jag tror Sony norden tar förtjänsten och skiter i oss tills motsatsen bevisats. Har frågat dom öppet om dom kan redogöra för varför den kostar mer än XSX men jag blir bara tystad ned.

XSX $499 = 4558 + 25% = 5697SEK Ganska exakt vad Twitter Xbox-Sverige säger att en XSX kostar i Sverige.

Det finns inga hemligheter, dom har gått ut med att båda kostar $499 eller €499 den enda hemligheten som finns är att försöka lägga på så mycket marginal som möjligt. Dessutom är våran preorder-möjlighet helt kass, i resten av världen kunde man gå in på utannonserad dag och förboka til det utannonserade priset, medans här har dom samlat preorders sedan 2019 så "preorder"-datumet var för oss redan kört innan det kom, och vi vet fortfarande inte varför dom prisar över utanonserat pris.

Snälla Sweclockers, kan ni fråga Sony om detta?

Heter Nordisk Film Interactive, då de distribuerar vill de ha en del av kakan i Sverige för Playstation.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@CubaCola: nej precis, RAD Game Tools licensierar både Oodle Kraken och Oodle Texture till vilka bolag som helst, och tekniken har använts i flera konsolgenerationer och av olika företag. Det som är nytt med PS5 är att Sony accelererar komprimeringen i hårdvara, utan att belasta processorn som tekniken gjort på tidigare generationer. Att Sony nu även licensierar Oodle Texture innebär att Kraken-kompileringen även kan utföras effektivt på texturer, vilket den fristående inte gör. Den praktiska effekten blir att PS5 kan nå enorm I/O-bandbredd med komprimerad data, utan att det norpar resurser från processorn.

Microsoft tillämpar en egen teknik de kallar BCPack, de har tyvärr inte lyft på locket särskilt mycket om hur tekniken fungerar men vi tänkte belysa de båda (Oodle och BCPack) nästa vecka och jämföra det vi vet i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du har ju fått svaret i tråden.

Skrivet av Liquidedust:

Heter Nordisk Film Interactive, då de distribuerar vill de ha en del av kakan i Sverige för Playstation.

Ja det är svaret på den extra kosten och betyder då att nordisk film tar 20% "skatt" om det räknas innan moms?. Det jag vill ha officiella svar på är varför dom inte kan gå ut med detta öppet och varför vi inte kan förboka som resten av världen och att kjedjorna har monopol på detta med sina helt egna regler. Man har ingen aning om var man är i kön så helt omöjligt att välja en annan butik. När man väl får reda på att man inte får en konsol så är det försent att byta butik, vilket resulterar i att folk trippelbokar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Har man två liknande chip från samma tillverkare så hade jag föredragit det som har fler flops. Vi får se. Det känns lite som 8k. Ser bra ut på pappret!

Vad gäller konsoler skulle jag välja den som har bäst spel. I mitt fall är det hittills ps5 efter vad som visats.

Sony har ju med Mark Cerny åkt runt och intervjuat spelutvecklare över hela världen om vad de vill ha för arkitektur - det tycker jag borgar för en kompetent ps5 (series x blir säkert bra också men där måste utvecklarna slösa tid med att optimisera för både x och s)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Ja det är svaret på den extra kosten och betyder då att nordisk film tar 20% "skatt" om det räknas innan moms?. Det jag vill ha officiella svar på är varför dom inte kan gå ut med detta öppet

En extra mellanhand, i sig inte konstigt att det blir lite dyrare.

Har aldrig sett nån distributör som går ut och beskriver i detalj hur mkt de tar för besväret så sitt inte uppe och vänta på svaret, om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

En extra mellanhand, i sig inte konstigt att det blir lite dyrare.

Har aldrig sett nån distributör som går ut och beskriver i detalj hur mkt de tar för besväret så sitt inte uppe och vänta på svaret, om man säger så.

Ja, det finns väl knappt ett enda företag som går ut och säger publikt vad de har för marginal på varor och tjänster de säljer oavsett vilken typ av verksamhet det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Ja, det finns väl knappt ett enda företag som går ut och säger publikt vad de har för marginal på varor och tjänster de säljer oavsett vilken typ av verksamhet det är.

Mångt och mycket är det nästan vansinne att kommunicera sina marginaler, gör att man är i ett underläge när man ska förhandla bulkpris och liknande.