Budget 20k ish, behöver lite råd.

Permalänk

Budget 20k ish, behöver lite råd.

Halloj,
Tänkte sätta ihop en dator för runt 20-22000kr ungefär.
Vad tycker ni om denna build som jag preliminärt har tänkt mig.
Bör man tänka sig byta ut något mot något annat?
Vill gärna ha ett moderkort med Wi-fi då det är det som jag kommer ansluta till.
Saknas det något? Förutom Windows OS för det har jag.

Permalänk
Viking

Vänta till den 8:e oktober. AMD släpper Ryzen 4000/5000 då.

Edit: Dessutom ska du välja ett Z490-moderkort för en 10900k.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

mitt förslag

Jag bytte ditt moderkort till sänkte priset för kylaren la till 16 GB ram till och ökade kraften i nätaggregatet du får alltså en dator med dubbelt så mycket ram minne fortfararande med WIFI i moderkortet.

Permalänk

@Donnerstal: Tack får göra ett nytt försök då när amd släppt den nya serien

Permalänk
Viking
Skrivet av Sorten:

Jag bytte ditt moderkort till sänkte priset för kylaren la till 16 GB ram till och ökade kraften i nätaggregatet du får alltså en dator med dubbelt så mycket ram minne fortfararande med WIFI i moderkortet.

https://komponentkoll.se/bild/txrtT.png

2666 mhz RAM. Hur tänkte du där?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Standard ram minne för moderkortet är 2933 och jag skulle inte gå högre än Standarden för ram-minne det är dock avsevärt högre pris därför 2666 men här är ett alternativ med högre är dock inte säker på vilka inställningar du behöver göra i bios

Permalänk
Viking
Skrivet av Sorten:

Standard ram minne för moderkortet är 2933 och jag skulle inte gå högre än Standarden för ram-minne det är dock avsevärt högre pris därför 2666 men här är ett alternativ med högre är dock inte säker på vilka inställningar du behöver göra i bios

https://komponentkoll.se/bild/bSGeV.png

Varför skulle du inte gå över standard-hastigheten för minnen? Det är bara jättedumt. Och avsevärt högre pris skulle jag inte kalla 150-200kr då man får en hyffsat rejäl ökning i FPS...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Okej men jag skulle inte bygga ihop min dator själv utan låta Inet bygga exempelvis och därför hålla mig till standard hastighet på minne för annars bygger de inte ihop datorn!

Permalänk
Viking
Skrivet av Sorten:

Okej men jag skulle inte bygga ihop min dator själv utan låta Inet bygga exempelvis och därför hålla mig till standard hastighet på minne för annars bygger de inte ihop datorn!

Jo det gör dem. Det är bara att välja "alla hastigheter" istället för "standardhastigheter". 😂

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Det gör de Inet skriver så här.

Minneshastigheter vid montering:
Om du väljer minnen med högre hastighet än den rekommenderade för din plattform kommer vi välja en passande minnesprofil om det finns att tillgå, annars levereras datorn med standardhastigheter.
Standardhastigheter för de olika plattformarna:
Intel 1151 v2 med 8:e eller 9:e generationens CPU max 2666MHz
Intel 2066 max 2666MHz
AMD Ryzen max 2667MHz 1st gen, max 2933 MHz 2nd gen
AMD Ryzen Threadripper max 2667MHz 1st gen, max 2933MHz 2nd gen

Du har delvis rätt men om en icke passande minnesprofil finns kommer det levereras med standardhastigheter därav att jag kommer välja standardhastighet om jag någon gång kommer beställa en dator själv men absolut är det möjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

@Donnerstal: Det gör de Inet skriver så här.

Minneshastigheter vid montering:
Om du väljer minnen med högre hastighet än den rekommenderade för din plattform kommer vi välja en passande minnesprofil om det finns att tillgå, annars levereras datorn med standardhastigheter.
Standardhastigheter för de olika plattformarna:
Intel 1151 v2 med 8:e eller 9:e generationens CPU max 2666MHz
Intel 2066 max 2666MHz
AMD Ryzen max 2667MHz 1st gen, max 2933 MHz 2nd gen
AMD Ryzen Threadripper max 2667MHz 1st gen, max 2933MHz 2nd gen

Du har delvis rätt men om en icke passande minnesprofil finns kommer det levereras med standardhastigheter därav att jag kommer välja standardhastighet om jag någon gång kommer beställa en dator själv men absolut är det möjligt!

Ganska stor skillnad på att "inte bygga ihop datorn", eller att du måste slå på XMP i bios när du fått datorn, för att få det minnena är rateade till.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Viking
Skrivet av Sorten:

@Donnerstal: Det gör de Inet skriver så här.

Minneshastigheter vid montering:
Om du väljer minnen med högre hastighet än den rekommenderade för din plattform kommer vi välja en passande minnesprofil om det finns att tillgå, annars levereras datorn med standardhastigheter.
Standardhastigheter för de olika plattformarna:
Intel 1151 v2 med 8:e eller 9:e generationens CPU max 2666MHz
Intel 2066 max 2666MHz
AMD Ryzen max 2667MHz 1st gen, max 2933 MHz 2nd gen
AMD Ryzen Threadripper max 2667MHz 1st gen, max 2933MHz 2nd gen

Du har delvis rätt men om en icke passande minnesprofil finns kommer det levereras med standardhastigheter därav att jag kommer välja standardhastighet om jag någon gång kommer beställa en dator själv men absolut är det möjligt!

Moderkortet du valde klarar upp till 4400 mhz. Ganska säker på att minnesprofilen för 3200 mhz funkar helt utan problem då. Men om vi säger att datorn skulle levereras utan att dem aktiverade XMP så är det ju bara att aktivera det själv, eller vad är problemet med det?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Förutom att vänta på Ryzen5k så är det nog läge att vänta in Samsung 980-serien med Pci-E 4.0.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Inaktiv

@gibellini: Kör på ett z490 kort annars är det meningslöst att du köper en 10900k.

Permalänk
Medlem

Inet sätter på xmp profilen om dom bygger en dator åt dig. Detta va en diskussion i en annan tråd och då svarade Inet själva.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Det skulle vara mitt val och man kan aktivera det själv men det skulle vara mitt val och gå efter standardhastigheterna i första val sen är högre minneshastighet absolut bättre och skulle de föreslå det till mig skulle jag självklart överväga det men skulle de säga att det inte finns en lämplig mall då skulle jag utgå ifrån att även om jag aktiverar det själv så finns det ingen minnesprofil för den hastigheten finns det en fungerande minnesprofil för högre hastighet och de säger det till mig skulle jag kunna tänka mig snabbare minne. jag utläste Inet fel finns det en fungerande minnesprofil för högre hastighet skulle jag ta den hastigheten annars skulle jag ta standard finns ingen anledning att betala högre pris för något jag ändå inte kan dra nytta utav!

Permalänk
Viking
Skrivet av Sorten:

@Donnerstal: Det skulle vara mitt val och man kan aktivera det själv men det skulle vara mitt val och gå efter standardhastigheterna i första val sen är högre minneshastighet absolut bättre och skulle de föreslå det till mig skulle jag självklart överväga det men skulle de säga att det inte finns en lämplig mall då skulle jag utgå ifrån att även om jag aktiverar det själv så finns det ingen minnesprofil för den hastigheten finns det en fungerande minnesprofil för högre hastighet och de säger det till mig skulle jag kunna tänka mig snabbare minne. jag utläste Inet el kan jag hålla med om finns det en fungerande minnesprofil för högre hastighet skulle jag ta den hastigheten annars inte!

Först och främst, snälla använd punkt så att texten går att läsa.
Sen kunde jag inte utläsa ett bra argument för att välja långsamma minnen. XMP tar 20 sekundera att aktivera...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Okej jag vill inte fylla den här tråden med vad jag skulle göra och inte göra du har rätt i att moderkortet stödjer högre minneshastigheter och vad jag skulle göra är inte det som ska stå i fokus i den här tråden sen tar det som sagt nog inte lång tid och aktivera det.

Högre hastigheter och bättre prestanda är inget fel nu tycker jag vi ska låta den här tråden handla om det den ska göra.