Ny drivrutin sägs åtgärda stabilitetsproblem med Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag har ett Zotac 3080 Trinity och har (peppar peppar) inte haft något strul med kortet än.
Driver en Samsung G9 49" så det är rätt mycket pixlar att skyffla runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncox:

Menar ni att i en "kabel" från PSUn så finns det ju två 8-Pins (6+2) kontakter men ni kör 2 kablar och använder en 8-Pin från varje?
Isf, får den för lite kräm via en kabel?

Exakt, portarna på PSU:t levererar en viss effekt styck, och då är det bättre att dra en kabel till varje ingång på grafikkortet.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Men vad ska Nvidia-hatarna nu kunna klaga på? Jäkla Nvidia!

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad jag kan läsa mig till så verkar det snarare så att prestandan har förbättrats.

Inte för mig, den har försämrats, tappade 35-50MHz. Inte för att jag hade några krascher med den tidigare drivisen men ville ändå testa då jag var nyfiken på den förbättrade prestandan som alla pratar om.

Fick undervolta kortet för att kunna få tillbaka min förlorade prestanda. Överklocka kärnan har ingen effekt i mitt fall, iaf inte i The Division 2 benchmarken.

De 2100MHz som många verkar ha när de spelar ser iaf inte jag röken av (har iofs ett 2070MHz men det är bara under en sekund när man startar vissa spel). Mitt kort är power limited och så är det bara.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

@Mocka Har du försämrad prestanda i test eller bara lägre klockfrekvenser? Vissa som fått 30-50 MHz lägre top-boost har fortfarande fått högre prestanda i slutändan. Exakt hur vet jag inte, men det är ju inte en omöjlighet att de nya drivrutinerna är bättre optimerade, eftersom det är den första uppdateringen sedan den första 3080-drivern.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Mocka Har du försämrad prestanda i test eller bara lägre klockfrekvenser? Vissa som fått 30-50 MHz lägre top-boost har fortfarande fått högre prestanda i slutändan. Exakt hur vet jag inte, men det är ju inte en omöjlighet att de nya drivrutinerna är bättre optimerade, eftersom det är den första uppdateringen sedan den första 3080-drivern.

Det mest intressanta blir ju medelvärdet av frekvensen, dessa kort skiftar frekvens så ofta och så snabbt att toppfrekvensen inte är så viktig för den övergripande prestandan. Om nVidia justerat beteendet i sin drivrutin så att frekvensen inte "fladdrar" så mycket utan strävar efter en jämnare, något högre medelfrekvens så gör det nog mera för den totala prestandan.
Det hävdas ju dessutom att "frekvensfladdrandet" även medför vCore & effekt-fladdrande och att det är här som kondensatorerna inte hänger med.

Jag bara analyserar det som sägs i allt brus, jag är inte elektronikexpert.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Exakt, portarna på PSU:t levererar en viss effekt styck, och då är det bättre att dra en kabel till varje ingång på grafikkortet.

Inte riktigt, multi rail innebär att nätagget internt har flera 12V-linor, och då måste man se upp med hur man kopplar eftersom ett grafikkort kan dra mer än en av linorna klarar ensam. Detta var vanligt förr men är nu rätt så sällsynt på annat än lågbudgetagg. Ditt TX850M har t.ex. en 12V-lina på 70.8A (849.6W) och alla 12V-kontakter på nätagget är kopplade till denna lina.

Orsaken till att man ibland vill dra flera kablar är för att det minskar mängden ström som går genom varje kabel, vilket minskar spänningsfall och värmeutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Inte riktigt, multi rail innebär att nätagget internt har flera 12V-linor, och då måste man se upp med hur man kopplar eftersom ett grafikkort kan dra mer än en av linorna klarar ensam. Detta var vanligt förr men är nu rätt så sällsynt på annat än lågbudgetagg. Ditt TX850M har t.ex. en 12V-lina på 70.8A (849.6W) och alla 12V-kontakter på nätagget är kopplade till denna lina.

Orsaken till att man ibland vill dra flera kablar är för att det minskar mängden ström som går genom varje kabel, vilket minskar spänningsfall och värmeutveckling.

Tack för en bra och informativ post! Jag har aldrig tänkt på att det kan motverka just spänningsfall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mocka:

Helt otroliga temperaturer!
Hur?

Höll på med en massa benchmarks och överklockning så fläktarna gick i 100%... processorn sitter på 960mm radiatoryta för tillfället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Inte för mig, den har försämrats, tappade 35-50MHz. Inte för att jag hade några krascher med den tidigare drivisen men ville ändå testa då jag var nyfiken på den förbättrade prestandan som alla pratar om.

Fick undervolta kortet för att kunna få tillbaka min förlorade prestanda. Överklocka kärnan har ingen effekt i mitt fall, iaf inte i The Division 2 benchmarken.

De 2100MHz som många verkar ha när de spelar ser iaf inte jag röken av (har iofs ett 2070MHz men det är bara under en sekund när man startar vissa spel). Mitt kort är power limited och så är det bara.

Ja, en del kort klarar högre frekvens andra lite lägre så har det varit i alla år, 2100 MHz är ingenting Nvidia har som standard boost clock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Inte för mig, den har försämrats, tappade 35-50MHz. Inte för att jag hade några krascher med den tidigare drivisen men ville ändå testa då jag var nyfiken på den förbättrade prestandan som alla pratar om.

Fick undervolta kortet för att kunna få tillbaka min förlorade prestanda. Överklocka kärnan har ingen effekt i mitt fall, iaf inte i The Division 2 benchmarken.

De 2100MHz som många verkar ha när de spelar ser iaf inte jag röken av (har iofs ett 2070MHz men det är bara under en sekund när man startar vissa spel). Mitt kort är power limited och så är det bara.

Har "samma" problem med mitt gaming x trio, att jag är så jävla powerlimit låst så de är inte klokt Kortet går hur svalt och fint som helst, men kan inte dra på de minsta för som sagt, slår i powerlimit och höja den går ju max 2%

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Bra svar av Gigabyte. Trist att det blivit en sådan storm bara för att ett gäng Youtubers har fått hybris och tror sig kunna kretsdesign bättre än ingenjörerna som designar hårdvaran.

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Har "samma" problem med mitt gaming x trio, att jag är så jävla powerlimit låst så de är inte klokt Kortet går hur svalt och fint som helst, men kan inte dra på de minsta för som sagt, slår i powerlimit och höja den går ju max 2%

Testat att undervolta, cappa vid 1-1.05 volt?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Bra svar av Gigabyte. Trist att det blivit en sådan storm bara för att ett gäng Youtubers har fått hybris och tror sig kunna kretsdesign bättre än ingenjörerna som designar hårdvaran.

Vadå bra svar?

"Vi är oskyldiga, våra kort är bäst" var allt det stog. Dom börjar med att förklara att dom två typerna kondingar har olika användningsområden och kan endast jämföras i sin helhet med resten av kretsen. Dom avslutar med att jämföra dom olika kondingarna rakt av och säga att dom har dubbelt så mycket kapacitans som referensdesignen.. vilket alltså är en helt värdelös jämförelse enligt dom själv....

Ett bra svar hade varit om dom gav en förklaring till varför just korten med såna kondingar på är dom drabbade och vad dom gjort för att fixa det men nej det sa dom ingenting alls om.

Nu släpper Nvidia en "fix" genom att sänka prestandan och det maskeras av alla andra prestandaoptimeringar som kommer med nya drivaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maximo:

Vadå bra svar?

"Vi är oskyldiga" var allt det stog. Nu släpper Nvidia en "fix" genom att sänka prestandan och det maskeras av alla andra prestandaoptimeringar som kommer med nya drivaren.

Ett bra svar hade varit om dom gav en förklaring till varför just korten med såna kondingar på är dom drabbade och vad dom gjort för att fixa det men nej det sa dom ingenting alls om.

De nämner visst kondingarna. De säger att det spelar ingen roll vilken sort det sitter på kortet. Det är hela kretsen och strömleveransen som spelar roll. Dessutom säger de att har någon problem med den delen på ett Gigabyte 30xx-kort så byter de ut det utan kostnad. Det är väl bra?

Sedan är det väl bara spekulationer än att Nvidia skulle ha sänkt prestandan på korten genom nya drivare. Vissa har lägre toppfrekvenser nu med nya drivarna medan andra har högre. Och prestandan varierar likaså. Så peka gärna på några mer konkreta bevis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Mocka Har du försämrad prestanda i test eller bara lägre klockfrekvenser? Vissa som fått 30-50 MHz lägre top-boost har fortfarande fått högre prestanda i slutändan. Exakt hur vet jag inte, men det är ju inte en omöjlighet att de nya drivrutinerna är bättre optimerade, eftersom det är den första uppdateringen sedan den första 3080-drivern.

Lägre klockfrekvenser vad jag kan se. Möjligtvis något försämrad prestanda (testade bara The Division 2 men fick två frames mindre vid ett testtillfälle.

Förstår vad du försöker komma men kan inte säga att jag upplevt någon revolution som man läst om på andra håll.

Skrivet av nihilist71:

Det mest intressanta blir ju medelvärdet av frekvensen, dessa kort skiftar frekvens så ofta och så snabbt att toppfrekvensen inte är så viktig för den övergripande prestandan. Om nVidia justerat beteendet i sin drivrutin så att frekvensen inte "fladdrar" så mycket utan strävar efter en jämnare, något högre medelfrekvens så gör det nog mera för den totala prestandan.
Det hävdas ju dessutom att "frekvensfladdrandet" även medför vCore & effekt-fladdrande och att det är här som kondensatorerna inte hänger med.

Jag bara analyserar det som sägs i allt brus, jag är inte elektronikexpert.

Det stämmer nog definitivt men i mitt fall fortsatte det att fladdra och fick som sagt var göra en undervolt för att det skulle fladdra ännu mindre (0,950V). Sett flera exempel där folk plötsligt i princip har låsta frekvenser men man vet aldrig om de också undervoltar eller ej.

Skrivet av Zpnk:

Höll på med en massa benchmarks och överklockning så fläktarna gick i 100%... processorn sitter på 960mm radiatoryta för tillfället

Jaha ok Inga andra moddar? Frekvensen din är smått otrolig.

Skrivet av Larakiri:

Ja, en del kort klarar högre frekvens andra lite lägre så har det varit i alla år, 2100 MHz är ingenting Nvidia har som standard boost clock.

Jo men det är väl ingen egentlig tröst haha Klart det alltid är trevligt att ha högsta möjliga frekvenser.

Skrivet av Jaegrlicious:

Har "samma" problem med mitt gaming x trio, att jag är så jävla powerlimit låst så de är inte klokt Kortet går hur svalt och fint som helst, men kan inte dra på de minsta för som sagt, slår i powerlimit och höja den går ju max 2%

De där 2% är skrattretande Hoppas att det kommer en upplåst BIOS snart. Kunna köra upp till 110% hade gjort underverk.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

De nämner visst kondingarna. De säger att det spelar ingen roll vilken sort det sitter på kortet. Det är hela kretsen och strömleveransen som spelar roll. Dessutom säger de att har någon problem med den delen på ett Gigabyte 30xx-kort så byter de ut det utan kostnad. Det är väl bra?

Sedan är det väl bara spekulationer än att Nvidia skulle ha sänkt prestandan på korten genom nya drivare. Vissa har lägre toppfrekvenser nu med nya drivarna medan andra har högre. Och prestandan varierar likaså. Så peka gärna på några mer konkreta bevis.

Jag skrev om min post något.

Klart det är spekulationer men korten krachar och Gigabyte har inte gett något trovärdigt svar på det, jag behöver inga bevis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Jag skrev om min post något.

Klart det är spekulationer men korten krachar och Gigabyte har inte gett något trovärdigt svar på det, jag behöver inga bevis.

Så enligt dig är Gigabyte skyldig för något, och du behöver inga bevis för att säga att det är så? Ok... Logiken i det resonemanget gör det ganska klart att det bästa är att ignorera dig. Du borde byta namn till Trump.

Titta på denna:
Capacitors or software?

Det finns också rapporter om testare som testade kort som kraschade, och kunde inte återskapa krascherna i Linux som de fick i windows. Att det skulle bero på SP-caps är helt ologiskt. Om det vore ett hårdvarufel skulle de krascha också i Linux.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mocka:

Jaha ok Inga andra moddar? Frekvensen din är smått otrolig.

Nope, håller på med ett scratchbygge och ska i framtiden köra varsin 480 för GPU och CPU. Men fram tills dess så kändes det dumt att bara låta allt ligga oanvänt så jag byggde ihop en lite ställning för pump/res och radiatorer

Där var det dock mitt förra 1080Ti på bilden... Grafikkortet var det ingen modifikation på, satte fläktarna på 100% och pillrade och drog i alla reglage. Nådde 2145 stabilt i benchmarks och GTA V, men andra spel fick jag ställa ner en aning... har dock inte hunnit testa särskilt noggrant och finjusterat. Kanske skulle kunnat nå 2115/2130 i Dying Light, men när jag spelade in där så testade jag bara en lite lägre klock temporärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vadå bra svar?

"Vi är oskyldiga, våra kort är bäst" var allt det stog. Dom börjar med att förklara att dom två typerna kondingar har olika användningsområden och kan endast jämföras i sin helhet med resten av kretsen. Dom avslutar med att jämföra dom olika kondingarna rakt av och säga att dom har dubbelt så mycket kapacitans som referensdesignen.. vilket alltså är en helt värdelös jämförelse enligt dom själv....

Ett bra svar hade varit om dom gav en förklaring till varför just korten med såna kondingar på är dom drabbade och vad dom gjort för att fixa det men nej det sa dom ingenting alls om.

Nu släpper Nvidia en "fix" genom att sänka prestandan och det maskeras av alla andra prestandaoptimeringar som kommer med nya drivaren.

Eh... Va?

Det Gigabyte säger är korrekt.
Att rent ut sagt säga att MLCC är bättre är bara okunskap och idioti

Detta drabbade alla kort även de kort med MLCC
https://www.youtube.com/watch?v=ud6NrbJllzk&t=671s&ab_channel...

Permalänk
Medlem

Nice om senaste drivruten är lösningen. Då är det ändå en relativt snabb och enkel fix.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Testat att undervolta, cappa vid 1-1.05 volt?

Kan inte göra detta? Allt som har med ström att göra är låst på kortet efter vad jag förstår? Inget jag kan pilla på i rivaturner iaf

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Inte riktigt, multi rail innebär att nätagget internt har flera 12V-linor, och då måste man se upp med hur man kopplar eftersom ett grafikkort kan dra mer än en av linorna klarar ensam. Detta var vanligt förr men är nu rätt så sällsynt på annat än lågbudgetagg. Ditt TX850M har t.ex. en 12V-lina på 70.8A (849.6W) och alla 12V-kontakter på nätagget är kopplade till denna lina.

Orsaken till att man ibland vill dra flera kablar är för att det minskar mängden ström som går genom varje kabel, vilket minskar spänningsfall och värmeutveckling.

Nu ska jag vara en sån som frågar en annan kunnig: Jag sparade mitt nätagg från gamla bygget (vilket gjordes typ 2011) men tänkte att det är bra nog. Det är Corsair HX850 guld. Det är semimodulärt så vissa kablar är fasta; 24pin, 2st 8pin till GPU och CPU 8pin. Jag får förhoppningsvis mitt 3080 idag så jag kan testa, men tänkte bara dubbelkolla om jag kan kontrollera någonstans om de fasta kablarna klarar allt jag kopplar in utan problem eller om de nu skulle sitta så att jag behöver använda ett par modulära 8pins för GPUn?

Använt PSUn tidigare med 2st 7870 i Crossfire men det var ju inte ens i närheten av samma W som dagens GPUer.

Permalänk
Hedersmedlem

@Anthraxious Är det samma PSU som de testar här? Det verkar finnas olika varianter; den första jag hittade var fullt modulär.
Om det bara är en 12 V-rail, dvs du har inte typ "12V1" och "12V2", så är alla PCIe-kablar likvärdiga. Se däremot till att ha två separata kablar mellan PSU och 8-pin, så att det inte är en kabel i PSU som grenar sig till två 8-pin-kontakter, för att dela upp strömmen och minska spänningsfall/effektförlust i sladden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Inte riktigt, multi rail innebär att nätagget internt har flera 12V-linor, och då måste man se upp med hur man kopplar eftersom ett grafikkort kan dra mer än en av linorna klarar ensam. Detta var vanligt förr men är nu rätt så sällsynt på annat än lågbudgetagg. Ditt TX850M har t.ex. en 12V-lina på 70.8A (849.6W) och alla 12V-kontakter på nätagget är kopplade till denna lina.

Orsaken till att man ibland vill dra flera kablar är för att det minskar mängden ström som går genom varje kabel, vilket minskar spänningsfall och värmeutveckling.

Då har man lärt sig det också, tackar!

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Nope, håller på med ett scratchbygge och ska i framtiden köra varsin 480 för GPU och CPU. Men fram tills dess så kändes det dumt att bara låta allt ligga oanvänt så jag byggde ihop en lite ställning för pump/res och radiatorer

https://i.imgur.com/dQFG1Wa.jpg

Där var det dock mitt förra 1080Ti på bilden... Grafikkortet var det ingen modifikation på, satte fläktarna på 100% och pillrade och drog i alla reglage. Nådde 2145 stabilt i benchmarks och GTA V, men andra spel fick jag ställa ner en aning... har dock inte hunnit testa särskilt noggrant och finjusterat. Kanske skulle kunnat nå 2115/2130 i Dying Light, men när jag spelade in där så testade jag bara en lite lägre klock temporärt

Wow Imponerande. Iofs har du säkert någon fläskig CPU som inte håller grafikkortet tillbaka. Sen är det ju lite lustigt när ett kort precis boostar till 2k och ett annat över 2.1k men...så är det med silicone lottery

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag fick problem med bluescreen istället när jag stoppade i 3080..... Uppdaterade bios som var ett år gammalt igår kväll, fick inget mer fel sen. Var dock inte så mycket test innan jag gick å la mig... Håller tummarna att det är ok nu 😀

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Testat att undervolta, cappa vid 1-1.05 volt?

Man ska nog ha ett bra chip för att kunna cappa vid 1V och uppåt. Jag fick cappa vid 0.950V för att det skulle sluta fladdra.

Skrivet av Jaegrlicious:

Kan inte göra detta? Allt som har med ström att göra är låst på kortet efter vad jag förstår? Inget jag kan pilla på i rivaturner iaf

Det handlar inte om att göra något med "Core voltage". Jag hade gjort på följande sätt:
¤ Öppna MSI Afterburner, gå in på inställningarna och lås upp spänningen (Unlock voltage control & Unlock voltage monitoring). Därefter får du lägga till spänningen i OSD inställningarna. Glöm inte att dra upp Power Limit till 102% och tryck Apply.

¤ Kör en benchmark i något spel, tex The Division 2 om du har det och titta på spänningen, skriv ner det näst lägsta värdet du ser.

¤ Gå tillbaka till Afterburner och tryck Ctrl-F för att få fram fönstret med kurvan. Markera huvudrutan igen och sänk Core clock med tex -100MHz, du kommer se att kurvan i det nya fönstret rör på sig. Välj nu det näst lägsta spänningsvärdet du såg (i mitt fall 0.950) och dra pricken upp till tex 2014 eller 2022 MHz. Tryck sedan på Apply i huvudfönstret och se hur kurvan jämnar ut sig efter den spänningspunkten.

¤ Testa att köra en ny benchmark i spelet och se om frekvens och spänning håller sig stabila (samt att spelet inte kraschar så klart). Rör de fortfarande på sig kan du behöva ta reset i Afterburner, dra upp power limit på nytt, dra ner frekvensen igen och välja en lägre spänningspunkt som du drar upp enligt ovan.

Funkar allt som det ska bör du har en stabil frekvens på runt 2000MHz. Sen rekommenderar jag verkligen att ställa in en egen fläktkurva då standard är riktigt vek. Notera dock att det finns en liten bugg som gör att om du sätter en fast fläktprocent (tex 80%) så kommer det bara bli 73% när du väl trycker apply. Ta därför i lite extra när du gör din fläktkurva. För mig är fläktkurvan en skillnad på 7-8 grader i benchmarks/spel.

Hör av dig om du har fler frågor.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

De där 2% är skrattretande Hoppas att det kommer en upplåst BIOS snart. Kunna köra upp till 110% hade gjort underverk.

Speciellt nu när vinterkylan kommer

"Pappa, kan du inte spela lite Flight Sim? Det är så kallt!"

Visa signatur

Hur många datorer är för många?