Veckans fråga: Vilken är den bästa konsolgenerationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Röstade på 6e för den första xboxen som var nått unikt när den kom, föregående konsoler var ju mest rena barnleksaker som inte hade så mycket som tilltalade vuxna och de föregående konsoler var ju dessutom inte i närheten av att kunna konkurrera med datorer i prestanda på nått sätt i sin samtid vilket gjorde dem ännu ointressantare men med xboxen hände det nått och konsolerna började bli ledande snarare än följande.

De klassiska kartridge-konsolerna som kom på C64 och Amigatiden var ju däremot helt ointressanta, liksom de första med cd men som sagt när de kom med dvd hände nått på flera sätt både tekniskt och med spelinnehållet som gjorde dem intressanta även för vuxna.
Nintendo är ju däremot ett undantag som aldrig verkar ha gjort nån produkt som är intressant för vuxna, de är (och verkar vilja förbli kvar) i barnleksaksklassen.

PS2 hade ju sin Emotion Engine som co-processor, vilken även idag kan vara knepig att emulera. XBox hade kraftigare CPU men det är lätt att glömma hur kraftfull Sonys egna kiseldesigner var för sin tid. Två helt olika lösningar på i princip samma problem; snyggare spel.

Sedan var det ju smått revolutionerande med nätverksstöd som standard och när Live kom tog online multiplayer fart på riktigt för konsoler. PS2 kunde i teorin göra samma sak men behövde extra hårdvara för det.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

SNES var min första konsoll, men N64 ligger något närmare hjärtat.

Båda åker fram då och då igen med ojämna mellanrum.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Aldrig riktigt förstått charmen med konsoler. En dator är så mycket mer än bara spel, hur många surfar på swec med en konsol?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

För mig är det den sjätte generationen med Playstation 2 i spetsen. Helt enkelt därför att det var den jag växte upp med som barn. Spelade varje dag med polarna och har mängder med fina minnen från den tiden. Jag har även för mig att det var den generationen som hade mest spel?

PS2 var den första och sista konsol jag ägt. Allt därefter har varit pc

Permalänk
Medlem

Spelade "home pong" först, fascinerande på den tiden.
Hade sedan Atari, men rösten faller på NES även om dom efterföljande systemen var överlägsna på dom flesta sätten.
(slutade helt med konsol efter PS1)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

SNES var nog den konsol som återspeglade min barndom mest och som ger mest nostalgiska minnen så jag valde den generationen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Sjätte säger jag. Alla konsoler var bra på sitt sätt och hade bra exklusives och alla hade någon akilleshäl, och det kom så sjukt många bra spel under den generationen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har varit med sedan iaf C64-tiden, men är nog inte så nostalgisk. Minnet av de gamla spelen är bättre än hur de känns idag (har provat några NES klassiker på grabbens switch exempelvis, och de har många ggr ej åldrats väl tycker jag). Nej, tycker själv senaste konsolgenerationen (då räknar jag bort xbox 1x och ps4pro) nästan varit roligast hittills, och tror nästa generation blir ännu bättre. Tänk om laddningstider nu blir ett minne blott (någon mer än jag som svurit över amigaspel där 3e disketten haft läsfel?)???

Permalänk
Medlem

Jag var visst först att rösta på första generationen.
Valde det alternativet därför att i mitten på 70-talet var spelkonsolen för hemmabruk en teknisk revolution som saknade alternativ. Minns mycket väl första gången jag fick möjlighet att prova Pong som min morbror köpt. Jag satt framför en svartvit teve och var helt hänförd.

Permalänk
Medlem

Spelen till SNES generationen har åldrats väldigt bra grafikmässigt jämfört med Playstation/N64 generationen
Sverige var väll en av de första, om inte det första, landet i EU som tog in NES efter Bergsala folket själva rest till Nintendo i Japan?

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

N64 ligger mig varmast om hjärtat, men jag röstade på 6e generationen med Dreamcast, Xbox, PS2, GameCube. Många moderna klassiker där och ett riktigt lyft prestandamässigt och i speldesign jämfört med PS1 och N64 tycker jag.

Permalänk
Medlem

Växte upp med mycket PC, lirade Hugo på farsans Mac tex. Svartvit skärm osv. Men N64 var en väldigt stor grej under min uppväxt trots att vi hade en familje-PC så jag valde den generationen. Nu är jag helt ointresserad av konsol dock

Innan den så var NES och SNES stora givetvis men morsans NES bara krånglade och man lirade ensam utöver det, SNES hade vi aldrig någon. Men N64... Wow. Så många goda minnen från den, har kvar den än så jag väljer den 5e generationen. När kusiner osv var över om någon i familjen fyllt år och vi lirade Goldeneye, Mario Cart och Super Smash mot varandra....det var tider det! eller när vi åkte till någon av dem tog man givetvis med de spel och kontroller som kusiner saknade osv och lirade hos dem. Skräcken när jag, brorsan och en kusin lirade Ocarina of Time tillsammans! Det var extremt läskigt tyckte vi xD

Men Gamecube och Super Smash eller Mario cart till den och även Nightfire gick också varmt några år senare. Efter det COD 2 och Gears of War 2 och lite sånt på 360n men inte på samma sätt riktigt, vi började bli äldre, kalas vid födelsedagar mindre frekvent osv även om det lirades rätt flitigt ändå. Var även med 360n jag började lirade mycket online och övergav PC några år eftersom jag slutade lira Wow, den sista kopplingen jag hade till PC då. Men det var dels pga inga polare hade PC och det var för dyrt tyckte jag. Kunde inget om PC heller, bara störde sig på lagg.

Efter 7e gen övergav jag konsolerna igen dock, alla polare på högskolan hade PC och jag längtade tillbaka. Kunde avsevärt mycket mer om PC nu dessutom och PS4/One lockade inte ens lite. Så under samma generation hann jag både överge Och återuppta PC xD

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Har nog väldigt my ket med ålder och minnen och för min del är det c64

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Röstade på 6e för den första xboxen som var nått unikt när den kom, föregående konsoler var ju mest rena barnleksaker som inte hade så mycket som tilltalade vuxna och de föregående konsoler var ju dessutom inte i närheten av att kunna konkurrera med datorer i prestanda på nått sätt i sin samtid vilket gjorde dem ännu ointressantare men med xboxen hände det nått och konsolerna började bli ledande snarare än följande.

Edit: Man kan nog egentligen dela in konsolerna i 2 huvudgrupper, de som inte kunde hantera tangentbord eller inte med en liten brasklapp för de som kunde "expanderas" för att klara det typ datorbaserade från Amigagenerationen men det var ju egentligen inte smidigt innan konsolerna fick usb med Xboxen som faktiskt var en skaplig dator på sin tid.

De klassiska kartridge-konsolerna som kom på C64 och Amigatiden var ju däremot helt ointressanta, liksom de första med cd men som sagt när de kom med dvd hände nått på flera sätt både tekniskt och med spelinnehållet som gjorde dem intressanta även för vuxna.
Nintendo är ju däremot ett undantag som aldrig verkar ha gjort nån produkt som är intressant för vuxna, de är (och verkar vilja förbli kvar) i barnleksaksklassen.

Lite oklart vad exakt "tilltalande/intressant för vuxna" innebär?
Dudebro spel?

Personligen tycker jag annars att det är lite sorgligt om man som vuxen inte har kapacitet att se vilken väldesignad spelmekanik framförallt Nintendo levererar...

Ang topicen så tror jag svaren blir väldigt nostalgi-beroende, ni hade nästan lika gärna kunnat fråga "hur gammal är du?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Aldrig riktigt förstått charmen med konsoler. En dator är så mycket mer än bara spel, hur många surfar på swec med en konsol?

Nog tusan måste du förstå charmen med konsol om man enbart är ute efter något att spela på som inte kräver ständiga hårdvaruuppgraderingar för att spela de senaste spelen?

Permalänk
Medlem

Tredje generation var grym, man fan vad jag älskade mitt Gamecube ändå.
Ångrar djupt att jag sålde av det (förvisso för mycket stålar men ändå).

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Säger slutet av sjunde för det var då allting började falla på plats. Det var standard med trådlösa handkontroller, internetstödet var mer än bara en eftertanke, HDMI var standard, vi fick efterhand snabbare och tystare lagring och grafiken började bli så bra att trovärdiga historier kunde börja berättas. Om vi säger så här - om något hade hänt som hade fått utvecklingen att helt stanna av och vi inte någonsin såg några fler tekniska förbättringar skulle ändå Xbox 360 och PS3 vara tillräckligt kraftfulla för alla typer av spel. Möjligen kan samma argument istället göras för Xbox One och PS4 som fick mer minne för operativsystemet att jobba med. När vi nu ser på Xbox Series X och PS5 så erbjuder de ingenting utöver mindre tekniska förbättringar.

Skrivet av HappySatan:

Nog för att man känner en del nostalgi för Mega Drive och SNES, men generationen med PS4:an och XBONE är på alla sätt överlägsen. Makalösa spel (särskilt från Sony), fantastisk grafik och högt prisvärde. Dessutom härligt långlivad.

Samtidigt - hur stora förbättringar innebär egentligen PS4 och Xbox One över PS3 och Xbox 360? Visst, grafiken är snyggare. Men om vi ser på hur de förändrade tv-spel som koncept är skillnaderna minimala. Tänker lite på det som Playstation och N64 gav med dess för den tiden gigantiska steg i 3D-prestanda

Permalänk
Medlem

Röstade 1:a för Philips G7000 som farsan köpte utomlands mot slutet av 70-talet
Men om jag ändå skulle ha valt den "bästa" så hade det blivit PS1.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Nog för att man känner en del nostalgi för Mega Drive och SNES, men generationen med PS4:an och XBONE är på alla sätt överlägsen. Makalösa spel (särskilt från Sony), fantastisk grafik och högt prisvärde. Dessutom härligt långlivad.

Skulle ha kunnat rösta på generationen efter med PS4pro m.fl. men för mig är det inte någon riktig generation. Särskilt eftersom jag inte är Switchägare.

Tänkte exakt likadant faktiskt

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Är väl mer en åldersfråga snarare än vad man gillar bäst. Är du uppvuxen med SNES så är SNES bäst. Är du uppvuxen med den sämre N64 så är N64 bäst etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterthegreat:

Tänkte exakt likadant faktiskt

Du vet vad de säger, två perfekta (defekta?) hjärnor når alltid samma slutsats

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Aldrig riktigt förstått charmen med konsoler. En dator är så mycket mer än bara spel, hur många surfar på swec med en konsol?

Väldigt få, men det är väldigt många som surfar på swec med mobil eller platta.

Är allt man gör på sin dator surfa och spela då kan man ju lika väl köra med konsol och en mobil och/eller platta.

Permalänk
Lego Master

Jag är kluven. Älskade NES, SNES och N64, men ägde aldrig nån av dem själv. Mest (av konsoler) har jag spelat på Xbox 360, så den fick min röst.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Född under tidigare delen på 90-talet så det färgade mitt beslut en smula. Det stod och vägde mellan femte och sjätte generationen för egen del, men i slutändan fick det bli den sjätte. Den femte generationen hade nog högre toppar för egen del, men det fanns nog fler bra spel i sjätte generationen.

Ägde inte någon konsol från tidigare generationer, så har inte samma koppling där.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Personligen är det Snes-eran där det föll på plats för mig.

Handkontrollen gick från att ha två knappar till sex.
Sample-baserat ljud som typ kunde låta som riktig musik.
Kombinationen av antal färger, skalning/rotation och genomskinlighet gör att grafiken än idag kan se bra ut.

Plus att det kom så fruktansvärt många bra spel den generationen.

Min första konsol var dock NES som jag köpte ganska tätt inpå den svenska lanseringen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Spela, det gör man på PCn. Men en "honourable mention" till original Xbox för att det gav oss Halo CE. Väldigt god kandidat till mitt favorit FPS någonsin.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Mycket svårt val men de föll ändå på Playstation, nytt och super cool grafik jämfört med tidigare konsoler, framför allt Destruktion derby 2 som var riktigt snyggt på den tiden.

Ska även säga att både Megadrive och Playstation 2 har förgyllt barndomen med tusentals timmar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Generation 3 var den första jag själv exponerades för, även om jag aldrig hade någon konsol (de var för dyra, jag höll mig till c=64 och Amiga) så hade flera kompisar det. Men min röst får gå till generation 4 eftersom det var den första som hade "tecknad film"-kvalitet på grafiken. Nej, inte med dagens mått, men dåtida mått, och spelen går att spela än idag. Det är färre spel från generation 3 som stått emot tidens tand, tycker jag nog personligen.

För egen del hade jag gärna sett Commodore Amiga CDTV höra till generation 4. Tyvärr prissatte C= den till 1000 dollar, och marknadsförde den som multimediamaskin med oklart användningsområde istället, sen lansering, och dålig tillgång. Trådlös spelkontroll hade den dock (med såvitt jag förstår ok latens). CDTV gick mycket enkelt att expandera till en riktig Amiga, bara koppla in tangentbord och trådlös mus, notera så snyggt och svart allt är jämfört med övriga beiga datorer från 30 år sedan! *hylla oförblommerat*

Min enda egna konsoll, innan jag skaffade barn och gick all in på nintendo, var Amiga CD32, en fantastisk retro-maskin idag, då man kan spela så många (men inte alla) Amigaspel på den, bara smälla i en CD med några hundra spel på. Men, CD32 var väl ett år för sen, C= gick strax därefter i kaputten. Vi använder vår CD32 då och då, mest till Deluxe Galaga. Inkopplad på 37" plasma-TV med s-video, det blir rätt bra bild.

Speciellt generation 5, men även 6, känns rätt daterade idag, med relativt lågupplöst och blockig "3D-grafik". Min fru har dock en N64 och Gamecube, de har blivit inkopplade någon enstaka gång på senare tid.

Hedersomnämnande till generation 7, som nått en grafisk nivå som fortfarande idag är spelbar för de flesta utan problem.
Wii, Wii U och Switch är det vi skaffat på senare tid. Barnen spelar ungefär lika gärna Wii-spel som Switch-spel, grafiken är inga problem på Wii på en 32" TV när det gäller många typer av spel.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Helt klart den 5e, dels för att man var väldigt ung då och i samband med 4spelarläget på N64 var ju hur kul som helst jämfört med att alltid ha bara kunnat spela 2.

Alla blåsor i händerna efter att ha spelat Mario Party i timmar, eller alla Golden Eye timmar där man lovar att man inte kollar på motståndarnas skärmar/positioner

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem

Tror svaret mest har att göra med vilken generation som var aktuell när man var i åldern 8-12 (mest glorifierad).