Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Det får inte så bra betyg Steam, är det prestandaproblemen som drar (drog?) ner det?

Kommer nästan säkert att köpa detta. XCOM:EU var det första jag spelade, och känslan man får i knipiga situationer är svårslagen.

Jag tycker det har rätt bra betyg på steam?
Positiva (6,958)
Negativa (2,339)

Och så gott som alla negativa klagar på prestanda och buggar.

Lite intressant att jag som spelade det på en 5½ år gammal dator, Intel core i7 860 med Radein 5850, inte hade några särskilda prestandaproblem. Flöt ju inte helt perfekt alltid men då körde jag med okej inställningar. Det är ju turbaserat så hög fps kändes inte prioiterat.

Och jag stötte inte på en enda bugg som besvärade mig. Men ja, något fel måste det ju vara eftersom så många klagar.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker det har rätt bra betyg på steam?
Positiva (6,958)
Negativa (2,339)

Och jag stötte inte på en enda bugg som besvärade mig. Men ja, något fel måste det ju vara eftersom så många klagar.

Tja, det är ju relativt, 75% vs 95% positiva kommentarer jämfört med XCOM:EU.

Men det är kul att höra att det är bra, gillar som sagt spelen!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Tja, det är ju relativt, 75% vs 95% positiva kommentarer jämfört med XCOM:EU.

Ah, jag har inte så bra koll och inget direkt att jämföra med så tyckte det verkade rätt bra haha.
Men nu vet jag bättre.

Men som sagt, jag tycker det är bättre än första på alla punkter, utom möjligtvis längden. Känns som jag klarade av tvåan mycket snabbare.
Men, var också mycket bättre och spelade smartare i 2an...

Permalänk
Avstängd

Rätt så mycket som är nytt @Aireilav enligt mig i alla fall.

Concealed systemet är ju trevligt, grafiken är bättre, storyn verkar bättre, nya fiender och att du kan ändra utseendet på din squad och dina vapen. Det är väl vad jag kan komma på nu.

Flyter på bra för mig hittills i alla fall. Ingen MSAA eller FXAA. Håller sig mellan 60-100 FPS (förutom cutscenes som fortfarande är 30 FPS).

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Såg inte om någon länkat den tidigare. Men för den som vill ha snabbare respons i skeppet finns modden;

Instant Avenger Menus
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=6281871...

Permalänk
Medlem

Jag gillar XCOM 2 skarpt, men det är lite opolerat.

Rekommenderar också "stop wasting my time"-modden.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag gillade inte multiplayer, för väntan är för lång, har dom fixat det?

Permalänk
Medlem

Stor patch igår kväll.
https://xcom.com/news/en-xcom-2-patch-now-live

Citat:

This patch introduces new fixes, balance tweaks, and several performance optimizations in the game that should improve framerates and in-game delays overall. Players can also opt into the new “Zip Mode” option by pausing the game at any time and activating it under gameplay options. Zip Mode will create a faster paced experience that speeds up animations and some delays in gameplay.

Tog lite tid bara, känner själv att jag är klar med spelet för ett tag. Men bra sen när det kommer DLC så får man en bättre upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Stor patch igår kväll.
https://xcom.com/news/en-xcom-2-patch-now-live

Tog lite tid bara, känner själv att jag är klar med spelet för ett tag. Men bra sen när det kommer DLC så får man en bättre upplevelse.

Mer info finns h'r http://steamcommunity.com/app/268500/allnews/

Permalänk
Medlem

Nu är det här lite off topic. Skaparen av originalspelet XCOM, Julian Gallop, har annonserat att han jobbar på ett spel som kommer att ta efter många av mekanikerna från XCOM. Spelet heter Phoenix Point och utspelar sig på jorden i en efterkatastrofen-miljö. Det är inte aliens utan monsters man slåss mot. Enda tråkiga är att det är långt kvar till release som är beräknad till 2018. Men gillar man XCOM är det nog något att hålla ögonen längre fram.
https://www.rockpapershotgun.com/2016/06/14/phoenix-point-new...

Permalänk
Medlem

2 nya moddar av LongWar folket

Perk-pack mod
Choice of three perks per promotion rank instead of two
More than 70 new and reworked Abilities that can be assigned to soldiers, gear or aliens
Reworks the four base classes into seven, including the assault, gunner and shinobi, or create your own class
Adds ten new PCS items, each granting a unique ability
Support for more than 15 active abilities in the tactical UI

Laser-pack mod

Adds a new laser tier of XCOM weaponry, which includes a new variant for the assault rifle, shotgun, cannon, sniper rifle, pistol and SMG, plus all attachments
Mod includes models, textures, particle effects and sounds
Tier exists between magnetic and beam tiers, with two new technologies

https://xcom.com/news/en-xcom-2-gets-new-lws-perk-and-laser-p...

Sommaren räddad

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Spelade nyss igenom xcom2 igen, och denna gången med Perk-pack mod bla. Det blev som ett helt annat spel! Älskar verkligen de reworkade klasserna och rekomenderar det helhjärtat! Arnold Schwarzenegger Voice Pack är ju också ett måste ^^

Permalänk
Medlem

En 80 minuter gameplay som visar lite av nyheterna i kommande DLC - War of the Chosen. Det släpps 29:e augusti http://store.steampowered.com/app/593380/XCOM_2_War_of_the_Ch...

Permalänk
Skrivet av Swaglord:

Spelade nyss igenom xcom2 igen, och denna gången med Perk-pack mod bla. Det blev som ett helt annat spel! Älskar verkligen de reworkade klasserna och rekomenderar det helhjärtat! Arnold Schwarzenegger Voice Pack är ju också ett måste ^^

Vad har dom gjort i Perk-pack?
Spelade igenom XC2 ett par gånger när det var nytt och sedan har det blivet liggande.. skulle vara kul att ge sig på det igen med lite mods...

Permalänk

Köpte XCOM:Enemy Unknown med Enemy Within för 10euro på steamrean(sportlovet). Körde från Lördag till idag(Onsdag) och klarade Normal difficulty med Ironman.

Måste säga att jävlar vad svårighetskurvan går upp och ned. Man måste vara prickfri första månaden med basen för att inte bli ägd i tredje månaden. Men sista uppdraget var lite... för enkelt. Speciellt när man spenderat hur många jävla timmar som helst med att få upp 6 majorer utan att någon dör av en kritisk träff från ingenstans eller fadern av alla flanker. Speciellt när sista jäveln dog med ett enda drag(double tap) av snipern.

Hur är XCOM 2, är det ungefär samma berg o dalbana i svårighetskurvan?

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Det finns ett par spikar i svårighet i kampanjen. Jag spelade den efter att spelet släppts så känner inte till om det balanserats senare. Men annars är det generellt sätt jämnare kurva.

Skaffade nyss War of the Chosen, det har fått väldigt bra kritik. Nu när jag började installera XCOM 2 och War of the Chosen såg jag att det var rejält stort, hela 60GB. Vilket är mycket för ett strategispel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Köpte XCOM:Enemy Unknown med Enemy Within för 10euro på steamrean(sportlovet). Körde från Lördag till idag(Onsdag) och klarade Normal difficulty med Ironman.

Måste säga att jävlar vad svårighetskurvan går upp och ned. Man måste vara prickfri första månaden med basen för att inte bli ägd i tredje månaden. Men sista uppdraget var lite... för enkelt. Speciellt när man spenderat hur många jävla timmar som helst med att få upp 6 majorer utan att någon dör av en kritisk träff från ingenstans eller fadern av alla flanker. Speciellt när sista jäveln dog med ett enda drag(double tap) av snipern.

XCOM 2 är helt klart svårare enligt mig. Sen är det även så att när det första svårigheten (första månaderna) börjar avta så inför de nya element för att försvåra mid-game..men XCOM 2 lider precis som EU/EW av att det blir "lätt" på slutet. Dock så är sista uppdraget mycket svårare i 2:an än EU/EW. Overall är det ett bättre spel på alla sätt och vis.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Precis spelat igenom War of the chosen och det var ett rejält lyft för XCOM 2..
Blir nog att ta en runda till..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tactical Legacy Pack är släppt till WotC nu, ett fantastiskt litet DLC som är gratis om man redan äger WotC. Perfekt om man som jag vill lira en snabb kampanj!

https://store.steampowered.com/app/785300/XCOM_2_War_of_the_C...

The XCOM 2: War of the Chosen - Tactical Legacy Pack includes a collection of new game modes, maps, weapons, armors, Photobooth options, and more that honors the legacy of the XCOM series.

This content requires ownership of both the base game XCOM 2, and the XCOM 2: War of the Chosen expansion to play.

NEW GAMEPLAY MODES:

Legacy Ops - Command a squad of soldiers through a series of linked consecutive tactical missions:
Central’s Archives – Central Officer Bradford, and other key members of XCOM, recount the pivotal operations that led to the rise of the resistance between the events of XCOM: Enemy Unknown and XCOM 2:
Blast from the Past – After the fall of XCOM HQ, Central Officer Bradford begins his journey to build the resistance by returning to where it all began.
It Came from the Sea – The broadcast of a fledgling radio DJ is reaching an audience he didn’t intend. It’s up to Central to save the DJ from an endless horde of hungry listeners.
Avenger Assemble – Join Lily Shen as she works to retrofit the Avenger into a new home for the growing forces of a reinvigorated XCOM.
The Lazarus Project – ADVENT is kidnapping key members of the resistance, and it’s up to Central to rescue some of XCOM's most renowned operatives.
Resistance Archives - Engage enemy forces in series of tactical missions increasing in difficulty.
Skirmish Mode – Create and play your own custom XCOM tactical missions using the included editor that allows you to modify various settings (map, squad loadouts, objective, enemies, and more.)

NEW MAPS:
Engage in battle across 28 new maps remastered from XCOM: Enemy Unknown and XCOM: Enemy Within. These new maps will be featured in Central’s Archives.

NEW WEAPONS AND ARMOR:
Equip your soldiers with reimagined versions of the conventional, laser, and plasma weapons, as well as Kevlar, Carapace, and Titan armor from XCOM: Enemy Unknown. Complete Central’s Archives to unlock these new additions for use in the main single player campaign.

NEW CUSTOMIZATION AND PHOTOBOOTH OPTIONS:
Customize your soldiers with new attitudes and helmets. Create new images in the Photobooth with additional backgrounds, colors, and character poses.

NEW SOUNDTRACK OPTIONS:
With the new Soundtrack Selector you can choose to play the XCOM 2: War of the Chosen campaign with the existing score, the score from XCOM: Enemy Unknown, or an all-new soundtrack inspired by the music from the original X-COM: UFO Defense.

OFFLINE CHALLENGE MODE:
Play through all 100+ War of the Chosen challenges as often as you want.

Visa signatur

Här har man då suttit hela natten spelandes Quake
Farsan vill skriva i Word, ber mig göra ett break

Permalänk
Medlem

Började spela igår, men jäklar vad rörigt allt är, för det är ju helt annorlunda än Enemy Within.
Kartan fattar man inte mycket av, och man får typ ingen hjälp.

Men verkar som man kontaktar resistances på kartan, istället för att skicka upp satelliter.
Man får stå och scanna ett antal dagar till det är klart. Sen måste man bygga nåt rum i basen för att låsa upp fler slots för nya regioner, precis som satellite uplinks i första spelet.

Men sen har man nån fast bas också, och återvänder man dit verkar man kunna scanna efter intel, eller få nån annan bonus, eller nåt. Men då kan man å andra sidan inte låsa upp nya regioner samtidigt.
Och så ska man bygga radiotorn också, för att få nån bonus för hela kontinenter, men vetefan hur man ens ser vad det är för bonus man kan få så man vet om det är värt mödan.
Jäkla rörigt.

Såhär i början känns det som ett gäng saker saknas från första spelet också:
Man får inga medaljer, vilket var bland det roligaste i förra spelet - dekorera sina favoritsoldater.
Sen är basen typ helt död - man ser inte längre sina soldater stå och hänga i sina baracker, eller ser dem ligga i sjukstugan när de är skadade (jag ser ingen sjukstuga överhuvudtaget här).
Ingen stor fabrik där det byggs saker, utan engineer-rummet är en tjej som står och glor bara.
Mobila basen känns helt enkelt totalt död och ocharmig, det är typ 3-4 pers man ser, och inga av dem verkar jobba med något utan bara står och glor.
Märkligt...

Aja, bara att kämpa vidare.
Striderna är ju typ samma och därmed jäkligt roliga, så där känner man sig hemma i alla fall

EDIT: Tydligen ska man kunna klicka på "knytnäven" när man är vid basen, och ändra bonusen (från att scanna för Intel till att skynda på healing eller byggande) men det händer ingenting när jag klickar där
Kanske inte är upplåst ännu, jag har inte kommit så långt...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

@ASBR: Du kommer snart in i det. Ett av dom roligaste spelen jag spelat.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det är så sjukt mycket nerv under uppdragen!
Särskilt när man bestämt sig för att inte savescumma (typ köra ironman, fast utan att ha det aktiverat ifall nån bugg skulle uppstå eller nåt annat galet inträffar).
Eller återskapa favoritsoldater som dött, eller annat "fuskande"
Man sitter ju som på nålar inför varje move, och överväger allt väldigt noga!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men herregud, vad fan händer?
Kom till ett dark-event mission, mitt andra i spelet tror jag, inte alls kommit så långt än.
Jag hade 8 turns (tror jag) på mig att hacka en device.

Först av allt stöter jag på 2 jävliga fiender, varav den ena nån sorts robot med jobbig armor.
Dessutom två turrets inom synhåll som också hade armor!
Tog bra mycket stryk bara av att döda dessa!
Tänkte att nu hinner jag nog fram o hacka i alla fall, men då droppar reinforcements ner precis framför näsan - tre nya jävliga fiender.
Kände redan då att "det här kan fan inte va sant, är det ens möjligt att klara detta".

Efter dessa är mina soldater i sjukt dålig form, typ alla är skadade, en del slut på ammo o.s.v.
Men jag bör kunna hinna fram och hacka för det är typ 2-3 rundor kvar.
Men när jag närmar mig triggas ytterligare 3 fiender - en sån där jobbig jäkel med elektrisk batong som springer hur långt som helst på en runda och sedan stunnar/dödar dig direkt, plus en ormgubbe, och en vanlig simpel fiende.
Jag är helt chanslös, kändes som ett stort jäkla skämt bara!
-Failat mission
-1 död
-3 gravely wounded
-1 wounded

Vilken sjuk jäkla difficulty-spike!
Det här känns ju mycket värre och mer orättvist än i XCOM EW :/
Med armor kanske det varit möjligt, men hur fan skulle jag hunnit forska fram det redan...det krävde ju dessutom nån jäkla alloy etc som jag ganska nyligen fått tag i, och sen skulle det ta typ 19 dagar att researcha ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, uppdraget efter blev ännu värre!
När jag hade 2/5 kvar vid liv, och tänkte att jag kanske klarar det uppdraget i alla fall, så dyker det upp en ny fiende som klonar sig själv i 3-4 kopior där alla teleportar runt som galningar varje runda.
Helt rökt!
Oh well...

EDIT: Skönt, jag är inte ensam i alla fall - många artiklar/kommentarer på nätet ang svårigheten!

Citat:

I’m going to get a lot of flak for this from hardcore gamers who want their games to be difficult. But I started playing this game on the “normal” setting and had to ratchet it down to “rookie” in order to continue with the game. This raises a question about the wisdom behind the game industry’s spiraling quest to make games more engaging by making them harder to play for a smaller group of hardcore gamers. If a game is too hard, a lot of more casual gamers like me are just going to give up. I’m here to testify that it is possible to make a game too difficult.

https://venturebeat.com/2016/03/04/the-deanbeat-im-surrenderi...

Här verkar det finnas massa tips också, får läsa lite och anpassa taktik...
https://www.reddit.com/r/Xcom/comments/6jypy3/xcom_2_is_too_h...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Haha, uppdraget efter blev ännu värre!
När jag hade 2/5 kvar vid liv, och tänkte att jag kanske klarar det uppdraget i alla fall, så dyker det upp en ny fiende som klonar sig själv i 3-4 kopior där alla teleportar runt som galningar varje runda.
Helt rökt!
Oh well...

EDIT: Skönt, jag är inte ensam i alla fall - många artiklar/kommentarer på nätet ang svårigheten!
https://venturebeat.com/2016/03/04/the-deanbeat-im-surrenderi...

Här verkar det finnas massa tips också, får läsa lite och anpassa taktik...
https://www.reddit.com/r/Xcom/comments/6jypy3/xcom_2_is_too_h...

1:a genomspelningen på X:COM kan man kasta rätt fort, men ta lärdomarna till din "riktiga" genomspelning. Nu minns jag inte vad som var viktigast att forska på men dina första val är alltid de viktigaste. Låsa upp slot 5&6 borde vara rätt viktigt också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

1:a genomspelningen på X:COM kan man kasta rätt fort, men ta lärdomarna till din "riktiga" genomspelning. Nu minns jag inte vad som var viktigast att forska på men dina första val är alltid de viktigaste. Låsa upp slot 5&6 borde vara rätt viktigt också!

Jupp, nu är jag på första nystarten utan tutorialen, och kör Ironman på "veteran".
Testade bygga en flashbang direkt, för de verkar va till stor nytta enligt många, men störigt att de är engångs så man måste bygga nya hela tiden...

Bygger GTS först av allt nu! Måste få upp squad till 5 direkt, och nån till bra, typ wet work.
Och börjar med modular weapons så jag kan modda vapen med lite loot jag redan fått.

Sen kan jag börja med sånt som krävs för att expandera.
Så får vi se hur det går - antagligen åt h-vete några omgångar till, men tar ju bara nån timme så är ilskan förbytt i ny kämpaglöd och man är igång igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu kom jag till samma mission igen, där jag blev totalt slaktad sist!
Denna gång hade jag bättre förutsättningar, då jag hade plated armor, plus en grenadier med holo targeting, vilket är väldigt effektivt.
Plus att jag ryckte fram väldigt försiktigt, då minsta snedsteg gör att man blir halvt utplånad på en och samma runda.

Trots det så dog en soldat, tre eller fyra blev rejält skadade, och uppdraget failade med minsta möjliga marginal.

Efter detta kommer ett katastrofuppdrag där jag har typ 15-20 sjukt starka fiender mot mig och det är bara helt lönlöst, man har inte skuggan av en chans på det.
Känns som spelet tar för givet att jag ska ha bästa armor och bästa vapnen, plus full squad, när jag kommit dit jag är, men det är så sjukt långt bort!
Tror jag får sänka till lägsta svårighet, för detta är sjukt mycket svårare än XCOM EW, och inte särskilt roligt då :/
Man spelar ju för att det ska va kul, inte för att impa på någon

Alternativt kanske man ska satsa ALLT på att expandera i början - skita i vapen/armor/GTS, enbart expandera, försöka överleva skitsvåra missions ändå, och sedan ha en massa resurser och kunna ta igen allt snabbt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm kanske dax o varva igen... sjukt roliga dessa spel!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

XCOM 2 ska ni spela i Ironman läge, jag brände runt 700 timmar på ironman legendary och vann två gångar. Helt annat spel när man kör ironman...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Ja Ironman, eller åtminstone inte savescumma, är ju ett måste!
Annars kan man spela nåt annat istället känner jag.

Jag läser massa tips för att se om jag missat något, eftersom det är så sjukt svårt, men det är jäkligt dryga tips!
T.ex. att man måste döda alla fiender så fort man aktiverar en pod/grupp.
Det har hänt mig flera ggr att tre fiender aktiveras på en gång, och jag behöver att alla 5 soldater träffar en av dem för att han ska gå ner. Så sjukt orättvisa förutsättningar. Finns inte en chans att sänka alla tre fiender då, om en av dem är så "överlevlad", och dessutom har de brutala vapen så man får sjukt mycket stryk av de som överlever.
Ofta nån som får panik också, eller blir stunnad, och är borta ur leken nån runda.

Ett annat vanligt tips är att se till att alla soldater har fullt cover - att halvt cover är typ värdelöst.
Men det är ju också omöjligt - jag hittar sällan fullt cover till mer än 2-3 soldater, ibland inte ens det.
Och många banor är ju sjukt stressiga också så man får va glad om man ens hinner ut (extraction-missions).

Nä jag kanske får kapitulera och sänka till "rookie", vetefan vad jag ska göra annars...lite otur på ett mission så är det ju bara att starta om igen, och lite drygt när man spelat 5 timmar eller så, och ska börja om för tionde gången eller nåt...
Jag känner sällan att jag gjort någon tabbe när jag dör, utan det känns mer som att det är så sjukt orättvisa förutsättningar bara.
Kanske att man kan va mer effektiv på något sätt på bas/globe, och snabbt få grymma vapen + armor...

Första XCOM var så mycket roligare för det kändes aldrig orättvist/obalanserat som detta gör.
Man vill ju att det ska vara på samma villkor lite mer, lite jämnare.
Att fienderna är smarta, istället för overpowered som bara den.

Sen är jag så sjukt trött på lancers eller vad de heter - de som springer över hela kartan och lite till, på en runda, och sedan ändå har sin attack kvar (typ som ens egen ranger). De är så sjukt svåra att försvara sig mot, särskilt när de kommer ihop med 2-3 andra livsfarliga fiender och de står lite utspridda också...

Mycket gnäll nu

Visa signatur