Snabbtitt: Överklockning med ett klick i Geforce Experience

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Skaffa en bättre ventilerad låda till nästa bygge? Lät som ett påhittat problem

Jag köpte lådan tidigare, och då trodde jag inte trenden skulle gå så långt åt fel håll att 3080 skulle dra över 300W!

Läs även Icte:s och Fulci:s inlägg
#18640033
#18640153

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Bra för normies.

Skräp för oss som överklockar som vanligt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ja.. Det är väl sak samma, känns som att alla grafikkort idag är "onödiga" att överklocka eftersom nästan alla säljs som "OC" modeller och att höja ytterligare 40 MHz till ger ju ingen märkbar effekt i spel

Edit: Det är ju så gott som alltid power limit som sätter stopp för overclock på nya grafikkort

Dock så har Asus gått ut med att OC-modellerna får de bättre GPUer och minnen när de sorterar, kan ju vara något att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Dock så har Asus gått ut med att OC-modellerna får de bättre GPUer och minnen när de sorterar, kan ju vara något att tänka på.

Vad skulle de annars säga? Swec deklarerade i sin recension av TUF att OC modellen inte var värt det och då pratar vi om några hundra lappar så skulle ta en tillverkares påståenden med en nypa salt.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Hellre utan experience men med afterburner. winwin.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

MSI afterburner är det bästa, än.
Är detta något Nvidia beslutar sig att satsa på så kan det ändras med tiden till att bli jämbördigt.
Det vore skönt faktiskt.

Jag bråkade länge med Nvidia på deras forum om tre saker.

1. Kunna ställa en fläktkurva.
2. Kunna överklocka.
3. Kunna ställa max fps manuellt.

Nu fattas bara en

OBS: Av någon jävla anledning var det många som INTE ville ha detta i mjukvaran från Nvidia.

"Dåliga" Amd har ju redan alla dessa funktioner i drivrutinen, nu när jag gick tillbaka till Nvidia igen känns det som stenåldern

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Oliver91

Ja. Jag påpekade det många gånger på Nvidias forum. AMD är mycket längre fram i sin mjukvara med sådana funktioner.
Jag skrev med att det är bättre om dom väl ändrar sig om det blir i mjukvaran utan GeForce Experience.

Märkligt att nvidia har tagit så lång tid på sig att göra något som AMD haft 4-ever.
Det är skrattretande att det inte går att ändra fläktkurva haha. Nvidia är fåntrattar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagas:

Jag tycker det stämmer. Förr kunde man klocka processorer inland med närmare en ghz sedan några hundra mhz men nu är vi nere på iaf Ryzen att man inte tjänar på att klocka.

Grafikkort kunde klocka mer innan också. GTX970 kunde nå 980 nivåer i prestanda om jag inte minns fel.

7970 kunde man i vissa fall klocka 300 mhz över specs.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag kör MSI afterburner för GPU-överklockning, och rent generellt är det så att kan man överklocka en komponent så överklockar jag den. Inte alltid det ger så mycket extra prestanda men har man köpt en komponent så är det en rättighet att få pressa den till max om man så önskar.

Rätt pinsamt att Nvidias egen mjukvara inte är bäst på ett överklocka Nvidias grafikkort kan man tycka men det kanske blir bättre med tiden

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kör MSI afterburner för GPU-överklockning, och rent generellt är det så att kan man överklocka en komponent så överklockar jag den. Inte alltid det ger så mycket extra prestanda men har man köpt en komponent så är det en rättighet att få pressa den till max om man så önskar.

Rätt pinsamt att Nvidias egen mjukvara inte är bäst på ett överklocka Nvidias grafikkort kan man tycka men det kanske blir bättre med tiden

När jag läste detta så kom jag och tänka på när en sa till mig att han hade betalat för sina 250km/h och då tänker han använda de hela vägen 😂
Men ja visst är det så att man ska överklocka så man köper ju grejer som ska klara det 😎

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag kör MSI afterburner för GPU-överklockning, och rent generellt är det så att kan man överklocka en komponent så överklockar jag den. Inte alltid det ger så mycket extra prestanda men har man köpt en komponent så är det en rättighet att få pressa den till max om man så önskar.

Rätt pinsamt att Nvidias egen mjukvara inte är bäst på ett överklocka Nvidias grafikkort kan man tycka men det kanske blir bättre med tiden

Jag gör likadan när jag köper skylift. Ofta står det maxvikt 180Kg, men jag överlastar den ibland till 300kg och kör upp den till 20 meters höjd och det går bra.
Manuell överklockning handlar mycket om att minska säkerhetsmarginalerna idag, när komponenterna har variabel klockfrekvens som anpassar sig efter värme och annat. Vissa använder sin hårdvara så att en enda beräkningfel kan innebär risk för liv, andra så en felaktig pixel kvittar. För ofta blåskärmar är dock tråkigt.

Permalänk

hittar ej denna funktionen på min laptop med rtx 2070 .. kör 3.20.5.48, kanske ej funka till laptops men vart skulle den normalt finnas?

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

hittar ej denna funktionen på min laptop med rtx 2070 .. kör 3.20.5.48, kanske ej funka till laptops men vart skulle den normalt finnas?

Om den finns på bärbara, ligger den i överlägget/overlay. Hotkey är normalt Alt+Z och sen "Performance". Man kan också binda en egen hotkey till den på samma ställe och inställningar/kugghjulet. Fördelen med att ha den i överlägget är att man alltid kan accessa den, även mitt inne i spel.

Permalänk
Medlem

Detta test är gjort på bara 3080 kort som i princip inte går att överklocka till någon egentlig prestandavinst.
Då är det ju mer intressant att se test av 2000 serien då dessa kort finns ute hos många användare .
Då 3080 mest existerar på ett papper från NVIDIA.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Fulci:

Körde två benchmark i RDR2 4K Ultra - med andra testet på nerställd "Power Maximum" via GFE.
1: 100% power; medel fps 76,3, GPU Power låg på ungefär 350W
2: 90% power; medel fps 73,8, GPU Power låg på ungefär 315W

Blir 3,3% lägre prestanda och 10% lägre effekt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

När jag läste detta så kom jag och tänka på när en sa till mig att han hade betalat för sina 250km/h och då tänker han använda de hela vägen 😂
Men ja visst är det så att man ska överklocka så man köper ju grejer som ska klara det 😎

Ja det är väl unfegär det jag menar. De flesta verkar ju tycka överklockning är "onödigt", men då är det ju bara att låta bli att överklocka och låta de som tycker det är kul få göra sin grej

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag gör likadan när jag köper skylift. Ofta står det maxvikt 180Kg, men jag överlastar den ibland till 300kg och kör upp den till 20 meters höjd och det går bra.
Manuell överklockning handlar mycket om att minska säkerhetsmarginalerna idag, när komponenterna har variabel klockfrekvens som anpassar sig efter värme och annat. Vissa använder sin hårdvara så att en enda beräkningfel kan innebär risk för liv, andra så en felaktig pixel kvittar. För ofta blåskärmar är dock tråkigt.

Ja naturligtvis handlar det om lämplighet och vilka krav man själv ser på stabilitetstest för att räknade som "stabilt". Men säjrhetsmarginaler finns vad jag vet på alla komponenter. Så det finns att gräva i, hur lngt det går att gå etc etc.

Sen är ju det i sig en egen diskussion. T. ex att saker kanske är "stabila" med alla fläktar på max och alla fönster öppna i mitten på februari, men vill man använda systemet då?

Förr var det mer att "låsa upp" saker som man visste att produkten var kapabel till, komma runt artificiella nedlåsningar etc, nu är det mer att kolla om man har tur och fått ett chip som klarar att klättra högre än spec, eller om chippet nätt och jämt slickar linan för att inte binnas som sämre. Båda har sin tjusning men jag kan sakna dagarna då man kunde spara någon tusenlapp genom att brygga kontaktpunkter med en blyertspenna. Det går inte riktigt idag .)
Just på Nvidias grafikkort så bränner de väl bort anslutningarna till avstängda CUDA-kärnor med laser innan paketering, så går ju inte "fuska" som förr genom att dra in ett BIOS till ett bättre kort.

Fanns ju även en tid då typ alla tillverkare kämpade med näbbar och klor mot överklockare, medans man nuförtiden omfamnar oss på ett annat sätt, men procentuellt sätt finns inte lika mycket att hämta längre.

Jag har dock lyckats klocka mitt 1070 så att det presterar som ett 1070TI, och bytt ut den lökiga standardpastan mot Kryonaut, vilket ger lite extra utrymme för boost och gör att fläktarna inte äter lika mycket av strömbudgeten, så än idag finns det ju lite "modifikationer" man kan göra för att krama ur mer prestanda vilket är kul

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

+135Mhz står det efter scanning på mitt 2070S utan att petat på något annat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."