Anmäl dig till Roborock Challenge!

SweClockers nya hemsida lanseras skarpt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Men kanske framförallt: har ni exempel på sidor som ni tycker utnyttjar horisontellt utrymme på ett föredömligt sätt så får ni jättegärna tipsa!
Jag personligen hittar väldigt få exempel själv. Det betyder förstås inte att vi ska lägga ribban lågt men inspiration hjälper alltid!

Linus Tech Tips tycker jag ett bra exempel, på att utnyttja horisontellt utrymme, samt dom har korrekt färgprofil, det som ska läsas är ljusast.

Visa signatur

Moderkort: Asus TUF Z790 Processor: I7 14700K Kylning: Asus TUF LC 240 Minne: 32Gb Corsair Vengence Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: WD Black 1Tb Nätagg: Asus ROG STRIX 850w Chassie: Fractal Design Pop Air XL Skärm: Dell U27" @ 2560 X 1440 2 X Dell U24" @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Fast dom har ju sagt att det är samma bredd som innan så 🤷‍♂️

Konstigt var typ det första jag reagerade på. Aja som kanske ändrar i nån senaste rev. Kan vi hoppas iaf

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att byta plats på visningar och antal svar? Svar är ju väldigt mycket mer intressant.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Efter några dagar så stör jag mig så sjukt mycket på att jag inte kan se forumtrådar senaste inlägg till höger som jag kan göra på datorn, så har nästan slutat Att besöka sidan nu på telefonen 😄 , ja jag har testat ”desktop site” inställningen i Chrome men fungerar ej för mig.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

En snabb fix är att byta orange mot svart för "aktivt" lås. Blir bättre för ögonen än det oranga och ger ändå en hyffsad skillnad mot den grå inaktiva.

På medium sikt ett iconbyte till en "thumb-tack" för fastnålad meny i skärmtopp.
på längre sikt så skulle jag helst flytta det hela till en inställningssida tillsammans med sidbredd och lite mer för att städa lite

Thumb-tack är en mycket bättre ikon!

Permalänk
Medlem

@Enity: Ok. Antar att det är olika, själv föredrar jag hög ljusstyrka och ljusa hemsidor, tycker verkligen det höjer humöret! Sen kör jag 60W lampa i taket med.

Vet att det är något off-topic kanske, men nån annan som kan och vill svara på varför de föredrar mörkt tema? Undrar genuint varför det blivit så populärt.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

@Enity: Ok. Antar att det är olika, själv föredrar jag hög ljusstyrka och ljusa hemsidor, tycker verkligen det höjer humöret! Sen kör jag 60W lampa i taket med.

Vet att det är något off-topic kanske, men nån annan som kan och vill svara på varför de föredrar mörkt tema? Undrar genuint varför det blivit så populärt.

Mörkt tema är bra de sista timmarna innan man ska lägga sig då det ger mindre blått ljus i ögonen. Dessutom påverkar mängden ljus rent psykologiskt och mörkt tema gör en mindre pigg pga detta vilket ju kan vara bra senare på kvällen. Better Sweclockers har ju som default att switcha till det mörka temat klockan 21 och sedan switcha till ljust vid 07 på morgonen. Briljant idé!

Sen det här med 60 Watt i taket, VAAA? Har du fortfarande vanliga glödlampor och inte moderna LED?

Angående det här med orange highlights som diskuterats här i tråden nu på det sistone bla vad gäller gillaknappen och hänglåset så håller jag inte alls med att dessa ska ändras till svart! Jag störs inte det minsta av att dessa är lite färgglada. Tycker tvärtom att det ser trevligt ut samt är en del av Sweclockers grafiska profil. Gillar man inte det så handlar det väl bara om personlig preferens. När det gäller inlägg som gillats tycker jag tvärtom att den orangea färgen är funktionell de gånger man har lite bråttom och bara vil skumma igenom en tråd, då går det snabbt att se vilka inlägg som gillats mycket och som kan vara värda att läsa extra noga. Vill ha kvar orange färg, särskilt bra för oss som använder mörkt tema ofta!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Sötast
Skrivet av waverider:

Mycket skönare för ögonen.

Kör min skärm på 25% ljusstyrka till att börja med, alltid night light och mörka teman om det finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Mörkt tema är bra de sista timmarna innan man ska lägga sig då det ger mindre blått ljus i ögonen. Dessutom påverkar mängden ljus rent psykologiskt och mörkt tema gör en mindre pigg pga detta vilket ju kan vara bra senare på kvällen. Better Sweclockers har ju som default att switcha till det mörka temat klockan 21 och sedan switcha till ljust vid 07 på morgonen. Briljant idé!

Sen det här med 60 Watt i taket, VAAA? Har du fortfarande vanliga glödlampor och inte moderna LED?

Angående det här med orange highlights som diskuterats här i tråden nu på det sistone bla vad gäller gillaknappen och hänglåset så håller jag inte alls med att dessa ska ändras till svart! Jag störs inte det minsta av att dessa är lite färgglada. Tycker tvärtom att det ser trevligt ut samt är en del av Sweclockers grafiska profil. Gillar man inte det så handlar det väl bara om personlig preferens. När det gäller inlägg som gillats tycker jag tvärtom att den orangea färgen är funktionell de gånger man har lite bråttom och bara vil skumma igenom en tråd, då går det snabbt att se vilka inlägg som gillats mycket och som kan vara värda att läsa extra noga. Vill ha kvar orange färg, särskilt bra för oss som använder mörkt tema ofta!

Tackar för svaret, hade väl funderat lite i de där banorna om det kunde vara så. Kanske man skulle släcka ner lite (ibland) innan man lägger sig för sömnens skull, även om jag sover ok.

Jo jag har leds i taket, men styrkan är nog en motsvarande 60W. Kanske något svagare.

Håller med om att det är snyggt med det orange:a på SC, trist om det bara hade varit grått, vitt och svart.

Skrivet av Allexz:

Mycket skönare för ögonen.

Kör min skärm på 25% ljusstyrka till att börja med, alltid night light och mörka teman om det finns

Tack för svar. Misstänkte lite att det låg till så. Har själv nästan alltid starka lampor tända, och brightness på min Alienware skärm står på 100%. För mig: Mysbelysning = deppbelysning.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Jag tycker om något att det borde vara mer orangea element (det är ju Swecs accentfärg!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Efter några dagar så stör jag mig så sjukt mycket på att jag inte kan se forumtrådar senaste inlägg till höger som jag kan göra på datorn, så har nästan slutat Att besöka sidan nu på telefonen 😄 , ja jag har testat ”desktop site” inställningen i Chrome men fungerar ej för mig.

Du har ju ett större antal ”nya inlägg” långt ner på sidan, det är den jag använt i alla år. Funkar inte den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tycker om något att det borde vara mer orangea element (det är ju Swecs accentfärg!)

Enligt mig är det inte de orangea elementen som är problemet som så, utan det är när det är orangea element mot en ljus bakgrund. Då blir kontrasten för låg och det ser helt enkelt inte bra ut enligt mig. Sen ska tilläggas att låg kontrast är även dåligt ur en tillgänglighetsaspekt. Där är den vita texten på orange bakgrund inte speciellt lyckad. https://webaim.org/resources/contrastchecker/?fcolor=FFFFFF&b...

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Satt och tänkte samma sak, men orkade helt enkelt inte skriva det.
På den gamla sajten var det bara att kolla när senaste inlägget i den forumdel man var intresserad av att läsa var skriven. Så höll man en mental note för klockslaget.
Nu behöver jag gå in i ex övriga ämnen och kika manuellt i alla 3 underkategorier som finns akademiska ämnen underhållning & hobby, fritid och livsstil för att se om nåt nytt har skrivits.
Små onödiga extra steg i min mening.
För att inte tala om att enbart klicka en gång på forum längst upp till vänster på sidan inte längre tar en till forumet direkt som förut, utan då åker rullgardinen ner med alternativ. Blir mer extra klick här för min del.
@UndaC 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Galleriet.
Gick in på galleriet och kollade där. När man kommer in där känns det inte attraktivt och det känns fattigt på något sätt.

För att kunna söka på fler gallerier så måste man först trycka Visa fler på senaste albumen och sedan så får man en sökruta efter det. Sökrutan måste ju vara på första sidan i galleriet.

Sedan tycker jag att filter i alla sökfunktioner på siten ska visas om man är desktop.

Ett minus är att galleriet och de flesta andra element inte skalar så bra uppåt. Men ni har ju bara anpassat sidan från 1270px och neråt så det är väl inte så konstigt. Men inne i själva gallerierna så läggs bilderna snyggt efter varandra om bredden finns.

Sagt det igen och säger det igen! Hela hemsidan känns så mycket rappare nu efter bytet.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av medbor:

Hade absolut inte haft något emot det. Men den springande punkten tror jag är vilka element som är orangea. En orange ikon skapar ofrånkomligen känslan av något viktigt eller nytt, vilket ju i fallet med header-inställningen är helt fel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hade absolut inte haft något emot det. Men den springande punkten tror jag är vilka element som är orangea. En orange ikon skapar ofrånkomligen känslan av något viktigt eller nytt, vilket ju i fallet med header-inställningen är helt fel.

Du menar hänglåset?

Ja den kunde gott få vara svart om menyn är fixed, grå om den är lös men försvinner efter ett par centimeters scrollning och sen skulle jag vilja ha ett tredje alternativ med bara fyrkanten utan bygel i grått som betyder att toppmenyn blir helt lös och följer med hela vägen ned när man scrollar sidan. Det alternativet gillar jag bäst på desktop. Särskilt under Jul då Sweclockers loggan är julig blir den inställningen trevlig eftersom man då hela tiden man är på siten kan se den trevliga juldekorationen, ger lite julstämmning!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Joakim Ågren:

Du menar hänglåset?

Ja den kunde gott få vara svart om menyn är fixed, grå om den är lös men försvinner efter ett par centimeters scrollning och sen skulle jag vilja ha ett tredje alternativ med bara fyrkanten utan bygel i grått som betyder att toppmenyn blir helt lös och följer med hela vägen ned när man scrollar sidan. Det alternativet gillar jag bäst på desktop. Särskilt under Jul då Sweclockers loggan är julig blir den inställningen trevlig eftersom man då hela tiden man är på siten kan se den trevliga juldekorationen, ger lite julstämmning!

Målet är tveklöst att alla de tre alternativen ska finnas tillgängliga för BSC-användare inom kort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag tycker det är trevligt när inte inläggen är väldigt breda, det är lättare och snabbare att läsa och blir bättre styckesindelning när inte alla meningar hamnar på sin egen rad.

Tittade på föreslagna LTT-forumet ovan vilket kändes ganska gräsligt, "forumstrukturen" flöt ut i vänsterkant och den vita bakgrunden i inläggen var tröttande för ögonen (jämfört med den trevligare beigea som är här). Mycket död yta mitt i forumnavigeringen då informationen i rubriker o dyl är i vänster resp höger kant. Panelen till höger verkar liknande den som är här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Målet är tveklöst att alla de tre alternativen ska finnas tillgängliga för BSC-användare inom kort.

WIE WUNDERBAR!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Thumb-tack är en mycket bättre ikon!

gjorde en variant med den för meny som sitter fast i toppen på skärmen och en pil upp för meny som försvinner uppåt när man scrollar

först ladda fontawesome
@import url(https://stackpath.bootstrapcdn.com/font-awesome/4.7.0/css/fon...);

Sen lite omstyling på knapparna

/*font awesome icons */
div#menuLockOpenClick.menu-lock-click:before
{
font-family: "FontAwesome";
font-weight: 900;
content:"\f062";
}

div#menuLockClick.menu-lock-click:before
{
font-family: "FontAwesome";
font-weight: 900;
content:"\f08d";
}

sen kan man behöva ge sig på span.menu-lock svg.icon.color-orange och span.menu-lock svg.icon.lock för att trolla bort de nuvarande iconerna. Vill man ha hänglås istället så blir det "\f023" och "\f13e" istället

Padding osv tillkommer efter eget tycke och smak

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Tittade på föreslagna LTT-forumet ovan vilket kändes ganska gräsligt, "forumstrukturen" flöt ut i vänsterkant och den vita bakgrunden i inläggen var tröttande för ögonen (jämfört med den trevligare beigea som är här). Mycket död yta mitt i forumnavigeringen då informationen i rubriker o dyl är i vänster resp höger kant. Panelen till höger verkar liknande den som är här.

LTT forumet var ett exempel på hur dom hanterar bredden, sidan skalar efter hur stort browser fönster du har öppet.
Hur snyggt kan ett forum vara

Visa signatur

Moderkort: Asus TUF Z790 Processor: I7 14700K Kylning: Asus TUF LC 240 Minne: 32Gb Corsair Vengence Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: WD Black 1Tb Nätagg: Asus ROG STRIX 850w Chassie: Fractal Design Pop Air XL Skärm: Dell U27" @ 2560 X 1440 2 X Dell U24" @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Detta kanske har tagits upp tidigare i tråden..
Jag kör med adblock, självklart avaktiverat på Sweclockers.
Men sedan nya Sweclockers så verkar detta inte fungera. Den blockerar ads händå fast jag tillåter dom på Sweclockers.
Någon som har något tips?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landy:

LTT forumet var ett exempel på hur dom hanterar bredden, sidan skalar efter hur stort browser fönster du har öppet.

Precis, och de gjorde det dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Får sälla mig till den skaran som tycker att sidan känns "tom". Mycket märkligt att fixa något som inte var trasigt, men så är jag surgubbe.

Kan detta vara den första papperslanseriingen a la grafikkort, websajt-version?
*drar täcket över sig och gubbsurar*

Var ett försök att vara lite rolig, gick la sådär. Ni gör ett fantastiskt bra jobb med sajten, glad att den finns.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men sedan nya Sweclockers så verkar detta inte fungera. Den blockerar ads händå fast jag tillåter dom på Sweclockers.

För mig fungerar annonserna efter jag inaktiverat uBlock Origin för denna sida. Har du uBlock Origin aktiverat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landy:

För mig beter sig LTT forumet på precis samma sätt som Sweclockers. De har en fast gräns på bredden, som förvisso är aningen bredare än här, och förminskar man fönstret så försvinner saker på sidan på samma sätt som här. Jag kan inte se något de gör annorlunda annat än att LTT är aningen bredare, vilket mest är en smaksak (jag tycker Sweclockers har en ganska lagom bredd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

För mig fungerar annonserna efter jag inaktiverat uBlock Origin för denna sida. Har du uBlock Origin aktiverat?

Den är inte aktiverad för denna sida nej. Men jag har ändå inga annonser.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1592262-reklam-blocker...

Permalänk

Måste säga att jag skarpt ogillar hur "Nytt i forumet" och "Senaste privatannonserna" tagits bort när man är inne i en forumtråd.
EDIT: Detta verkar endast ske i desktop-läge på mobilen, dock oavsett om jag kör 1080x1920 eller 1920x1080. Är detta en bugg då?

Sedan undrar jag om någon kan förklara detta med "responsiv design". Varför kan jag inte välja att alltid få desktop-versionen på mobilen? Är förbannat irriterande. Hatar mobilhemsidor då de aldrig ger en bra överblick över sidans innehåll.

Ett steg framåt, två tillbaka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Satt och tänkte samma sak, men orkade helt enkelt inte skriva det.
På den gamla sajten var det bara att kolla när senaste inlägget i den forumdel man var intresserad av att läsa var skriven. Så höll man en mental note för klockslaget.
Nu behöver jag gå in i ex övriga ämnen och kika manuellt i alla 3 underkategorier som finns akademiska ämnen underhållning & hobby, fritid och livsstil för att se om nåt nytt har skrivits.
Små onödiga extra steg i min mening.
För att inte tala om att enbart klicka en gång på forum längst upp till vänster på sidan inte längre tar en till forumet direkt som förut, utan då åker rullgardinen ner med alternativ. Blir mer extra klick här för min del.
@UndaC 🙂

ja tyvärr så har @undac och co tryckt in ett script som gör våld på menysystemet (när det inte buggar totalt). Stänger man av det scriptet så funkar klickandet som det ska men då förlorar man en massa annan funktionalitet. Bästa lösningen är naturligtvis att ta bort dessa onödiga funktioner ur javascriptet men det är något sweclockers måste fixa tror jag. Kan inte tillräckligt om javascript för att kunna svara på om det kan patchas bort på klientsidan

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415