LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem

Står i valet och kvalet att beställa en LG 65" B9S idag eller vänta till black friday och se vad 65" CX landar på. Idag kan jag få en B9S för 17 999:- och har svårt att tro att en CX kommer ner under 20 000:- under BF.

Kommer användas tillsammans med ett Xbox series X till både spel, streaming och blu-ray (1080 och 4K).
Sitter idag på en 51" plasma och är nöjd med allt bortsett från att jag vill upp till 4K. Vad jag kan läsa mig till skiljer det inte så mycket modellerna emellan mer än 4K i 120Hz ,processorn och uppskalning.

Är det någon markant skillnad på uppskalning från 1080 (netflix, blu-ray m.m) mellan modellerna? Kanske är dumsnålt att inte lägga lite extra pengar och få den senaste modellen om det är tänkt att ha den många år framöver?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shakermaker:

Info kring återkallning av äldre OLED (2016 och 2017):
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Intressant, min 65C7V verkar berörd. Verkar svårt att hitta mer information dock om hur det går till. Troligen byts väl bara den berörda delen (med andra ord ingen ny CX i stället för den gamla). Har en 48CX på väg in, så får väl ta tag i det när det väl finns en annan skärm att titta på så man inte går under.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Hedersmedlem

Är det förresten någon som har förslag på en bra monitorarm till 48CX? Jag såg att det pratades om Ergotron HX på Reddit som tydligen ska fungera bra med adapterplattan till större VESA. https://www.dustinhome.se/product/5011026039/hx-desk-monitor-...

edit: Här är en Youtubevideo med den armen. Verkar fungera bra. https://www.youtube.com/watch?v=Xzp3fF6AL88

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

03.11.25 software på EU nu, och allt fungerar med 4k 120Hz 3080+g-sync vad jag kan se. Får hoppas man inte upptäcker några problem senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Står i valet och kvalet att beställa en LG 65" B9S idag eller vänta till black friday och se vad 65" CX landar på. Idag kan jag få en B9S för 17 999:- och har svårt att tro att en CX kommer ner under 20 000:- under BF.

Kommer användas tillsammans med ett Xbox series X till både spel, streaming och blu-ray (1080 och 4K).
Sitter idag på en 51" plasma och är nöjd med allt bortsett från att jag vill upp till 4K. Vad jag kan läsa mig till skiljer det inte så mycket modellerna emellan mer än 4K i 120Hz ,processorn och uppskalning.

Är det någon markant skillnad på uppskalning från 1080 (netflix, blu-ray m.m) mellan modellerna? Kanske är dumsnålt att inte lägga lite extra pengar och få den senaste modellen om det är tänkt att ha den många år framöver?

Jag upplever att mina föräldrars B9 är märkbart långsammare i menyer, appar etc jämfört med min C9. Där borde ju CX vara ännu lite snabbare. Sedan har ju CX BFI (även om den funktionen verkar behöva lite kärlek från LG).

Fick loss min 65" C9 för 22 200:- under black friday förra året. Personligen skulle jag ha valt att lägga till några kronor och få den bättre modellen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Står i valet och kvalet att beställa en LG 65" B9S idag eller vänta till black friday och se vad 65" CX landar på. Idag kan jag få en B9S för 17 999:- och har svårt att tro att en CX kommer ner under 20 000:- under BF.

Kommer användas tillsammans med ett Xbox series X till både spel, streaming och blu-ray (1080 och 4K).
Sitter idag på en 51" plasma och är nöjd med allt bortsett från att jag vill upp till 4K. Vad jag kan läsa mig till skiljer det inte så mycket modellerna emellan mer än 4K i 120Hz ,processorn och uppskalning.

Är det någon markant skillnad på uppskalning från 1080 (netflix, blu-ray m.m) mellan modellerna? Kanske är dumsnålt att inte lägga lite extra pengar och få den senaste modellen om det är tänkt att ha den många år framöver?

C9 kanske droppar ännu mer på BF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Jag upplever att mina föräldrars B9 är märkbart långsammare i menyer, appar etc jämfört med min C9. Där borde ju CX vara ännu lite snabbare. Sedan har ju CX BFI (även om den funktionen verkar behöva lite kärlek från LG).

Sen har väl även nya CX bättre hantering av "near dark" scener tror jag. Mindre risk för blockighet, postörisering mm när man jämför B mot C åtminstone om jag minns rätt från HDTVtest:s videor.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

C9 kanske droppar ännu mer på BF?

Ser ut som C9 65" redan är slutsåld, hittar den inte i någon butik. Väntar nog till BF ändå, priset på B9S kan också sjunka då, så beroende på prisskillnad bestämmer jag mig då

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Permalänk
Avstängd

https://www.lg.com/uk/support/product/lg-OLED48CX6LB

Höger sida finner ni 03.11.26 "Software & Firmware", att ladda ned samt en PDF i andra länken som innehåller guide.

1. Ladda ned fil och unzippa filen.
2. Ta ett USB-minne och skapa en mapp som heter: LG_DTV
3. Lägg in filen du unzippade i mappen LG_DTV
4. Stoppa in USB i TV
5. Uppdatering poppar upp direkt, så följ anvisningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

https://www.lg.com/uk/support/product/lg-OLED48CX6LB

Höger sida finner ni 03.11.26 "Software & Firmware", att ladda ned samt en PDF i andra länken som innehåller guide.

1. Ladda ned fil och unzippa filen.
2. Ta ett USB-minne och skapa en mapp som heter: LG_DTV
3. Lägg in filen du unzippade i mappen LG_DTV
4. Stoppa in USB i TV
5. Uppdatering poppar upp direkt, så följ anvisningarna.

Tack, det fungerar kanon!

Hur får jag upp information om output på TVn? Jag har sett HDTVtest får upp en speciell ruta med info om FPS, HDR, Chroma etc Tacksam för svar!

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddixD:

Tack, det fungerar kanon!

Hur får jag upp information om output på TVn? Jag har sett HDTVtest får upp en speciell ruta med info om FPS, HDR, Chroma etc Tacksam för svar!

Det är service menyn, den är rätt dold.

Öppna inställningar [all settings]
Välj programmes
Markera (men tryck inte på) Programme Tuning & settings
tryck på 1 fem gånger.

Det du letar efter finns om du trycker på HDMI, höger ett steg och välj brukar funka.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Det är service menyn, den är rätt dold.

Öppna inställningar [all settings]
Välj programmes
Markera (men tryck inte på) Programme Tuning & settings
tryck på 1 fem gånger.

Det du letar efter finns om du trycker på HDMI, höger ett steg och välj brukar funka.

Kalas! Tack så mycket 🙏

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Relik 📜

Bortse från mobilkamera och lite skakig hand, det här ser väl rätt ut nu? 4K UHD, 120 Hz, 4:4:4, 10-bit med 03.11.26.

(PS. Klicka upp i full storlek...)

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Bortse från mobilkamera och lite skakig hand, det här ser väl rätt ut nu? 4K UHD, 120 Hz, 4:4:4, 10-bit med 03.11.26.

(PS. Klicka upp i full storlek...)

Ja, det är äkta 4:4:4 10bit 120Hz 4k med .26 - och fungerande g-sync.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JBE:

Ja, det är äkta 4:4:4 10bit 120Hz 4k med .26 - och fungerande g-sync.

Ja, allt verkar onekligen rulla. Spelade lite precis, skönt att slippa det galna blinkandet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ja, allt verkar onekligen rulla. Spelade lite precis, skönt att slippa det galna blinkandet.

Ja, jag är sjukt nöjd. Drömskärm vad gäller kvalitet och kontrast/perfekt svärta. Enda som kommer få mig att uppgradera i framtiden är högre refreshrate, då 120Hz är i lägsta laget.

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill men vilken upplevelse det är att spela på en Oled TV. Nu kan jag lika gärna sälja min datorskärm.

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Ja, allt verkar onekligen rulla. Spelade lite precis, skönt att slippa det galna blinkandet.

Har du inga problem med G-sync stuttermässigt? 95-120 är katastrofalt för mig. Under 90 stuttrar det också, om än mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Har du inga problem med G-sync stuttermässigt? 95-120 är katastrofalt för mig. Under 90 stuttrar det också, om än mindre

Hmm, har du provat detta:
https://hardforum.com/threads/lg-48cx.1991077/post-1044754399
https://hardforum.com/threads/lg-48cx.1991077/post-1044754410

Detta var nog tips innan senaste firmware dock, så vet inte om de är relevanta längre...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av jamalya:

Har du inga problem med G-sync stuttermässigt? 95-120 är katastrofalt för mig. Under 90 stuttrar det också, om än mindre

Hm, kan inte påstå att jag märkt det helt ärligt. Spelade HZD och Destiny 2 i går, och i alla fall sistnämnda låg över 100 FPS. Reagerade inte på något där.

Däremot får jag massa märkliga ryck om jag kör 100 Hz i Windows snarare än 120 Hz.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Inne på en 55" cx. Ska man vänta till black friday eller lika bra att slå till nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Inne på en 55" cx. Ska man vänta till black friday eller lika bra att slå till nu?

Ja.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har äntligen hittat peak ilands-problem! Fjärrkontrollen från LG 48 CX pratar på exakt samma kanal som LG 65 C7, så när jag slår igång ena skärmen så reagerar den andra också. Och det verkar inte finnas något sätt att separera de båda, annat än med maskeringstejp. Jäklar!

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OliT:

Jag har äntligen hittat peak ilands-problem! Fjärrkontrollen från LG 48 CX pratar på exakt samma kanal som LG 65 C7, så när jag slår igång ena skärmen så reagerar den andra också. Och det verkar inte finnas något sätt att separera de båda, annat än med maskeringstejp. Jäklar!

Du är inte ensam! Kontrollen till min LG 55 C8 som används av frugan stänger av min CX48 varje kväll vid läggningstid. Dock inte åt andra hållet.

Man behöver rikta och täcka mot den andra för att det ska fungera

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jamalya:

Du är inte ensam! Kontrollen till min LG 55 C8 som används av frugan stänger av min CX48 varje kväll vid läggningstid. Dock inte åt andra hållet.

Man behöver rikta och täcka mot den andra för att det ska fungera

Hmm. Det känns som att LG skulle kunna lägga till någon typ av system för att separera kontrollerna. Olika kanaler, eller bara samma kanal men att ena TV:n struntar i signalerna från fjärrkontroll #2.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Skrivet av OliT:

Hmm. Det känns som att LG skulle kunna lägga till någon typ av system för att separera kontrollerna. Olika kanaler, eller bara samma kanal men att ena TV:n struntar i signalerna från fjärrkontroll #2.

Inte kollat själv men förmodar att det finns någon app annars, men håller med om att det är irriterande.

Permalänk
Medlem

Spenderat en hel del tid för att få till settings rätt och utan banding, så kanske lite intressant info:
ycbcr444 10bit Limited ger inga banding artifacts i spears munsil test - rgb full däremot har artefakter. någon från lg skall ha sagt att den är designad för ycbcr444, men hittar inte längre var jag läste det. tror det var djupt i en avsforum-tråd.

Sharpness ger banding. Sharpness 0=neutralt på cx. Dock gör sharpness någon sorts ppaa eller liknande, men inte värt det.
Ser detta helt tydligt om man kör spears munsil-testet och drar upp sharpness.

Med .26 firmware verkar 120Hz 4k g-sync fungera helt felfritt i ycbcr444 10bit limited. I alla andra kombinationer buggar det antingen ur efter en stund och man får trixa och stänga av/på igen, eller så får man stutter.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JBE:

Spenderat en hel del tid för att få till settings rätt och utan banding, så kanske lite intressant info:
ycbcr444 10bit Limited ger inga banding artifacts i spears munsil test - rgb full däremot har artefakter. någon från lg skall ha sagt att den är designad för ycbcr444, men hittar inte längre var jag läste det. tror det var djupt i en avsforum-tråd.

Sharpness ger banding. Sharpness 0=neutralt på cx. Dock gör sharpness någon sorts ppaa eller liknande, men inte värt det.
Ser detta helt tydligt om man kör spears munsil-testet och drar upp sharpness.

Med .26 firmware verkar 120Hz 4k g-sync fungera helt felfritt i ycbcr444 10bit limited. I alla andra kombinationer buggar det antingen ur efter en stund och man får trixa och stänga av/på igen, eller så får man stutter.

Kör du PC-läge eller inte då? PC-läget har väl någon form av bugg med som ger banding i vissa lägen, tänker jag.

100 Hz är fortfarande trasigt alltså? Testade det för att få 12bit, men blev verkligen hackfest. Med 120 Hz har jag inga G-Sync-problem alls, har sett andra säga det buggar ur i vissa scenarion men mitt rullar finfint.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kör du PC-läge eller inte då? PC-läget har väl någon form av bugg med som ger banding i vissa lägen, tänker jag.

100 Hz är fortfarande trasigt alltså? Testade det för att få 12bit, men blev verkligen hackfest. Med 120 Hz har jag inga G-Sync-problem alls, har sett andra säga det buggar ur i vissa scenarion men mitt rullar finfint.

instant game response, game mode, pc-ikon. inte ens testat 100hz. nu när det äntligen är helt stabilt och fullt fungerande vägar jag nästan inte byta och jinxa det, haha!