Razer släpper betalkort som lyser grönt vid transaktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Är lite osäker på vad du menar men det finns flera kreditkort där du får cashback som sedan dras av på din nästa faktura. Exempelvis Kompletts kreditkort som ger 1% på alla köp, 2% på alla köp i internetbutiker och 4% på alla köp på Komplett.
https://www.komplettbank.se/kreditkort/

Finns också AMEX Blue där du får 1.25% cashback där man på sin sida dessutom beskriver det som cashback "återbäring".
https://www.americanexpress.com/se/kreditkort/blue-cashback/

Är folk intresserade av sådant här finns det fantastiskt mycket bra information borta på Swedroid där vi är många nördar som följer Fintech och sånt här med spänning
https://swedroid.se/forum/forums/betaltjaenster-och-fintech.5...

Med cash back/återbäring avses pengar du får tillbaka som du kan använda var som helst, när som helst. Cash back finansieras genom årsavgift, räntor och % på butikens pris - vilket inte EU gillade eftersom det anses höja priset för samtliga konsumenter.
Det är inte vad Komplett erbjuder, det är mer som ett medlemskort där rabatten bara gäller hos dom. Så tolkade jag det.

Sedan kan man undra vad "nedbetalning" är, ska det motsvara engelskans "down payment"? Ska det tolkas som att det bara är räntefritt om man betalar full handpenning? När jag betalade full handpenning sist så var varan fullbetald. Förvirrande...

Banker som erbjuder gratis kontant-/kreditkort kopplade till VISA/MasterCard kan inte finansiera återbäringen enbart på transaktionsavgifter som överstiger eller motsvarar kreditkostnaderna och har därför i många fall valt att slopa återbäring helt - vilket jag hade i åtanke när jag skrev första inlägget.

Men ja, tekniskt finns det undantag och det skrev jag i föregående inlägg. Ska man finansiera sin egen återbäring med årsavgifter och räntor är det egentligen ingen återbäring jämfört med om man betalar kontant. Det är så jag ser på det, rent filosofiskt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Med cash back/återbäring avses pengar du får tillbaka som du kan använda var som helst, när som helst. Cash back finansieras genom årsavgift, räntor och % på butikens pris - vilket inte EU gillade eftersom det anses höja priset för samtliga konsumenter.
Det är inte vad Komplett erbjuder, det är mer som ett medlemskort där rabatten bara gäller hos dom. Så tolkade jag det.

Sedan kan man undra vad "nedbetalning" är, ska det motsvara engelskans "down payment"? Ska det tolkas som att det bara är räntefritt om man betalar full handpenning? När jag betalade full handpenning sist så var varan fullbetald. Förvirrande...

Banker som erbjuder gratis kontant-/kreditkort kopplade till VISA/MasterCard kan inte finansiera återbäringen enbart på transaktionsavgifter som överstiger eller motsvarar kreditkostnaderna och har därför i många fall valt att slopa återbäring helt - vilket jag hade i åtanke när jag skrev första inlägget.

Men ja, tekniskt finns det undantag och det skrev jag i föregående inlägg. Ska man finansiera sin egen återbäring med årsavgifter och räntor är det egentligen ingen återbäring jämfört med om man betalar kontant. Det är så jag ser på det, rent filosofiskt.

Okej så det är egentligen enligt EU fel ordval av kortutgivarna om din tolkning är korrekt. Man använder ord som konsumenten ska förstå enkelt även om det kanske inte är riktigt rätt gissar jag. Det kanske de skulle kunna få lite smisk av EU för egentligen?

Vad gäller Komplett använder du cashbacken/bonusen på din faktura. Så du kan handla vart du vill och dra av cashbacken/bonusen på hela slutsumman, man behöver inte handla nånting alls på Komplett. Det är ett vanligt Mastercard kreditkort. Exempelvis handla för 10 000 kr på ICA/macken/mcdonalds/krogen och när fakturan kommer kan du använda din bonus på 100 kr som du fått in i bonus/cashback/återbäring/rabatt eller vad man nu ska kalla det och behöver då bara betala 9 900 kr. Liknande system hos andra kreditkort.

Fick själv upp ögonen för detta när jag insåg att jag betalar ett par hundralappar om året till Nordea för att ha ett kort, när jag istället kan få tillbaka 2000 kr i cashback (maxtaket på Komplett) per år vilket ger mig 2 000 + några hundralappar att spendera per år utan någon ansträngning. Komplett har inga avgifter för kortet heller. Deras affärsplan är väl som med Klarna, de räknar med att få in pengarna på andra håll, exempelvis folk som inte betalar direkt och får betala höga räntor, vilket inte är något problem för mig, bara att betala in varje månad så slipper man det

Nordea har nog insett att de förlorar en del på detta då de själva börjat med som de själva kallar det - Cashback.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av milky81:

Som jag fattar det när jag läser så är det 1% cashback på alla köp, 5% när du handlar i deras egna butik. Kan inte se att det står något om att det bara går att spendera i Razers butik?
https://www.razer.com/razer-card

I see.

Jag missuppfattade nog lite här.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Med tanke på min rasor boomslang 2000 som funka skit och kosta mer än värt så skulle jag undvika kortet som pesten.
Visst det var annan tillverkare i början av 2000 (troligen långt innan) talet men verkar absolut inte blivit bättre i dag..

Mus i en plåt kakburk var lite roligt ändå

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Kul men shit så onödigt, vem sitter och tittar på sitt kort ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kul men shit så onödigt, vem sitter och tittar på sitt kort ?

Det händer väl bara när man betalar? Och det är ju en kul grej liksom..

Permalänk
Musikälskare

Såg stilrent ut även med LEDen!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tänkte på den "återbäring" man fick tidigare på sina köp om man använde kreditkortet (VISA, MC et c). Visst finns det kvar men det är sänkt från 1,5% till 0.2% för betalkort och 0.3% för kreditkort så man måste verkligen överkonsumera i onödan för att minska utgifterna marginellt. Det finns några undantag men i korthet; det kostar också.

Edit: Syftar alltså inte på medlemskort eller liknande.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/sv/IP_15_4...
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2015/...

Oh fasen, så det är därför på Revoluts premium kort som erbjuder cashback man bara får 0.1% i EU och 1% utanför EU.

Men även på Revolut så finns det en massa butikspecifika erbjudanden likt vad komplett erbjuder, fast man slipper att binda sina köp till 1 butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kul men shit så onödigt, vem sitter och tittar på sitt kort ?

Skrivet av m4gnify:

Det händer väl bara när man betalar? Och det är ju en kul grej liksom..

Vissa med tveksam prioritetslista över livets nödvändigheter kanske gillar att flasha sin prylar (Mac-användare känner nog igen sig ) och då är kanske Razer Card i alla fall rena rama fyndet i jämförelse Amex Black som kostar 50kkr/år... just saying

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tänkte på den "återbäring" man fick tidigare på sina köp om man använde kreditkortet (VISA, MC et c). Visst finns det kvar men det är sänkt från 1,5% till 0.2% för betalkort och 0.3% för kreditkort så man måste verkligen överkonsumera i onödan för att minska utgifterna marginellt. Det finns några undantag men i korthet; det kostar också.

Edit: Syftar alltså inte på medlemskort eller liknande.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/sv/IP_15_4...
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2015/...

oj är det så lite nu :[

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vissa med tveksam prioritetslista över livets nödvändigheter kanske gillar att flasha sin prylar (Mac-användare känner nog igen sig ) och då är kanske Razer Card i alla fall rena rama fyndet i jämförelse Amex Black som kostar 50kkr/år... just saying

Applefolket blinkar med sin Iphone och använder Applepay

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Applefolket blinkar med sin Iphone och använder Applepay

Guilty as charged. Nu slipper jag dock släpa på plånboken (vilket ställde till det på bensinmacken innan man kunde använda blip).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net