AMD uppges köpa kretsjätten Xilinx för 30 miljarder dollar

Permalänk
Melding Plague

AMD uppges köpa kretsjätten Xilinx för 30 miljarder dollar

Ett förvärv av den största aktören inom programmerbara kretsar skulle stärka AMD inom datacenter och självkörande bilar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nvidia köpte ARM, Men AMD ser till att vi kan köra bil utan ARM-AR.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av bobish:

Nvidia köpte ARM, Men AMD ser till att vi kan köra bil utan ARM-AR.

Dagens göteborgare! 😂

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av bobish:

Nvidia köpte ARM, Men AMD ser till att vi kan köra bil utan ARM-AR.

Tack för dagens min vän

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Nvidia köpte ARM, Men AMD ser till att vi kan köra bil utan ARM-AR.

Bravo!

I övrigt så ja, AMD bör väl smida medans järnet är varmt nu. De har onekligen vind i seglen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Intel äger ju andra stora aktören Altera sedan några år så känns inte helt oväntat.
Får se om Nvidia köper Actel eller Lattice nu då.

EDIT: Just ja Microsemi köpte ju Actel.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tenkai Star:

Intel äger ju andra stora aktören Altera sedan några år så känns inte helt oväntat.
Får se om Nvidia köper Actel eller Lattice nu då.

Exakt samma diskussion hade jag och @loevet i morse, känns väl inte helt orimligt att Nvidia skulle vilja ha en FPGA-tillverkare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Exakt samma diskussion hade jag och @loevet i morse, känns väl inte helt orimligt att Nvidia skulle vilja ha en FPGA-tillverkare.

Som jag editerade äger ju Microsemi nu Actel. Så Lattice då. USA baserade till och med.
Samt Actel var ju mer inriktade på säkra men långsamma kretsar för typ flyg och rymd.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Läste titeln som "AMD uppges köpa jättekretsen Xilinx för 30 miljarder dollar".
Blev väldigt förvirrad hur en krets kunde vara stor nog för att vara värd så mycket.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Se där, och inte långt efter att Intel köpte Altera. Nu blir de än mer rivaler än tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Nvidia köpte ARM, Men AMD ser till att vi kan köra bil utan ARM-AR.

Just nu ser det ut som om NVidia inte kommer att lyckas köpa ARM (Southern China Morning Post, närmast ett officiellt partiorgan för kinesiska kommunistpartiet, säger att Kina inte kommer att acceptera att ARM hamnar under amerikanska exportbegränsningar), så då är det ju bra för NVidia också om AMD ser till att de klarar sig som ARM-lösa.

För AMD är det ett bra läge att köpa om de kan betala med aktier, eftersom deras gått upp rejält det senaste.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mpat:

Just nu ser det ut som om NVidia inte kommer att lyckas köpa ARM (Southern China Morning Post, närmast ett officiellt partiorgan för kinesiska kommunistpartiet, säger att Kina inte kommer att acceptera att ARM hamnar under amerikanska exportbegränsningar), så då är det ju bra för NVidia också om AMD ser till att de klarar sig som ARM-lösa.

För AMD är det ett bra läge att köpa om de kan betala med aktier, eftersom deras gått upp rejält det senaste.

Har Kina mandat att stoppa ARMaffären?
Jag har svårt att se hur de skulle kunna stoppa att ett japanskägt företag säljs till ett företag i USA.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har Kina mandat att stoppa ARMaffären?
Jag har svårt att se hur de skulle kunna stoppa att ett japanskägt företag säljs till ett företag i USA.

Om ARMvidia vill ha verksamhet i Kina så lär de vara tvungna att lyssna på vad kineserna säger. Om de inte sätter foten inom landet så kan de naturligtvis ignorera de orderna, men det tror jag inte är planen. EU har stoppat sammanslagningar av två amerikanska företag i 20 år nu (GE försökte köpa Honeywell, vilket EU blockerade 2001 efter att amerikanerna godkänt det), så det finns inget som hindrar kineserna från att göra samma sak.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Spännande!
AMD bröstar upp sig bland de stora spelarna

Permalänk
Medlem

30 miljarder dollar??? En hyfsad summa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har Kina mandat att stoppa ARMaffären?
Jag har svårt att se hur de skulle kunna stoppa att ett japanskägt företag säljs till ett företag i USA.

Kina stoppade tidigare Qualcomms försök att köpa Europeiska NXP Semiconductors. Anledningarna minns jag inte exakt(rätta mig den som vet) men NXP var signifikant nog för att Kina inte ville att NXP skulle bli Amerikanskt under Qualcomm. De sa nej trots att NXP och Qualcomm var överens så de två lät sammanslagningsavtalet gå ur datum varpå det effektivt blev "cancelled".

Är lite varför jag inte tror att Nvidia ska ropa hej ännu. De må vara överens med Softbank men sett till att ARM är troligen mer relevant för kina än NXP's sortiment ska de inte ta ut någon seger i förskott men vi får se. 18 månader är en lång tid så saker kan hända.

Permalänk
Medlem

Det är bara att hoppas att köpesumman inte blir överväldigande för AMD

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har Kina mandat att stoppa ARMaffären?
Jag har svårt att se hur de skulle kunna stoppa att ett japanskägt företag säljs till ett företag i USA.

Skrivet av mpat:

Om ARMvidia vill ha verksamhet i Kina så lär de vara tvungna att lyssna på vad kineserna säger. Om de inte sätter foten inom landet så kan de naturligtvis ignorera de orderna, men det tror jag inte är planen. EU har stoppat sammanslagningar av två amerikanska företag i 20 år nu (GE försökte köpa Honeywell, vilket EU blockerade 2001 efter att amerikanerna godkänt det), så det finns inget som hindrar kineserna från att göra samma sak.

Märkligt nog nämner nästan alla artiklar som skrivits om sammanslagningen att Kina kan blocka, men i princip ingen ger sig på att förklara hur.

Det här är nog det närmaste jag lyckats hitta:

Citat:

Jiemian: The statement stated that the transaction will follow the "customary closing conditions" of M&A transactions, including submission to relevant agencies in the UK, China, the EU and the US for approval. Nvidia and ARM are not Chinese companies. Why do they need approval from Chinese regulators?

Ma: According to the Ministry of Commerce’s "Guiding Opinions on the Declaration of Concentration of Undertakings", as long as the aggregate annual turnover of undertakings in the world exceeds RMB 10 billion, and the turnover of at least two undertakings in China exceeds RMB 400 million in the previous year Renminbi, then it should be reported to the Ministry of Commerce of China for anti-monopoly review. Among them, 'acquisition' is a typical model of concentration of operators, while the global revenue and scale of business in China of NVIDIA and ARM far exceed the reporting standards and are automatically included in supervision. Therefore, it must pass the review of the Chinese anti-monopoly agency.

In addition, China’s “Anti-Monopoly Law” clearly stipulates that the “Anti-Monopoly Law” shall apply to cases where monopolistic activities outside the People’s Republic of China have an effect on the elimination or restriction of domestic market competition. Although this transaction between Nvidia and ARM is an overseas merger and acquisition, this transaction may have exclusion and restrictions on the Chinese domestic market. For example, this transaction may adversely affect competition in the domestic chip market.

Så i princip verkar det handla om att Kina har regler om att ifall företagen har tillräckligt hög omsättning inom Kina så måste sammanslagningar granskas och godkännas av deras Ministry of Commerce. Huruvida de har jurisdiktion nog för detta kan säkert diskuteras, men hotet om att bli utestängd från den kinesiska marknaden lär väga tungt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Märkligt nog nämner nästan alla artiklar som skrivits om sammanslagningen att Kina kan blocka, men i princip ingen ger sig på att förklara hur.

Det här är nog det närmaste jag lyckats hitta:

Så i princip verkar det handla om att Kina har regler om att ifall företagen har tillräckligt hög omsättning inom Kina så måste sammanslagningar granskas och godkännas av deras Ministry of Commerce. Huruvida de har jurisdiktion nog för detta kan säkert diskuteras, men hotet om att bli utestängd från den kinesiska marknaden lär väga tungt.

Jurisdiktion? Definitivt inte, men det är samma sak som när USA krävde Ericsson på $1 miljard i böter för mutaffärer som Ericsson ägnat sig åt i andra länder. Ville Ericsson ha fortsatt tillgång till den amerikanska marknaden så var det bara att betala. Vilket Ericsson gjorde.

Edit: Gissar att det är samma typ av påtryckning från EU gällande GE och Honeywell, vill företagen ha tillgång till EU-marknaden så är det bara att stoppa sammanslagningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Det är bara att hoppas att köpesumman inte blir överväldigande för AMD

Om du tänker på köpet av ATi nu (där priset var för högt, och skadade AMDs förmåga att investera långt senare) så var felet där främst att AMD betalade med kontanter när börsen stod som högst. Hade man istället gjort en aktieaffär av det, hade marknadsläget spelat mindre roll, eftersom AMD också stod ganska högt. Min förhoppning nu är att AMD lärt sig sin läxa och gör en aktieaffär av det nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se vad aktierna tycker om om det köpet (om det går igenom).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

5G-utbyggnaden ger stora pengar. Om man kan erbjuda en helhetslösning blir man extremt värdefull som partner. 5G är inte som tidigare mobilnät då bara ett antal operatörer bygger det för att sälja tjänsten utan många storföretag kommer att bygga sina egna wwan baserade på 5G. Tips från coachen, köp lite fler aktier i Ericsson och Nokia.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.