Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD förhandsvisar spelprestanda med "Big Navi" och Zen 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thursday:

Ja, jag är rätt säker på att jag sitter på ett 3080.

Då ditt 3080 är inte från vår planet. 40% snabbare än alla andras 3080. Med andra ord: rent skitsnack.

Dubbelkolla dina siffror gärna.

Permalänk
Skrivet av IcedEarth:

Ja de finns ju flera versioner av ”Big navi” tror ju knappast de skulle visa den största. Vore inte särskilt strategiskt. Gissar den bästa Navi kommer vara i klass med 3090 eller bättre. Min gissning.

HAHAHAHA. Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Man kan ju drömma 🙃 hon benämnde dock kortet som ”big navi”, så ganska otroligt

Det finns flera Big Navi. Åtminstone en fullskalig och en nedskalad. Möjlingen 80 CU och 72 CU. Nu har även Moore Law luftat samma spekulation och han har bra mycket mer insider-information än de flesta av oss andra.
https://www.youtube.com/watch?v=SE5eYTIwoT0

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

Vi vet inte om detta är det bästa kortet, kan vara näst bäst eller tredje bäst för allt vad vi vet.

Nej, det är det bästa, utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Blir inte mer än en lös fingervisning om prestanda när man inte vet deras testslingor. Men det ser helt OK ut!

Vilda gissningar: Radeon toppmodell matchar 3080 mer eller mindre i traditionell spelrendering. Ligger efter i ray-tracing. En vass prislapp sätts på alla kort vilket får nvidia att svara med att ”introduktionspriserna” blir de riktiga priserna på 3070/3080. 20GB 3080 blir tillåtet att göras av partnertillverkarna, fast till en mindre kul prislapp pga G6X, så de kan säga att de ”har ett svar” på Radeons minnesmängd.

Alternativ gissning: Toppkortet vinner över 3090 och nvidia med gapande haka håller bara tyst och låtsas som AMD inte existerar.

Pessimistisk gissning om saker som i det stora hela inte spelar så mycket roll: cachen som räddar Big Navi från att behöva G6X blir med tiden allt mer full med nya spel och spelmotorer och kommer hämma ”Fine Wine”-effekten denna gång.

En cache är full redan efter någon millisekund efter boot och fortsätter vara det tills du stänger av datorn... om den räcker till för att accelerera beräkningarna och kompensera för den smalare minnesbussen är en helt annan fråga, men full är den nästan alltid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Alltid kul att spekulera.

Jag såg på någon av de mer obskyra YT-kanalerna som alla verkar ha en "hemlig och säker källa". Att AMD verkar planera ett RX6900 XT som också alla partnertillverkare får göra varianter på men sen skall de även ha ett RX6900 XTX som är AMD exklusivt.

Så de kan ha visat upp prestandan för XT men sen har de XTX kortet i skjortärmen för att visa fulla pulvret. Typ "cut down" vs fulla kärnan.

Jag tror de visade siffror från det förmodade näst-bästa kortet, 5800XT. Förmedlingen 72 CU och inte 80 CU som återfinns i 5900XT.
Folk ifrågasätter poängen med detta och kallar det dumt. Jag tycker det är smart. De kittlar oss med ett kort som ligger väldigt nära RTX 3080. De säger inte hela namnet på kortet utan bara 6000 series. Folk vet att det kommer bli en prispress. Så många kommer vänta in släppet och inte köpa innan. När de väl håller sitt event släpper de info om sin top die och drar Nvidia i näsan. Vad har de annars för överraskning sparad till det riktiga eventet om de redan gått ut med benchmarks för sin top die.

Tänk lite som gårdagens event, i början av presentationen fanns inte 5950 med. De visade bara 5900. Sedan på slutet kom smashen. Så blir det med Navi-presentationen med. Det är min gissning. Top-Die kommer konkurrera med 3090 men med en betydligt lägre prislapp.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Jag tror de visade siffror från det förmodade näst-bästa kortet, 5800XT. Förmedlingen 72 CU och inte 80 CU som återfinns i 5900XT.
Folk ifrågasätter poängen med detta och kallar det dumt. Jag tycker det är smart. De kittlar oss med ett kort som ligger väldigt nära RTX 3080. De säger inte hela namnet på kortet utan bara 6000 series. Lägger sig nära i prestanda och folk vet att det kommer bli en prispress. Så många kommer vänta in släppet och inte köpa innan. När de väl håller sitt event släpper de info om sin top die och drar Nvidia i näsan. Vad har de annars för överraskning sparad till det riktiga eventet om de redan gått ut med benchmarks för sin top die.

Tänk lite som gårdagens event, i början av presentationen fanns inte 5950 med. De visade bara 5900. Sedan på slutet kom smashen. Så blir det med Navi-presentationen med. Det är min gissning.

Precis så tänker jag med, se till att få tyst på alla som trodde 3070/2080ti skulle vara svåra att nå och vara uppenbart vaga för att öka hype/spekulation. Helt klart har dom mer att visa, de skulle inte visa top-end utan att vara tydligt bättre (remember Vega?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Det finns flera Big Navi. Åtminstone en fullskalig och en nedskalad. Möjlingen 80 CU och 72 CU. Nu har även Moore Law luftat samma spekulation och han har bra mycket mer insider-information än de flesta av oss andra.
https://www.youtube.com/watch?v=SE5eYTIwoT0

Efter 28:e kommer förhoppningsvis folk sluta citera Moores law och RTG och de andra hittepå gubbarna på youtube som kommer med 490 teorier per dag och sen skriker ”aha!!” när en teori råkar bli sann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuLioS:

Då ditt 3080 är inte från vår planet. 40% snabbare än alla andras 3080. Med andra ord: rent skitsnack.

Dubbelkolla dina siffror gärna.

Det är mycket möjligt att ha högre FPS i vissa delar av Borderlands 3 när man spelar det än testrundan visar.
Han säger inte att han kört den, utan bara att han spelar när han har denna FPS.
Fråga efter testrundans FPS innan du säger skitsnack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En cache är full redan efter någon millisekund efter boot och fortsätter vara det tills du stänger av datorn... om den räcker till för att accelerera beräkningarna och kompensera för den smalare minnesbussen är en helt annan fråga, men full är den nästan alltid!

Kl va 3 jag uttryckte mig kort och sömnigt från en telefon i nyllet Men jag gissar som med andra cachelösningar prövade för samma ändamål eller som gett en fördel som så, så blir de för små till slut.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Fast är du HELT säker?

Ja, men det verkar vara ett magiskt kort.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är AMDs bästa kort.

Det skulle kunna vara så att de gör en ny arkitektur som är väldigt bra, precis som Zen har varit. Zen har kommit ikapp och slår kanske Intel i den heliga gralen SC.

Men Intel vs AMD har varit en annan sak, för där har Intel fumlat bort bollen. Där har AMD fått en möjlighet att komma ikapp. Nvidia har fortsatt på samma spår som de gjort på senaste, så där är det mycket svårare att komma ikapp, kan jag tänka mig.

Det är bara vad jag tror. Snart får vi se hoppas jag :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Ja, men det verkar vara ett magiskt kort.

Lol

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agamemnon_71:

Det är mycket möjligt att ha högre FPS i vissa delar av Borderlands 3 när man spelar det än testrundan visar.
Han säger inte att han kört den, utan bara att han spelar när han har denna FPS.
Fråga efter testrundans FPS innan du säger skitsnack.

Klart som fan det är möjligt, räcker nog att bara stirra mot himlen och helt plötsligt har du 100 FPS i spelet. Som tur så finns det built-in benchmark i Borderlands 3. Att referera till annat när vi pratar om FPS är bara löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag tror att det är AMDs bästa kort.

Det skulle kunna vara så att de gör en ny arkitektur som är väldigt bra, precis som Zen har varit. Zen har kommit ikapp och slår kanske Intel i den heliga gralen SC.

Men Intel vs AMD har varit en annan sak, för där har Intel fumlat bort bollen. Där har AMD fått en möjlighet att komma ikapp. Nvidia har fortsatt på samma spår som de gjort på senaste, så där är det mycket svårare att komma ikapp, kan jag tänka mig.

Det är bara vad jag tror. Snart får vi se hoppas jag :).

Njae, 2000 seriens prestanda hopp var historiskt litet samtidigt som priset sköt i höjden så man kan nog argumentera för att även Nvidia fumlat lite. Men det krävs nog mer än det innan deras mindshare börjar ruckas.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Valetudo_swe:

Efter 28:e kommer förhoppningsvis folk sluta citera Moores law och RTG och de andra hittepå gubbarna på youtube som kommer med 490 teorier per dag och sen skriker ”aha!!” när en teori råkar bli sann.

Vår tids astrologi.

Sen är jag inte oäven till spekulation men det viktiga är att vara medveten om spekulationen och att okända YT-kanaler skulle sitter på bättre snask än t.ex. etablerade kanaler är ju rätt osannolikt. Skillnaden är att etablerade kanaler undviker för mycket rykten då det kan skada deras förtroende. De andra nissarna har inte mycket att förlora. AdoredTV gjorde ju bort sig rätt duktigt sist.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Njae, 2000 seriens prestanda hopp var historiskt litet samtidigt som priset sköt i höjden så man kan nog argumentera för att även Nvidia fumlat lite. Men det krävs nog mer än det innan deras mindshare börjar ruckas.

Jag vet inte, AMDs prestanda har inte gått upp så mycket mellan deras senaste toppkort tycker jag. Jag tror inte att de varit kapabla till att göra någit bättre än mellansegment. Nvidia gick ändå upp 37% för 2080 Ti i 1080p om man kollar sweclockers prestandaindex. Mer om man kollar 2160p. Så har det inte varit för AMDs toppkort direkt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag vet inte, AMDs prestanda har inte gått upp så mycket mellan deras senaste toppkort tycker jag. Jag tror inte att de varit kapabla till att göra någit bättre än mellansegment. Nvidia gick ändå upp 37% för 2080 Ti i 1080p om man kollar sweclockers prestandaindex. Mer om man kollar 2160p. Så har det inte varit för AMDs toppkort direkt.

?
5700XT nästan dubblade prestandan från RX590.

Att de med RDNA1 valde att inte ta fram ett toppkort (i betydelsen stor die-area och fett minne) har inte nödvändigtvis en teknisk orsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag vet inte, AMDs prestanda har inte gått upp så mycket mellan deras senaste toppkort tycker jag. Jag tror inte att de varit kapabla till att göra någit bättre än mellansegment. Nvidia gick ändå upp 37% för 2080 Ti i 1080p om man kollar sweclockers prestandaindex. Mer om man kollar 2160p. Så har det inte varit för AMDs toppkort direkt.

Mjo, men till saken hör att ett 2080ti inte alls kostade som ett 1080ti vilket man måste ta med i beräkningen. Bara för att man valde att kalla ett kort för xx80ti så betyder inte det att det är rätt att jämföra det rakt av. Om Polestar 2 istället hade kallats Volvo S90 och haft karossen av en S90 så hade det varit svårt att jämföra med gamla S90 då de är bilar i olika prissegment.

Då ett 1080ti hade ett lanseringspris på ca $699 och ett 2080 hade ett lanseringspris på ca $799 så är de kort i samma segment och mer korrekta att jämföra. Och där var ett 2080 dyrare och i princip lika snabbt och ibland långsammare än ett 1080ti.

Så Nvidia tog ett förhållandevis svagt steg med 20-serien vilket tydligt syntes i försäljningen. Exakt samma typ av "små steg" och bättre "halo produkter" till kraftigt högre priser var vad Intel också höll på med. Så saken var ju inte att Intel inte hade en 8 kärnig processor, de HADE 8 kärniga CPU:er, du fick bara betala galna summor för det. Det skapade en öppning som AMD lyckades utnyttja.
Antydningar till samma mönster finns inom GPU tack vare Nvidia 20-serie. Men jag tror det är mycket svårare för AMD att utnyttja det här. Dels pga mind share men även pga det faktum att jag inte tror de är redo där ännu. Hade deras Big Navi kommit medans 20-serien fortfarande var vad som fanns på marknaden hade det nog sett annorlunda ut, men även om AMD gör något bra och släpper ett kort i paritet med 3080 så kommer folk inte idag titta på det för den framgång det är utan säga "ja, men Nvidia har ett snabbare kort".

Vad AMD kan göra är ju att släppa ett kort som erbjuder i närheten av 3080 prestanda men som kostar hälften och börjar få in en fot. Precis som man gjorde på CPU-fronten. Eller så sitter de på ett fetare kort som de väntar med att visa upp eller har någon annan revolutionerande teknik. Så visst kan de fortfarande överraska. Men kommer de med något riktigt bra så blir jag just det, överraskad.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barilla08:

Nej, det är det bästa, utan tvekan.

tvivlar på det. Om ryzen presentationen är någon indikator så har dom något som är lite bättre.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Har folk glömt hur bra RDNA 5000-serien faktiskt va i pris/prestanda jämfört med Nvidias RTX 2000-serie? Nvidia fick ju pressa priserna och dessutom släppa sina "super" kort för att kunna konkurrera. Problemet var dels att dom saknade kort i den absoluta toppen samt att de inte hade någon lösning för att konkurrera i Ray Tracing eller DLSS. Men glöm inte att 5000-serien var ett stort fall framåt för AMD och nu rider dom på vågen som Lisa Su banat för dom och jag tror dom kommer släppa kort som är jämförbara med Nvidia till ett bättre pris.

Når dom 3090? Kanske inte, men tror 5900XT kommer vara betydligt billigare och ligga mellan 3080 och 3090 i prestanda.
Når dom Nvidia i Ray Tracing? Kanske inte, men i ren rasteriseringsprestanda tror jag dom kommer ligga riktigt bra till i pris/prestanda.

Lisa Su vet vad hon gör. Jag tror folk kommer bli överraskade.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk

Vad tycker Yoshman om dessa? Det är allt jag bryr mig om! Hur går det för AMD sidan på server och datasidan? Jag har för mig att Yoshman att de är mer värdelösa än Intel dito.

Skrivet av Raynstorm:

Har folk glömt hur bra RDNA 5000-serien faktiskt va i pris/prestanda jämfört med Nvidias RTX 2000-serie? Nvidia fick ju pressa priserna och dessutom släppa sina "super" kort för att kunna konkurrera. Problemet var dels att dom saknade kort i den absoluta toppen samt att de inte hade någon lösning för att konkurrera i Ray Tracing eller DLSS. Men glöm inte att 5000-serien var ett stort fall framåt för AMD och nu rider dom på vågen som Lisa Su banat för dom och jag tror dom kommer släppa kort som är jämförbara med Nvidia till ett bättre pris.

Når dom 3090? Kanske inte, men tror 5900XT kommer vara betydligt billigare och ligga mellan 3080 och 3090 i prestanda.
Når dom Nvidia i Ray Tracing? Kanske inte, men i ren rasteriseringsprestanda tror jag dom kommer ligga riktigt bra till i pris/prestanda.

Lisa Su vet vad hon gör. Jag tror folk kommer bli överraskade.

Hade AMD släppt 5000XT-serien ett halvår tidigare hade Nvidia inte kunnat kontra med Super-serien. Det hade förargat väldigt många Turing ägare. Tur för Nvidia så hade det nästan gått ett år och då fick de chansen att släppa uppskruvade versioner. De kunde behålla RTX 2080 Ti just för att AMD inte hade någonting att kontra med i det prestandaspannet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

sämre än 3080, men det är väl priset som avgör för många

För folk som mej som lirar 1440p 144hz så kan jag nästan ta vilket kort jag vill. Lär ju blir ett 3080 eller motsvarande AMD kort ändå för att lägga mej i överkant men om AMD's skulle råka prestera lite sämre än ett 3080 men är 1000kr+ billigare så köper jag såklart ett AMD kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad tycker Yoshman om dessa? Det är allt jag bryr mig om! Hur går det för AMD sidan på server och datasidan? Jag har för mig att Yoshman att de är mer värdelösa än Intel dito.

Hade AMD släppt 5000XT-serien ett halvår tidigare hade Nvidia inte kunnat kontra med Super-serien. Det hade förargat väldigt många Turing ägare. Tur för Nvidia så hade det nästan gått ett år och då fick de chansen att släppa uppskruvade versioner. De kunde behålla RTX 2080 Ti just för att AMD inte hade någonting att kontra med i det prestandaspannet.

Det var min tanke också, låt oss anropa husguden: @Yoshman, @Yoshman, @Yoshman

Men 19% IPC hade inte jag räknat med, trodde detta skulle vara mer Zen2+ med bättre frekvenser

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det var min tanke också, låt oss anropa husguden: @Yoshman, @Yoshman, @Yoshman

Men 19% IPC hade inte jag räknat med, trodde detta skulle vara mer Zen2+ med bättre frekvenser

Han är ju Sweclockers husgud och allvetare! ARM64 kommer grusa Intel och AMD till sand.

Nej skämtåsido det är alltid intressant att läsa hans inlägg.

Permalänk
Medlem

Detta kan inte vara deras bästa kort. Vore dumristigt. Nu förväntar man sig ju att det ska komma ett bättre kort på main gpu eventet eller minst att de berättar om ett ännu bättre kort som ska komma inom en snart framtid.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

?
5700XT nästan dubblade prestandan från RX590.

Att de med RDNA1 valde att inte ta fram ett toppkort (i betydelsen stor die-area och fett minne) har inte nödvändigtvis en teknisk orsak.

Men då får man tänka på att 590X egentligen är ett 490X med förbättrad nod.

Teknisk orsak kan betyda flera saker tror jag. Dels att man inte kunde bygga något som presterar eller att det som man byggde inte var ekonomiskt. Om det hade kunnat leverera något som kunde slåss så tror jag att de hade gjort det.

Vilka orsaker tänker du?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kelthar:

Men då får man tänka på att 590X egentligen är ett 490X med förbättrad nod.

Teknisk orsak kan betyda flera saker tror jag. Dels att man inte kunde bygga något som presterar eller att det som man byggde inte var ekonomiskt. Om det hade kunnat leverera något som kunde slåss så tror jag att de hade gjort det.

Vilka orsaker tänker du?

Många vill enbart att AMD skall pressa priserna, så de kan köpa sitt älskade Nvidia kort billigare.
AMD har fattat detta och valde att lägga krutet på CPU-sidan.
Vi får se om historien upprepar sig denna gång.
Japp RX480, RX580 och RX590 var inte heller tänkta som toppkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

tvivlar på det. Om ryzen presentationen är någon indikator så har dom något som är lite bättre.

Endast en fanboy skulle tro att de skulle missa chansen att klämma till Nvidia.
Speciellt nu när man skulle kunna få tiotusentals människor att avboka sina 3080 som aldrig kommer för ett AMD kort.

Permalänk
Medlem

Är nog i lägret som tror på att detta inte riktigt var det bästa AMD hade. Om det exempelvis finns ett 80CU och 72CU skulle det inte förvåna mig om det var 72CU som visades. Blir ju lite meh den 28:e om man visar exakt samma siffror som på Zen 3 eventet.
Men, om ett par veckor vet vi.