AMD förhandsvisar spelprestanda med "Big Navi" och Zen 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

...i Borderlands 3 samt Gears 5 ja vilket låter bra. Dock förstår jag inte riktigt varför det var en sådan stor skillnad på CoD, 88fps mot 110 är ju mycket.

3080 presterar ganska likvärdigt om inställningarna är detsamma d.v.s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Samma prestanda som RTX 3080 hade jag ju inte räknat med! Grymt jobbat AMD! Nu är det bara att hoppas att de prissätter den konkurrenskraftigt, helst en tusing eller så under 3080 så att Nvidia verkligen får börja svettas!

får hoppas det inte drar 500watt bara och kompressor kylning är ett måste
när företag visar upp siffror så kan man aldrig vara säker på vad dom gör bakom kulisserna. var det inte intel som visade upp finfina siffror och så visade det sig att systemet var kraftigt överklockat och kyldes med en massiv kompressor?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

110 i Sweclockers test var med inställningar på high, så detta ser ju lovande ut iaf!

Skrivet av kaptengrek:

3080 presterar ganska likvärdigt om inställningarna är detsamma d.v.s.

https://www.youtube.com/watch?v=nAqwC7rrOwI

Japp, inser nu att jag missade den viktiga detaljen.

Skrivet av Fiklm:

Ibland känns det som om folk inte läser någonting. De ögnar hastigt igenom ledorden i en text för att därefter bilda sig en slagfärdig och koncis åsikt. Jag förstår inte denna moderna exotiska trend.

Beklagar att du blev så arg över mitt misstag. Dessutom läser du ju själv ingenting eftersom det var formulerat som en fråga och inte som en åsikt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Då får vi hoppas på en annan utgång än med drivrutinsfiaskot med 5700XT. Denna farsen pågick tills för bara några månader sedan.

Gick från GTX980 till 5700XT och ja i början var det en del strul att få alla spel att lira utan problem och krasher hände oftare i början men är nöjd nu speciellt 4k prestandan med bara lite neddragna inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

...i Borderlands 3 samt Gears 5 ja vilket låter bra. Dock förstår jag inte riktigt varför det var en sådan stor skillnad på CoD, 88fps mot 110 är ju mycket.

fattade jag artikeln rätt så var det på high läget för 3080 och 3090 medan AMD kortet körde ultra. luddigt skrivet om det stämmer. swec kanske måste kompetens testa sina artikelskrivare för där fastnade jag ett tag och förstod inte riktigt vad dom menade, jag kanske fattat det fel endå?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fiklm:

Ibland känns det som om folk inte läser någonting. De ögnar hastigt igenom ledorden i en text för att därefter bilda sig en slagfärdig och koncis åsikt. Jag förstår inte denna moderna exotiska trend.

Eller hur? Inte nog med onödiga kommenterar, de också vilseleder folk som vill bara titta in en snabbis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

fattade jag artikeln rätt så var det på high läget för 3080 och 3090 medan AMD kortet körde ultra. luddigt skrivet om det stämmer. swec kanske måste kompetens testa sina artikelskrivare för där fastnade jag ett tag och förstod inte riktigt vad dom menade, jag kanske fattat det fel endå?

Jag läste tydligen fel som flera påpekade då AMD körde på Ultra och det andra testet på High.

Skrivet av SuLioS:

Eller hur? Inte nog med onödiga kommenterar, de också vilseleder folk som vill bara titta in en snabbis.

Men jag läste ju för i helvete fel, man kan faktiskt göra misstag ibland.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

När jag kör Borderlands 3 med samma inställningar får jag 79-85 FPS, om det nu är en fingervisning.

vatten eller luft?

Permalänk
Medlem

Så, var kan jag förboka Zen 3?

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag läste tydligen fel som flera påpekade då AMD körde på Ultra och det andra testet på High.

Men jag läste ju för i helvete fel, man kan faktiskt göra misstag ibland.

Om det är någon tröst fick jag läsa om just den delen flera gånger för att hänga med. Det var väldigt snurrigt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

fattade jag artikeln rätt så var det på high läget för 3080 och 3090 medan AMD kortet körde ultra. luddigt skrivet om det stämmer. swec kanske måste kompetens testa sina artikelskrivare för där fastnade jag ett tag och förstod inte riktigt vad dom menade, jag kanske fattat det fel endå?

Gjorde exakt samma sak!

Permalänk

AMD trodde man skulle slå RTX 2080 ti med god marginal, istället verkar man hamna någon procent efter RTX 3080. Men som flera redan sagt, det är priset som blir avgörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

AMD trodde man skulle slå RTX 2080 ti med god marginal, istället verkar man hamna någon procent efter RTX 3080. Men som flera redan sagt, det är priset som blir avgörande.

Är inte det att "slå 2080 ti med god marginal"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon85:

sämre än 3080, men det är väl priset som avgör för många

Vi vet inte om detta är det bästa kortet, kan vara näst bäst eller tredje bäst för allt vad vi vet.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

AMD trodde man skulle slå RTX 2080 ti med god marginal, istället verkar man hamna någon procent efter RTX 3080. Men som flera redan sagt, det är priset som blir avgörande.

Med tanke på att RTX 3080 presterar markant bättre än 2080 Ti så innebär det att även "Big Navi" presterar markant bättre än 2080 Ti eftersom man lägger sig just under RTX 3080 i snitt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej. De presterar faktiskt inom någon FPS från 3080 inom de titlar man redovisar.

Gears of war 5 (4K Ultra)

AMD: 73 FPS

Nvidia: 77

Call of Duty MW 2020 (4K Ultra)

AMD: 88

Nvidia: 86

Borderlands redovisas inte i Sweclockers recension. Så jag vänder mig till Guru3Ds recension (den första jag hittade vid en googling). Observera att detta är DX11 och inte DX12 som Guru3D utgår från så siffrorna kanske kan variera något.

AMD: 61

Nvidia: 69

https://www.guru3d.com/articles-pages/geforce-rtx-3080-founde...

Kort och gott så ligger man ganska nära 3080 i de flesta aspekter.

Här finns en review med Borderlands 3 kombinerat med DX12 och Badass-inställningen. Där presterar RTX 3080 FE 58,5 FPS jämfört med 61 för AMD-kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

Här finns en review med Borderlands 3 kombinerat med DX12 och Badass-inställningen. Där presterar RTX 3080 FE 58,5 FPS jämfört med 61 för AMD-kortet.

Där ser man.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Om det är någon tröst fick jag läsa om just den delen flera gånger för att hänga med. Det var väldigt snurrigt.

Skrivet av Koyaanis:

Gjorde exakt samma sak!

Skönt att höra att man inte är ensam om saken

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Om det inte var live demo av spelen utan bara ett par, tre staplar med fps betyder det inte mycket för mig.
Inte första gången AMD går ut med siffror som i verkligheten visade sig vara tagna ur luften.

Permalänk
Medlem

Även om det säkert är "cherrypickat" ordentligt, optimerat utan dess lika och superbinnat kort så tycker jag åtminstone att det visar att det finns hopp om att det kan bli konkurrens på riktigt i "toppsegmentet".

Snälla, AMD, blås inte den här chansen åt helvete genom drivrutinproblem som gjorde att 5700XT tappade flås.

Edit: Och ja, självklart gjorde Nvidia samma sak och visade sitt kort ur så bra vinkel som möjligt men skit samma.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Xinpei:

Ytterst intressant faktiskt. Varför kör Sweclockers i high och inte på högsta inställningar blir ju min fråga? Eller rättare sagt.. utgår från högsta och lägger "high" inom en fotnot istället för tvärtom?

Det finns inget som heter "Ultra"-preset i Call of Duty, faktum är att det inte finns några presets överhuvudtaget.
Vi valde att kalla det "High", eftersom det bokstavligen bara var en av parametrarna som hette "Ultra" i inställningarna när man maxar ut allt. Bifogar bilder nedan för referens.

Inställningar för COD: MW
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag kollade precis och det var ett par andra spel som också körde high, t.ex Resident Evil. Jonas läser nog tråden så han kan klargöra.

För Resident Evil 3 ser jag däremot att vi har skrivit rätt preset i tabellbeskrivningen till testet men fel i diagrammen. Har nu korrigerat till den korrekta preseten i diagrammen (Maximum). Ändringarna dyker upp efter en forcerad refresh med CTRL+F5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Även om det säkert är "cherrypickat" ordentligt, optimerat utan dess lika och superbinnat kort så tycker jag åtminstone att det visar att det finns hopp om att det kan bli konkurrens på riktigt i "toppsegmentet".

Snälla, AMD, blås inte den här chansen åt helvete genom drivrutinproblem som gjorde att 5700XT tappade flås.

Edit: Och ja, självklart gjorde Nvidia samma sak och visade sitt kort ur så bra vinkel som möjligt men skit samma.

Håller med. Hoppas verkligen AMD får till det riktigt bra denna gången. Var supernöjd med mitt 5700XT men hade varit skoj om dom denna gången konkurerade med Nvidia "face to face".

Håller tummarna!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Now that's a sight I've not seen in a long time, a long time.

Hoppas för allas bästa att siffrorna faktiskt ligger på samma nivå när riktiga recensioner kommer ut. Och även att de levererar riiiktigt on point drivare, det behövs inte att luften går ur en fenomenal lansering pga att drivrutinerna inte levererar.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Och nu vill man börja se lite leaks på partnerkort!

Den här tyckte jag var rätt så "informativ" även om det inte är över förens Castafiore sjunger så att säga...

Källa: https://twitter.com/planet3dnow/status/1314270688082092032 (via Videocardz)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Rätt stor bedrift om de lyckas få ut 3080-prestanda till avsevärt lägre strömförbrukning och en mindre krets. Min gissning är att de kommer halka efter i RT och motsvarande DLSS.

Permalänk
Medlem

Min största förhoppning är att de pressar priserna hos Nvidia. Tror inte jag köper AMD på grafiksidan också. Har blivit bränd där förut. Men väntar och ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Rätt stor bedrift om de lyckas få ut 3080-prestanda till avsevärt lägre strömförbrukning och en mindre krets. Min gissning är att de kommer halka efter i RT och motsvarande DLSS.

Att den kommer dra mindre än 3080 är ju lika säkert som att solen går upp i morgon. AMD:s kort kommer att köras på TSMC:s 7 nm och inte Samsungs 8 nm.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Och nu vill man börja se lite leaks på partnerkort!

Den här tyckte jag var rätt så "informativ" även om det inte är över förens Castafiore sjunger så att säga...

https://pbs.twimg.com/media/Ej05v5RXcAMFjK1?format=png&name=900x900

Källa: https://twitter.com/planet3dnow/status/1314270688082092032 (via Videocardz)

Dessa siffror verkar stämma överens med vad Lisa Tsu säger.

Skrivet av DasIch:

Rätt stor bedrift om de lyckas få ut 3080-prestanda till avsevärt lägre strömförbrukning och en mindre krets. Min gissning är att de kommer halka efter i RT och motsvarande DLSS.

Kommer de säkert med tanke på att det skulle vara första gången de lanserar RT och eventuellt en DLSS liknande teknologi och därför antagligen lanserar en produkt som kommer att känna av samma problem som Nvidia hade med sin RTRT-teknologi i början.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Att den kommer dra mindre än 3080 är ju lika säkert som att solen går upp i morgon. AMD:s kort kommer att köras på TSMC:s 7 nm och inte Samsungs 8 nm.

kan mycket väl vara klockad upp i taket för att matcha 3080 vilket skulle tanka effektiviteten. eller så är den inte det och är effektiv och fin, vem vet. blir mest spekulation som det är nu. spännande siffror i alla fall.

Permalänk
Medlem

Låt oss tänka Nvidia släpper nya kort med minst utrymme för överklockning och extrem strömbudget. Nvidia är inte dumma och måste antas veta ungefär vad som kommer från AMD. Nvidias pris har inte heller varit kräkhemskt den här gången. Det talar för att big Navi är bra. Återstår då priset.