Permalänk

På min ökade vattentempen 1c per 10% jag sänkte fläktarna.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

På min ökade vattentempen 1c per 10% jag sänkte fläktarna.

Vad har du för setup och last då? Vad för vattentemperatur hade du?
Jag försöker hålla mig kring 35 grader vattentemp, tycker det är en bra kompromiss mellan ljud och temperatur. Kylförmågan i radiatorn blir ju också bättre om man ökar deltat mellan vattentemp och luft vilket är en fin fördel med lite varmare vatten

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

en fråga om pump till 2 st 480 rad och 1 st 360 plus 1 st 240 radiator sedan monoblock och sli gpu. räcker det med en d5 pump eller skall man ha 2 st ? allt skall sitta i ett 900d

Permalänk
Medlem

Hej alla vattenkylare (före detta/varande/blivande)!

Nu har jag uppdaterat FAQn med några mindre textjusteringar och uppdaterat de flesta trasiga länkar (Typ 90% var ju kass.. ).
Är det någon som hittar mer relevant/intressant information om fundamental vattenkylning eller exempel med lite nyare produkter där man gjort tester, är ni mer än välkommna att tipsa mig om dessa, så kanske vi kan uppdatera FAQn ännu mer.

Onsdaghälsningar /Ninjan

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av werter123456789:

en fråga om pump till 2 st 480 rad och 1 st 360 plus 1 st 240 radiator sedan monoblock och sli gpu. räcker det med en d5 pump eller skall man ha 2 st ? allt skall sitta i ett 900d

Räcker med 1, 2 är bara för redundans

Kört 1x D5 på 4x 480s. Jag personligen hade kört 2 för redundans och det är snyggt.

4x 480 1x D5
VRM+ Chipset och PCI Chip block + CPU+ RAM + 4x GPUs

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Service Corsair Hydro H110

Gjorde en service på min "gamla" Corsair Hydro H110 (2013) och blev förvånad hur lite partiklar det ändå var efter så lång tid, men att slutresultatet blev så pass bra hade jag nog inte hoppats.
Droppade nog 20 grader! Är man lite händig så är det en baggis
Nu ska jag bara byta ut till lite bättre fläktar, med högre static pressure, så kan det bli ännu lite bättre.

En bild blev det

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har koll på vad skillnaden är mellan dessa Barrow anslutningar förutom utseende?
TBDT-C99 och TFYKN, bägge är för 12 mm rör. De kostar ca 11 respektive 32SEK/st på Aliexpress, det är ju rätt stor prisskillnad.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Maximerade vattentemperaturer i systemet för högt dT

Hej IGEN :)!

Har en fråga: Är det någon som exprementerat(frivilligt eller ofrivilligt ) med att ha så HÖGA vattentemperaturer som möjligt, utan att era komponenter når upp till sin maxtemperatur eller där de börjar klocka ner sig?

Anledningen är att jag är nyfiken på vad som egentligen behövs i kylarväg för minimera ljud från fläktar och kanske ha färre radiatorer etc. Högt dT mellan vattnet och luften i radiatorn ökar ju som bekant effektiviteten hos radiatorn.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Är det någon här som har koll på vad skillnaden är mellan dessa Barrow anslutningar förutom utseende?
TBDT-C99 och TFYKN, bägge är för 12 mm rör. De kostar ca 11 respektive 32SEK/st på Aliexpress, det är ju rätt stor prisskillnad.

Kikade lite snabbt och det ser ut som att TBDT-C99 är en s.k. push-in och TFYKN är en compression.
Skillnaden är alltså hur själva fästandet av röret sker. Push-in så trycker man in röret i fittingen och förlitar sig på att o-ringarna håller det på plats. Compression använder också o-ring för att täta men du har även likt ett hölje som skruvas ner över o-ringen för att lägga ett tryck mot röret och därmed säkra röret.

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Skrivet av Ninjan:

Hej IGEN :)!

Har en fråga: Är det någon som exprementerat(frivilligt eller ofrivilligt ) med att ha så HÖGA vattentemperaturer som möjligt, utan att era komponenter når upp till sin maxtemperatur eller där de börjar klocka ner sig?

Anledningen är att jag är nyfiken på vad som egentligen behövs i kylarväg för minimera ljud från fläktar och kanske ha färre radiatorer etc. Högt dT mellan vattnet och luften i radiatorn ökar ju som bekant effektiviteten hos radiatorn.

Jag har inte experimenterat något men delta vatten-komponent ligger hos mig ca 10° Gpu och 40° CPU. Då kör jag vattentemperatur på max 35 grader. Skulle jag justera upp vattentemperatur upp till 45 grader resulterar det fortfarande i okej temperaturer och komponenterna skulle inte klockar ner sig. Det som händer när du har varmare vatten är ju dock att vattnet expanderar (ca en procent, inga mängder men) samtidigt som slangar/rör blir mjukare vilket ökar risken för läckage. Jag personligen hade aldrig vågat köra högre vattentemperatur än 40 grader. Kanske om jag hade kört med rör i metall och visste att anslutningarna höll måttet.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoilInBagRis:

Kikade lite snabbt och det ser ut som att TBDT-C99 är en s.k. push-in och TFYKN är en compression.
Skillnaden är alltså hur själva fästandet av röret sker. Push-in så trycker man in röret i fittingen och förlitar sig på att o-ringarna håller det på plats. Compression använder också o-ring för att täta men du har även likt ett hölje som skruvas ner över o-ringen för att lägga ett tryck mot röret och därmed säkra röret.

Fasen, tänkte inte ens på att det kunde vara push-in anslutningar. Då blir det att beställa kompressionsanslutningar, det känns lite säkrare

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjan:

Är det någon som hittar mer relevant/intressant information om fundamental vattenkylning eller exempel med lite nyare produkter där man gjort tester, är ni mer än välkomna att tipsa mig om dessa, så kanske vi kan uppdatera FAQn ännu mer.

Här finns en riktigt bra nybörjarguide, länka gärna den.
https://medium.com/@meohoh/an-ultimate-beginners-guide-to-pc-...

Dessutom, din signatur med länk till FAQ är trasig

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk

Någon som har en aning om vart man kan få tag i skruvarna tillhörande EK-Vector RTX 2080 RGB?

Köpte ett block av en här på sweclockers men säljaren hade valt att inte inkludera skruvarna.
Min fråga blir ju då hur jag ska kunna lösa denna problematik?

Mitt kort jag ska kyla är EVGA RTX 2080 XC ULTRA

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korvfinger:

Någon som har en aning om vart man kan få tag i skruvarna tillhörande EK-Vector RTX 2080 RGB?

Köpte ett block av en här på sweclockers men säljaren hade valt att inte inkludera skruvarna.
Min fråga blir ju då hur jag ska kunna lösa denna problematik?

Mitt kort jag ska kyla är EVGA RTX 2080 XC ULTRA

Enligt folk på Reddit så verkar EK eventuellt vara villiga att skicka mot att man pröjsar frakt + någon liten summa, kanske kan vara värt att undersöka.

Permalänk
Skrivet av hax1:

Enligt folk på Reddit så verkar EK eventuellt vara villiga att skicka mot att man pröjsar frakt + någon liten summa, kanske kan vara värt att undersöka.

Såg detta och har skrivit till deras support, får se vad de säger när jag får svar.
Tänkte ändå kolla bland sweclockarna om det fanns något annat alternativ då jag mycket ogärna vill vänta

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Här finns en riktigt bra nybörjarguide, länka gärna den.
https://medium.com/@meohoh/an-ultimate-beginners-guide-to-pc-...

Dessutom, din signatur med länk till FAQ är trasig

Lagade min signatur och lade till guiden som länk i FAQ.

Tack för förslaget till guiden! Den var lite spretig, men en bra komplement till fnösktorr teori. Dessutom hade den ganska mycket praktiska råd vid montering av vattenkylning på olika komponenter.

/Ninjan

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk

Någon som bor i närheten av Tidaholm/Skövde/Falköping och har några fittings liggande? (:
Kan eventuellt ha räknat lite fel

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Medlem

Min polare ska bygga med vattenkylning, är detta ett bra setup?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14413289

Kommer detta funka bra ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Min polare ska bygga med vattenkylning, är detta ett bra setup?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14413289

Kommer detta funka bra ihop?

Skulle nog vilja ha lite mer radiatoryta till cpu+gpu om det ska vara någon vits med vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Skulle nog vilja ha lite mer radiatoryta till cpu+gpu om det ska vara någon vits med vattenkylning.

Yess, P360 D-RGB riktade polaren in sig på istället, vilket borde vara tillräckligt för både CPU och GPU

Dock är hans setup enbart för utseende, han överklockar inte överhuvudtaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Yess, P360 D-RGB riktade polaren in sig på istället, vilket borde vara tillräckligt för både CPU och GPU

Dock är hans setup enbart för utseende, han överklockar inte överhuvudtaget

Ska man bygga snyggt så är en riktig custom loop att föredra så man kan välja komponenter själv, dessa färdiga kit är inte speciellt vackra enligt mig. Dock en helt annan prisnivå och kunskapströskel att sätta ihop en egen loop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Ska man bygga snyggt så är en riktig custom loop att föredra så man kan välja komponenter själv, dessa färdiga kit är inte speciellt vackra enligt mig. Dock en helt annan prisnivå och kunskapströskel att sätta ihop en egen loop.

Ja vi var inne på det först men prisnivån sprang iväg lite väl mycket för honom, och kunskapen hos oss båda är NOLL inom detta så det blev ganska fort att kolla efter kit istället, till att börja med

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Ja vi var inne på det först men prisnivån sprang iväg lite väl mycket för honom, och kunskapen hos oss båda är NOLL inom detta så det blev ganska fort att kolla efter kit istället, till att börja med

Är ganska lätt att bygga en customloop faktiskt.
Speciellt om man skall köra soft tubing!

Kolla på EK har en configurator på sin hemsida där man knappar in alla komponenter och så spottar den ut alla delar man behöver
Som någon tidigare nämnde så är kittet inte så jäkla snyggt allså (dock min åsikt).

Oavsett vad du väljer så lycka till! det är riktigt kul att bygga!

Permalänk

Hejsan! Jag vill bara påpeka att jag kan inte så värst mycket om datorer men kan tillräckligt så inga överklass svar tack!

Jag har en egenbyggd dator som använder vattenkylningssystem för att kyla ner CPU. Nu har vattnet slutat cirkulera i rören och det kommer inte runt till processorn. Vad kan jag göra? Har varit i kontakt med inet.se och de vägrar hjälpa mig då datorn är egenbyggd. Jag köpte den på blocket och säljaren sa att han byggt den själv. Men har dessvärre ej hans telefonnummer kvar. Kan ni hjälpa mig. Har hittills inte vågat pilla något än. När jag startar datorn snurrar fläktarna och lampor osv (RGB) går igång men det enda som ej funkar är att vattnet ej cirkulerar och att det är svart på monitorn. Det dyker ej upp något. Bara NO SIGNAL. Snälla ni som kan Vattenkylningsdatorer hjälp mig och isåfall tipsa vart jag kan ta den. Bor i Göteborg. Tack på förhand!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dead1yR3aper:

Hejsan! Jag vill bara påpeka att jag kan inte så värst mycket om datorer men kan tillräckligt så inga överklass svar tack!

Jag har en egenbyggd dator som använder vattenkylningssystem för att kyla ner CPU. Nu har vattnet slutat cirkulera i rören och det kommer inte runt till processorn. Vad kan jag göra? Har varit i kontakt med inet.se och de vägrar hjälpa mig då datorn är egenbyggd. Jag köpte den på blocket och säljaren sa att han byggt den själv. Men har dessvärre ej hans telefonnummer kvar. Kan ni hjälpa mig. Har hittills inte vågat pilla något än. När jag startar datorn snurrar fläktarna och lampor osv (RGB) går igång men det enda som ej funkar är att vattnet ej cirkulerar och att det är svart på monitorn. Det dyker ej upp något. Bara NO SIGNAL. Snälla ni som kan Vattenkylningsdatorer hjälp mig och isåfall tipsa vart jag kan ta den. Bor i Göteborg. Tack på förhand!!

Är det en AIO eller ett customsystem med separat pump?
Vet du om pumpen snurrar?

Dubbelkolla så att alla kablar sitter fast på moderkortet (så inget har lossnat).

Om det är både stopp i vattenflödet samt att du inte får någon signal låter det snarare som att det är något med moderkort eller motsvarande, datorn borde kunna boota även om vattnet inte snurrar nämligen.

Permalänk
Skrivet av Actually_Jonas:

Är det en AIO eller ett customsystem med separat pump?
Vet du om pumpen snurrar?

Dubbelkolla så att alla kablar sitter fast på moderkortet (så inget har lossnat).

Om det är både stopp i vattenflödet samt att du inte får någon signal låter det snarare som att det är något med moderkort eller motsvarande, datorn borde kunna boota även om vattnet inte snurrar nämligen.

Nej datorn är inte AIO det är ett customsystem. Pumpen snurrar men vattnet går bara inte igenom rören. I vattenhållaren ser det ut som en milkshakeblender och inte en pump. Vattnet snurrar i behållaren men går ej igenom rören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dead1yR3aper:

Nej datorn är inte AIO det är ett customsystem. Pumpen snurrar men vattnet går bara inte igenom rören. I vattenhållaren ser det ut som en milkshakeblender och inte en pump. Vattnet snurrar i behållaren men går ej igenom rören.

Det låter som att vattenblocket på cpun, radiatorn eller anslutningar troligtvis är igensatt av rester från eventuella färgämnen som är/har varit i systemet.

Tror du får ta ner systemet och göra rent, finns många bra youtube-videos hur man rengör en customloop.
Ett enkelt test är ju att stoppa på en slang på radiatorn, cpu-blocket osv och blåsa i slangen och se om det är stopp.

Glöm bara inte att köra igenom ett par gånger med destillerat vatten efteråt så du inte får korrosion i block/radiatorer.
Det är även lämpligt att köpa en ATX-bygel så du slipper ha på övrig ström i burken när du sen fyller på:
https://www.inet.se/produkt/5320598/ek-atx-bridging-plug-24-p...

Och se till att pumpen aldrig går torr när du fyller upp loopen igen.

Permalänk
Skrivet av Actually_Jonas:

Det låter som att vattenblocket på cpun, radiatorn eller anslutningar troligtvis är igensatt av rester från eventuella färgämnen som är/har varit i systemet.

Tror du får ta ner systemet och göra rent, finns många bra youtube-videos hur man rengör en customloop.
Ett enkelt test är ju att stoppa på en slang på radiatorn, cpu-blocket osv och blåsa i slangen och se om det är stopp.

Glöm bara inte att köra igenom ett par gånger med destillerat vatten efteråt så du inte får korrosion i block/radiatorer.
Det är även lämpligt att köpa en ATX-bygel så du slipper ha på övrig ström i burken när du sen fyller på:
https://www.inet.se/produkt/5320598/ek-atx-bridging-plug-24-p...

Och se till att pumpen aldrig går torr när du fyller upp loopen igen.

Kan du smsa mig länken till den produkten på 0760931817 för att av någon konstig anledning kan jag ej öppna den inet länken som du länka.

Tack så jättemycket på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dead1yR3aper:

Kan du smsa mig länken till den produkten på 0760931817 för att av någon konstig anledning kan jag ej öppna den inet länken som du länka.

Tack så jättemycket på förhand!

Skulle gärna ha gjort det om jag inte hade tappat min lur i marken tidigare idag haha!
Sök bara på EK-ATX Bridging Plug (24 pin) på Inet så kommer du hitta den!

Permalänk
Skrivet av Actually_Jonas:

Skulle gärna ha gjort det om jag inte hade tappat min lur i marken tidigare idag haha!
Sök bara på EK-ATX Bridging Plug (24 pin) på Inet så kommer du hitta den!

Fan va tråkigt! Varför pajar alla sina elektronik nuförtiden. Hoppas du har hemförsäkring med drulle.

Kan du hjälpa mig senare om jag inte lyckas göra det. Du låter som en kunnig person inom detta och jag hade uppskattat det hemskt mycket!