EU-domstolen säger nej till statlig övervakning av medborgare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Problemet är att statlig är svårare att hålla tillsvars när det går fel då det är staten som ska hålla sig själv tillsvars medan företag som gör det kan regleras och straffas av staten.
Samma sak med polisen som utreder sig själv vs när de utreder andra, självreglering är sälla en bra lösning och ju mer kontroll staten har ju större är risken att den missbrukas.

Som jag ser det finns det två aspekter som spelar in kraftigt i denna fråga.

Staten regleras av offentlighetsprincipen. Allt är inte offentligt förstås men väldigt mycket är och således kan staten granskas på ett helt annat sätt än företagen, anställda kan säga ifrån om övertramp offentligt utan risk (well) för repressalier och så.

Företag är inte intresserade av att övervaka dess kunder eller användare i något som de inte kan tjäna pengar på, och de släpper inte gärna ut de uppgifter de har för de är ju något de kan tjäna pengar på. Exempelvis vet kanske Google vad jag har för politiska åsikter precis som de vet vilket kaffe jag köper, vilken bil jag kör och vart jag jobbar. De säljer dock inte denna informationen för de tjänar mindre på det än på att sälja segmentering av annonser. GDPR är förstås en extra säkerhet i den aspekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

mao. så behöver fra läggas ner & skrotas . Sen google förbjudas eller totalt göras om, sen finns det ju frågeställningar om modem hårdiskar, & annan hårdvara osv som nsa har massa kryphål i som borde täppas till. (sen har vi ju svenska polisen som oxå tillåts övervaka medborgare utan brottsmisstanke) Det absolut 1a positiva EU gjort än så länge.
(härligt att något positivt kan gå igenom i dessa lobby tider där rikast oftast vinner.)

Sen har vi dessutom problemet med att sverige idag delar löjliga mängder övervakningsdata direkt med USA.
Frågan man måste ställa sig, kommer det att räknas som övervakning, eller kommer man påstå att det inte är det eftersom det inte är sverige som går igenom datan?

Skrivet av ronnylov:

Det borde vara helt utan undantag. Nu kommer man hänvisa till undantaget och säga att det alltid finns risk för terrorism, det är allvarligt hot så därför fortsätter vi övervaka.

Garanterat. Är ju så som det redan blivit standard. För fildelning är ju uppenbarligen "grov kriminalitet".

Skrivet av ronnylov:

Jag blir förvirrad på EU. Ena stunden kommer sådant här och i nästa stund vill de förbjuda end to end kryptering på internet.
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/digital-service...

Och artikel 13/17... Mass-censur som inte går att genomföra utan automatisering, och vi vet ju alla exakt hur pålitlig sån är. (minns när en stilla rundvandring en kyrka helt utan personer synliga någon gång flaggades som "våldsam" av FBs automatiska system)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem
Skrivet av multimiffo:

Att just jag, du eller annan medelsvensson inte är viktiga nog att ha något att dölja gör inte det här till ett icke-problem för oss eller samhället. Låt oss säga att vi tillåter att t.ex. Säpo massövervakar och samlar information om alla invånare. Låt oss säga att vi också har en myndighet som ska kontrollera att detta sker inom rimliga gränser och att inga lagar överträds. Låt oss säga att Kalle jobbar på myndigheten och hittar en ganska grov överträdelse som han skriver en rapport på. Dagen efter får Kalle ett brev med pinsamma naken-bilder på sig själv, e-mail till sin älskarinna och utdrag från en sms-konversation han hade för 10 år sen om att prova droger. Tillsammans med detta finns en väldigt artigt formulerad uppmaning om att det vore tråkigt om det här skulle behöva bli allmänt känt och att det kanske är bäst att han inte lämnar in den där rapporten han skriver på.

Scenariot ovan kan kännas lite överdrivet men jag hoppas att det visar att även om du personligen inte råkar illa ut (just nu) så kan det ändå vara ett väldigt stort samhällsproblem att ge den typen av verktyg till oftast väldigt ljusskygga organisationer. När det väl har börjat kan det va ganska svårt att få stopp på och när man väl märker att nått inte står helt rätt till så kan det nog redan vara alldeles för sent.

Detta var ju mer eller mindre varför den ryska journalisten satte eld på sig själv utanför någon politiskt byggnad.
Hon höll på att avslöja korruption och som svar på det så tog de alla hennes tillgångar och hon var nästa person på en lista som skulle "försvinna" Så hon valde hellre att avsluta sitt liv i protest än att bli kidnappad eller värre.

Detta hände bara för några dagar sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Som jag ser det finns det två aspekter som spelar in kraftigt i denna fråga.

Staten regleras av offentlighetsprincipen. Allt är inte offentligt förstås men väldigt mycket är och således kan staten granskas på ett helt annat sätt än företagen, anställda kan säga ifrån om övertramp offentligt utan risk (well) för repressalier och så.

Företag är inte intresserade av att övervaka dess kunder eller användare i något som de inte kan tjäna pengar på, och de släpper inte gärna ut de uppgifter de har för de är ju något de kan tjäna pengar på. Exempelvis vet kanske Google vad jag har för politiska åsikter precis som de vet vilket kaffe jag köper, vilken bil jag kör och vart jag jobbar. De säljer dock inte denna informationen för de tjänar mindre på det än på att sälja segmentering av annonser. GDPR är förstås en extra säkerhet i den aspekten.

Fast massövervakning är ju inte täckt av offentlighetsprincipen? Du kan ju inte granska FRA mm pga nationell säkerhet, företag kan du granska och tillåter de inte det eller döljer data blir det pga GDPR kraftiga böter.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vad tusan har artikel 11* och 13 med saken att göra?

Inget, min poäng var snarare att våra eu-parlamentariker tog ett bra beslut mot massövervakning, men ett jävligt dåligt beslut när det gällde artikel 11 och 13.. Därav klock-analogin.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Fast massövervakning är ju inte täckt av offentlighetsprincipen? Du kan ju inte granska FRA mm pga nationell säkerhet, företag kan du granska och tillåter de inte det eller döljer data blir det pga GDPR kraftiga böter.

Jo det är ingen enkel fråga. Men man kan ju granska saker relaterade till massövervakning. FRA må vara de som utför uppdragen men de är inte de som är beställare liksom. Åklagare, polis och så vidare kan man ju granska.

Företagen måste redovisa en del saker, men inte allt och saker som meddelarfriheten gäller inte helt på företag.

Permalänk
Medlem

Hur funkar svensk övervakning egentligen?
Är lite för dåligt påläst känns det som.
Säg att "staten" upptäcker en sida som säljer vapen, droger, barnporr eller what ever.
Kan inte "staten" då gå och tex kolla vilka svenskar som besöker denna sida och laddarhem/gör ordrar/kommenterar osv?
Alltså inte en massövervakning där allt som alla gör kollas, utan trafik mot en specifik sida/subsida/fil.
Mycket sådant här händer la på darknet, men om vi håller borta darknet från frågan.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Vill ni diskutera samhällsorienterade ämnen som faller utanför ämnet som artikeln handlar om så ta det via PM.

Personangrepp och illa beteende är inte välkommet på Sweclockers!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

*Tråd rensad*

Vill ni diskutera samhällsorienterade ämnen som faller utanför ämnet som artikeln handlar om så ta det via PM.

Personangrepp och illa beteende är inte välkommet på Sweclockers!

/Vzano, Moderator

Tror för många intressanta konversationer strök med där, passiv aggressiv dryghet är inte riktigt påhopp precis

Edit: du missade att mitt inlägg finns fortfarande citerat av xinpei x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det gyllene ordet här är STATLIG. Internetvanor kan spåras via privata aktörer som sedan lite i smyg skjuter över dem till staten mot en summa pengar. Självfallet inte ett påstående om att så sker utan snarare som ett tänkbart scenario.

Fort. Säg upp din internetuppkoppling och göm dig i källaren innan det är för sent!

Nej. Det vill du egentligen inte eftersom det skulle innebära även t.ex. olaga hot och antisemitism att få frodas omotsagd. Är detta samhälle du vill ha?

Kort och gott. Total yttrandefrihet är inte en utopi för någon annan än nyliberalister som i sin tur inte riktigt förstått problemet.

Nämen kolla? Goodwins lag gör sig gällande. Att reglera dina åsikter försöker inte staten. Försök se skillnad mellan uttalande och åsikter för dessa är två skiljt olika saker även om de oftast är beroende av varandra.

Sedan innebär inte kontroll på vad folk anser och tycker direkt diktatur och CCP. Detta är verkligen att göra sig lätt för sig.

Vad tusan har artikel 11* och 13 med saken att göra?

Vill disputera detta påstående:

''Nej. Det vill du egentligen inte eftersom det skulle innebära även t.ex. olaga hot och antisemitism att få frodas omotsagd. Är detta samhälle du vill ha?

Kort och gott. Total yttrandefrihet är inte en utopi för någon annan än nyliberalister som i sin tur inte riktigt förstått problemet.''

För det första förnekar jag premissen av ''nyliberal'' du är liberal eller så är du inte det, lika regler/principer för alla punk slut.
Det finns inget i ''mellan'' antigen hamnar du på en auktoritär eller liberala skalan. Hur kan du vara liberal och inte ha liberala värderingar? krävs en speciell hjärngympa för att få fram det.

Olaga hot är olaga hot, du hotar till HANDLING vilket är inte samma sak som att tycka osmakligt om en grupp.
Olaga hot och trakasserier är redan lagförda så det argumentet flög genast ut genom fönstret.

Varför ska vissa grupper ha mer skydd än andra? är det jämlikhet?

Så om du förbjuder ord och yttrande, har du löst rasism eller stängt dörren för diskussion? möjligheten om att övertyga personer perspektiv kan inte existera förtryck och validerar deras åsikter om konsekvensen av endast yttrande är så extrem. Hur ska man bekämpa extremism och man inte får bemöta problemet? sopa allt under mattan och låtsas som åsikten inte existerar?

Yttrandefrihet är ingen utopi precis, så varför tycker det är ok att förtrycka folk för att måla upp en falsk bild av verkligheten? är det din utopi?

Nej vi ''LIBERALER'' förstår problemet, vi är inte dock inte beredda att möta extremism med extremism för ironin är inte förlorad på oss.

Edit: Nyliberal är svensk term som bara funkar i vår bubbla då ''vår'' standard av liberalism såldes praktiskt taget som ''höger stalin''
Tanken var att marknadsföra om klassisk liberalism som tex john Locke då i retrospect var inte vår definition så pass liberal.

Bara för att du kallar dig sj x betyder det inte att du omöjligen mena y.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Vill disputera detta påstående:

''Nej. Det vill du egentligen inte eftersom det skulle innebära även t.ex. olaga hot och antisemitism att få frodas omotsagd. Är detta samhälle du vill ha?

Kort och gott. Total yttrandefrihet är inte en utopi för någon annan än nyliberalister som i sin tur inte riktigt förstått problemet.''

För det första förnekar jag premissen av ''nyliberal'' du är liberal eller så är du inte det, lika regler/principer för alla punk slut.
Det finns inget i ''mellan'' antigen hamnar du på en auktoritär eller liberala skalan. Hur kan du vara liberal och inte ha liberala värderingar? krävs en speciell hjärngympa för att få fram det.

Olaga hot är olaga hot, du hotar till HANDLING vilket är inte samma sak som att tycka osmakligt om en grupp.
Olaga hot och trakasserier är redan lagförda så det argumentet flög genast ut genom fönstret.

Varför ska vissa grupper ha mer skydd än andra? är det jämlikhet?

Så om du förbjuder ord och yttrande, har du löst rasism eller stängt dörren för diskussion? möjligheten om att övertyga personer perspektiv kan inte existera förtryck och validerar deras åsikter om konsekvensen av endast yttrande är så extrem. Hur ska man bekämpa extremism och man inte får bemöta problemet? sopa allt under mattan och låtsas som åsikten inte existerar?

Yttrandefrihet är ingen utopi precis, så varför tycker det är ok att förtrycka folk för att måla upp en falsk bild av verkligheten? är det din utopi?

Nej vi ''LIBERALER'' förstår problemet, vi är inte dock inte beredda att möta extremism med extremism för ironin är inte förlorad på oss.

Edit: Nyliberal är svensk term som bara funkar i vår bubbla då ''vår'' standard av liberalism såldes praktiskt taget som ''höger stalin''
Tanken var att marknadsföra om klassisk liberalism som tex john Locke då i retrospect var inte vår definition så pass liberal.

Bara för att du kallar dig sj x betyder det inte att du omöjligen mena y.

Suck. https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyliberalism Läs på.

Du yttrar dig uppenbarligen om saker du inte behärskar och istället för att läsa på så försöker du kompensera genom att dubbla ned på okunskapen. Inte heller verkar du förstå problematiken med absolut yttrandefrihet, att det finns olika former av yttrandefrihet (även inskränkt yttrandefrihet kan vara yttrandefrihet) eller den poäng jag vill framhäva.

Min poäng är att inskränkning av yttrandefriheten (så som hatbrott, HMFG, olaga hot etc) är något vitalt för samhället för alternativet skulle vara många gånger värre.. och för vad? För att folk som dig ska sitta och skrika "Nu har vi allt yttrandefrihet"? Det går inte ihop.

Att vissa grupper får mer skydd är ganska naturligt eftersom de blir utsatta i större omfång. Och i juridisk mening finns det egentligen inget mer stöd åt någon grupp utan det är i tolkningen av lagen (domstol) som dessa skillnader sker. Och detta pga. att vissa grupper är mer utsatta. Vilket säger sig själv.. om man nu behärskar historien dvs.

Angående min utopi så är det bara en halmgubbe. Ingenstans har jag skrivit att man ska förtrycka folk utan det är något du verkar fått för dig bara för att det passar din retorik. Det jag förespråkar är en viss inskränkning av yttrandefriheten eftersom alternativet skulle innebära en negativ utveckling. T.ex. ska man inte få ringa in och bombhota skolor. Man ska inte heller få planera terrorism eller hota andra. Att man inte får detta är en sk. inskränkning.. något du verkar vilja mena är förtryck.

Så om denna diskussion ska fortsätta så får du ta och se över din retorik. För just nu blandar du icke sanna påståenden med halmgubbar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Suck. https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyliberalism Läs på.

Du yttrar dig uppenbarligen om saker du inte behärskar och istället för att läsa på så försöker du kompensera genom att dubbla ned på okunskapen. Inte heller verkar du förstå problematiken med absolut yttrandefrihet, att det finns olika former av yttrandefrihet (även inskränkt yttrandefrihet kan vara yttrandefrihet) eller den poäng jag vill framhäva.

Min poäng är att inskränkning av yttrandefriheten (så som hatbrott, HMFG, olaga hot etc) är något vitalt för samhället för alternativet skulle vara många gånger värre.. och för vad? För att folk som dig ska sitta och skrika "Nu har vi allt yttrandefrihet"? Det går inte ihop.

Att vissa grupper får mer skydd är ganska naturligt eftersom de blir utsatta i större omfång. Och i juridisk mening finns det egentligen inget mer stöd åt någon grupp utan det är i tolkningen av lagen (domstol) som dessa skillnader sker. Och detta pga. att vissa grupper är mer utsatta. Vilket säger sig själv.. om man nu behärskar historien dvs.

Angående min utopi så är det bara en halmgubbe. Ingenstans har jag skrivit att man ska förtrycka folk utan det är något du verkar fått för dig bara för att det passar din retorik. Det jag förespråkar är en viss inskränkning av yttrandefriheten eftersom alternativet skulle innebära en negativ utveckling. T.ex. ska man inte få ringa in och bombhota skolor. Man ska inte heller få planera terrorism eller hota andra. Att man inte får detta är en sk. inskränkning.. något du verkar vilja mena är förtryck.

Så om denna diskussion ska fortsätta så får du ta och se över din retorik. För just nu blandar du icke sanna påståenden med halmgubbar.

Vi kan fortsätta konversationen men du måste kunna separera olaga hot och hets/hatbrott.

Hot till skadlig handling faller inte inom friheten att yttra mig om grupper och platser.

Att skydda en grupp över en annan ger bara mer ved i ugnen.

Att ta till ett pålägg på straff bara för att du tillhör en viss grupp är inte rättvist för fem öre och leder bara till segregation och alienering.

Alla ska vara lika i lagens ögon.

Att utföra terrorism är inget åsikt, det är en handling, att önska någon ont är en åsikt och ett uttryck, att säga ''rå hit med pengarna annars skjuter jag'' är en handling

Återigen hatbrott är ett pålägg/påslag för att du hör till en grupp, olaga hot är redan straffbart eftersom du hotar till att agera med handling.

''dra åt helvete x'' är inte samma klass som ''jag ska halshugga dig x''

Du kan inte ha ett fungerande samhälle om du segregerar grupper.

Att stoppa ord kommer inte hindra någon från att diskriminera någon annan, hela det konceptet är absurt.

Jag är väl medveten om vad yttrandefrihet innebär, men jag är inte så naiv att behandla folk som robotar där man kan bara lösa problem med tystnade.

Om du vill bemöta diskriminering är det bättre att sprida värderingar och regler där alla är faktiskt lika inför lag och samhälle.

Du argumenterar från ett perceptiv av idealism, vad skulle hända med riktigt yttrandefrihet? skulle folk magiskt mer hatiska för att dom kan det? eller skulle det bara ge dig en tydligare bild av verkligheten som den är? Du får det att låta som att tankar hålls tillbaka av någon magisk värdegrunds barriär.

Ge mig ett par konkreta konsekvenser av ge folk möjligheten att yttra sig fritt, och då menar jag inte subjektiva fall av personlig kränkning för ingen har rätten att inte bli kränkt av ord och åsikter, den premissen kommer jag aldrig acceptera för har vi ett problem med mental mognad istället.

Det är viktigt att kunna separera handling från ord innan vi fortsätter för du verkar inte kunna göra det om bombhot är ditt bästa exempel

https://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_of_speech

'' articulate their opinions and ideas without fear of retaliation, censorship, or legal sanction''

inget av detta involverar handling.

Edit: tankställare, faller skämt och sarkasm inom hets?

Permalänk
Skrivet av devhdc:

Inget, min poäng var snarare att våra eu-parlamentariker tog ett bra beslut mot massövervakning, men ett jävligt dåligt beslut när det gällde artikel 11 och 13.. Därav klock-analogin.

EU-parlamentarikerna har inte gjort något med massövervakning. Det var EU-domstolen som sade ifrån.

Skrivet av zOlid:

Säg att "staten" upptäcker en sida som säljer vapen, droger, barnporr eller what ever.
Kan inte "staten" då gå och tex kolla vilka svenskar som besöker denna sida och laddarhem/gör ordrar/kommenterar osv?

Skyddas inte dessa sidor bakom kryptering? Om de använder SSL, går det väl inte att se mer än IP-adresserna? Från IP-adresserna kanske man kan få tag på kundernas hemadresser och då kanske man har tillräckligt med bevis för att göra husrannsakan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

EU-parlamentarikerna har inte gjort något med massövervakning. Det var EU-domstolen som sade ifrån.Skyddas inte dessa sidor bakom kryptering? Om de använder SSL, går det väl inte att se mer än IP-adresserna? Från IP-adresserna kanske man kan få tag på kundernas hemadresser och då kanske man har tillräckligt med bevis för att göra husrannsakan?

Problemet är att staten anser att kryptering ska ha bakdörrar så att staten ska kunna massövervaka internet. Ylva Johansson har föreslagit detta till EU för att skydda barn mot barnporr. Visst ska man skydda barn men det blir på bekostnad av att kryptering inte längre fungerar. Istället för att skydda människor kommer alla riskera statlig massövervakning och att hackers utnyttjar bakdörrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

mao. så behöver fra läggas ner & skrotas . Sen google förbjudas eller totalt göras om, sen finns det ju frågeställningar om modem hårdiskar, & annan hårdvara osv som nsa har massa kryphål i som borde täppas till. (sen har vi ju svenska polisen som oxå tillåts övervaka medborgare utan brottsmisstanke) Det absolut 1a positiva EU gjort än så länge.
(härligt att något positivt kan gå igenom i dessa lobby tider där rikast oftast vinner.)

FRA - den enda myndighet som verkligen lyssnar på dig.

Men man skall också tänka på att om man inte lyssnar på omvärlden så kommer man att stå med kalsongerna runt fotknölarna när något händer. Tyvärr så verkar regering och riksdag inte vara så "snabbfotade" med den information de får när det händer något större. Mest "ökänt" är väl tsunamikatastrofen 2004 där "polletten" inte trillade ner så snabbt som den borde.

Permalänk
Skrivet av nick-li:

Vad hände med dom riktigt, de bytte ju "namn" och sen vet jag att det blev upptaget till domstol sen har jag inte hört alls om dom.

Bytte namn till var det art 13 och 17, och röstades igenom, ska implementeras till tror det var år 2022. Massprotesterna hjälpte inte, och "sverige röstade fel av misstag, vilket var del i avgörandet".

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Problemet är att staten anser att kryptering ska ha bakdörrar så att staten ska kunna massövervaka internet.

Detta påverkar dock bara lagliga sidor. Olagliga sidor påverkas inte alls. Hederliga människor får sina bankkonton länsade för att kryptering inte längre fungerar medan ohederliga människor fortfarande kan köpa knark och titta på barnporr på sina krypterade sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Problemet är att staten anser att kryptering ska ha bakdörrar så att staten ska kunna massövervaka internet. Ylva Johansson har föreslagit detta till EU för att skydda barn mot barnporr. Visst ska man skydda barn men det blir på bekostnad av att kryptering inte längre fungerar. Istället för att skydda människor kommer alla riskera statlig massövervakning och att hackers utnyttjar bakdörrarna.

Är inte Ylva Johanssons förslag gammal skåpmat som redan avfärdats (2019)? Hur är Ylva = staten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Är inte Ylva Johanssons förslag gammal skåpmat som redan avfärdats (2019)? Hur är Ylva = staten?

Verkar fortfarande vara på tapeten:
9 Juni: https://ec.europa.eu/commission/commissioners/2019-2024/johan...
"We must also deal with encryption."

https://www.eff.org/deeplinks/2020/10/orders-top-eus-timetabl...

Antar att det inte är tänkt att Ylva själv ska sitta och avkryptera internet. Det är EU hon vill ska göra det och EU är stater i Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Problemet är att statlig är svårare att hålla tillsvars när det går fel då det är staten som ska hålla sig själv tillsvars medan företag som gör det kan regleras och straffas av staten.
Samma sak med polisen som utreder sig själv vs när de utreder andra, självreglering är sälla en bra lösning och ju mer kontroll staten har ju större är risken att den missbrukas.

Bra svarat. Och för en mycket blek framtid är det ett skrämmande scenarion. Det som stör mig idag är att övervakningen från privata företag är redan norm medan den från staten inledningsvis skulle vara ett hjälpmedel mot riktig brottslighet.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Verkar fortfarande vara på tapeten:
9 Juni: https://ec.europa.eu/commission/commissioners/2019-2024/johan...
"We must also deal with encryption."

https://www.eff.org/deeplinks/2020/10/orders-top-eus-timetabl...

Antar att det inte är tänkt att Ylva själv ska sitta och avkryptera internet. Det är EU hon vill ska göra det och EU är stater i Europa.

Där ser man! Det lär ju inte hända så mycket med hennes förslag, då det går stick i stäv med EUs gångna och pågående agenda gällande medborgarnas rättigheter till integritet.

Staten är ju ett extremt vitt begrepp och att påstå att ”Staten” vill någonting, när det egentligen är Ylva Johansson som politiskt sett är socialdemokrat och EU-kommissionär känns inte helt rättvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Där ser man! Det lär ju inte hända så mycket med hennes förslag, då det går stick i stäv med EUs gångna och pågående agenda gällande medborgarnas rättigheter till integritet.

Staten är ju ett extremt vitt begrepp och att påstå att ”Staten” vill någonting, när det egentligen är Ylva Johansson som politiskt sett är socialdemokrat och EU-kommissionär känns inte helt rättvist.

Ja man kan argumentera att vi alla är staten och inte någon enskild person. Hoppas folk ser vad som är på gång att hända och röstar därefter. Det är ju de som röstat på henne vi ska skylla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja man kan argumentera att vi alla är staten och inte någon enskild person. Hoppas folk ser vad som är på gång att hända och röstar därefter. Det är ju de som röstat på henne vi ska skylla på.

Absolut! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Vill disputera detta påstående:

''Nej. Det vill du egentligen inte eftersom det skulle innebära även t.ex. olaga hot och antisemitism att få frodas omotsagd. Är detta samhälle du vill ha?

Kort och gott. Total yttrandefrihet är inte en utopi för någon annan än nyliberalister som i sin tur inte riktigt förstått problemet.''

För det första förnekar jag premissen av ''nyliberal'' du är liberal eller så är du inte det, lika regler/principer för alla punk slut.
Det finns inget i ''mellan'' antigen hamnar du på en auktoritär eller liberala skalan. Hur kan du vara liberal och inte ha liberala värderingar? krävs en speciell hjärngympa för att få fram det.

Olaga hot är olaga hot, du hotar till HANDLING vilket är inte samma sak som att tycka osmakligt om en grupp.
Olaga hot och trakasserier är redan lagförda så det argumentet flög genast ut genom fönstret.

Varför ska vissa grupper ha mer skydd än andra? är det jämlikhet?

Så om du förbjuder ord och yttrande, har du löst rasism eller stängt dörren för diskussion? möjligheten om att övertyga personer perspektiv kan inte existera förtryck och validerar deras åsikter om konsekvensen av endast yttrande är så extrem. Hur ska man bekämpa extremism och man inte får bemöta problemet? sopa allt under mattan och låtsas som åsikten inte existerar?

Yttrandefrihet är ingen utopi precis, så varför tycker det är ok att förtrycka folk för att måla upp en falsk bild av verkligheten? är det din utopi?

Nej vi ''LIBERALER'' förstår problemet, vi är inte dock inte beredda att möta extremism med extremism för ironin är inte förlorad på oss.

Edit: Nyliberal är svensk term som bara funkar i vår bubbla då ''vår'' standard av liberalism såldes praktiskt taget som ''höger stalin''
Tanken var att marknadsföra om klassisk liberalism som tex john Locke då i retrospect var inte vår definition så pass liberal.

Bara för att du kallar dig sj x betyder det inte att du omöjligen mena y.

Total yttrandefrihet i bemärkelsen rätt att uttrycka vad som helst när som helst är kontraproduktivt mot sitt eget syfte. Föreställ dig att du bor i en värld som exempelvis domineras av globalistiska anarkister och du tillhör en liten grupp nationalister, retoriken från de globalistiska anarkisterna är i det fallet i allra högsta grad något som kommer kontrollera och styra din grupp nationalisters önskan att uttrycka era åsikter. För när ni yttrar era åsikter finns det en god chans att era åsikter avses vara skadliga för det globalistiska budskapet, så skadliga att ni bör undantryckas från möjlighet att uttrycka dem, hur skulle ni som minoritet och utan stöd från staten kriga emot detta?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Total yttrandefrihet i bemärkelsen rätt att uttrycka vad som helst när som helst är kontraproduktivt mot sitt eget syfte. Föreställ dig att du bor i en värld som exempelvis domineras av globalistiska anarkister och du tillhör en liten grupp nationalister, retoriken från de globalistiska anarkisterna är i det fallet i allra högsta grad något som kommer kontrollera och styra din grupp nationalisters önskan att uttrycka era åsikter. För när ni yttrar era åsikter finns det en god chans att era åsikter avses vara skadliga för det globalistiska budskapet, så skadliga att ni bör undantryckas från möjlighet att uttrycka dem, hur skulle ni som minoritet och utan stöd från staten kriga emot detta?

Det är väl precis så det fungerar idag? Fast tvärt om, anarkisterna blir undantryckta av nationalister. För övrigt så tycker anarkister att var och en ska ha full frihet att tycka och göra vad man vill. Innebär att det inte finns någon majoritetsåsikt som de behöver bevara. Anarkister är för frihet, alltså extremt liberala. De lär knappast stödja någon form av censur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är väl precis så det fungerar idag? Fast tvärt om, anarkisterna blir undantryckta av nationalister. För övrigt så tycker anarkister att var och en ska ha full frihet att tycka och göra vad man vill. Innebär att det inte finns någon majoritetsåsikt som de behöver bevara. Anarkister är för frihet, alltså extremt liberala. De lär knappast stödja någon form av censur.

Really? Är det verkligen sant tycker du? Det finns inget incitament för anarkister att tycka att fascister helst bara ska hålla tyst? När de upplever att deras värld på demokratisk väg långsamt går mot fascism så är deras reaktion på detta känd för att vara "oh well, det sög ju! Men det är ju vad demokratin vill, så atteh, det köper vi"

Och vadå det händer idag? Det gör det ju inte. Vi begränsar idag yttrandefriheten för att grupper, även de i minoritet, ska kunna skyddas av lagen från yttrat språk som annars skulle avskräcka minoriteter från att yttra sig.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Really? Är det verkligen sant tycker du? Det finns inget incitament för anarkister att tycka att fascister helst bara ska hålla tyst? När de upplever att deras värld på demokratisk väg långsamt går mot fascism så är deras reaktion på detta känd för att vara "oh well, det sög ju! Men det är ju vad demokratin vill, så atteh, det köper vi"

Och vadå det händer idag? Det gör det ju inte. Vi begränsar idag yttrandefriheten för att grupper, även de i minoritet, ska kunna skyddas av lagen från yttrat språk som annars skulle avskräcka minoriteter från att yttra sig.

Anarkism används felaktigt om vänsterextrema. Kommunism är motsatsen till anarkism. Anarki är att ingen ska bestämma över någon annan. Hur skulle en sann anarkist kunna tycka det är OK att någon censurerar dem? Dagens demokrati innebär att majoriteten förtrycker minoriteter. I en anarki finns varken minoriteter eller majoriteter, alla är sin egen bäste dräng. Tyvärr är det en utopi, funkar inte i praktiken.

Själv är jag emot all form av censur. Bättre argumentera mot åsikterna än att försöka gömma dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Anarkism används felaktigt om vänsterextrema. Kommunism är motsatsen till anarkism. Anarki är att ingen ska bestämma över någon annan. Hur skulle en sann anarkist kunna tycka det är OK att någon censurerar dem? Dagens demokrati innebär att majoriteten förtrycker minoriteter. I en anarki finns varken minoriteter eller majoriteter, alla är sin egen bäste dräng. Tyvärr är det en utopi, funkar inte i praktiken.

Själv är jag emot all form av censur. Bättre argumentera mot åsikterna än att försöka gömma dem.

Även i en sann anarki kommer grupperingar uppstå för att det är helt enkelt mer effektivt att specialisera sig inom vissa områden. Det går i princip inte att specialisera sig om man måste göra allt själv...

För mig personligen känns just anarki som den konstigaste utopin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Anarkism används felaktigt om vänsterextrema. Kommunism är motsatsen till anarkism. Anarki är att ingen ska bestämma över någon annan. Hur skulle en sann anarkist kunna tycka det är OK att någon censurerar dem? Dagens demokrati innebär att majoriteten förtrycker minoriteter. I en anarki finns varken minoriteter eller majoriteter, alla är sin egen bäste dräng. Tyvärr är det en utopi, funkar inte i praktiken.

Själv är jag emot all form av censur. Bättre argumentera mot åsikterna än att försöka gömma dem.

Nja, jag tror att du är ute och cyklar. Du har förvisso anarkokapitalister, men det är ju uppenbarligen inte dem jag syftar på.

Och hur tar du dig ur förtryck utan att förtrycka? Förväntar du dig att dina motståndare bara ska lägga sig platt?

Och problemet är inte åsikterna utan konsekvenserna av dem, om du omringas av människor som gärna skulle tysta dig, kanske rentav med bruk av våld så blir din åsikt i all bemärkelse förtryckt för uttryck av den kan leda till att du utsätts för faktiskt våld. Du blir i effekt tystad.

Med reglerad uttrycksfrihet så kvarstår hotet med våld, men i det tidigare scenariot så har du som minoritet för lågt våldskapital för att försvara din yttrandefrihet.

Om vi utgår från att jag tillhör en grupp i majoritet med högt våldskapital och du tillhör en minoritet med lågt våldskapital och vi i majoritet säger: vi tycker inte om såna som dig, är du uppety med dina åsikter så ska du veta att vi har högt våldskapital på vår sida så atteh... med reglering så har du en lagstiftning i ryggen som gör att du står under beskydd av en institution som också har högt (oftast det högsta) våldskapital som säger: försöker ni använda ert våldskapital för att tysta så kommer vi använda vårt våldskapital för att tysta er.

Hur skulle du som jude i nazityskland exempelvis, göra dig hörd utan att ha samma mängd eller högre våldskapital än nazisterna?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Total yttrandefrihet i bemärkelsen rätt att uttrycka vad som helst när som helst är kontraproduktivt mot sitt eget syfte. Föreställ dig att du bor i en värld som exempelvis domineras av globalistiska anarkister och du tillhör en liten grupp nationalister, retoriken från de globalistiska anarkisterna är i det fallet i allra högsta grad något som kommer kontrollera och styra din grupp nationalisters önskan att uttrycka era åsikter. För när ni yttrar era åsikter finns det en god chans att era åsikter avses vara skadliga för det globalistiska budskapet, så skadliga att ni bör undantryckas från möjlighet att uttrycka dem, hur skulle ni som minoritet och utan stöd från staten kriga emot detta?

Vänta va? anarkister är ju motsatsen av kontroll.

''kommer kontrollera och styra din grupp nationalisters önskan att uttrycka era åsikter.''

Återigen ingen logik i detta om du är anarkist samtidigt som att det skulle inte vara yttrandefrihet, bara vem som kontrollerar vad som får sägas vilket är ju redan status quo, så jag fattar inte poängen, du ska inte ha yttrandefrihet för annars kommer den här gruppen ta bort den rätten från dig? jag har ju redan inte den rätten? du är helt ute och cyklar här, förtryck mig innan jag blir förtryckt liksom.

''hur skulle ni som minoritet och utan stöd från staten kriga emot detta?

Jag tror du yrkar på grupper som antifa ( revolutionära, auktoritära marxister) så vadå, om någon kommer med basebollträ och Molotovs och försöker bränna ner mitt hus så kommer staten ignorera mordbrandsförsöket?

Yttrande är inte HANDLING, om du inte tror självklart tror på att ''SPEECH IS VIOLENCE'' mantran som just dessa extrema grupper tor på.

Så från vilken sida av skalan argumenterar du ifrån egentligen? Du borde tänka om ditt argument ordentligt för det finns ingen sammanbindande logik.